Huizentopic

Wow shit, hier heb ik helemaal nog niet over nagedacht (maar maak ik me nu wel veel zorgen over). Hoe wisten ze bij jou van je psychische problematiek? Ik heb namelijk wel een wajong, medicatie en een verleden in de psychiatrie, maar ik weet niet of ze dit in een dossier hebben of dat ik dit zelf moet aangeven?

(Haal dit misschien later weg)

Ja dat is altijd dubbel. Kijk, je bent verplicht het aan te geven want ze vragen er naar en je tekent dat je het “naar waarheid hebt ingevuld”. Mocht er echt iets gebeuren waardoor uitkeren nodig is, en ze zien dat jij al jaren Wajong krijgt en je hebt bijv zelfmoord gepleegd (lekker positief verhaal dit :see_no_evil:), dan gaan ze natuurlijk niet uitkeren. Want dan heb jij destijds gelogen

Maar als je het dus niet aangeeft en er gebeurt nooit iets, zal je er geen last van hebben :wink:

1 like

Ik was ook echt even uit het veld geslagen hoor, voelde me echt als mens niet geaccepteerd.

@Fishing Wat een gedoe! Wat was de laatste verzekeraar waar je het over had, die van 5€ per maand?

@Indigo Je moet online een uitgebreide gezondheidsverklaring invullen met vragen over allerlei soorten van ziek zijn. Zodra je dan aanvinkt psychisch iets te hebben, krijg je er meer vragen over. Mijn hypotheekadviseur raadde me aan eerlijk te zijn. Ik heb een bipolaire stoornis, neem medicijnen en ben recent opgenomen geweest dus moest vanalles invullen.

Edit: ze kunnen volgens mij je (huis)arts of psych contacteren als ze vragen hebben dus daarom extra motivator om eerlijk te zijn. Weet niet of ze dat zonder communicatie naar jou toe zouden doen, maar het is wel een stok achter de deur. Maar ze mogen zelf niet in je medisch dossier of zo, dus de info halen ze wel van jou zelf vandaan. Wat hierboven ook al staat, ze zullen wel moeilijk doen met uitkeren als er dingen verzwegen werden.

Edit2: ik heb nu bij TAF een aanvraag lopen en die maken er reclame mee dat ze voor 99% van de ziektegevallen een oplossing kunnen vinden. En ICZ probeert voor €55 de goedkoopste optie voor je te vinden wat ik begreep (nog geen gebruik van gemaakt).

1 like

Ik had er ooit een van iemand met meerdere fysieke gezondheidsproblemen die werd bij aegon of delta lloyd geaccepteerd. Wel hoge premie (echt 50 euro pm voor 65k dekking ofzo, maar die man zag er ook ziek uit maar ik weet ofc niet wat hij had). Zou ‘t je an sich wel aanraden om evt. ergens nog te proberen. Desnoods na je hypotheek, al is het maar voor je vriend als er iets met je zou gebeuren en hij zit met dat huis. Dan is die niet verpand aan de hypotheek, maar kun je rustig kijken. Dan weet je adviseur misschien wel een verzekeraar die ‘m accepteert?

Een oud collega die heftig kanker had gehad is ooit zelfs ergens geaccepteerd (maar echt geeeen idee wat zijn premie was, wel pittig denk ik)

Bedankt voor jullie uitleg @Twonights en @Fishing. Echt balen dat het onverwachts dan moeilijk wordt, ik hoop heel erg voor je dat je alsnog een verzekering kunt vinden of een verstrekker die het niet vereist en alles op tijd rond komt!

1 like

Nou, als je een hartaanval krijgt, heb je grote kans dat ze niks checken. Of een auto-ongeluk ofzo. Of als jouw partner overlijdt, doet jouw eerlijkheid er ook niet toe.

En puur om dus een hypotheek te krijgen
 Althans toen het verplicht was.
Ze vragen ook of je gerookt hebt, durf wel te beweren dat daar ook heel veel over gelogen wordt

Ik ben eerlijk geweest (was een eetstoornis en depressie) maar was toen net een jaar klaar met de eetstoornis. Wij hebben toen aangegeven dat we open stonden voor het delen van informatie (waren ook wel ten einde raad). Mijn ex behandelaar en huidige behandelaar hebben toen een brief geschreven. Waaruit ook bleek dat ik al medicatie aan het afbouwen was, zeer succesvol behandeld was voor de eetstoornis en hoe de huidige behandeling verliep. Dat ik nooit suĂŻcidaal was geweest etc.

@Twonights klave.rb.lad! Maar dat is dus wel al lang geleden!

1 like

De adviseur heeft er eentje gevonden waarbij de overlijdensrisicoverzekering optioneel is! Dus hij moet snel schakelen en alles omzetten nu. En heb dus nog een aanvraag voor de verzekering ergens anders lopen.

@mikselke Ik noteer die twee even, zou nog wel eens van pas kunnen komen! Hoewel ik er wel over zou twijfelen als het €50 per maand zou worden, jeetje wat veel geld. Mijn vriend kan de hypotheek redelijk makkelijk op zijn salaris betalen, ik totaal niet.

We hebben nog twee weken over, ik heb nog goede hoop! De adviseur zou er snelheid achter zetten en een beetje druk uitoefenen.

De beide hypotheekverstrekkers gingen niet moeilijk doen over onze banen ivm corona, dus hopelijk bij jullie ook niet!

1 like

Een vriendin van mij heeft een hoge bloeddruk en slikt daarvoor bloeddrukmedicatie. Toen zei de hypotheekadviseur dat ze dus niet moest invullen dat ze een hoge bloeddruk had ‘Want met die medicijnen heb je dat toch niet meer?’
Ik weet niet of dat helemaal zuiver is maar ik vond dat er wel wat in zat. *Doe dit maar niet eigenlijk.

Zo werkt het niet, slecht advies van die persoon ook. Hier word ik wel een beetje droevig van :sweat_smile:

9 likes

Ik word er ook droevig van dat mensen die niet ‘gezond’ zijn zo worden gediscrimineerd bij het kopen van een huis. Ik snap wel wat je bedoelt hoor want het is neem ik aan gewoon fraude? Maar ik vind het systeem wel heel oneerlijk.

2 likes

Daar is men volgens mij wel mee bezig, om dat beter op de rit te krijgen. Maar het is en blijft een risicoverzekering en als je onderliggende, bekende gezondheidsklachten hebt en je meldt die niet kun je dik in de shit komen als je er aanspraak op moet maken. En ik denk dat er altijd wel een verzekeraar is die het risico wil verzekeren, maar dat kost soms veel geld. (In sommige gevallen snap ik dat heel goed, gezien het risico. In sommige gevallen minder)

Volgens mij is het vanuit NHG ook niet meer verplicht zo’n verzekering af te sluiten. Verstrekkers vragen er nog wel om, soms met recht vind ik.

4 likes

Ik moest ook ineens de huisarts enzo erbij halen na het beantwoorden van de vragen. En nu betaal ik veel meer. Ach ja, wij wilden perse een overlijdensrisicoverzekering.

Het advies om het niet juist in te vullen is wel een stom advies. Er zal maar iets gebeuren, dan ben je de Sjaak. Misschien zijn wij brave borsten, maar ik zou er echt niet relaxed mee zijn, als ik het niet naar waarheid had ingevuld :grimacing:

4 likes

Wij vonden de-aankoper een hele fijne partij. Enige is wel dat het kan voorkomen dat meerdere van hun klanten op hetzelfde huis willen bieden. Ze geven dan wel iedereen hetzelfde advies qua prijsrange dus dan kan het wel zijn dat je als nog wordt overboden.

1 like

Wij hebben ook iets kuts
 Drie weken geleden kregen we de sleutel en zijn we begonnen met klussen. Omdat we wegwerp bestek en servies gebruikten hebben we de vaatwasser niet aangehad in het begin. Na een week wel, toen hebben we 'm schoongemaakt en wat kleine dingen afgewassen. Iedere keer als 'ie klaar was lag het blokje nog heel in de machine. Dat was al gek, maar verder leek 'ie het te doen. Tussendoor weer even niet aan gehad, tot afgelopen donderdag. Toen bleek dat 'ie helemaal niks deed, was een probleem met het afpompen of zo. Dus mijn vriend heeft dat ding helemaal van boven tot onder bekeken en daarna uitgebouwd, bleek er allemaal water onder te staan. Hij heeft alle opties bekeken maar kreeg 'm niet aan de praat, en inmiddels hadden we 'm wel nodig. Dus wij hebben een nieuwe gekocht, die deed het direct prima. Aan de afvoer lag het dus niet. Ook hebben we de makelaar gebeld, want dit probleem is echt niet spontaan in een dag ontstaan. Dat ding moet al niet goed hebben gewerkt of kapot zijn geweest bij de verkopers. Maar die zegt van niks te weten, dus daarmee is het verhaal afgedaan. Tenzij wij hard kunnen maken dat dit probleem al eerder bestond. Vind het zo vreemd allemaal
 De verkoper heeft al vaker dingen een beetje verdraaid dus ik geloof er ook geen reet van. Weet even niet zo goed hoe we dit nu moeten aanpakken. Hoef het niet volledig vergoed te hebben, maar gewoon een tegemoetkoming of zo. Dan laten we het verder in het midden en is het netjes afgerond. Maar daar moet de verkoper zelf mee akkoord gaan, juridisch heb je (tenzij je bewijs hebt), geen poot om op te staan :roll_eyes:

Ik zou er vooral niet te veel tijd aan besteden. Verborgen gebrek is vrijwel niet hard te maken en dit gaat ook om een gering belang (niet minder klote ofc). Je gaat toch niks krijgen als die makelaar al zo reageert, dus ik zou eieren voor mijn geld kiezen en het achter me laten. Om verdere frustratie voor jezelf te voorkomen!

2 likes

Wij hebben aankomend weekend onze eerste bezichtiging. Ik denk dat wij het huis net te klein vinden. Dat is wel jammer, want voor de rest is het wel een heel leuk huis. Maar het is interessant genoeg om te gaan kijken + het is ook wel goed om een keer te ‘oefenen’ met een bezichtiging.

Iemand nog tips voor een eerste bezichtiging?

Combinatie van hypotheek soorten en nieuwbouw dus geen taxatiewaarde eigenlijk.

Bij verkoop huidige huis was taxatie iets lager dan verkoopwaarde :slight_smile:

2 likes

De taxatie was gelijk aan de aankoopprijs! Daarnaast hebben we de rente 30 jaar vastgezet, omdat we de rente kunnen meeverhuizen en we nu een erg laag percentage hebben.

1 like

Wij willen de badkamer renoveren, maar we twijfelen of we nog een bad nemen. Er zit nu wel een bad in de badkamer. We zitten er heel af en toe in. De badkamer is ook niet super groot (9m2). M’n ouders zeggen dat we wel weer een bad moeten nemen omdat het handig is met kinderen (:rofl:) en het een pluspunt is als we ons huis nog willen verkopen. Wat zouden jullie doen?