Huizentopic

Als je midden in een grote stad (niet centrum) op een zeer gewild appartement wil bieden en vraagprijs is 225K, hoeveel zou je ongeveer moeten overbieden om überhaupt kans te maken? Ik weet dat dit van veel factoren afhankelijk is maar stel je besluit 25K over te bieden, kijken ze dan überhaupt naar je bod inhoudelijk of ga je vaak nog hoger zitten?

Ik heb laatst in een soortgelijke situatie met een vriendin iets zien weggaan voor 270. Maar ik weet niet of dat altijd zo gaat.

1 like

Mijn moeder krijgt meerdere keren per maand zulke briefjes in de brievenbus en ze vindt het altijd behoorlijk ongemakkelijk en raar. Eerlijk, de briefjes gaan ook altijd linea recta de prullenbak in.

Mocht je toch besluiten het wel te doen: verdiep je alsjeblieft eerst in de waarde van de huizen (maar dat hebben jullie ongetwijfeld gedaan). Bij mijn moeder wordt er vaak een budget genoemd dat 2 tot 3 ton onder de waarde ligt. Verder zou ik geen 06 erop zetten, gewoon e-mailadres.

2 likes

Thanks, ik vind dit wel een duidelijke uitleg en het gaat er gewoon om wat mensen het maximaal waard vinden en daarop zijn de biedingen gebaseerd. Ik ga zelf bieden op zo’n huis terwijl ik weet dat de vraagprijs eigenlijk te laag ingezet is, dus ik ga zo hoog mogelijk zitten met wat ik kan krijgen (anders gaat de koop natuurlijk sowieso niet door als ik mijn financiering niet rond kan krijgen) en dan zie ik het vanzelf wel. In principe kun je niet echt laten zien dat je een aankoopmakelaar hebt (tenzij de verkoop- en aankoopmakelaar dit onderling bespreken) dus ik zie wel wat eruit komt. Hoop stiekem gewoon dat ik het word😅 en anders in de toekomst inderdaad overwegen een aankoopmakelaar te nemen dan maar…

2 likes

Pff ons nieuwbouw huis wordt “oktober of november” opgeleverd en ze gaan 2wkn voor oplevering de datum bekend maken.
Echt zo kut. Je kan niks plannen.

Is dat normaal?! Bij ons huidige nieuwbouwhuis wisten we echt 6-8wkn van te voren al een oplever week… nu is het een spreiding van 8wkn waar in het kan plaats vinden :tired_face:

Vrienden van mij hebben recentelijk een huis gekocht en de verkopers van dat huis hebben op deze manier hun nieuwe huis gevonden! Ze hadden wel een aankoopmakelaar: die heeft in hun gewenste buurt naar huizen gekeken waar al iemand >10-15 jaar woonde en deze huizen een brief gestuurd. Proberen kan altijd denk ik!

1 like

Oh onhandig. Maar hebben ze echt niet meer informatie? Als je even belt bijvoorbeeld?

Overigens lurk ik al een tijdje hier. Laatst zagen we een huisje wat we fantastisch vonden en helaas is er al een wachtlijst van 8 mensen voor het bezichtigen alleen… misschien is het een trucje, dit zou onze eerste bezichtiging zijn maar ja :frowning:

Nee we zijn alle 8 (project is 8 huizen) al weken aan het bellen en vragen.
Want iedereen loopt vast, ook met opzeggen van tijdelijke huur, plannen van levering keuken/badkamer/vloer etc. Maar ze zeggen dat dit “de normale gang van zaken is.”

En ze leveren een voor een op? Als je weet hoelang er tussen zit dan weet je nog iets. Vet onhandig. Geen persoonlijke ervaring met nieuwbouw maar dit zijn niet de verhalen die ik van vrienden hoor.

De bedoeling is alle 8 in 1 week.
:upside_down_face:

Heel normaal helaas. Dit is een van de redenen waarom wij pas begin oktober over kunnen terwijl we begin juli de sleutel hebben gekregen.

Soms heb je geluk met leveranciers en kun je spullen naar voren halen. Maar vaak moet je toch echt lang wachten…

1 like

Wij hebben t een beetje andersom haha. We hebben op de gok alles op week 41 gezet. Gaan alles zelf doen (keuken en badkamer). Maar als we dan geen sleutel hebben moeten we het “ergens” opslaan :joy:

Ja, wij hadden precies dit! Mega spannend, maar wel heel goed bevallen. We zitten er nu inmiddels een paar maanden en zijn enorm tevreden. Ik vond het vooral moeilijk dat we niet wisten hoe de ruimte er daadwerkelijk (in het echt) uit zou zien, ook ivm bestellen van raamdecoratie bijv. Ik heb toen tijdens de bouw contact gezocht met de makelaar en we konden uiteindelijk toch twee keer bezichtigen tijdens de bouw om te kunnen meten. De aannemer liet ons dan het terrein op, was heel fijn!

Bij ons is het niet uitgesteld! Maar bij een ander project wat ons interessant leek is het ruim een jaar vertraagd (maar dat komt denk ik wel echt zelden voor).

Edit: wij hebben trouwens wel pas dingen die sfeer geven aan het huis gekocht toen we de sleutels hadden. Dus dingen zoals vitrages/gordijnen, lampen, vloerkleed etc omdat we echt geen idee hadden wat we bij het huis vonden passen adhv hoe kil een nieuwbouwhuis opgeleverd wordt en hoe licht valt etc. We kregen halverwege januari de sleutel, gingen eind januari over en ergens in maart hadden we pas raamdecoratie etc.

@Bitterbal @Harrrie

Haha een jaar, wow. Laten we hopen van niet. Goed om te horen dat het jullie bevalt!

Wij mochten gisteren toch bezichtigen, ze hadden een paar appartementen opengesteld. Zat niet die van ons bij en het was ook aan de andere kant van het gebouw maar toch konden we wel een goed beeld krijgen! En we waren eigenlijk blij verrast! Dus we gaan het doen! :partying_face: over een paar weken krijgen we de huurovereenkomst en dan eind dit jaar over. We gaan dan ook per 1 okt onze huidige huur opzeggen… super spannend!

2 likes

Ben trouwens benieuwd of hier starters zijn die als allereerste huis een nieuwbouwwoning hebben gekocht? Mijn vriend en ik twijfelen tussen een nieuwbouwproject (dat dan rond 2021/2022 klaar zal zijn) of wachten tot we een bestaand huis kunnen bemachtigen. Dat nieuwbouwhuis is wel aan de prijs (maar dan heb je ook wat) en je betaalt natuurlijk al voordat je erin woont… Aan de andere kant is de markt zo achterlijk krap dat ik niet verwacht dat wij op korte termijn überhaupt kans maken… Ik las hier al dat we sowieso een onafhankelijke hypotheekadviseur moeten inschakelen. Wat zijn jullie ervaringen en wellicht tips?

Mega leuk! Heel spannend inderdaad, lekker naartoe leven en maximaal pinteresten :stuck_out_tongue: Of zit ik nu te projecteren :relieved: Leuk!!

1 like

Ons eerste koophuis is een nieuwbouwhuis. We kwamen er maar niet tussen of vonden niet iets naar onze wensen.

Je betaalt vanaf maand 1 al hypotheek maar je krijgt ook hypotheekrentevergoeding dus in het begin betaalden we echt een klein bedrag. Het wordt steeds meer per maand. Daardoor konden wij trouwens ziek veel sparen. Dat scheelt. En konden we rustig beslissen wat we wilden kopen (en voor sommige dingen moesten we toch best snel knopen doorhakken).

Terugkijkend op dit proces zou ik het zo nog een keer doen (alhoewel ik tijdens het proces vaak zat heb geroepen dat ik het nooit meer doe, maar dat kwam vooral door stress). Ik bedoel, als ik nu naar ons huis kijk dan word ik super gelukkig.

Wij zijn in 2018 ingeloot voor het nieuwbouwproject waarin wij wonen. Ook dezelfde redenen: wij wilden niet meebieden in de gekte dus hebben ons hiervoor ingeschreven. Denk dat je niet moet verkijken op hoeveel mensen zich voor nieuwbouw inschrijven, dus of je er zomaar tussenkomt…

Voordeel van het wachten is lekker veel sparen! Kosten kunnen wel flink oplopen, alles moet gedaan worden natuurlijk in het huis. Wij hadden wel een deel voor de muren, vloeren, keuken en badkamer meegenomen in de hypotheek.

Die dubbele lasten zijn inderdaad in het begin wat lager en chill dat je lang de tijd hebt om over alles na te denken.

Wij zijn nu ook midden in het nieuwbouw project, betalen al wel aan onze woning maar krijgen wel echt precies alles hoe we het willen.

Ramen en kamers kunnen we vergroten, keuken en woonkamer kun je omdraaien, keuken en badkamer kun je beslissen. Het kan hectisch zijn (en die dagen heb ik ook echt wel) maar zo fijn dat alles zo wordt zoals we willen. Geen erfenis van de vorige bewoners en alles nieuw. Eerste 10 jaar geen achterstallig onderhoud wegwerken.

Wij hebben de keuken, badkamer, muren, vloer en tuin in de hypotheek gezet en dat is wel echt een pluspunt!