Bij ons nieuwbouw project was het zo, dat na de informatie avond, je vrijblijvend het boek met de meerwerk prijzen kon ontvangen, zonder dat je al ergens voor ingeschreven staat. Best prettig en VEH doet veel onderzoek naar de prijzen van meerwerk vanuit projectbouw, dus veel gemiddelden kun je online wel vinden. En ik heb veel op Instagram gevraagd (ik heb een nieuwbouw account gemaakt en daar zijn er zoveel van, ideaal!)
Zo hebben wij destijds een budget gemaakt en een schatting van de kosten voor onder andere badkamer, keuken, muren. Zolang je vooraf goed onderzoek doet hoeft het en niet te duur te worden en kom je best goed uit met wat je van te voren hebt berekend. Wij hebben bijna 40k extra bovenop de VON, waarvan we de een groot deel van de badkamer, keuken, deel van de vloeren, meerwerk vanuit de bouw (stopcontacten, andere deuren, buiten kraantje) en de muren hebben kunnen bekostigen. 40K lijkt weinig voor zoveel, maar we hebben echt niet bezuinigd op de basis dingen, we hebben denk ik van het hele project de meest luxere dingen gekozen. En we hebben alles uitbesteed, niks zelf gedaan. (Ja laminaat op zolder maar dat telt niet haha
)
De tuin is inderdaad wel een flinke post om rekening mee te houden. Voor grondwerkzaamheden, drainage en tegels (en manuren natuurlijk) waren we al €7500 kwijt. (Voor een tuin van 16,5 bij 5,5).
Achteraf hebben wij ook veel laten doen: een dakraam, een waterontharder, een luxe zwarte glazen deur. We wonen hier nu sinds 1 december en denk dat we nu kunnen zeggen dat de grotere uitgaven nu klaar zijn.
En nu kijk ik stiekem alweer uit naar een volgend project hahaha.