Huizentopic

Dat is al een fijne tegemoetkoming maar heb je hier ook echt wat aan? Geen idee hoor ik ben een digibeet zelf.

Ik wil gewoon knaken zien :wink: voor gederfd plezier/woongenot en alle moeite/tijd. Ik heb zelf onlangs een geschil gehad - met een hele andere type organisatie overigens - maar wat er bij ons ook misging;
dat het dossier intern heel lang op een laag organisatieniveau heeft gespeeld, dat mensen op dat lagere niveau niet werkelijk beslissingsbevoegdheid hebben en dat door deze mensen bij vragen van bovenaf geprobeerd de situatie te downplayen (‘eigen hachie redden’), maar dat in die poging de chaos alleen maar groter werd.

Ik heb toen echt geleerd om altijd maar door te blijven drammen op contact met hoger management - gewoon betalingen stoppen, dreigen met juridische maatregelen. En geloof me wat ik er toen uit heb weten te halen, terwijl het maanden “niet kan/mocht/tegen beleid was”

Oh wat stom zeg! Wij hebben ook een kvik keuken en zijn er zo blij mee. Van tekening tot plaatsing. En toen ik dacht dat het blad scheef lag, kwam die beste meneer nog langs om het te controleren. Het was kvik b’drecht

2 likes

Even een random vraag voor de hypotheek-aanvragers met een studieschuld onder ons: hoe hebben jullie dit aangepakt? Wij hebben van een onafhankelijke adviseur een “onofficiĂ«le” tip gekregen
 Als je begrijpt wat ik bedoel :wink: Hoe hebben anderen dit aangepakt?

1 like

Wij hebben t geluk beide een goed salaris te hebben, dus mijn studieschuld slaat wel een slag in het bedrag, maar het bedrag wat overblijft voor max hypotheek is nog steeds boven de hypotheek die we ĂŒberhaupt zouden willen aanvragen. Dus ik ga m gewoon opgeven, aan mij heb je niet zoveel daardoor denk ik haha sorry

@Bitterbal Ja voor mij geldt precies hetzelfde als @the.rebel.club ! Had het denk ik ook niet prettig gevonden om het niet op te geven. En konden het huis nu gelukkig ook gewoon kopen. Heb je ook al berekend hoeveel impact het heeft op de maximale hypotheek?

Voor mij ook! Gewoon opgegeven en konden nog genoeg lenen. Ik heb echt geen zin in gedoe en speel het liefst open kaart. Ook de sector waarin in werk speelt bij mij mee met het geweten.

Zijn niet mijn woorden hé? Maar dank voor je reactie!

Ik vind het vooral een apart advies van een ‘adviseur’

2 likes

Ja, ben t met jullie eens. Wij verdienen zelf in principe ook voldoende om in ieder geval een fijn eerste huis te kunnen kopen. Wel is het een fors verschil, vandaar ook dat de onafhankelijke adviseur ons tipte dat de onofficiĂ«le weg ook een mogelijkheid is die we konden overwegen. Wij zitten er erg mee in onze maag, vandaar ook even dit berichtje. Wij zijn sowieso niet van de risico’s nemen, maar ben ook gewoon benieuwd hoe anderen hiermee omgaan en wat anderen denken. Thanks voor jullie reacties in ieder geval!

Ik heb een flink hoge schuld en heb hem ook opgegeven. Het zou niet goed voelen om te liegen, ik weet niet wat we later voor gedoe er misschien mee krijgen
 Bij verzwijgen had ik veel meer kunnen lenen, maar wij wilden helemaal niet zo’n duur huis (dan waren onze maandlasten echt oncomfortabel geweest).

Maarrr om mij heen verklaarden ook meerdere mensen mij voor gek hoor. Ik heb wel een grote aflossing in 1 keer gedaan waardoor mijn maandbedrag bij DUO lager werd en we dus meer hypotheek kregen, misschien is dat een idee?

Oh ja, snap ik helemaal. Toch best een gek idee om te weten dat je ergens dan over gelogen zou hebben, super onprettig. Fijn dat je in ieder geval een fijn huis hebt kunnen kopen mét volle eerlijkheid!

Aflossen is inderdaad een idee, wel zijn we nog echt startend dus we kunnen niet écht een goeie smak geld aflossen
 maar alle beetjes helpen! Had trouwens gelezen dat sommige banken alsnog rekenen met het oorspronkelijke bedrag, ook ondanks extra aflossen buiten de maandelijkse aflossing (?).

Nee extra aflossing telt niet mee. Alleen als je maandelijks aflost dan wordt het bedrag niet herberekend tussendoor, dus rekent de bank met de oorspronkelijke schuld.

Voorbeeld: stel dat je een schuld hebt van 30.000 euro waar je 30 jaar over mag doen, dan moet je jaarlijks 1000 euro = 83,33 per maand aflossen. Ondanks dat je misschien al 10 jaar aan t aflossen bent (en nog maar een lopende schuld van 20.000 hebt) ben je wel nog steeds de komende 20 jaar die 83,33 schuldig. En dat is belangrijk voor de bank. Als jij tussendoor ff 5000 extra aflost, dan berekent duo wél opnieuw je bedrag en wordt dus ook je maandbedrag verlaagd, wat opnieuw relevant is voor de hypotheek verstrekkers.

Zo dacht ik t te begrijpen. Correct me if I’m wrong

1 like

Ja zoals jij het uitlegt, heb ik het ook aangepakt. Dus in één keer een paar duizend euro overgemaakt en om een herberekening van mijn maandelijkse aflossing gevraagd. Hypotheekverstrekkers (de mijne iig) gebruiken dan dat nieuwe maandbedrag en dat scheelde bij mij flink

Ik heb het ook aangegeven tijdens het gesprek. Mijn vriend had geen schuld, maar ik wel. Het risico wilde ik niet nemen dat de bank er op de een of andere manier wel achter zou komen. Dan zou mijn vriend hier ook de gevolgen van ervaren en dat zou ik niet eerlijk vinden. Daarnaast konden we alsnog ons hypotheekbedrag lenen dus had het eigenlijk geen invloed.

Maak je gebruik van nhg?

1 like

Thanks even voor je rationele reactie haha, soms kan ik daar even niet komen door m’n emotionele eerste ingeving dat liegen niet okĂ© is en de angst dat we in de goot terecht komen als iemand erachter komt. Denk dat je gelijk hebt en we goed moeten kijken wat beide opties nu precies inhouden en dan pas een keuze maken.

De hypotheekadviseur vond ik eerst heel chill en dacht: wat fijn dat hij echt meedenkt. Nu ben ik er eigenlijk helemaal niet zo blij meer mee en is het inderdaad lekker makkelijk voor hem, omdat wij straks in de penarie zitten als we het risico zouden nemen en bijv wel verzwijgen.

Vind het gewoon echt een ingewikkelde kwestie en vind het ook zó verrot dat het zo moeilijk is op de woningmarkt. De huizen die wij willen zijn soms binnen 12 uur al verkocht met gigantische overbiedingen
 Op een gegeven moment wil je ook gewoon door met je leven en niet nog 5 jaar wachten met een huis kopen :-1:t4:

2 likes

Nee, het huis wordt sowieso boven de 320 (dat is nu de grens toch?). Kunnen er dus geen gebruik van maken

Wij hebben het niet gedaan. Ging om een bedrag van 3000 euro.

Het hangt natuurlijk ook een beetje van de situatie af. Wij hebben ook een huis gekocht zonder nhg, mijn vriend heeft geen schuld en mijn schuld is slechts 4 duizend euro. Wij kunnen allebei nog makkelijk sparen naast de hypotheek en hebben voldoende geld over voor leuke dingen. Onze adviseur heeft toen ook aangegeven dat het een optie is om de schuld niet mee te nemen, omdat ik ook voldoende spaargeld heb om hem in een keer af te lossen als het nodig is.

Ik vind dit wel een lastig vraagstuk. Het is natuurlijk niet oké om te liegen/verzwijgen, maar de markt en regels omtrent studieschuld maken het er ook niet echt makkelijker op om het wel te vermelden. Zoveel vrienden betalen makkelijk 1000+ huur, maar kunnen niets kopen door hun studieschuld. Natuurlijk is het risico bij huur lager, maar de meeste mensen die ik ken hebben wel een vangnet. Daarbij hoef je ook nog eens minder af te betalen aan je studieschuld op het moment dat er inkomensverlies is. De politiek mag hier echt wel ingrijpen, want straks kan een hele generatie niets kopen door het leenstelsel en de toch al bizarre huizenmarkt op dit moment.

2 likes