Huizentopic

@FISSA @Howth @Keerbeer bedankt! De adviseur zei dat de meesten voor annuïteiten kiezen. Ik vind het ook wel een fijn idee dat je standaard 1/360e aflost op het hele bedrag, en dat het netto bedrag niet zal stijgen. We kunnen het waarschijnlijk wel dragen, maar het is wel lekker dat het bedrag daalt en dat je na 5 jaar echt substantieel hebt afgelost inderdaad.

1 like

misschien is het fijn om blogs als porterenee te lezen? Ik vond dat heel inspirerend en heeft er voor gezorgd dat we maandelijks extra willen aflossen.

Daarnaast houd ik zelf in een excelsheet bij hoeveel we per maand aflossen (zowel annuitair aflossing + rente als lineair aflossing + rente. Zo zien we wat we maandelijks betalen en hoeveel we nog te gaan hebben. Het motiveert ons enorm.

Ja ik lees dat met plezier! Was een orienterend gesprek - we zitten nergens aan vast en hebben nog geen huis bezichtigd. Ik merk dat veel van mijn collega’s maximaal lenen en luxe huizen laten bouwen dus wel lekker om ook zo’n ander perspectief te lezen op haar blog en mijn eigen keuzes te maken.

1 like

Iemand hier expert in ondervloeren?

Is zo’n rol echt super kut leggen? Of valt het mee? Of toch liever platen?
En her en der staat op internet dat bij zo’n aluminium coting je wifi signaal verstoord wordt? Iemand daar ervaring in?

Ik heb alleen nog rollen gebruikt in de huizen waar ik woon en dat werkt prima? Denk dat platen iets minder schuiven tijdens het leggen, maar daarna heb je volgens mij geen verschillen?

1 like

Nog een voorkeur qua merk haha? Er is zoveeeeel :sweat_smile:

Ga je in een huis of een appartement wonen? In appartementen willen ze nog wel eens een eis hebben aan hoeveel Db de ondervloer moet dempen en die hele dunne zilverfolierollen voldoen daar volgens mij niet aan.

Nee nieuwbouw woning, tweekapper & dus intense isolatie haha, en de bovenverdiepingen zijn vrij van buren (alleen onderkant is geschakeld). Dus voor de db hoeft t niet :)!

Even een ander geluid: wij hebben een annuïteitenhypotheek, omdat we in de toekomst meer denken te gaan verdienen (ik heb nu een halve baan en verwacht 32/40u in de toekomst. En het salaris van m’n vriend stijgt jaarlijks best veel). Dus die iets hogere lasten hebben we liever later.

1 like

Mijn zwager en schoonzus hebben zoiets gedaan, maar dan wel 3-4 jaar geleden en heel veel zelf gedaan (alles slopen, afvoeren, hij heeft zelf verstand van elektra en alles aangelegd) en veel door bevriende professionals zwart laten doen, en waren €70.000 kwijt. Zij hebben geen bizar luxe dingen gedaan, dit was in het midden van het land.
Ik denk dat je daar in deze tijd als je alles uitbesteed misschien wel het dubbele voor kan uittrekken.

1 like

Ik weet alleen van vrienden/collega’s die aannemers benaderen voor klussen dat niemand de komende 6-12 maanden tijd heeft. Maar wellicht dat ze wel eerder plaats zouden maken voor een grote klus want meer geld ofc! Maar ook een aannemer betaal je nu echt de ontzettende hoofdprijs voor, want ze kunnen het er voor vragen. 4/5 jaar geleden was het wel goedkoper dan nu.

Vrienden van mij hebben iig een huis helemaal opgeknapt en superveel zelf gedaan (echt ontzettend veel!) en zijn denk ik wel 50-75k kwijt geweest? Hoefde bijv. geen nieuwe ramen in, maar wel alle elektra, leidingwerk, keuken, vloerverwarming en vloeren, alles stuken, zonnepanelen. Badkamer hoefde niet vervangen.

1 like

Thanks! Wij twijfelen nog steeds.

Misschien gaan we wel gewoon voor annuïteiten en de eerste jaren extra af te lossen, waarbij we dan ook 1/360 per maand aflossen. Onze salarissen gaan wrs ook stijgen en we willen wel een keer kinderen en het is wel lekker om wat over te houden om tegen hen aan te gooien :slight_smile:

Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht, maar alleen op zijn salaris. Ik werk onvoldoende en studieschuld, dus hebben we er voor gekozen om alleen gebruik te maken van zijn inkomen. Wij hebben dan ook gekozen voor een annuïteitenhypotheek. Als ik straks fulltime werk, dan kunnen we die lasten samen makkelijk dragen.

2 likes

Onze adviseur zei dit ook. Dat je met annuïteiten nog steeds het aflossingsschema van een lineaire hypotheek kunt volgen. Wij zijn voor een annuïteitenhypotheek gegaan en ik had achteraf misschien toch liever lineair gehad omdat we nu 2,5 jaar verder niet zo heel gek veel hebben afgelost en dat extra aflossen is er nogal bij ingeschoten :sweat_smile:. Daarentegen hebben we wel heel veel in onderhoud geinvesteerd de afgelopen tijd en ik ben nu zo blij als ik langs ons fris geschilderde huis loop.

Wij hebben ook een klushuis gekocht en we hebben recent offertes opgevraagd bij bouwbedrijven. Die verwacht ik binnenkort te krijgen dus dan kan ik je wel vertellen wat de schatting voor deze verbouwing is. Wij zullen ook veel uitbesteden, omdat we zelf geen tijd hebben om dat zelf te doen. Dan zou het te lang duren, omdat we alleen ‘s avonds en weekenden de tijd hebben. En daarvoor is de klus te groot.

2 likes

Het ligt eraan hoe ver alles verplaatst moet worden, moet het alleen over de muur verlegd worden of moet het ingefreesd worden, hoeveel leidingen, alleen elektra of ook water/riolering, etc?
Ik heb in de badkamer een loodgieter gehad die een radiator aan- en afvoer heeft ingefreesd in een muur van gewapend beton, een waterleiding en afvoer heeft gesplitst en naar 2 punten verplaatst voor 2 waskommen en ook nog een lichtpunt gesplitst voor 2 lampjes boven de wastafel, dat kostte met alle materialen enzo iets van €800 geloof ik, was hij een uur of 5 mee bezig geloof ik.

Ehhh dit:

Ik vind Zoofy prettiger en goedkoper, weet niet of je daar ook al rond hebt gekeken/geïnformeerd?

1 like

Mooi!!!

1 like

Zo dit vind ik echt niet okay! Helpt een formele klacht - contact met andere afdeling niet? Aangezien je er ook dik geld voor betaalt