Huizentopic

@Victoria Inderdaad, je kunt precies zien of iemand voor de luxe afwerking heeft gekozen of gewoon voor de basis.

En eerlijk: het ziet er allebei mooi uit, maar als je toch heel veel geld gaat uitgeven, kun je het beter in één keer goed doen. Maar dat betekent soms 15 tot 20k betalen voor een badkamer vanuit de bouw (of je laat het casco opleveren en je accepteert dat de garantie op waterdichtheid in de badkamer hiermee vervalt vanuit de bouw).

3 likes

Bij ons nieuwbouw project was het zo, dat na de informatie avond, je vrijblijvend het boek met de meerwerk prijzen kon ontvangen, zonder dat je al ergens voor ingeschreven staat. Best prettig en VEH doet veel onderzoek naar de prijzen van meerwerk vanuit projectbouw, dus veel gemiddelden kun je online wel vinden. En ik heb veel op Instagram gevraagd (ik heb een nieuwbouw account gemaakt en daar zijn er zoveel van, ideaal!)

Zo hebben wij destijds een budget gemaakt en een schatting van de kosten voor onder andere badkamer, keuken, muren. Zolang je vooraf goed onderzoek doet hoeft het en niet te duur te worden en kom je best goed uit met wat je van te voren hebt berekend. Wij hebben bijna 40k extra bovenop de VON, waarvan we de een groot deel van de badkamer, keuken, deel van de vloeren, meerwerk vanuit de bouw (stopcontacten, andere deuren, buiten kraantje) en de muren hebben kunnen bekostigen. 40K lijkt weinig voor zoveel, maar we hebben echt niet bezuinigd op de basis dingen, we hebben denk ik van het hele project de meest luxere dingen gekozen. En we hebben alles uitbesteed, niks zelf gedaan. (Ja laminaat op zolder maar dat telt niet haha :sweat_smile:)

De tuin is inderdaad wel een flinke post om rekening mee te houden. Voor grondwerkzaamheden, drainage en tegels (en manuren natuurlijk) waren we al €7500 kwijt. (Voor een tuin van 16,5 bij 5,5).

Achteraf hebben wij ook veel laten doen: een dakraam, een waterontharder, een luxe zwarte glazen deur. We wonen hier nu sinds 1 december en denk dat we nu kunnen zeggen dat de grotere uitgaven nu klaar zijn.

En nu kijk ik stiekem alweer uit naar een volgend project hahaha.

Even een andere vraag, weet niet waar ik het anders kan stellen;
Wij hebben 10 kuub grond over van het terras wat we hebben gelegd.
Kosten om dit af te laten voeren zijn ongeveer 600 euro. :unamused:
Heeft iemand een idee, of hetzelfde meegemaakt en hoe is dit opgelost?
Moet toch goedkoper kunnen.
Op marktplaats (gratis afhalen) reageren helaas geen mensen.

Welke is luxe en welke is basis dan van deze foto’s?

2 likes

Hangende pot = luxe :poop: :money_mouth_face:

1 like

Bij de voordeur zie ik m niet. Welke is dan meerwerk?

Huh die gang is misschien niet duidelijk maar de toiletten lijkt me superduidelijk welke wat meer heeft gekost? Die ene heeft het aller aller allergoedkoopste woningbouwfonteintje en toiletpot plus -bril

1 like

Haha ja ik snap ook niet hoe je het niet kunt zien bij het toilet. Bij de gang zie ik het zelf ook niet (behalve decoratie)

1 like

Volgens mij gaat het ook niet om de gang maar om de toiletten.

1 like

Hahaha jongens de foto’s komen van Funda en het gaat inderdaad om de wcs en niet de gang en voordeur. Het gaat er om dat je bij de ene leidingen ziet en bij de andere geen leidingen + hangende pot.

2 likes

Ik vind de meerkosten niet in verhouding staan tot wat je er voor krijgt. De luxere variant vind ik nog steeds heel basic en wat te wensen overlaten…

Ik snap wat je zegt en ben het ook grotendeels met je eens. Aannemers maken op vrijwel alles winst van materiaal tot aan arbeiderskosten. Toch werkt het want veel mensen zijn gemakzuchtig en denken: Doe maar door de aannemer want dat is sneller, goedkoper en dan zijn we daar in ieder geval af. Zelf zou ik nooit zo te werk gaan met zoiets als een huis, waar je elke dag ‘geconfroteerd’ wordt met je keuzes. Het werkt een beetje hetzelfde als een badkamer uitzoeken bij Brugman: Makkelijk, snel en duur(der) want je koopt een totaalpakket. Ga je zelf opzoek naar een goede klusjesman en spreek je een klusprijs af i.p.v. uurloon, zoek je het toilet/bad/hangtoilet met een goede aanbieding via internet en help je waar kan dan is het misschien meer werk en het kost meer tijd maar je hebt echt vele malen mooier voor niet altijd meer geld. Sterker nog als je er een sport van maakt is het vaak nog goedkoper ook. :wink:

Ik ben overigens ook geen nieuwbouwfan. Misschien heb je minder onderhoud maar ik ken maar een paar mensen die van een nieuwbouwwoning iets sfeervols hebben weten te maken.

1 like

Wij kunnen/willen een “klein” bedrag aan eigen geld inleggen bij het kopen van een huis, naast de kosten koper (momenteel denken we aan 10-20 duizend). We vinden het erg lastig om te bepalen of het het meest slim is om dit volledig te gebruiken om te overbieden of om deels boven de vraagprijs te bieden en deels te gebruiken om het bedrag voor het voorbehoud van financiering lager te zetten. Heeft iemand hiervoor tips?

Verder vroeg ik me af of er hier mensen zijn die een bouwdepot hebben gebruikt voor een aanbouw. Zo ja, zou je iets kunnen vertellen over jouw ervaring?

@Dubio Wat wil je weten over de aanbouw?

Heb je dit bedrag dan over naast de kosten koper etc? Of is dit het volledige bedrag wat jullie hebben om een huis mee te kopen? Want wij waren al zo’n 12/14 duizend euro kwijt aan de kosten koper e.d.

Ik bedoel inderdaad naast de kosten koper. Sorry voor de onduidelijkheid.

@Frankie Was de geschatte stijging in waarde van het huis na de verbouwing door de taxateur op een bedrag geschat wat dicht bij de door jullie berekende kosten kwam of lag dit er onder? M.a.w. was het maximale bouwdepot toereikend voor de door jullie geschatte kosten?

En hoeveel % van de kosten voor de aanbouw kregen jullie vergoed? (Zaken zoals laminaat/tegels buiten beschouwing gelaten)
En hoe was jullie ervaring met het bouwdepot in het algemeen?

Ik heb vandaag een orienterend gesprek gehad met een hypotheekadviseur. Hebben jullie een lineaire of annuïteiten hypotheek? Zo ja, waarom?

wij hebben een combinatie. Zodat we over de gehele looptijd dezelfde kosten hebben aan hypotheek (achteraf zou ik het nu lineair gedaan hebben, maar het is ook goed zo nu. Is wel een stimulans om extra af te lossen).

Wij hebben zelf het bedrag volledig gebruikt voor het overbieden. Bij ons in de gemeente was (flink) overbieden echt nodig. Ik denk dat je pas een streepje voor hebt als je helemaal geen voorbehoud van financiering hebt. Als de verkoper moet kiezen tussen 330 met voorbehoud en 320 met voorbehoud tot 310 denk ik dat ze liever de gok nemen voor de 330, want het voorbehoud is er toch.

1 like

Wij hebben gekozen voor een lineaire hypotheek (20 jaar). Voornamelijk omdat we van plan zijn om tussen de 10-15 jaar weer te verhuizen en op dat moment hebben we dan meer afgelost. Qua maandelijkse kosten kon het voor ons prima uit en het is wel leuk om te zien dat we elke maand ongeveer 50 cent minder gaan betalen haha.