Huizentopic

ja dat doe ik nu ook! mijn ouders wonen gelukkig in dezelfde regio dus heb nu ook de aannemer benaderd die hun huis heeft gedaan.

@mikselke ook bedankt voor het advies! dat is misschien wel goed om te noemen ja

1 like

Nou heel eerlijk vraag ik me het af of het haalbaar is in deze tijd voor dat bedrag. Als een aannemer dan meteen kan zeggen: never gonna happen, of moet wel kunnen is toch handig? Juist met een aannemer moet je gewoon duidelijk zijn over je budget hoor, snap niet waarom je daar mysterieus over zou doen

1 like

heel eerlijk klinken je plannen wel duur, 40000 klinkt wel als een goede richtlijn.

1 like

Ja dat klopt 40 voor totaal ga ik vanuit, dus ik wil een offerte van max 35k zodat er wat speling in zit.
Het is een hoop wat we moeten doen inderdaad, maar met de individuele prijzen die ik heb opgezocht (zover ik kon vinden) opgeteld moet het wel lukken.
Daarom wil ik graag een offerte! Als die nou allemaal op 60+ uitkomen, zet ik het uit m’n hoofd!

Jaaa dat laatste is echt de overweging hĂš!! Maarja je woont er zelf natuurlijk en ik zie het niet perse als iets wat je om moet rekenen of je het terugkrijgt maaaaaar je kan je geld wel maar 1 keer uitgeven. Het is zo lastttttiiiiiggg allemaal!!

Een maand lang klussen lijkt me ook echt zwaar hoor!! Vooral stuken enzo is echhhhht vermoeiend en zwaar voor je armen en je lijf. Wel respect dat jullie alles zelf gaan doen. Vaak ben je dan wat sneller tevreden met het resultaat ook.
Qua keuken hebben we dezelfde afweging gemaakt haha, dus die moet op termijn OOK NOG. :joy::joy::joy::joy::sob::sob::sob::sob::sob:

Klopt stucen is vrij prijzig (ook weer afhankelijk van hoe dik).

Ik zou ook bellen eerst. Mijn ervaring met - Rotterdamse - aannemers is toch; nie lullen maar

Kreeg via mail/app altijd vage antwoorden, onduidelijkheid, geen reactie. Telefonisch maar gewoon keertje langskomen voor offerte werkte heel goed.

Sommigen hebben nu geen tijd en niet eens ruimte om over de drukte heen te kijken maar dan zei ik: het hoeft ook niet nu maar heb je wel ergens een gaatje om eens na werktijd te komen kijken? Het hielp wel om ze te blijven “stalken”. Zit normaal niet in mijn aard maar ze hebben het zo druk ivm Covid (zeker de hele goeie) dus ze worden nog slechter in communicatie en terugkoppeling :slight_smile: is al niet hun sterkste kant (begrijpelijk)

Het is gelukt! Gelukkig gunstige taxatie, zelfs nog iets hoger dan ons bod. Dus dat is ook wel interessant.

Kopen nu wel echt net te vroeg voor de nieuwe regeling, of die moet met terugwerkende kracht ingevoerd worden? Maar denk het niet eigenlijk

2 likes

Nee is geen sprake van terugwerkende kracht. Alles is per 1 januari 2021.

3 likes

Maar
 je hoeft dus niet werkelijk starter te zijn als in: nog nooit een koopwoning, je bent starter als je niet eerder van de regeling gebruik hebt gemaakt? Begrijp ik dat nu goed
?

Klopt. Je bent starter als je tussen de 18 en 35 bent, er zelf gaat wonen (hoofdverblijf) en dus niet eerder van de vrijstelling gebruik hebt gemaakt.

Dus in principe kan je nu een huis kopen waarbij je de reguliere 2% overdrachtsbelasting betaalt en volgend jaar kom je een nog mooier huis tegen, dus besluit je om toch dat huis te gaan kopen. Dan mag je gebruik maken van de vrijstelling als je ook aan de andere voorwaarden voldoet.

4 likes

Ik wist dit niet, maar ben heel blij dit te lezen! Dat maakt het toch iets minder cru dat ik de vrijstelling net mis loop!

Dat is normaal, heb het eigenlijk nooit anders gezien! Soms dat de taxateur wel rechtstreeks betaald werd, maar verder niet.

Klopt moest bij mij ook, snapte ik eerst niet maar daar wordt alles verrekend, ook met wat je zelf 1 week van tevoren moet storten bij de notaris. Heb je de eind-specificatie al gehad?

Ik werk bij een notariskantoor en wij krijgen idd alle nota’s en die worden allemaal verwerkt op de nota van afrekening. Is heel normaal. Nota van de makelaar gaat bijvoorbeeld ook via ons.

Dat je extra moet betalen voor elke overboeking zoals @C3PO zegt heb ik nog nooit gehoord. Maar misschien verschilt dat per regio.

Haha ja overdrachtsbelasting zit er ook bij in (tenzij vrijstelling/omzetbelasting) dus dat tikt natuurlijk ook best aan.

Wij gaan morgen briefjes door de deur doen bij een paar van onze favo huizen/straten. Hebben jullie dat wel eens gedaan? En wat zet je er dan op? Juist heel uitgebreid met ook iets over jezelf en een foto ed, of grwoon “wij zouden jullie huis graag kopen, let me know als je zover bent” bij wijze van haha?

Ja hebben we zeker! We willen alleen in een gebied kopen waar maar heel weinig huizen te koop worden aangeboden, en áls ze al te koop komen zijn ze mega snel weg. Er zijn een paar specifieke huizen waar we heel heel graag zouden willen wonen, dus echt als “schieten met hagel” vind ik het zelf niet. Meer om te informeren of die mensen binnenkort hun huis misschien willen verkopen/met het idee speelden. Soms is juist de mogelijkheid om te verkopen buiten de makelaardij om ook een pluspunt voor mensen! En heb wel eens gehoord dat sommige mensen eigenlijk niet weten dat ze willen verkopen totdat iemand t tegen ze zegt haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

mijn ouders krijgen meerdere keren per maand zo;n briefje door de brievenbus en heel eerlijk, het is soms wel leuk maar vaak voelt het zeer ongemakkelijk en voelen ze zich ook ronduit opgejaagd. Ik denk niet dat als mijn ouders hun huis gaan verkopen ze nog gaan terugbellen naar al deze mensen want juist die briefjes laten ook zien hoe gewild dit huis is en hoe gemakkelijk ze het dan ook gewoon kunnen verkopen.

9 likes

Wij hebben dat hier wel eens gehad, en eerlijk ik vond het echt mega vreemd en awkward. Ik hoef niet te weten wat iemands 06 is, baan, hobby’s, foto en waarom precies deze huizen favoriet zijn. De buren hadden ook zoiets van: ok, beetje raar om zoveel persoonlijke info door de brievenbus van de hele straat te gooien.

Als je het doet zou ik het gewoon heel simpel houden dat je geĂŻnteresseerd zou zijn in het kopen van een woning in de straat en je bereikbaar bent via optie X. Dat zou voor mij méér dan genoeg informatie zijn. Momenteel wordt overwogen te gaan verkopen, maar dat briefje hebben we niet bewaard dus al zouden we het die persoon ‘gunnen’, ik ga zoiets niet bewaren. Had het misschien alleen gebruikt als dat briefje door de bus was gevallen op het moment dat je besloten hebt tot verkopen maar je het nog niet bij een makelaar hebt ondergebracht.

3 likes

Juist, dĂ­t is ook precies het doel. Ja de kans is heeeel klein, but who knows? Misschien denken die mensen er wel al een tijdje aan, en valt een kort en bondig briefje bij ze in de smaak. Dan heb ik straks een extra kans op mijn droomhuis die ik in t geraas van de huidige huizenmarkt gemakkelijk mis zou kunnen lopen. En inderdaad, worst case komt t briefje bij t oud papier en krijgen we nooit reactie. Ook goed!