Huizentopic

Betaal je de huur ook per 3 maanden? De opzegtermijn is voor huurders in Nederland gelijk aan de betaaltermijn, als je de huur per maand betaalt is je opzegtermijn dus ook 1 maand. Dat maakt het misschien makkelijker om te plannen?

Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken haha. Wij hebben klanten die ook wel "belegger worden genoemd. Die komen een huis, plaatsen er nieuwe keuken en badkamer in en knappen nog wat dingen op en verkopen het binnen een half jaar weer door, want dan heb je belastingvoordeel met betrekking tot de overdrachtsbelasting. Verkoper krijgt namelijk de overdrachtsbelasting die hij betaalt heeft terug van de koper. Maar hoe zal dat gaan als de nieuwe koper een starter is die geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen?

En hoe zal het gaan als een stelletje een huis koopt, voor persoon A is het het eerste huis, persoon B heeft al eerder een huis op naam gehad. Hoewel je uit de beslisboom zou kunnen opmaken dat je als persoon B zijnde ook vrijstelling zou krijgen aangezien de vrijstelling nog niet eerder toegepast is?

Het zal mij allemaal benieuwen. :grimacing: Hoop dat er snel duidelijkheid komt over dat nu nog grijze gebied.

1 like

Wij krijgen altijd de notamail van SDU (samenvatting van meest recente jurisprudentie en wetgeving) dus die wacht ik ff af voor ik de mvt ga lezen hahaha. Hoop dat 't daar morgen mooi beknopt in staat. En anders toch maar de mvt lezen, maar dat doe ik wel lekker onder werktijd :face_with_hand_over_mouth:

Oh dat zou wel super chill zijn, dat iedereen onder de 35 eenmalig in aanmerking komt!

1 like

zal ik hier posten over onze verbouwplannen? of is dit meer voor huizen kopen? Anyway wij willen dus verbouwen maar ik twijfel een beetje over hoe ik aannemers moet mailen. is zoiets goed:

"Goedemiddag,

ik stuur u een mail omdat ik benieuwd ben naar de mogelijkheden voor ons huis.

Wij hebben een jaren '30 tussenwoning in woonplaats, die enigszins verouderd is.

We hebben nu twee slaapkamers en een grote badkamer. Ons idee is om er drie slaapkamers en een kleine badkamer van te maken en de zolder te verbouwen zodat dat ook een slaapkamer wordt. Hiervoor moet ook de trap naar zolder verplaatst worden.

In de bijlage heb ik een plattegrond van de huidige situatie gedaan en een plattegrond zoals wij het (ongeveer) willen hebben.

Graag hoor ik van u of dit een project is wat volgens u mogelijk is en hoe u dit zou aanpakken.

Met vriendelijke groet,
Yzile Elizy"

heb dit naar 1 bedrijf gestuurd en kreeg dit terug:

" Geachte,

Wij danken u voor uw aanvraag, maar helaas hebben wij op korte termijn geen tijd om dit op te pakken.

Met vriendelijke groet,"

Dan denk ik van hmm nou… ik weet dat aannemers wel druk zijn maar opzich vind ik dit wil heel kortaf. Heeft iemand hier ervaring mee en is dat een normale reactie? of is mijn mail heel suf ofzo dat ze me niet serieus nemen.

jaa… ik zit te kijken en veel aannemers nemen natuurlijk ook projecten aan zoals bedrijfspanden of een huis from scratch bouwen wat 1,5 jaar in beslag neemt. als ze 4 zulke projecten hebben lopen is het natuurlijk gewoon vol.
wil wel een goede aannemer natuurlijk, want wil volledig ontzorgd worden hierin

1 like

Misschien kun je eerst even bellen met de vraag of ze binnenkort tijd hebben voor dergelijke projecten en vervolgens de mail met de plattegrond e.d. sturen als ze telefonisch aangeven dat ze daar voor open staan?

1 like

shit heb er al weer 1 gemaild. Ik dacht misschien willen ze het juist in 1 keer weten wat het ongeveer is voor ze ja of nee zeggen, vandaar dat ik liever een volledig mailtje stuur want ik kan wel zeggen ja grote verbouwing maar wie wit is dit voor hun een peulenschil…
achja we zullen zien!

1 like

Nee hoeft niet snel, het hangt er een beetje vanaf. Ik wil gewoon weten wat het kost want als het heel duur wordt (meer dan 40k) gaan we liever verhuizen en investeren dat geld weer in een volgende woning dan in deze woning want dit zal altijd “een rijhuis” blijven. Als het onder de 35k zit wil ik het denk ik wel doen inclusief moderniseren van leidingen en elektra boven.

Wat spannend voor jou!! Wanneer ga je over denk je?

Als je volledig ontzorgd wil worden zou ik misschien ook eens kijken naar iets als een bouwmanager of architect om dit samen met jullie te gaan doen, zij hebben vaak ook weer contacten die het werk dan moeten gaan uitvoeren. Zelf een aannemer en alle onderaannemers ‘managen’ is geen stressvrije ervaring vond ik, er gaat de hele tijd vanalles mis, ze doen dingen zoals jij ze niet bedoeld had, er gaan dingen stuk, ze komen niet opdagen, zijn te vroeg of te laat, hebben de hele dag door vragen waar je a la minute een beslissing over moet nemen, etc.

ja dat zag ik bij enkele huizen in de straat ook, twee dagen nadat ze er kwamen wonen werden al muren doorgebroken, dakkapellen geplaatst etc.
dan denk ik ja hoe weet je dat nou dat je dat wil?? en waarom heb je gelijk geld nadat je een huis hebt gekocht? en hoezo kon die aannemer nu al? zoveel vragen!!

Wat heerlijk dat je een maand vrij bent! Krijg je veel hulp? Of ga je ook wat zaken uitbesteden? En nog een vraagje; hoe weet je dat je deze dingen wil aanpassen? echt jaloers op mensen met een visie!!! Wij kregen vorig jaar op 2 oktober de sleutel, rond 11 uur sochtens. We zijn er toen gelijk een busje op gaan halen en erheen verhuisd en 3 oktober moest ik alweer werken. na die werkdag heb ik m’n sleutel van m’n oude kamer ingeleverd. HOE DAN/!?!1 wij hebben alles afgeplakt in de avonduurtjes en in het weekend veeeeel hulp gehad met mijn moeder die de keukenkastjes kwam schilderen, vrienden van ons die hielpen spullen uitpakken en de vloer schuren, mijn vader die boven alles heeft geschilderd etc. maar uiteindelijk wel lang aangerommeld hoor, daarom wil ik nu gewoon aannemer want ik ken mezelf; ik vind het algauw best.
als de offerte te hoog uitkomt, gaan we pas over een aantal jaar verhuizen. wij willen graag kinderen maar ik weet niet of die wens vervuld gaat worden. zonde om daarop vooruit te lopen en al groter te gaan wonen.

@Merel ja zoals ik het ken zorgt een goede aannemer (vanuit m’n ouders die 4 keer groots verbouwd hebben) ook voor het hele traject en is dat in principe ook de enige met wie je communiceert, behalve als je klussen wil zij niet doen dan moet je daar weer iemand voor regelen. daarom wil ik een hele goede die ik echt vertrouw.

Ik baal ervan dat de websites van makelaars vaak niet up to date zijn. En van dat er zo weinig huizen te koop staan.

Ik zou denk ik bij je informatievraag mail ook meteen de vraag stellen van de globale kosten en je budget noemen. Want 35k klinkt als veel geld, maar aannemers zijn volgens mij nog nooit zo duur geweest als nu en het klinkt qua hoeveelheid werkzaamheden als een vrij fikse verbouwing.

1 like

ja dat doe ik nu ook! mijn ouders wonen gelukkig in dezelfde regio dus heb nu ook de aannemer benaderd die hun huis heeft gedaan.

@mikselke ook bedankt voor het advies! dat is misschien wel goed om te noemen ja

1 like

Nou heel eerlijk vraag ik me het af of het haalbaar is in deze tijd voor dat bedrag. Als een aannemer dan meteen kan zeggen: never gonna happen, of moet wel kunnen is toch handig? Juist met een aannemer moet je gewoon duidelijk zijn over je budget hoor, snap niet waarom je daar mysterieus over zou doen

1 like

heel eerlijk klinken je plannen wel duur, 40000 klinkt wel als een goede richtlijn.

1 like

Ja dat klopt 40 voor totaal ga ik vanuit, dus ik wil een offerte van max 35k zodat er wat speling in zit.
Het is een hoop wat we moeten doen inderdaad, maar met de individuele prijzen die ik heb opgezocht (zover ik kon vinden) opgeteld moet het wel lukken.
Daarom wil ik graag een offerte! Als die nou allemaal op 60+ uitkomen, zet ik het uit m’n hoofd!

Jaaa dat laatste is echt de overweging hè!! Maarja je woont er zelf natuurlijk en ik zie het niet perse als iets wat je om moet rekenen of je het terugkrijgt maaaaaar je kan je geld wel maar 1 keer uitgeven. Het is zo lastttttiiiiiggg allemaal!!

Een maand lang klussen lijkt me ook echt zwaar hoor!! Vooral stuken enzo is echhhhht vermoeiend en zwaar voor je armen en je lijf. Wel respect dat jullie alles zelf gaan doen. Vaak ben je dan wat sneller tevreden met het resultaat ook.
Qua keuken hebben we dezelfde afweging gemaakt haha, dus die moet op termijn OOK NOG. :joy::joy::joy::joy::sob::sob::sob::sob::sob:

Klopt stucen is vrij prijzig (ook weer afhankelijk van hoe dik).

Ik zou ook bellen eerst. Mijn ervaring met - Rotterdamse - aannemers is toch; nie lullen maar…
Kreeg via mail/app altijd vage antwoorden, onduidelijkheid, geen reactie. Telefonisch maar gewoon keertje langskomen voor offerte werkte heel goed.

Sommigen hebben nu geen tijd en niet eens ruimte om over de drukte heen te kijken maar dan zei ik: het hoeft ook niet nu maar heb je wel ergens een gaatje om eens na werktijd te komen kijken? Het hielp wel om ze te blijven “stalken”. Zit normaal niet in mijn aard maar ze hebben het zo druk ivm Covid (zeker de hele goeie) dus ze worden nog slechter in communicatie en terugkoppeling :slight_smile: is al niet hun sterkste kant (begrijpelijk)

Het is gelukt! Gelukkig gunstige taxatie, zelfs nog iets hoger dan ons bod. Dus dat is ook wel interessant.

Kopen nu wel echt net te vroeg voor de nieuwe regeling, of die moet met terugwerkende kracht ingevoerd worden? Maar denk het niet eigenlijk…

2 likes

Nee is geen sprake van terugwerkende kracht. Alles is per 1 januari 2021.

3 likes