Het is ook super spannend, wij hebben recent een huis gekocht na 1x kijken, één nachtje over geslapen en toen een bod gedaan. Gaat over freaking een half miljoen, toch te gek voor woorden!
Wat gebeurt er als de taxatiewaarde onder de vraagprijs ligt?
Dan gebeurt er niks, dan stond ie wel hoog in de markt. En heb je waarschijnlijk een slechte koop gedaan en moet je veel eigen geld bijleggen.
Je hebt gelijk. Het gaat inderdaad om een huis waar we makkelijk 10 jaar zouden kunnen blijven wonen, maar wat niet ons droomhuis is.
@Krabsalade Ja, als ik het goed heb begrepen, komt dat bijna nooit voor. Maar die kleine kans dat je huis lager wordt getaxeerd, terwijl je juist de vraagprijs hebt overboden, geeft in mijn hoofd echt error. Ik heb gekeken naar vergelijkbare huizen en ik denk dat de vraagprijs heel redelijk is, maar goed, ik ben geen expert dus ik zou er ook naast kunnen zitten.
Neem anders een aankoopmakelaar? Die kan ook voor je kijken naar vergelijkbare panden en voor welke bedragen die recent verkocht zijn, dat bepaalt namelijk mede de taxatiewaarde. Als je het zo spannend vindt, is dat het geld wel waard denk ik!
Hmm, ja dat hebben we overwogen, maar ik vraag me af hoeveel de toegevoegde waarde is van een aankoopmakelaar in een markt waarin je toch niet kan onderhandelen. Plus, dan zou ik die gedachte nog steeds hebben denk ik. Het is niet dat ik er wakker van lig, maar ik ben gewoon iemand die zulke dingen helemaal wil ‘doordenken’.
Maar mocht het lang duren voordat het een keer raak is, dan wil ik het wel opnieuw overwegen.
Wij hadden dat bij de aankoop van ons eerste huis wel en vond dat heel fijn, maar was een hele andere tijd (2014), vond het ook fijn dat hij met huizen kwam die nog niet officieel op de markt waren en ook wel verrassende opties liet zien die ik op Funda niet eens zou openen en dan toch wel interessant bleken!
Nu hebben we het ook zonder gedaan, maar wel omdat m’n vriend in de huizensector werkt en er dus “verstand” van heeft, ik had zelf echt nooooit geweten wat voor bod we hadden moeten doen (waren meerdere bieders).
Bedankt voor al jullie reacties. Ook interessant om jullie verhalen te horen. We kennen wel toevallig een paar mensen die in de huizensector zitten, dus wellicht dat we aan hen kunnen vragen om een beetje met ons mee te denken op basis van de foto’s.
Ik had een aankoopmakelaar die ik een vast bedrag betaalde op het moment dat we er een huis kochten.
Dus 20 huizen bezocht bijvoorbeeld en bij huis 21 vaste bedrag van 2000 euro betaald.
Dit was ergens in de randstad.
Dit kan je overigens zelf ook. 3 euro bij het Kadaster voor een overzicht aan recente verkoopprijzen.
Oh ja vast, zou alleen zelf niet zo goed weten wat dan vergelijkbaar is, maar als je je erin verdiept zal dat wel lukken!
Wij hadden ons huis denk ik niet gehad zonder aankoopmakelaar. Dan hadden we heel anders geboden, onze makelaar had goed contact met de verkoopmakelaar waardoor die wat losliet over wat er geboden was (ja kan je bieden, toen dus net wat hoger gedaan)
Dit heb ik toevallig net gedaan! Ik heb de verkoopprijs van de twee huizen ernaast gecorrigeerd met de gemiddelde prijsstijging over de jaren in mijn regio. Ik denk dat we safe zitten.
Bedankt voor het delen van je ervaring! Fijn dat jullie er met de kopers toch nog uit zijn gekomen.
Mag ik vragen of er een duidelijke reden was waardoor de taxatie zoveel lager uitviel?
@Dubio Ik herken je spanning ook helemaal! Heb me zo druk gemaakt om die taxatie. Maar hoorde steeds weer van mensen dat dat echt meestal gewoon goed komt en rond de koopsom ligt (omdat iedereen, koper, verkoper, bank, makelaar, taxateur daar baat bij heeft), zolang je niet 15000 overbiedt ofzo. Nu heb ik niet in de randstad geboden, dat had me inderdaad niet fijn geleken met het extreme overbieden!
Nu ben ik er vrij relaxed onder. Als het wel iets te laag is dan leggen we wat meer eigen geld in en als het echt veeeel minder is kunnen we er altijd nog onder uit door ons financieringsvoorbehoud. Ben ook zo blij dat ik niet heb hoeven bieden zonder dat voorbehoud, zou dat echt niet willen (/durven/kunnen).
Wij zouden uiterlijk vandaag het taxatierapport krijgen, maar is natuurlijk niet zo… Valt me echt op hoe traag alles loop en hoeveel dingen uitlopen in dit proces!
Ik vind 15.000 overbieden inmiddels al helemaal niet veel meer helaas haha. Laatst nog 26k overboden en alsnog achter het net gevist. Niet in de randstad overigens, wel in een stad met onwijs veel krapte.
Maar bieden jullie dan simpelweg onder “voorbehoud van financiering” of “onder voorbehoud van financiering & onder voorbehoud dat de taxatiewaarde niet lager is dan X”? Want als je enkel “onder voorbehoud van financiering” doet en je trekt je terug vanwege een te lage taxatiewaarde, dan moet je toch alsnog de waarborgsom van 10% betalen?
Ik begin nu even te twijfelen namelijk. Het simpele voorbehoud (enkel financiering) is volgens mij het " maximum" wat je je in deze markt kan veroorloven, maar eigenlijk is dat toch best een risico? Voor ons zou die 10% schuld die we dan zouden hebben, best heftig zijn.
Om even op die taxatie terug te komen, wij hebben op het huis 35000 boven de vraagprijs geboden (onder voorbehoud van financiering) terwijl we wisten dat het dit eigenlijk niet waard was maar we wilden het huis natuurlijk graag hebben. Daarna ben ik naar taxateur 1 gegaan en die wilde maar X taxeren waardoor we 25000 eigen geld moesten inleggen (dat geld hadden we niet eens), daarna ben ik naar taxateur 2 gegaan en hem echt overgehaald om hoger te taxeren. Uiteindelijk hoefden we maar 5000 eigen geld in te leggen maar de taxateur gaf wel aan dat hij vond dat we te veel hadden geboden. Dus als je zou willen zou je ook nog gewoon de taxateur kunnen ompraten. Ik weet niet perse of het verstandig is maar we hebben het huis wel
Dat voorbehoud voor de taxatiewaarde hoef je niet te vermelden lijkt me. De financiering niet rond krijgen vanwege een te lage taxatiewaarde is ook een legitieme reden voor ontbinding als je onder voorbehoud van financiering hebt geboden. Je krijgt immers de financiering niet rond, dus de koop kan niet doorgaan.
Bij mij is er ook een spelletje gespeeld met de taxatie waarde. Ook een huis gekocht en bijna 10% overboden. De taxateur heeft er een gunstige waarde van het huis van gemaakt, waardoor het financieel goed uitkwam.