Ik wilde naar een appartement kijken die dat ook had, maar alle bezichtigingen waren toen al vol. Ik had wel geïnformeerd over het aanpassen. Het is geen lastige klus naar de een zei dat je met 5000 wel klaar bent en de ander zei dat het kan oplopen naar 15000. Zou dat dus wel goed uitzoeken. Maar laat je er zeker Niet door tegenhouden als je genoeg Eigen geld hebt. Vaak is de vraagprijs zoveel lager dat je er voor jezelf wel winst uithaalt.
Bedenk wel dat je er dan waarschijnlijk niet bent met een cv-ketel en wat radiatoren ophangen, iemand die z’n gaskachels nog heeft laten hangen heeft waarschijnlijk ook weinig aan isolatie en verduurzaming gedaan, dus je moet in die hoek waarschijnlijk ook behoorlijk wat gaan investeren om klaar te zijn voor de toekomst. Bekijk ook goed wanneer die gemeente gepland heeft van het gas af te zijn, en bekijk dan meteen op welke manieren je klaar kunt zijn voor lage-temperatuur-verwarming (met vloerverwarming, andere radiatoren, etc).
Heeft iemand een idee hoe een opstalverzekering werkt als je een appartement hebt gekocht? Ik lees overal dat dit door de VVE geregeld is, dus ben er nu vanuit gegaan dat ik hiervoor dus niets hoef te doen, maar krijg toch een beetje stress nu ik deze week de sleutel krijg
De VvE is eigenaar van het gebouw, jij niet, dus de VvE moet zijn gebouw ook verzekeren. Heb je geen stapel documenten van de VvE gekregen? In onze jaarrekening staat benoemd dat ze een opstalverzekering (en nog wat anderen) hebben en wat ze daarvoor betalen.
Ah ja dat staat bij mij ook op de jaarrekening genoemd inderdaad, thanks!
Oh, ik wist niet dat dat kon! Ik dacht altijd dat het onder voorbehoud van financiering was, niet onder voorbehoud van ‘oh nee bij nader inzien laat maar zitten want ik vind het toch te veel werk’.
Ah ja tweede bezichtiging is me wel bekend alleen het was me niet helemaal duidelijk dat je al voor een tweede bezichtiging een bod kan uitbrengen en dan later weer zou kunnen terugtrekken. (Raar idee eigenlijk dat we zo’n grote beslissing maken op basis van 1 of 2 bezichtigingen.)
En @mores
Bedenktijd na het tekenen van het koopcontract was me dan weer wel bekend (Moet je dan niet % betalen trouwens?) dus ergens had ik gewoon kortsluiting in mijn hoofd.
Gefeliciteerd trouwens, soort van dan! Even afwachten nog.
We overwegen een bod te doen op een huis, maar er moeten wel aardig wat dingen aan gedaan worden. Onder andere de badkamer want die valt van ellende uit elkaar haha. Er zit nu een sanibroyeur in op de eerste verdieping en ik vroeg me af of iemand weet wat de voor/nadelen hiervan zijn? Stel je zou wel een afvoerbuis kunnen maken die groot genoeg is, is dat dan de investering waard? Want ik begreep dat dat wel een kostbaar klusje is. Of is zo’n sanibroyeur prima als je met de herrie kan leven?
Ons bod op ons droomhuis is vorige week vrijdag geaccepteerd, onder voorwaarde van een bepaald bedrag voor direct noodzakelijke herstelkosten van achterstallig onderhoud (oud huis en maar 1 keer kunnen bezichtigen). Tot dag bedrag zouden we die kosten gewoon accepteren, daarboven zouden we de koop eventueel mogen ontbinden.
We zouden vandaag het voorlopig koopcontract tekenen, blijkt bij verduidelijking dat de makelaar de voorwaarden niet goed besproken heeft met beide partijen en komt ze terug op dingen die ze letterlijk heeft gezegd vorige week. Nu wachten we dus eerst de bouwkundige keuring af voor we het koopcontract op gaan stellen. Ik baal zo, want ik wilde dat zo zo graag getekend hebben. Nu ben ik bang dat iemand ineens het huis voor ons wegkaapt voor er iets zwart op wit staat. Hopen maar dat de verkopers en makelaars zich echt houden aan hun woord en we eind deze week alsnog gewoon allemaal akkoord gaan met het voorlopig koopcontract. Slopend spannende tijden zeg…
Ik hoop omdat we anders nu in het contract gaan speculeren over de direct noodzakelijke ondershoudskosten, en moeten onderhandelen wat daar allemaal onder gaat vallen, terwijl over twee dagen al de technische keuring is waaruit deze duidelijker zullen worden en we het concreter kunnen bespreken… De makelaar zei dat het wel zo makkelijk is om die even af te wachten, terwijl ik vooral denk dat het voor hun veiliger is (wij kunnen er sowieso nog onderuit vanwege drie dagen bedenktijd, maar zodra zij tekenen zitten ze aan ons vast toch?). Anyway, twee dagen! Blij dat we op zo’n korte termijn een keuring hebben kunnen regelen in deze vakantietijd.
Het is natuurlijk balen als je veel moet doen, maar de dingen die je niet echt kunt veranderen (locatie/buitenkant/ruimte) zijn jouw smaak, dus dat is een perfect beginpunt! Ik snap dat je liever een huis hebt wat helemaal goed is, maar je kunt de klussen toch ook prima over een langere periode verspreiden? Ik kan me voorstellen dat de vloer echt moet gebeuren, maar de plafondplaten op zolder hebben bijvoorbeeld geen haast als dat geen kinderkamer o.i.d. moet worden. Probeer het een beetje te relativeren! Ik zou liever een klushuis op een geweldige locatie hebben, dan een mooi huis op een minder fijne locatie, want daar kun je niets meer aan doen. Je kan zeker proberen om nu wat lager te bieden, wie weet werkt het. Bij ons gingen ze ook akkoord met 5K minder vanwege een onverwachte aanpassing, dat scheelt toch weer wat!
Ik zag dat @FISSA me had getagd dus ik zal even op je sanibroyeur vraag in gaan
Toen wij ons vorige huis kochten zat er al een oud beestje in. Die maakte echt wel herrie. Vrij snel daarna hebben we de badkamer verbouwd en een nieuwe laten plaatsen omdat een bredere buis niet kon in de badkamer (dat kan ook nog een optie zijn!). Die maakte echt een stuk minder lawaai en maar kort ook. Vergelijkbaar met een gewoon toilet vond ik.
Ik ondervond er niet zoveel nadelen van. Je kunt geen vochtig toiletpapier gebruiken maar voor de rest werkt het als een gewone wc.
Ah thanks bedankt voor je antwoord! Ga even uitzoeken hoe ik erachter kom of het wel of niet kan!
Dat kan je denk ik alleen zien als het open ligt. Want er moet een buis onder de grond door naar beneden. Daar moet dan ruimte voor zijn. Daar zal je een installatiebedrijf voor moeten vragen.
Voor wie het gevolgd had.
Wie denk je dat er vandaag een app’je sturen; “de derde en vierde week van augustus zou onze schilder langs kunnen komen. Schikt dat? Liefst in de avond.”
Joe . Nee schikt niet
Ah ja het hielp wel enorm. Wij kwamen daardoor tot de conclusie dat we echt niet moeten bieden toch. Het was toch echt te slecht afgewerkt en we zouden er een hele verbouwing van moeten maken wil je het een beetje moderniseren (qua elektra, afwerking etc.). En de vraagprijs was al met 35000 verhoogd doordat een gekkie zonder te kijken een heel hoog bod had gedaan. Dus ja de prijs was totaal opgedreven… op naar de volgende maar!
Hoe staat het er bij jou voor?
Jeetje wat idioot, dat overbieden. Ik hoop dat er gauw iets leuks voor jullie voorbij komt!
En @FISSA wat zijn makelaars dan frustrerend hey. Zijn ze nog steeds wel gewoon akkoord met jullie bod?
Wij hebben deze week de bouwtechnische keuring gehad. En ondanks dat de keurder echt dramatisch kritisch was gaan we er toch voor haha. Het is een huis van meer dan honderd jaar oud en we weten dat er van alles aan gedaan moet worden qua achterstallig onderhoud, maar daar is de prijs ook naar. Er waren gelukkig geen grote dingen die we zelf nog niet hadden gezien. Ik heb wel zin om dingen aan te gaan pakken! Wel nog benieuwd hoeveel we mee kunnen financieren voor een verbouwing, dus nu bezig met een specificatie maken voor de taxateur.
De notaris hoeft er nog niet bij te zijn bij de voorlopige koopakte. Tenminste neem aan dat je daar bent in het proces?
Edit: je koopt nu toch tegen het hogere bedrag? Alvast gefeliciteerd!
Oh spannend en leuk! Onder voorbehoud gefeliciteerd! Gaan jullie het ‘vieren’ vanavond? Wij hebben alleen vast de notaris gebeld voor een afspraak op de dag van de overdracht, omdat die al vrij snel is, verder voorlopig nog niet nodig volgens mij! Verder ook nog niet veel geregeld, hypotheekadvies is in werking, documenten zijn we aan het verzamelen en taxateur komt morgen terug van vakantie dus bel ik maandag.
We hopen het meeste zelf te doen! We zijn wel handig en ik heb een partner met klus/verbouwervaring en we vinden het beiden wel leuk om nieuwe dingen te leren. Maar waar nodig zullen we zeker een paar mensen inhuren/het half-half met een professional doen.
Een notaris kan ook een koopakte opstellen. Gebeurt veel bij verkoop aan kinderen en wanneer mensen hun huis proberen te verkopen zonder makelaar.
In sommige delen van 't land is 't zelfs eerder norm dan uitzondering dat de notaris de koopakte opstelt.