Die kan hij niet ‘maken’, veel controles op een taxatiewaarde (validaties). Dan zijn er in elk geval genoeg referentiepanden die de waarde van jullie huis kon onderbouwen , daarom gebeurt het ook best veel dat woningen gewoon tegen de geboden prijs veel getaxeerd worden nu.
De regel dat je hypotheek maximaal 100% van de getaxeerde woningwaarde (en afhankelijk van je inkomen) mag zijn is er ook niet voor niks. Men wil voorkomen dat mensen een te hoge hypotheek hebben en onder water komen te staan als de huizenprijzen weer dalen, zoals in de economische crisis.
Nu is er wel een dusdanig woningtekort in sommige regio’s dat ik dat niet heel snel zie gebeuren maar de regels zijn er niet voor niks, hoe frustrerend het ook kan zijn.
Ja, simpelweg onder voorbehoud van financiering (100% van de koopsom). Die waarborgsom van 10% krijg je niet als boete als de financiering niet lukt op basis van je ontbindende voorwaarde.
Wij hebben ons taxatierapport binnen, en hij is getaxeerd op ons bod, en de taxatiewaarde na verbouwing is ook positief! Nu kan eindelijk de hypotheekaanvraag de deur uit.
Dus dat (100% van de koopsom) meld je er dan bij?
Wow, supergoed nieuws over de taxatie! Succes met de rest van de procedure.
Vanaf 1 januari 2021 wordt de overdrachtsbelasting afgeschaft voor starters en voor particuliere beleggers gaat hij van 2 naar 8 procent! Wel goed nieuws, maar uiteindelijk zal je dit wel weer gaan terugzien in een hogere koopprijs van de woning.
Idd goed nieuws, maar ik denk dat we het ook gaan merken in de drukte op de markt! Maar als je dan een huis hebt kunnen kopen houd je tenminste meer geld over om iets te verbouwen. Dus ja mixed feelings!
Ik baal heel erg, wij hebben namelijk onze overdracht in december staan… Vallen er dus net buiten, terwijl we wel aan de voorwaarden voldoen
Was vandaag aan 't werk en kreeg direct al de vraag of dit ook met terugwerkende kracht geldt… Uh geen idee hahaha het is nog niet eens officieel aangekondigd dat dit überhaupt gebeurt.
@anon808047 hoe zit de verkoper qua aankoop nieuw huis? Misschien dat zij het best een maandje willen uitstellen zodat ze bijv. niet tijdelijk hoeven te huren?
Maar echt hoor haha, terugwerkende kracht lijkt mij totaal onhaalbaar + waar leg je dan de grens? Hoop dat daar snel duidelijkheid over komt hahahha.
Kan mij voorstellen dat we ook veeeeel telefoontjes gaan krijgen van mensen die de overdracht willen uitstellen.
Maar als je al een appartement hebt en je koopt een huis waarin je gaat wonen, dan heb je er toch geen last van als je dat appartement aanhoudt om te verhuren? Op je nieuwe huis zit gewoon 2% en je appartement had je al.
Ah op die manier!
Die 8% verhoogt wel fors de investering van die belegger, dus zijn return on investment zegmaar wordt er wel door geraakt. Zo lang hij geen hogere huur kan vragen, zou ie dan óf een lager rendement moeten accepteren of zullen ze toch minder hoog bieden… ben inderdaad benieuwd welk effect het heeft. Ik ben vooral bang dat het afschaffen voor starters de prijs alleen maar opdrijft. Nu is er nog een categorie starters zonder spaargeld die nog niet kan kopen omdat ze de kosten koper niet kunnen betalen. Deze komen er dan ook nog bij op de markt, hebben we nog meer vraag
Ja dat gaan we waarschijnlijk nog even peilen! Maar baal er wel van want had zoveel zin in de verhuizing!
Bij andere “regeltjes” zoals startersleningen was het (5jr geleden althans) altijd zo dat beide starters moeten zijn. Benieuwd wat ze hiermee doen idd!!
Wij dachten heeeel even: oeh misschien willen onze kopers nu uitstellen (wat goed uit zou komen voor ons haha), maar beide hebben al een koopwoning die nu te koop staat haha. Dus denk t niet
Dat verwacht ik hier helaas ook, maar het zou zo gunstig zijn als ze daar rekening mee houden. (Al kijken we ook echt niet naar starterswoningen, dus is meer mijn eigen opportunisme😅)
Vind het trouwens wel echt een verkiezingsstunt maatregel. Hier is zo overduidelijk van gezegd dat het niet gaat werken.
Haha ik heb net een huis gekocht met mijn vriend en de oplevering is ook ik december. Ik probeer de baalgedachten van me af te zetten, ben super blij met mijn huis maar toch knaagt het even
Ik snap de nieuwe regel niet helemaal (nog niet zo thuis in de huizen materie).
Gaat het hier om het moment dat je een koopcontract tekent of het moment dat je in het huis gaat?
Aka: Ik ben momenteel op zoek naar een woning. Moet ik dat uitstellen tot januari of kan ik nu nog steeds op zoek naar een huis waar ik vanaf 2021 in kan?
Overdrachtsbelasting is verschuldigd na de levering, en dat is bij de notaris. Je moet dus zorgen dat de overdracht in 2021 plaatsvindt.
Ik neem aan dat het gaat om het moment van overdracht, dus dag dat je tekent bij de notaris. In principe zou je vandaag een huis kunnen kopen en de overdracht in januari doen, maar dat moet de verkoper ook maar net willen. Maar het hele proces van bieden, koopovereenkomst tekenen, financiering regelen duurt vaak ook wel een paar weken.
Het is uitgelekt, dus de details (als het echt klopt) en voorwaarden krijgen we pas eind september. Denk dat wat hierboven staat klopt, maar zeker weten kan dan pas. Kan me voorstellen dat het loont om een maandje te wachten tot je de voorwaarden weet.
Echt kak dat ik mn huis op 1 december koop