En ze leveren een voor een op? Als je weet hoelang er tussen zit dan weet je nog iets. Vet onhandig. Geen persoonlijke ervaring met nieuwbouw maar dit zijn niet de verhalen die ik van vrienden hoor.
De bedoeling is alle 8 in 1 week.

Heel normaal helaas. Dit is een van de redenen waarom wij pas begin oktober over kunnen terwijl we begin juli de sleutel hebben gekregen.
Soms heb je geluk met leveranciers en kun je spullen naar voren halen. Maar vaak moet je toch echt lang wachten…
Wij hebben t een beetje andersom haha. We hebben op de gok alles op week 41 gezet. Gaan alles zelf doen (keuken en badkamer). Maar als we dan geen sleutel hebben moeten we het “ergens” opslaan 
Ja, wij hadden precies dit! Mega spannend, maar wel heel goed bevallen. We zitten er nu inmiddels een paar maanden en zijn enorm tevreden. Ik vond het vooral moeilijk dat we niet wisten hoe de ruimte er daadwerkelijk (in het echt) uit zou zien, ook ivm bestellen van raamdecoratie bijv. Ik heb toen tijdens de bouw contact gezocht met de makelaar en we konden uiteindelijk toch twee keer bezichtigen tijdens de bouw om te kunnen meten. De aannemer liet ons dan het terrein op, was heel fijn!
Bij ons is het niet uitgesteld! Maar bij een ander project wat ons interessant leek is het ruim een jaar vertraagd (maar dat komt denk ik wel echt zelden voor).
Edit: wij hebben trouwens wel pas dingen die sfeer geven aan het huis gekocht toen we de sleutels hadden. Dus dingen zoals vitrages/gordijnen, lampen, vloerkleed etc omdat we echt geen idee hadden wat we bij het huis vonden passen adhv hoe kil een nieuwbouwhuis opgeleverd wordt en hoe licht valt etc. We kregen halverwege januari de sleutel, gingen eind januari over en ergens in maart hadden we pas raamdecoratie etc.
Ben trouwens benieuwd of hier starters zijn die als allereerste huis een nieuwbouwwoning hebben gekocht? Mijn vriend en ik twijfelen tussen een nieuwbouwproject (dat dan rond 2021/2022 klaar zal zijn) of wachten tot we een bestaand huis kunnen bemachtigen. Dat nieuwbouwhuis is wel aan de prijs (maar dan heb je ook wat) en je betaalt natuurlijk al voordat je erin woont… Aan de andere kant is de markt zo achterlijk krap dat ik niet verwacht dat wij op korte termijn überhaupt kans maken… Ik las hier al dat we sowieso een onafhankelijke hypotheekadviseur moeten inschakelen. Wat zijn jullie ervaringen en wellicht tips?
Mega leuk! Heel spannend inderdaad, lekker naartoe leven en maximaal pinteresten
Of zit ik nu te projecteren
Leuk!!
Ons eerste koophuis is een nieuwbouwhuis. We kwamen er maar niet tussen of vonden niet iets naar onze wensen.
Je betaalt vanaf maand 1 al hypotheek maar je krijgt ook hypotheekrentevergoeding dus in het begin betaalden we echt een klein bedrag. Het wordt steeds meer per maand. Daardoor konden wij trouwens ziek veel sparen. Dat scheelt. En konden we rustig beslissen wat we wilden kopen (en voor sommige dingen moesten we toch best snel knopen doorhakken).
Terugkijkend op dit proces zou ik het zo nog een keer doen (alhoewel ik tijdens het proces vaak zat heb geroepen dat ik het nooit meer doe, maar dat kwam vooral door stress). Ik bedoel, als ik nu naar ons huis kijk dan word ik super gelukkig.
Wij zijn in 2018 ingeloot voor het nieuwbouwproject waarin wij wonen. Ook dezelfde redenen: wij wilden niet meebieden in de gekte dus hebben ons hiervoor ingeschreven. Denk dat je niet moet verkijken op hoeveel mensen zich voor nieuwbouw inschrijven, dus of je er zomaar tussenkomt…
Voordeel van het wachten is lekker veel sparen! Kosten kunnen wel flink oplopen, alles moet gedaan worden natuurlijk in het huis. Wij hadden wel een deel voor de muren, vloeren, keuken en badkamer meegenomen in de hypotheek.
Die dubbele lasten zijn inderdaad in het begin wat lager en chill dat je lang de tijd hebt om over alles na te denken.
Wij zijn nu ook midden in het nieuwbouw project, betalen al wel aan onze woning maar krijgen wel echt precies alles hoe we het willen.
Ramen en kamers kunnen we vergroten, keuken en woonkamer kun je omdraaien, keuken en badkamer kun je beslissen. Het kan hectisch zijn (en die dagen heb ik ook echt wel) maar zo fijn dat alles zo wordt zoals we willen. Geen erfenis van de vorige bewoners en alles nieuw. Eerste 10 jaar geen achterstallig onderhoud wegwerken.
Wij hebben de keuken, badkamer, muren, vloer en tuin in de hypotheek gezet en dat is wel echt een pluspunt!
@Victoria Inderdaad, je kunt precies zien of iemand voor de luxe afwerking heeft gekozen of gewoon voor de basis.
En eerlijk: het ziet er allebei mooi uit, maar als je toch heel veel geld gaat uitgeven, kun je het beter in één keer goed doen. Maar dat betekent soms 15 tot 20k betalen voor een badkamer vanuit de bouw (of je laat het casco opleveren en je accepteert dat de garantie op waterdichtheid in de badkamer hiermee vervalt vanuit de bouw).
Bij ons nieuwbouw project was het zo, dat na de informatie avond, je vrijblijvend het boek met de meerwerk prijzen kon ontvangen, zonder dat je al ergens voor ingeschreven staat. Best prettig en VEH doet veel onderzoek naar de prijzen van meerwerk vanuit projectbouw, dus veel gemiddelden kun je online wel vinden. En ik heb veel op Instagram gevraagd (ik heb een nieuwbouw account gemaakt en daar zijn er zoveel van, ideaal!)
Zo hebben wij destijds een budget gemaakt en een schatting van de kosten voor onder andere badkamer, keuken, muren. Zolang je vooraf goed onderzoek doet hoeft het en niet te duur te worden en kom je best goed uit met wat je van te voren hebt berekend. Wij hebben bijna 40k extra bovenop de VON, waarvan we de een groot deel van de badkamer, keuken, deel van de vloeren, meerwerk vanuit de bouw (stopcontacten, andere deuren, buiten kraantje) en de muren hebben kunnen bekostigen. 40K lijkt weinig voor zoveel, maar we hebben echt niet bezuinigd op de basis dingen, we hebben denk ik van het hele project de meest luxere dingen gekozen. En we hebben alles uitbesteed, niks zelf gedaan. (Ja laminaat op zolder maar dat telt niet haha
)
De tuin is inderdaad wel een flinke post om rekening mee te houden. Voor grondwerkzaamheden, drainage en tegels (en manuren natuurlijk) waren we al €7500 kwijt. (Voor een tuin van 16,5 bij 5,5).
Achteraf hebben wij ook veel laten doen: een dakraam, een waterontharder, een luxe zwarte glazen deur. We wonen hier nu sinds 1 december en denk dat we nu kunnen zeggen dat de grotere uitgaven nu klaar zijn.
En nu kijk ik stiekem alweer uit naar een volgend project hahaha.
Even een andere vraag, weet niet waar ik het anders kan stellen;
Wij hebben 10 kuub grond over van het terras wat we hebben gelegd.
Kosten om dit af te laten voeren zijn ongeveer 600 euro. 
Heeft iemand een idee, of hetzelfde meegemaakt en hoe is dit opgelost?
Moet toch goedkoper kunnen.
Op marktplaats (gratis afhalen) reageren helaas geen mensen.
Welke is luxe en welke is basis dan van deze foto’s?
Hangende pot = luxe

Bij de voordeur zie ik m niet. Welke is dan meerwerk?
Huh die gang is misschien niet duidelijk maar de toiletten lijkt me superduidelijk welke wat meer heeft gekost? Die ene heeft het aller aller allergoedkoopste woningbouwfonteintje en toiletpot plus -bril
Haha ja ik snap ook niet hoe je het niet kunt zien bij het toilet. Bij de gang zie ik het zelf ook niet (behalve decoratie)
Volgens mij gaat het ook niet om de gang maar om de toiletten.