Huizentopic

Wij hebben hem verzwegen maar dat zou ik achteraf niet aanraden. Zeker niet in deze markt.
Ik vond zelf de hypotheekaanvraag er super stressvol door, want stel je voor dat ze er achter kwamen? Zag onze droom al helemaal in duigen vallen.

Wat in onze situatie scheelde is dat we op het dieptepunt van de markt qua huizenprijzen en voor een redelijke rente hebben gekocht. We hebben een huis onder de twee ton en hoeven hier nooit meer weg. De hypotheek is hierdoor eigenlijk altijd wel te betalen en we hebben inmiddels flinke overwaarde.

De situatie op de huizenmarkt is nu natuurlijk compleet anders. Als je enigszins twijfelt over het opbrengen van de hypotheek bij baanverlies of bij scheiding zou ik het niet doen. Kijk inderdaad goed naar de consequenties.

1 like

Dat is het idd. Het is heel makkelijk (en juist) om te zeggen om het gewoon mee te melden, maar tegelijkertijd maakt dat het zo onevenredig veel moeilijker.

Ik heb zelf geen studieschuld en hebben een hypotheek ruim onder onze max én veel eigen geld, maar dat is best een luxe. Bijna iedereen van mijn vrienden heeft het wel verzwegen om überhaupt een bepaald bedrag te mogen lenen. En het is niet zo dat zij bizar dure woningen of slechtbetaalde banen hebben.

Of het ethisch is, is een andere vraag. Maar het is iig wel veelvoorkomend.

Even een andere vraag: wij krijgen over een maand de sleutel en zijn nu deuk bezig met de voorbereidingen, zoals het kiezen van een keuken. Maar zie door de bomen het bos niet meer. En Iedereen raad wat anders aan :weary: we hebben al gekeken bij ikea (en dan zelf installeren), maar is bruynzeel oid (met installatie) nu zoveel duurder?

En iemand nog goede tips voor betaalbare badkamertegels? Of is dit te breed haha :joy::exploding_head:

Je kan ook bij Bruyneel kiezen voor zelf monteren.
Bij onze brugman keuken (alleen maar gezeik daar overigens maar goed), was het plaatsen net zo duur als de keuken zelf bijna…
Keuken is 14.000 en plaatsen zou 11000 zijn…

Nu heb ik een handige pa, die heeft onze huidige keuken zelf gemaakt (uit een MEGA showroom keuken, heeft ie een L weten te bouwen :sweat_smile:).
Maar als je een IKEA keuken kan plaatsen, dan ook een bruynzeel (aldus m’n pa).

1 like

Verschil is wel dat je bij Ikea een stap-voor-stap redelijk idiotproof handleiding krijgt, en ze er bij bruynzeel vanuit gaan dat je al weet hoe het allemaal werkt en geen instructie geven. Dan kun je toch mooi aan het raden komen welk schroefje en welk beugeltje nou precies waar moet komen.

1 like

Ik weet eigenlijk niet waar het aan ligt en ik wacht nog op de uitkomst van de taxatie maar mijn zoektocht naar een appartement was na het uitbrengen van mijn eerste bod al gestopt. En dat in één van de populairste wijken in één van de grootste steden van NL. @Shaaar ik moest steeds nog denken aan je post over het nemen van een aankoopmakelaar, ging er eigenlijk niet vanuit dat ik het zou worden omdat ik het zonder had gedaan (en wilde er na 5 biedingen ofzo toch een nemen dan)… Dus voor wie de hoop is verloren in de huidige markt, hierbij mijn ervaring. Maar ik juich niet te vroeg, zolang de financiering nog niet rond is kan alles nog gebeuren (al heeft mijn hypotheekadviseur er wel vertrouwen in op basis van mijn situatie).

Edit: de reden dat ik het was geworden was niet omdat ik het hoogste had geboden maar omdat mijn (ietwat) persoonlijke verhaal doorslaggevend was voor de verkoper.

9 likes

Dat dacht ik ook, maar wij hebben bij onze brugman een serieus handleiding :sweat_smile:

1 like

Als een studieschuld serieus genoeg is om een gevaar te vormen voor het betalen van je hypotheek dan staat hij toch wel bij het BKR geregistreerd?
BKR wordt standaard gecheckt dus voor mijn gevoel is er geen sprake van verzwijgen?

Ik had dit zelf met een creditcardschuld. Heb er niks over gezegd en ook van de hypotheekadviseur niks gehoord na de BKR check dus er vanuit gegaan dat het dan wel goed zat. Maar vond dat ook wel spannend hoor!

Edit: had me eerst beter moeten verdiepen. Studieschuld staat dus niet geregistreerd bij BKR :see_no_evil:. Vreemd. Verbaasd me echt. Dan snap ik het dilemma heel goed.

Bij mijn keukenkampioen keuken zat helaas geen handleiding en toen kregen wij wel inderdaad wat @Merel zei: welk schroefje moet nou waar. Wij zijn heel handig, en m’n vader ook, maar zonder handleiding werd het toch te moeilijk. Wij hebben uiteindelijk een installateur via werkspot gevonden voor 600 eu, dus als nog goedkoper dan via keukenkampioen.

3 likes

Beetje erg late reactie dit, maar je zou eens kunnen kijken naar Stichting Woon zij hebben inloopspreekuren en kunnen meedenken in je situatie. Ook hebben zij misschien inzicht in inschrijfduur van andere gemeentes.

GGD is best wel streng voor gezinnen die op straat komen te staan, als er geen sprake is van meervoudige problematiek wordt een gezin geacht zelf op zoek te gaan naar een woning.

Daarnaast heb je als je kind 4 is en naar school gaat ook recht op urgentie maar volgens mij zijn daar wel wat regels aan verbonden, je kan de gemeente bellen voor informatie.

1 like

Ik duim voor jullie! Bij mij was de voorkeur voor de verkoper ook om de overdracht in januari te doen en iemand die ik ken heeft hem zelfs in februari (en eerder gekocht dan ik). Lijkt me helemaal niet gek als de overdracht over 3 maanden plaatsvindt (is best normaal toch? Mensen die een huis kopen willen vaak ook nog zelf dingen verbouwen voordat ze erin trekken).

Maar je wilt natuurlijk de beste voorwaarden bij je bod geven en flexibiliteit is daar één van…

ah thanks voor het meedenken allemaal! Mijn vader zegt ook ikea (en dan kan hij hem installeren), want dan bespaar je zoveel op de montagekosten. Maar nu hoorden wij weer van vrienden dan hun keuken incl installatie ong net zo duur was als een ikea keuken zonder zou zijn?

Maar als ik bijv @C3PO lees en dat het bijna de helft scheelt, dan snap ik daar niets van haha. Anyway, we weten ong hoe onze keuken wordt, dus we gaan toch maar naar Bruynzeel en daarna naar Ikea. Als we zelf monteren, dan is laatste denk ik net zo makkelijk. De keuken wordt verder vrij standaard, dus daar hoeven we het ook niet voor te laten haha.

Vind het zo heftig en volwassen allemaal en ik voel me vooral heel kneuzerig :joy:

1 like

Had je al alles wat je wilde in de ikea-planner gestopt? Dan heb je een vrij exacte inschatting wat die optie kost, kun je ook goed vergelijken wat bruynzeel dan meer of minder zou kosten.
Idealiter zou je ook alvast bekijken welke apparatuur je wil, en welke modellen buiten Ikea dan grofweg overeen komen, zodat je een eerlijke vergelijking kunt maken. Zelfde voor het type blad dat je wil.

Wij hebben de basis van Ikea en dan alle andere dingen (apparatuur, frontjes, blad, spoelbak) behalve de vaatwasser elders besteld, dat vond ik het beste van twee werelden, je kunt voor elk onderdeel precies kiezen wat je mooi vindt en daarvoor dan de goedkoopste leverancier vinden.

1 like

Ik hoor ook goede ervaringen van keukens uit Duitsland. Is dat niet een optie voor jullie? Net over de grens zijn een aantal grote keukenshowrooms en de keukens die hier 20k kosten, kosten daar vaak 12 a 13k incl montage

1 like

Oke misschien lichtelijk off-topic, maar hoe combineren jullie bezichtigingen met full-time werken. Bij mijn vriend valt de helft van de collega’s uit vanwege corona of verkoudheid, dus nu al helemaal gekkigheid. Kun je bezichtigen na 17 u?

Ik had zelf toevallig een bezichtiging op zaterdag, die was ook zonder overleg voor mij ingepland door de makelaar maar dat vond ik eigenlijk wel prima… En ik denk dat ze tot uiterlijk 18u ook wel bezichtigingen doen hoor!

1 like

Wij bezichtigen onder werktijden. Maar werken thuis door corona dus kunnen rustig met uren schuiven en s avonds nog wat doorwerken. Eigenlijk nooit gehad dat een bezichtiging na 17 uur kon maar we vragen wel vaak of we laat in de middag mogen, dat is dan 16:30 vaak. Dit is in een grote Randstad stad.

1 like

Ja, dat kan ik ook en dat is fijn, maar die vriend van mij en zijn ellendige rooster… Misschien moet ik een eerste bezichtiging doen en later met hem.

Ik kreeg de vrijheid op mijn werk. Mijn vriend helaas niet. Dus soms dingen alleen bekeken en aan de hand daarvan foto’s gemaakt als het een kanshebber was.

Ik had wel duidelijk aangegeven op mijn werk dat ik graag last minute bezichtigingen wilde inplannen. daar was begrip voor.

1 like

Wij hebben ook wel eens gedaan aan het begin dat mijn vriend alleen naar een huis ging en dan met mij ging videobellen als ik echt niet kon. Dat was dan wel voor een huis waar we al wat twijfels bij hadden. Nu bezichtigen we echt alleen als we er zeker over zijn. Ook hebben we nu een makelaar die helpt met bezichtigingen plannen waardoor we iets meer kunnen kiezen qua tijden.

1 like

Dit is ons probleem ook. Wij hebben allebei werk waar je niet zomaar weg kunt blijven/met uren kunt schuiven, dus dat maakt het heel complex. Gelukkig heb ik heel onregelmatige diensten en werkt mijn vriend 3,5 dag dus er is wel iets ruimte en speling maar idd heel lastig!

1 like