Huizentopic

Nee het is een soort scan die je kan laten doen die jouw arbeidsmarktkansen voor de de komende 5 jaar berekent en op die manier kan je als flexwerker toch een hypotheek krijgen. Maar ik vraag me af of een eventueel positieve scan genoeg is.

Bij mij was dat wel het geval.
Door de positieve scan hebben ze mijn inkomen volledig meegenomen hypotheekberekeningen.

Weet niet of er een verschil is als je alleen wil kopen. Ik heb het samen met mijn vriend gedaan, en hij heeft een intentieverklaring ontvangen

1 like

Ah dat klinkt veelbelovend. We willen samen kopen en hij heeft een vast contract en ik zit nog zeker twee jaar aan de flexibele contracten. Het klinkt te mooi om waard te zijn, want die scan stelt bijna niks voor, maar was wel positief.

Je kunt altijd bij een onafhankelijk adviseur het gesprek aangaan. Die zal vast weten welke hypotheekverstrekker dat wel of niet accepteert!

1 like

Wellicht dat dat in de randstad anders is, maar wij rekenen daar geen extra kosten voor. Zo’n ding is met een minuutje in elkaar gezet haha. Legaliseren rekenen wij ook geen kosten voor, alleen als het gaat om een externe legalisatie, dus als het een volmacht van een ander notariskantoor betreft.

Ik wilde dat twee jaar geleden doen en werd nog net niet uitgelachen bij de Hypotheker. Er waren allerlei voorwaarden waardoor ik dat absoluut niet kon doen en ik was toen half student half docent met een jaarcontract. Voor dat docent gedeelte had ik het graag gewild.

1 like

Haha oh bij ons werd aangegeven dat wanneer wij (als kopers) een volmacht wilden, dat het dan 250 euro zou kosten of iets dergelijks. Dus ik ging er vanuit dat het voor de verkopers dan ook zo zou zijn. We worden in de randstad gewoon opgelicht :stuck_out_tongue:

Wij gaan vanmiddag een badkamer uitzoeken, iemand nog tips waar we op moeten letten? Ik heb me
Vooral gefocust op de keuken maar totaal niet op de badkamer.

Het bad wordt sowieso 95 cm diep maar verder? Geen flauw idee

Op onze douchewand zit een coating waardoor je kalk vlekken vrijwel niet ziet. Een soort beschermlaag. Wij hebben ook een waterontharder maar kalkvrij water krijg je nooit, dus door die coating blijft de wand langer mooi.

Haha maar die kosten voor volmacht koper zou kunnen hoor, aangezien je als koper ook vaak een hypotheek erbij neemt. Een hypotheek kan niet met een gewone onderhandse volmacht getekend worden, dat moet met een notariële volmacht (dus echt een akte). Denk dat zij dat bedoeld hebben met die kosten. Alsnog wel duur hoor 250 euro, wij rekenen daarvoor 75 ex BTW, dus inclusief is dat volgens mij 91 euro.

Verkoper hoeft geen hypotheek te tekenen en kan dus een onderhandse volmacht tekenen, wat gewoon een simpele tekst op een wit A4 is ipv akte papier.

1 like

Mijn vriend en ik willen ons oriënteren op de huizenmarkt (Flevoland), maar we zijn allebei pas net gestart met werken. Ik ben heel erg benieuwd of jullie ervaring hebben met het verkrijgen van een hypotheek op basis van 2 jaarcontracten (met intentieverklaring en zeer goede arbeidsvooruitzichten)… Afgelopen week hadden we een dramatisch gesprek bij bank 1 en voelde ik me echt naïef (zij gaven aan dat we nog minstens een vol jaar moesten werken voor een hypotheek)… Herkennen anderen dit of hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

ons eerste gesprek was ook bij een bank en daar werd ik erg moedeloos van. Later zijn we naar een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest. Het eerste gesprek was gratis. En dat gesprek was zo fijn en zo goed dat we (drie kwart jaar) later ons hypotheek via hen hebben afgesloten. Het advies dat hij gaf was prettig en hij dacht goed met ons mee. Hij had ons ook aangeraden om even te wachten tot we beiden net wat meer verdienden, zodat we ook meer geld konden lenen.

Dus mijn advies zou zijn: ga naar een onafhankelijke hypotheekadviseur.

Oh wat goed dat jullie dat gedaan hebben! Ik vind het echt bizar hoe het per hypotheekverstrekker dus zo verschilt… Thanks voor de tip en echt heel fijn dat het voor jullie dus zo prettig is verlopen daarna!

Dat kan ik me ook voorstellen ja, heb ik bijv ook niet durven vragen bij de bank (over studieschuld). Goeie tip dus om ons daar eens in te verdiepen… Dank jullie!

Ik ben bij de Hypotheker geweest, die jongen kon zo 50 verschillende hypotheken uit z’n hoge hoed toveren, met allemaal verschillende rentepercentages, en dan van al die aanbieders ook nog even oplepelen of er met onze contracten of onze plannen of onze pensioenfondsen nog bijzondere voordelen te behalen vielen. Ik had al wel eens nagedacht over lineair of annuïteiten, maar ik had nooit bedacht dat je het ook 50/50, of 60/40, of in elke andere willekeurige verdeling kan doen, en dat hoe je dat allemaal inricht afhangt van je toekomstplannen.
Ik vond het die commissie meer dan waard, ik had dat zelf nooit kunnen/willen uitzoeken.

Onze gekozen hypotheekverstrekker verplicht het hebben van een overlijdensrisicoverzekering en nu ben ik daarvoor afgekeurd wegens psychische problemen. Ik dacht ze gooien die premie gewoon omhoog, maar helemaal afkeuren vind ik heftig. Voelt ook heel naar.

Gelukkig hebben we een adviseur die snel kan schakelen en heeft hij snel een hypotheekverstrekker uit de hoed getoverd die dat niet verplicht stelt. Ben blij dat hij dat regelt en dat we niet ervoor gekozen hebben om het zelf te regelen. En heb een aanvraag gedaan bij een andere verzekeraar om te kijken of ik daar wel verzekerd kan worden… Wat een gedoe. Kleine kans, maar heeft iemand hier zoiets ooit meegemaakt en bij welke verzekeraar ben je uiteindelijk wel geaccepteerd?

Die zes weken voor de financiering worden toch nog krap zo.

Wij zijn destijds bij 5 verzekeringen geweest alvorens ik fatsoenlijk geaccepteerd werd.
3 accepteerde niet. 1 opperde een premie van 150€ per maand (:joy::joy::joy::joy:), en de laatste opperde een iets hogere premie. 5€ hoger per maand. Dat was prima vóór ons.
Hierdoor idd wel verlenging moeten aanvragen en bijna een vermogen kwijt geweest aan bouwrente (die ging na de 1e paal tellen, en we redden het op de dag om op tijd te passeren…)

Volgens mij (alweer 6jr terug) hadden we dat sowieso verplicht nodig bij een NHG hypotheek :face_with_monocle:?

1 like

Volgens mij heb ik die verzekering niet en ik heb ook NHG. Afgesloten in 2018

@MeLama ik weet idd niet hoe het nu is… was toen 2013-2014 ofzo… :see_no_evil:

1 like