Huizentopic

Wij hebben dit vorig jaar een soort van gedaan! Er waren bij ons wel open dagen dat je in een voorbeeld appartement kon kijken, is dat er niet? Hierdoor krijg je wel een idee van de standaard dingen zoals badkamer en keuken.

Wij stroomden wel pas eind december in voor de loting, terwijl het half december opgeleverd was. Maar ook geen officiele bezichtiging van ons appartemen gehad. Echter toen we langs reden stond het hele gebouw open en konden we zo naar binnen lopen (was toen dus net een week opgeleverd en alle deuren van het slot open, heel bizar). Dus wij hebben wel een soort van bezichtigd, maar het viel ons zeker niet tegen wat we zagen tov de fotos.

We vonden het in het echt ietwat klein ogen in de woonkamer . De woonkamer was de enige ruimte waar geen m2 van was opgegeven, en het is geen vierkante ruimte - een muur loopt in een hoek van 45 graden. Maar aan de andere kant was dit ook geen verbazing, we hadden de ruimtes nagebouwd in floorplanner en geschoven met afmetingen van onze meubels waardoor we een goed beeld kregen van de oppervlakte.

1 like

Ik krijg deze week de sleutels van een huurappartement (sociale huur woningbouw) na het tekenen van contract. Hebben jullie nog dingen waar ik op moet letten?
We hebben al geregeld dat ze het leeg opleveren want er lag nog veel oude zooi in…

Ik zou vooral letten op opvallende dingen die kapot/beschadigd zijn. Wij hadden in ons huurappartement allemaal krassen en deuken in een deur. Hier hebben we toen direct foto’s van gemaakt alvast voor de oplevering toen wij eruit gingen. Als we dit niet hadden gehad, hadden we de deur zelf moeten vervangen.
Daarnaast hebben wij gewoon van het hele appartement foto’s gemaakt. Wat wij niet wisten was dat de radiatoren grijs waren geverfd(door vorige bewoners) en dit dus eigenlijk niet de bedoeling was. Echt blij dat we toen foto’s hadden als bewijs!

1 like

Overal foto’s van maken. Dit kan je gebruiken als jij er weer uit gaat. Vaak proberen van iets de schuld bij jou neer te leggen terwijl jij het zo kreeg.
En dan bedoel ik tot aan de strips die in de ramen zitten.

Vaak staan de deuren binnen in het appartement open als je het bekijkt, waardoor je één kant van de deuren al niet ziet. Check die dus ook even extra op beschadigingen of plak haakjes die er niet meer af gaan ofzo.

Gefeliciteerd!

Heb ik ook gehad. Kregen te horen dat als de mogelijkheid er kwam, dat er wel een woning werd opengesteld maar dat is dus niet gebeurd.

Ik vond 1 ruimte echt kleiner dan ik had bedacht, maar als ik had dat beter had uitgetekend dan was dat geen verrassing geweest.
Viel dus echt helemaal mee, maar ik vond het wel spannend toen we de sleutel kregen.

Meubels in plattegronden tekenen, op schaal, helpt heel erg!

We hadden wel 1 raam minder dan op de impressie stond. Overburen hebben geklaagd over de inkijk, dat was wel de grootste tegenvaller om het zo maar te zeggen. Maar ook niet iets waar we bij een eerdere belichting iets tegen hadden kunnen doen.

Dankjewel @Kaastosti @Harrrie en @KJuffie! Goeie tip om na te bouwen in floorplanner, dat heb ik nu ook gedaan. Het lukte me niet om het helemaal 100% accuraat te krijgen, maar ik denk wel een redelijk beeld. We zijn er ook even langsgefietst om het vanaf buiten te bekijken. En zaterdag mogen we een modelwoning bezichtigen (wel eentje die groter is dan die van ons). Ben heeel benieuwd.

Werd bij jullie de verwachte opleverdatum nog uitgesteld? Hier is de verwachting december 2020, maar omdat wij een opzegtermijn hebben van 3 maanden wil ik 1 okt vast de huur op zeggen zodat we 1 januari zeker over kunnen. Maar als de bouw dan opeens 6 maanden vertraagd hebben we een probleem natuurlijk haha.

1 like

Betaal je de huur ook per 3 maanden? De opzegtermijn is voor huurders in Nederland gelijk aan de betaaltermijn, als je de huur per maand betaalt is je opzegtermijn dus ook 1 maand. Dat maakt het misschien makkelijker om te plannen?

Ja weet ik, maar officieel betalen wij elke 3 maanden. In praktijk betalen we gewoon elke maand maar de huiseigenaar zegt dat ze het elke 3 maanden checken. Iemand hier had al eens eerder geadviseerd dat we als we kunnen bewijzen dat we altijd per maand betalen (en zij daar ook vanuit gaan) we dit best zouden winnen bij een rechter maar eerlijk gezegd heb ik niet zo’n zin in een fittie met onze huisjesmelker haha

1 like

Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken haha. Wij hebben klanten die ook wel "belegger worden genoemd. Die komen een huis, plaatsen er nieuwe keuken en badkamer in en knappen nog wat dingen op en verkopen het binnen een half jaar weer door, want dan heb je belastingvoordeel met betrekking tot de overdrachtsbelasting. Verkoper krijgt namelijk de overdrachtsbelasting die hij betaalt heeft terug van de koper. Maar hoe zal dat gaan als de nieuwe koper een starter is die geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen?

En hoe zal het gaan als een stelletje een huis koopt, voor persoon A is het het eerste huis, persoon B heeft al eerder een huis op naam gehad. Hoewel je uit de beslisboom zou kunnen opmaken dat je als persoon B zijnde ook vrijstelling zou krijgen aangezien de vrijstelling nog niet eerder toegepast is?

Het zal mij allemaal benieuwen. :grimacing: Hoop dat er snel duidelijkheid komt over dat nu nog grijze gebied.

1 like

Wij krijgen altijd de notamail van SDU (samenvatting van meest recente jurisprudentie en wetgeving) dus die wacht ik ff af voor ik de mvt ga lezen hahaha. Hoop dat 't daar morgen mooi beknopt in staat. En anders toch maar de mvt lezen, maar dat doe ik wel lekker onder werktijd :face_with_hand_over_mouth:

Oh dat zou wel super chill zijn, dat iedereen onder de 35 eenmalig in aanmerking komt!

1 like

zal ik hier posten over onze verbouwplannen? of is dit meer voor huizen kopen? Anyway wij willen dus verbouwen maar ik twijfel een beetje over hoe ik aannemers moet mailen. is zoiets goed:

"Goedemiddag,

ik stuur u een mail omdat ik benieuwd ben naar de mogelijkheden voor ons huis.

Wij hebben een jaren '30 tussenwoning in woonplaats, die enigszins verouderd is.

We hebben nu twee slaapkamers en een grote badkamer. Ons idee is om er drie slaapkamers en een kleine badkamer van te maken en de zolder te verbouwen zodat dat ook een slaapkamer wordt. Hiervoor moet ook de trap naar zolder verplaatst worden.

In de bijlage heb ik een plattegrond van de huidige situatie gedaan en een plattegrond zoals wij het (ongeveer) willen hebben.

Graag hoor ik van u of dit een project is wat volgens u mogelijk is en hoe u dit zou aanpakken.

Met vriendelijke groet,
Yzile Elizy"

heb dit naar 1 bedrijf gestuurd en kreeg dit terug:

" Geachte,

Wij danken u voor uw aanvraag, maar helaas hebben wij op korte termijn geen tijd om dit op te pakken.

Met vriendelijke groet,"

Dan denk ik van hmm nou… ik weet dat aannemers wel druk zijn maar opzich vind ik dit wil heel kortaf. Heeft iemand hier ervaring mee en is dat een normale reactie? of is mijn mail heel suf ofzo dat ze me niet serieus nemen.

jaa… ik zit te kijken en veel aannemers nemen natuurlijk ook projecten aan zoals bedrijfspanden of een huis from scratch bouwen wat 1,5 jaar in beslag neemt. als ze 4 zulke projecten hebben lopen is het natuurlijk gewoon vol.
wil wel een goede aannemer natuurlijk, want wil volledig ontzorgd worden hierin

1 like

Misschien kun je eerst even bellen met de vraag of ze binnenkort tijd hebben voor dergelijke projecten en vervolgens de mail met de plattegrond e.d. sturen als ze telefonisch aangeven dat ze daar voor open staan?

1 like

shit heb er al weer 1 gemaild. Ik dacht misschien willen ze het juist in 1 keer weten wat het ongeveer is voor ze ja of nee zeggen, vandaar dat ik liever een volledig mailtje stuur want ik kan wel zeggen ja grote verbouwing maar wie wit is dit voor hun een peulenschil…
achja we zullen zien!

1 like

Nee hoeft niet snel, het hangt er een beetje vanaf. Ik wil gewoon weten wat het kost want als het heel duur wordt (meer dan 40k) gaan we liever verhuizen en investeren dat geld weer in een volgende woning dan in deze woning want dit zal altijd “een rijhuis” blijven. Als het onder de 35k zit wil ik het denk ik wel doen inclusief moderniseren van leidingen en elektra boven.

Wat spannend voor jou!! Wanneer ga je over denk je?

Als je volledig ontzorgd wil worden zou ik misschien ook eens kijken naar iets als een bouwmanager of architect om dit samen met jullie te gaan doen, zij hebben vaak ook weer contacten die het werk dan moeten gaan uitvoeren. Zelf een aannemer en alle onderaannemers ‘managen’ is geen stressvrije ervaring vond ik, er gaat de hele tijd vanalles mis, ze doen dingen zoals jij ze niet bedoeld had, er gaan dingen stuk, ze komen niet opdagen, zijn te vroeg of te laat, hebben de hele dag door vragen waar je a la minute een beslissing over moet nemen, etc.

ja dat zag ik bij enkele huizen in de straat ook, twee dagen nadat ze er kwamen wonen werden al muren doorgebroken, dakkapellen geplaatst etc.
dan denk ik ja hoe weet je dat nou dat je dat wil?? en waarom heb je gelijk geld nadat je een huis hebt gekocht? en hoezo kon die aannemer nu al? zoveel vragen!!

Wat heerlijk dat je een maand vrij bent! Krijg je veel hulp? Of ga je ook wat zaken uitbesteden? En nog een vraagje; hoe weet je dat je deze dingen wil aanpassen? echt jaloers op mensen met een visie!!! Wij kregen vorig jaar op 2 oktober de sleutel, rond 11 uur sochtens. We zijn er toen gelijk een busje op gaan halen en erheen verhuisd en 3 oktober moest ik alweer werken. na die werkdag heb ik m’n sleutel van m’n oude kamer ingeleverd. HOE DAN/!?!1 wij hebben alles afgeplakt in de avonduurtjes en in het weekend veeeeel hulp gehad met mijn moeder die de keukenkastjes kwam schilderen, vrienden van ons die hielpen spullen uitpakken en de vloer schuren, mijn vader die boven alles heeft geschilderd etc. maar uiteindelijk wel lang aangerommeld hoor, daarom wil ik nu gewoon aannemer want ik ken mezelf; ik vind het algauw best.
als de offerte te hoog uitkomt, gaan we pas over een aantal jaar verhuizen. wij willen graag kinderen maar ik weet niet of die wens vervuld gaat worden. zonde om daarop vooruit te lopen en al groter te gaan wonen.

@Merel ja zoals ik het ken zorgt een goede aannemer (vanuit m’n ouders die 4 keer groots verbouwd hebben) ook voor het hele traject en is dat in principe ook de enige met wie je communiceert, behalve als je klussen wil zij niet doen dan moet je daar weer iemand voor regelen. daarom wil ik een hele goede die ik echt vertrouw.

Ik baal ervan dat de websites van makelaars vaak niet up to date zijn. En van dat er zo weinig huizen te koop staan.

Ik zou denk ik bij je informatievraag mail ook meteen de vraag stellen van de globale kosten en je budget noemen. Want 35k klinkt als veel geld, maar aannemers zijn volgens mij nog nooit zo duur geweest als nu en het klinkt qua hoeveelheid werkzaamheden als een vrij fikse verbouwing.

1 like