Ik heb een paar bezichtigingen gehad op zaterdag, daarnaast werkt mijn vriend ook een aantal avonden. Dus die dagen was hij dan in de ochtend beschikbaar en op mijn werk is het geen probleem als ik wat later kom, of eerder wegga. Dus we hebben het in die uren geprobeerd te plannen. Ik heb één bezichtiging op een donderdagavond gehad, dus het hangt ook een beetje van de makelaar/verkoper af wat mogelijk is.
In onze regio moet je vaak na de eerste bezichtiging een bod uitbrengen, dus is er eigenlijk nooit tijd om nog een tweede keer te kijken voor het geval je alleen komt. Meestal is er een constructie van; op dinsdag kijken en op uiterlijk donderdag 10:00 uur je maximale bod indienen.
Ik ben blij we hadden net een gesprek bij ons thuis tussen onze verhuurder (privé persoon) en de nieuwe huurders omdat wij gaan verhuizen. En er waren een paar dingetjes waar we een beetje zenuwachtig voor waren: wie verft wat, beetje waterschade daar, iets stuk hier. Maar we hebben bier gehaald vantevoren en alle partijen (leuke jonge mannen) een biertje gegeven en het werd een super gezellige borrel en wij hoeven niks meer te doen en alles in huis is oké hahaha
Wij hebben deze week getekend en willen nu z.s.m. de taxatie regelen. We willen graag een aanbouw, maar twijfelen over of het handig is om deels mee te financieren. Iemand enig idee in welke situaties het handig is en in welke niet? Of wat handig is om wel en niet mee te financieren (in geval van een aanbouw)?
Ook las ik ergens dat je, het deel eigen geld dat je in moet leggen voor een bouwdepot, meteen bij de overdracht bij de notaris moet betalen. Klopt dit?
Voor de rest vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het invullen van de verbouwingsspecificatie voor een aanbouw. Moet je het stucwerk en de isolatie etc. Onder categorie 1 invullen? Want categorie 1 gaat eigenlijk over vernieuwingen/verbeteringen van bestaande bouw.
Ik heb wat rondgekeken op het internet, maar ik word er niet veel wijzer van.
Oké terugkomend op mijn vorige post hier over hoe bezichtigingen te plannen: we pauzeren de boel even. Elke dag is er weer een andere collega ziek op het werk van mn vriend, moet hij weer opnieuw in quarantaine en als hij dan na twee uur overwerken thuis is, valt hij in slaap op de bank of moet hij z’n verhaal kwijt over de zoveelste patiënt die is overleden.
Kutcorona, we wilden dit zo graag maar kunnen het er nu niet bij hebben.
Jeetje, balen. Missch idd teveel tegelijk voor nu Toen ik naar een huis zocht (begin Corona) kon je ook facetimen met de makelaar. Verre van ideaal maar missch kunnen jullie de komende tijd nog even online zoeken?
Dat is misschien iets later een idee inderdaad. Tot nu toe is het nog niet eens gelukt een afspraak te maken met makelaar
Ik overweeg om een huis te kopen en ik vraag me af hoe stressvol jullie het hele proces hebben ervaren.
Op het moment ben ik overspannen dus niet echt het perfecte moment. Maar ik merk ook dat ik zo ontzettend veel stress krijg van mijn huidige woonsituatie dat ik wel iets anders moet. Hoe ik nu woon is gewoon niet goed voor mijn gezondheid, mentaal en fysiek.
En huurwoningen zijn zo ontzettend duur dat kopen de beste optie lijkt.
Maar misschien is dat wel veel te makkelijk gedacht, dus ik ben benieuwd hoe jullie terug kijken op het kopen van een huis. Is dat te doen, in je eentje, in een periode waarin je niet optimaal in je vel zit?
Wij hebben in december gekocht en zijn in mei verhuisd en behalve het afwachten of ons bod geaccepteerd werd heb ik dit keer nauwelijks stress ervaren, terwijl ik zelfstandige ben (vriend wel in loondienst) en een hypotheekaanvraag dan wat meer gedoe kost, maar alles ging vrij makkelijk.
Ons vorige huis hebben we in 2014 gekocht en ik vond dat er nu veel meer digitaal kon dan toen.
Hadden voor de hypotheek en de verzekeringen ook wel een heel fijn tussenpersoon, waar we mee konden appen.
Ik ben dus zo iemand die graag betaalt voor zo iemand met expertise en die je werk/tijd/stress uit handen neemt. Ik ben ook wel vrij makkelijk, als ik zo iemand vertrouw moet ik zeggen, ik ga dan niet zelf ook nog dingen uitzoeken.
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en vond het hele proces van stopcontacten intekenen, keuken uitzoeken, badkamer uitzoeken e.d. heel erg stressvol. Maar dit is meer omdat je nu keuzes moet maken terwijl het pas over 1,5 jaar klaar is. Het proces van kopen (ja zeggen, koopakte ondertekenen, hypotheek aanvragen) vond ik niet heel stressvol omdat het hartstikke duidelijk is wat er van je verwacht wordt.
Ik had aan het eind van de hypotheekaanvraag wel twee keer dikke stress, omdat er dingen mis waren met m’n werkgeversverklaring en personeelszaken bij ons alleen via de mail bereikbaar was dus ik moest gewoon maar afwachten. Die stress heeft echt veel invloed gehad op me toen. Buiten dat vond ik het proces wel meevallen. Ik denk wel dat ik het zwaar had gevonden als ik vaak had geboden en telkens afgewezen werd. Ga je kopen in een lastig gebied?
Ja sowieso lastig gebied, weinig betaalbare woningen ook. Dus ik zit er over te denken een aankoopmakelaar in te schakelen omdat ik ook nog nooit gekocht heb en niet precies weet waar ik op moet letten. En dus gewoon niet te veel extra spanning wil. Dus dan maar wat meer uitgeven.
Als je dat wil zou je ook kunnen kijken naar een redelijk nieuw appartement. Dan heb je ook straks als het allemaal gelukt is bijna geen onderhoud
@Merel ik heb meerdere keren gelezen over jouw keuken hier en hoe jullie dat hebben aangepakt. Zou je wat meer vertellen over de volgorde? Heb je eerst precies bedacht wat je wilde hebben? En hoe pak je het daarna aan? Want de spoelbak moet in het blad passen en de kraan moet wel gemonteerd kunnen worden etc… en lukte het ook om al die spullen ongeveer op dezelfde tijd te laten leveren dan dan de oude keuken op tijd eruit te hebben? Of was het nieuwbouw?
Dat is in ieder geval een slimme aankoop dan! Ik denk eerlijk gezegd dat vaak bieden zonder het te krijgen dus wel echt een stressfactor kan worden, dus probeer je daarop in te stellen. Maar misschien hoeft dat niet eens en komt het snel goed! Veel succes!
Wat is er mis met je huidige woning?
weg
Hebben jullie al betaald aan iets of iemand?
Nee we hebben nog niets betaald gelukkig
Hebben jullie de hypotheek afgesloten via het bouwbedrijf? Wij hebben ook een nieuwbouwproject, hypotheek afgesloten met NHG (volledig buiten het bouwbedrijf om, ik begrijp je denk ik ook verkeerd) en weet wel dat je voor NHG een afsluitprovisie moet betalen (0,7% over het hele hypotheekbedrag, dus bij ons ruim 2.100 euro), maar dit verdien je terug middels de lagere rente + je mag het bedrag aftrekken bij de belastingaangifte.
Lang verhaal
Wij hebben een rechte keuken langs een muur, dus niet zo superveel keus in wat we konden veranderen. We zijn naar 1 keukenzaak gegaan (in Duitsland), daar wees ik een paar dingen aan die ik mooi vond en toen maakte de verkoper me meteen duidelijk dat ik dat niet allemaal kon betalen bij hen en hij had niet echt vernieuwende ideeën over de indeling, toen was ik er wel een beetje klaar mee en bedacht ik dat ik het beter zelf kon regelen
Ik heb eindeloos geprutst in de keukenplanner van Ikea en die plaatjes dan weer in foto’s van ons huis gephotoshopt om te bedenken wat ik mooi vond. Toen ik bedacht had wat ik wilde ben ik elk element zo goedkoop mogelijk gaan zoeken. Ik wilde massief houten frontjes, daar zijn een paar bedrijven in, daar heb ik offertes opgevraagd en staaltjes opgevraagd en uiteindelijk iets gekozen. Voor de apparatuur heb ik elk apparaat los uitgezocht (dus we hebben 6 verschillende merken) omdat ik voor elk ding andere eisen had (de oven zit best hoog, dus ik wilde een slide&hide-deur, de vaatwasser moest zo stil mogelijk zijn, de kokendwaterkraan moest in zwart kunnen en een bijpassende spoelbak hebben, etc), daarvan had ik overal prijzen opgezocht, 123apparatuur belooft alle internetprijzen te matchen, en toen ik alles bij hen bestelde kreeg ik daar bovenop nog weer wat korting.
Met het staaltje van de frontjes ben ik dan weer bij keukenzaken langgeweest om te kijken naar werkbladen, iets uitgekozen en dat via internet besteld (die heb ik wel laten inmeten en installeren, het is keramiek en dat kun je niet nog even ‘bijschaven’ als het net niet past). Aan dat bedrijf geef je gewoon door welke kraan/spoelbak/gasfornuis je hebt en waar je dat precies wil hebben en zij zorgen dan dat de gaten exact passend zijn. Het inmeten kan wel pas als alles al staat, dus dan zit je een week of 3-4 zonder werkblad, wij hebben toen een zijwand van een Pax-kast uit de koopjeshoek voor €7 gekocht en die op de kastjes gelegd, daar hebben we een gat ingezaagd voor de (oude) spoelbak en de kraan en we kookten op een elektrisch stelletje.
We hebben de oude keuken door iemand via marktplaats laten weghalen, toen hebben we de leidingen verlegd, extra groepen geïnstalleerd en de muur laten stuccen (en hadden we dus een week of wat helemaal geen keuken), toen kwam de Ikea bezorgen, hebben we alle kastjes in elkaar gezet, een dag later kwam de apparatuur, daarvoor moesten we nog wat verbouwen aan de kastjes (plankjes op hoogtes waar ikea geen gaatjes had etc), een week later kwamen de frontjes, toen kwam de werkbladenman inmeten, toen hebben we zelf nog een koof gebouwd waar de afzuigkap en verlichting inzit, nadat dat allemaal afgelakt en klaar was kwam het blad ook wel zo ongeveer en de werkbladenman heeft dan ook de spoelbak/gasfornuis geïnstalleerd. Ik ben denk ik een maand of 2 van tevoren begonnen met dingen bestellen, dan kon ik meestal kiezen voor een levering op een moment dat ik dat graag wilde. Nu met corona zal dat allemaal misschien wel iets lastiger zijn.
Je kunt het jezelf makkelijker maken door bijvoorbeeld niet supereigenwijs toch een koelkastmaat te willen die Ikea niet verkoopt, want dan hoef je geen kastjes te verbouwen om het allemaal te laten passen. Je zou ook kunnen kiezen voor een koelkastdeur uit 1 stuk, in plaats van zelf 3 ladefronten aan elkaar fabrieken en zelf gaten boren voor de scharnieren omdat je graag wil dat de lijnen doorlopen. Ik had toen even geen werk en had tijd om al dat soort dingen wel zelf in elkaar te klussen.
Zoals je ziet is het een heel verhaal geworden, en het is dus ook best wel wat uitzoek/regelwerk, maar ik vind dat allemaal heel leuk om te doen en ik ben uiteindelijk heel erg blij met wat we hebben. De eerste schatting van de keukenzaak voor alles wat ik wilde was €27000 (geloof ik), we hebben nu uiteindelijk €11000 betaald (inclusief alle kit/schroefjes/lak/etc/etc). Is alsnog heel veel geld voor een relatief kleine keuken, maar ik heb wel alle luxe dingen die ik graag wilde en vind hem nog elke dag prachtig.
En nog een plaatje
Hier hadden we de plint nog niet geplaatst
Ja ik snap er dus ook de ballen niet van… want de hypotheek gaat buiten het bedrijf om.
Maar het bouwbedrijf zal dus niet garant staan mocht het bouwbedrijf failliet gaan ofzo… dat is wat ik er van begrepen heb en daardoor vervalt dan de nhg ook? Volgensmij worden hier ook de nhg en bouwgarantie dus door elkaar gehaald.
Ik moet het allemaal nog beter uitzoeken hoor
HEEL erg bedankt voor het uitschrijven. Wat een geregel joh. Ik denk dat ik het ook zo ga doen. Vind dat ook heel bevredigend en ook stiekem wel leuk (ookal zal ik er honderduit over klagen haha)
Zit alleen te denken om het perfect passend krijgen… moet wel maatwerk worden bij ons. Nu hebben we aan beide kanten 20 cm over en dat is zo suf haha
Prachtige keuken heb je! Heel mooi uitgevoerd.