Huizentopic

Wij hebben ons gisteren ingeschreven bij een aankoopmakelaar! Heb wel t idee dat we hun hulp nodig hebben (Utrecht omgeving). Zin in! Nu hopen dat we straks niet een jaar en 25 bezichtigen verder zijn en qua overbieden/overhitte markt er steeds naast grijpen… :crossed_fingers:t3:

5 likes

Haha wat fijn zo’n positieve ervaring! Je initiële 1,5 jaar en 30 bezichtigen schrikt me dan wel weer af… waar lag het aan bij jullie denk je? Als je daar wat over wil zeggen tenminste :innocent:

Kan hij niet reizen… er zijn heel veel steden met een directe treinverbinding naar Amsterdam!

3 likes

@Reflect inderdaad! Het OV-netwerk binnen Amsterdam is zo goed, vaak ben je op de meeste plekken wel binnen een kwartier. Of je zet ergens een fiets neer. Ik zou dus niet alle steden die wat verder liggen meteen achterwege laten. En vaak krijg je de reiskosten ook wel vergoed. Zoals Alkmaar en Amersfoort zijn prima te doen, en zo zijn er nog veel meer steden. Als je al ingeschreven staat bij Woningnet kan je volgens mij ook meer richting de Zaanstreek kijken, maar pin me er niet op vast.

En Almere misschien? Door veel mensen gehaat, maar wel een goede verbinding naar Amsterdam, kindvriendelijk en wat meer kans op een huis

1 like

@Reflect ga gewoon eens een dagje kijken idd. Ik persoonlijk vind bijv Zaandam wel gezellig en Amstelveen minder (wel handig qua bereikbaarheid overigens), maar dat is toch voor iedereen anders.

2 likes

Ik zou altijd gaan voor in he woonplaats, zeker als het was verder reizen is. Als je dan ziek of een dag vrij bent is het makkelijker om de kinderen naar school te brengen. En zo komen ze ook sneller aan vriendjes waar ze eenvouduger mee af kunnen spreken na schooltijd

2 likes

weesp en muiden zijn ook leuk vind ik!

1 like

bij ons in de buurt is een stuk grond te koop gekomen, echt een mooi stuk grond wat prachtig zonder inkijk van buren ligt maar wel heel centraal. het is alleen ver boven budget, het kost meer dan 350 en ons huis nu hebben we een jaar geleden gekocht voor 258 dus we kunnen het stuk grond niet kopen. onze maximale hypotheek was 265 toen en mijn vriend is in de tussentijd werkloos geraakt. hij heeft nu wel weer een baan maar lager salaris en tijdelijk contract. laat staan geld overhouden om een huis op te bouwen.
en toch zit ik de hele tijd na t denken en te fantaseren hoe fijn het zou zijn om daar te wonen en of er niet misschien toch opties zijn als niemand dat stuk grond wil hebben… om een lager bod te doen ofzo. hahah waarom kunnen m’n hersens niet stoppen en wat nuttigs bedenken

Ik wacht echt met zoveel spanning op het taxatierapport, dan weten we of we verder kunnen met de hypotheekaanvraag, of dat het toch niet doorgaat als het heel erg nadelig uitvalt.

Op de website van de makelaar/taxateur staat dat je binnen 2 werkdagen het taxatierapport ontvangt (heel snel wel), dus dat zou vandaag moeten zijn. Wil ook niet opdringerig mailen of bellen haha, dus blijf mijn mail maar refreshen :sweat_smile:

2 likes

Haha thanks, dit probeer ik ook de hele tijd tegen mezelf te zeggen!

Ennnn?!

Nog aan het wachten helaas haha.

Wij hebben vrijdag een bezichtiging voor een leuk huis en ik denk dat de kans groot is dat we een bod willen uitbrengen. Ik kan alleen echt geen vergelijkbare huizen vinden (50% van het huis is ook aangebouwd). Voor mezelf voelt de vraagprijs wel goed, maarja we zullen wel moeten overbieden om een kans te kunnen maken. Ik vind het heel lastig dat ik geen vergelijkbaar huis kan vinden om de waarde in te schatten.

Nou de huizen in de straat verschillen zo erg van elkaar, dat ik niet het gevoel heb er iets mee op te schieten om die prijzen te ver gelijken. Sites die waardes van huizen vergelijken, halen er ook steeds huizen bij die in mijn ogen echt totaal niet relevant/vergelijkbaar zijn (in een andere wijk, andere prijscategorie, veel minder land). Maar misschien zo’n rapport bij t kadaster proberen, hoewel ik er niet veel van verwacht.

Nee klopt, maar dit type huis, in een vergelijkbare wijk (beetje landelijk, maar toch centraal) komt überhaupt bijna niet voor hier. Ik heb bij het Kadaster zo’n rapport opgevraagd en de geschatte waarde van de referentiepanden daarin verschillen 3 ton van elkaar. De laagste zit ruim een halve ton onder de vraagprijs van het huis waar wij gaan kijken en de hoogste ruim 2,5 ton meer dan de vraagprijs. Plus ik vind de gekozen huizen ook veelal niet vergelijkbaar (ik ken de meeste referentiepanden wel redelijk). Voor mijn gevoel kan ik hier niet veel mee.

Zou een aankoopmakelaar eventueel een optie kunnen zijn? Vaak hebben die wel een beeld wat de andere biedingen gaan zijn en de voorwaarden en dat kan wel helpen

1 like

Misschien de woz-waarde checken? En van huizen in de buurt hoe die is ontwikkeld en voor wat voor bedragen die huizen een beetje zijn weggegaan?

En de prijs per m2 kan ook wel wat zeggen, van huizen in de omgeving. En voor hoeveel het huis is verkocht in het verleden.

Zit je in een regio dat je sowieso moet overbieden?

Ik had me ingeschreven voor een nieuwbouwproject (huur) wat eind dit jaar opgeleverd wordt en kreeg vandaag bericht dat we een appartement toegewezen hebben gekregen :open_mouth: echt geen idee hoeveel animo er voor was maar ik neem aan best wel veel gezien de huizenmarkt nu.

Het enige is dat het nog niet af is en we dus alleen een ‘impressie’ en een plattegrond hebben gezien. Iemand al eerder iets toegewezen gekregen zonder dat je het hebt kunnen bezichtigen? En hoe was dat uiteindelijk?

9 likes