Mijn zwager en schoonzus hebben zoiets gedaan, maar dan wel 3-4 jaar geleden en heel veel zelf gedaan (alles slopen, afvoeren, hij heeft zelf verstand van elektra en alles aangelegd) en veel door bevriende professionals zwart laten doen, en waren €70.000 kwijt. Zij hebben geen bizar luxe dingen gedaan, dit was in het midden van het land.
Ik denk dat je daar in deze tijd als je alles uitbesteed misschien wel het dubbele voor kan uittrekken.
Ik weet alleen van vrienden/collega’s die aannemers benaderen voor klussen dat niemand de komende 6-12 maanden tijd heeft. Maar wellicht dat ze wel eerder plaats zouden maken voor een grote klus want meer geld ofc! Maar ook een aannemer betaal je nu echt de ontzettende hoofdprijs voor, want ze kunnen het er voor vragen. 4/5 jaar geleden was het wel goedkoper dan nu.
Vrienden van mij hebben iig een huis helemaal opgeknapt en superveel zelf gedaan (echt ontzettend veel!) en zijn denk ik wel 50-75k kwijt geweest? Hoefde bijv. geen nieuwe ramen in, maar wel alle elektra, leidingwerk, keuken, vloerverwarming en vloeren, alles stuken, zonnepanelen. Badkamer hoefde niet vervangen.
Thanks! Wij twijfelen nog steeds.
Misschien gaan we wel gewoon voor annuïteiten en de eerste jaren extra af te lossen, waarbij we dan ook 1/360 per maand aflossen. Onze salarissen gaan wrs ook stijgen en we willen wel een keer kinderen en het is wel lekker om wat over te houden om tegen hen aan te gooien 
Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht, maar alleen op zijn salaris. Ik werk onvoldoende en studieschuld, dus hebben we er voor gekozen om alleen gebruik te maken van zijn inkomen. Wij hebben dan ook gekozen voor een annuïteitenhypotheek. Als ik straks fulltime werk, dan kunnen we die lasten samen makkelijk dragen.
Onze adviseur zei dit ook. Dat je met annuïteiten nog steeds het aflossingsschema van een lineaire hypotheek kunt volgen. Wij zijn voor een annuïteitenhypotheek gegaan en ik had achteraf misschien toch liever lineair gehad omdat we nu 2,5 jaar verder niet zo heel gek veel hebben afgelost en dat extra aflossen is er nogal bij ingeschoten
. Daarentegen hebben we wel heel veel in onderhoud geinvesteerd de afgelopen tijd en ik ben nu zo blij als ik langs ons fris geschilderde huis loop.
Wij hebben ook een klushuis gekocht en we hebben recent offertes opgevraagd bij bouwbedrijven. Die verwacht ik binnenkort te krijgen dus dan kan ik je wel vertellen wat de schatting voor deze verbouwing is. Wij zullen ook veel uitbesteden, omdat we zelf geen tijd hebben om dat zelf te doen. Dan zou het te lang duren, omdat we alleen ‘s avonds en weekenden de tijd hebben. En daarvoor is de klus te groot.
Het ligt eraan hoe ver alles verplaatst moet worden, moet het alleen over de muur verlegd worden of moet het ingefreesd worden, hoeveel leidingen, alleen elektra of ook water/riolering, etc?
Ik heb in de badkamer een loodgieter gehad die een radiator aan- en afvoer heeft ingefreesd in een muur van gewapend beton, een waterleiding en afvoer heeft gesplitst en naar 2 punten verplaatst voor 2 waskommen en ook nog een lichtpunt gesplitst voor 2 lampjes boven de wastafel, dat kostte met alle materialen enzo iets van €800 geloof ik, was hij een uur of 5 mee bezig geloof ik.
Ehhh dit:
Ik vind Zoofy prettiger en goedkoper, weet niet of je daar ook al rond hebt gekeken/geïnformeerd?
Mooi!!!
Zo dit vind ik echt niet okay! Helpt een formele klacht - contact met andere afdeling niet? Aangezien je er ook dik geld voor betaalt
Dat is al een fijne tegemoetkoming maar heb je hier ook echt wat aan? Geen idee hoor ik ben een digibeet zelf.
Ik wil gewoon knaken zien
voor gederfd plezier/woongenot en alle moeite/tijd. Ik heb zelf onlangs een geschil gehad - met een hele andere type organisatie overigens - maar wat er bij ons ook misging;
dat het dossier intern heel lang op een laag organisatieniveau heeft gespeeld, dat mensen op dat lagere niveau niet werkelijk beslissingsbevoegdheid hebben en dat door deze mensen bij vragen van bovenaf geprobeerd de situatie te downplayen (‘eigen hachie redden’), maar dat in die poging de chaos alleen maar groter werd.
Ik heb toen echt geleerd om altijd maar door te blijven drammen op contact met hoger management - gewoon betalingen stoppen, dreigen met juridische maatregelen. En geloof me wat ik er toen uit heb weten te halen, terwijl het maanden “niet kan/mocht/tegen beleid was”
Oh wat stom zeg! Wij hebben ook een kvik keuken en zijn er zo blij mee. Van tekening tot plaatsing. En toen ik dacht dat het blad scheef lag, kwam die beste meneer nog langs om het te controleren. Het was kvik b’drecht
Even een random vraag voor de hypotheek-aanvragers met een studieschuld onder ons: hoe hebben jullie dit aangepakt? Wij hebben van een onafhankelijke adviseur een “onofficiële” tip gekregen… Als je begrijpt wat ik bedoel
Hoe hebben anderen dit aangepakt?
Wij hebben t geluk beide een goed salaris te hebben, dus mijn studieschuld slaat wel een slag in het bedrag, maar het bedrag wat overblijft voor max hypotheek is nog steeds boven de hypotheek die we überhaupt zouden willen aanvragen. Dus ik ga m gewoon opgeven, aan mij heb je niet zoveel daardoor denk ik haha sorry
@Bitterbal Ja voor mij geldt precies hetzelfde als @the.rebel.club ! Had het denk ik ook niet prettig gevonden om het niet op te geven. En konden het huis nu gelukkig ook gewoon kopen. Heb je ook al berekend hoeveel impact het heeft op de maximale hypotheek?
Voor mij ook! Gewoon opgegeven en konden nog genoeg lenen. Ik heb echt geen zin in gedoe en speel het liefst open kaart. Ook de sector waarin in werk speelt bij mij mee met het geweten.
Zijn niet mijn woorden hé? Maar dank voor je reactie!
Ik vind het vooral een apart advies van een ‘adviseur’
Ja, ben t met jullie eens. Wij verdienen zelf in principe ook voldoende om in ieder geval een fijn eerste huis te kunnen kopen. Wel is het een fors verschil, vandaar ook dat de onafhankelijke adviseur ons tipte dat de onofficiële weg ook een mogelijkheid is die we konden overwegen. Wij zitten er erg mee in onze maag, vandaar ook even dit berichtje. Wij zijn sowieso niet van de risico’s nemen, maar ben ook gewoon benieuwd hoe anderen hiermee omgaan en wat anderen denken. Thanks voor jullie reacties in ieder geval!