Huizentopic

Met bouwgarantie bedoel je denk ik dat je certificaat van woningborg krijgt? Dat zie ik bij alle nieuwbouwwoningen voorbij komen.

(als het wel bij woningborg wordt aangemeld staat er op de koop-/aanneemovereenkomst of aanneemovereenkomst op de eerste pagina iets van “geen notariële levering zonder een waarborgcertificaat van woningborg nv”)

Goed dat je het zegt, daar moet ik inderdaad rekening mee houden. Zeker omdat ik zo snel mogelijk weg wil uit mijn huidige woning.
Ik woon nu in een heel oud pand waardoor er altijd van alles stuk is en er dus telkens eindeloos geklust moet worden door mijn huisbaas. Ik heb dus nooit rust en dat is juist wat ik nodig heb om bij te kunnen komen van mijn werk.
Daarbij kwam ik er gisteren achter dat het schimmel probleem veeeeel groter is dan ik dacht, het zit in elke kamer en zelfs in de vloerbedekking en sommige meubels. Dus ik ben alweer dagen aan schoonmaken maar ik kan het er mentaal eigenlijk helemaal niet bij hebben. En ik voel me gewoon vies, het voelt alsof alles onder de schimmelsporen zit. Ik hoest ook al sinds ik hier woon en dat begin ik nu te begrijpen. Betekent dat mijn huisbaas dus weer weken in de weer gaat zijn en ik me niet rustig thuis terug kan trekken als ik dat nodig heb. En als dit is opgelost dan ontstaat er wel weer een volgend probleem. Dus het geeft me gewoon heel veel onrust.

Het idee van normale woonruimte tegen een betaalbare prijs klinkt echt als de hemel. Dus ik begin ook wel zin te krijgen om iets te kopen. Ik denk dat het mijn enige uitweg is want huurprijzen komen niet onder de 1000 euro.

Vraag me trouwens wel af, ik ben nu gedeeltelijk ziek gemeld op mijn werk. Heeft dat gevolgen voor een hypotheek?

Dit klinkt wel hoopgevend! Ik ga inderdaad in mijn eentje kopen, dus ik zal af en toe wat vrienden inschakelen. Dat is wel een goed idee.
Hoe lang hebben jullie gedaan over het hele proces?

als het goed is speelt dat niet mee. als ik jou was zou ik eens een orienterend hypotheek gesprek aanvragen bij een bank van je keuze. uiteindelijk hoeft het helemaal niet lang te duren.
Wij begonnen in mei met zoeken, twee, drie huizen bekeken die het niet waren. Huis 4 was het wel, bod uitgebracht begin juli, bod geaccepteerd, papieren aangeleverd, op zomervakantie gegaan in augustus, teruggekomen, 1 september heb ik uiteindelijk het laatste stuks papier moeten ondertekenen en opsturen naar de bank en toen was alles rond! 1 oktober had ik een dagje vrij genomen en kregen we de sleutel. Toen ben ik in 1 dag verhuisd met een gehuurd busje en nooit meer in m’n oude kamer geweest.
Het enige wat bij ons stressvol was is dat mijn vriend een abo met tele2 had met een mobiel erbij en dat bedrag (400 euro ofzo) woog keer 6 mee ofzo?? moest hij dan in 1 keer aan tele2 betalen en dan zou het niet meer meetellen maar tele2 werkte totaal niet mee! dus als je abonnementen/openstaande rekeningen/dingen op afbetaling hebt zou ik die eerst aflossen als ik jou was.
Verder is niet zo heel stressvol omdat je voor alle stappen vrij lang de tijd hebt en je kan geen dingen “fout” doen of vergeten, want dan kan je simpelweg niet door naar de volgende stap. het is enger dan het lijkt in elk geval.

2 likes

Oké chill, dit is heel fijn om te lezen. Dit gaat me lukken.
Ik heb meteen al een terugbelverzoek ingediend bij een hypotheekadviseur en een aankoopmakelaar.
Dit is wel serieuze shit, nooit gedacht dat ik iets zou willen kopen. Maar als ik het zo van jullie hoor valt het dus wel allemaal wel te overzien. Echt fijn!

2 likes

Oh jeetje dat klinkt echt super kut! En ook dat je huisbaas dan telkens moet klussen. Hier hebben we ook een schimmelprobleem in één van de muren en het is gewoon echt ranzig. Maar nog 3 weken volhouden.

Nee ziekmelding heeft geen invloed! Ik was ook ziekgemeld tijdens m’n hele hypotheekaanvraag.

1 like

Het is wel te overzien, je hoeft telkens alleen maar het volgende stapje te kennen.
Het hele verhaal lijkt onoverzichtelijk maar er zijn twee dingen belangrijk: 1. Een plekje vinden waar je wil wonen 2. Een bank die jou daar geld voor wil lenen.

En daar hoort een hoop papierwerk bij! Maar als je alvast een beetje gaat kijken bij de banken en beetje bij de huizen dan kom je vanzelf steeds een stapje verder.

1 like

Ik ben het wel een beetje eens met wat @Shaaar zegt, kopen is en blijft wel zodanig stressvol dat het bovenop je huidige situatie komt en de vraag is of je dat aan kan/wil. Ik zit zelf in een soortgelijke situatie waarbij ik zsm uit mijn huurhuis moet (niet door overlast maar omdat ik tijdelijk huur) en voor mij was de optie wel kopen omdat de mogelijkheid ertoe was. Ik heb wel gemerkt dat het hele proces rondom huizen zoeken, bezichtigen, bod uitbrengen, overal over nadenken, rekening houden met financieringsmogelijkheden heel veel energie van me kostte, en dat terwijl mijn eerste échte bod al direct geaccepteerd werd. Dit was wel uitzonderlijk in de stad waar ik ga wonen, maar ik heb dan ook veel overboden…

Ik vraag me wel af waar je nu woont/wat je eisen zijn mbt waar je zou willen wonen? Je geeft aan dat er geen huurwoningen zijn voor onder de 1000 per maand, maar dat is vooral in de grote steden/populaire gebieden, waar je meestal ook ziet dat een koophuis vinden haast onmogelijk en heel stressvol is. In andere gebieden zou ik zeggen dat er redelijk wat aanbod is < 1000.

Verder denk ik dat als je in je eentje gaat kopen je bij elkaar opgeteld wel minimaal tussen de 10.000 en 20.000 aan eigen geld op je rekening moet hebben staan, maar ik kon niet uit je posts opmaken of dat een issue zou opleveren.

2 likes

@Infidel er staat niks op je loonstrook over ziekengeld oid? Want als dat wel het geval zou zijn, kan dat wel lastig zijn. Om even een ander geluid te laten horen want ik heb op die grond wel eens iemand moeten afwijzen toen ik het werk nog deed. Ben je werk weer aan het opbouwen om binnenkort weer volledig beter gemeld te worden? Ik zou het persoonlijk niet doen als ik (deels) ziek gemeld was, of ik zou alweer bijna beter moeten zijn. Officieel gezien zul je geen hypotheek krijgen als het duidelijk is dat je ziek gemeld bent, dat is voor een hypotheekverstrekker een risico dat ze dan niet willen nemen.

1 like

Deze tips zijn key :raised_hands: een fijne aankoopmakelaar en hypotheekadviseur maken zo’n verschil.

Het zoeken vond ik echt verschrikkelijk, vaak al afgebeld voordat we bezichtigd hadden etc, chaotisch met werktijden (daar heb je dan minder last van denk ik?). Wat voor ons wel scheelde is dat we niet op hete kolen zaten qua verhuizing, we moeten niet uit ons huurhuis en wonen prima.

Verder; zorg dat je voor het aanvragen van de hypotheek al zoveel mogelijk klaar hebt liggen! Wij hadden ook al bkr gecheckt en bijv het roodzetten van mn vriend uitgezet (scheelt in leenbedrag!), zodat we alleen cc hadden qua schuld. Dat soort dingen brengt zekerheid

Bij ons was het echt kantje boord qua tijd (een dag voor de deadline ging de bank nog nieuwe dingen aanvragen en riepen ze al dat we het niet gingen halen, uiteindelijk 18.00 deadlinedag toch een go), maar ik heb eigenlijk nooit echt stress gehad? Terwijl ik echt een stresskip ben! Of ik was heel naief hierin :joy:

Verder is het echt aan jezelf of je dit proces aan kan of niet? Hoever ben je al in de behandeling? Als je nog zit in het “ik ga huilen omdat er geen verse spinazie in de supermarkt is”-fase zit ben je er misschien nog niet klaar voor bij wijze van… Maar dat voel jij zelf het beste!

2 likes

Let goed op bij de offerte of iets inclusief of exclusief BTW is en of alles er op staat. Maar ook wat er allemaal bij een bepaalde klus hoort en waarvoor je betaald. Ik heb vorig jaar mijn benedenverdieping en keuken verbouwd en heb daardoor met verschillende aannemers gewerkt en ik heb ze er tussen gehad die de meest vreemde offertes opstelden.

2 likes

Ik zit trouwens even terug te lezen en bedenk nu dat wij dubbele beglazing hebben ingevoerd voor het bouwdepot, maar dat waarschijnlijk pas volgend jaar doen (energiebesparende post dus)

Dit heeft 2 redenen: enerzijds omdat de VvE daar een plan voor heeft en anderzijds omdat de keuken duurder uitvalt. Dus ik dacht dat mooi hiermee op te vangen, maar zo werkt het dus niet? :grimacing:

Beetje stom dat we straks dan budget hebben voor dubbele beglazing, maar niet voor de vloer (bij wijze van), terwijl laatste wel prio heeft? :thinking:

Wat jammer voor jullie, klinkt als een zware tijd. Even pauze is dan een goed idee. Huizen blijven komen maar je mentale gezondheid en die van je vriend is het belangrijkst. Succes!
Eigen ervaring: wij hebben de zoektocht ook een paar maanden op pauze gezet ivm financiën. In die periode hebben we een stuk beter beeld gekregen van de eisen die we voor een huis hebben. Hierdoor kunnen we beter bezichtigen dan dat we voor de pauze deden. Ik baalde heel erg van de pauze maar vond het wel extra leuk toen om in elk (vakantie)huis waar we kwamen een eigenschap te zoeken die ik graag wel of niet in een huis zouden willen.

1 like

Kun je tijdens dit proces evt met goeie vrienden of kennissen sparren die recentelijk ook hebben gekocht, of wat meer ervaren zijn, of een familielid? Hielp mij wel bij soms het doorgronden van “wat staat hier nou” ondanks dat de hypotheek-adviseur, makelaar en taxateur ook zeer behulpzaam waren!
Gewoon vragen blijven stellen, niets is te gek (nou ja missch wel maar ik dacht, ik doe dit voor het eerst jammer dan)

Ligt wellicht aan je hypotheekverstrekker. Heb je echt een groen depot/energie depot voor oa die dubbele beglazing? Ik gok (hoop) dat ze daar wel strenger mee zijn want die is aan voorwaarden gebonden. Bij een gewoon bouwdepot moet je soms facturen overleggen, maar bij andere kon je gewoon zelf overboeken zonder nota’s letterlijk in te dienen.

1 like

Hmm geen idee eerlijk gezegd. Iig goed dat ik dit nu weet. Ik ga er maar even achteraan!

1 like

Zo begon ik ook een paar maanden geleden en dan gaat het soms ineens toch heel snel :slight_smile: Vanmiddag halen we de sleutels van ons huis op haha!

4 likes

Een kast eromheen laten zetten zorg er ook voor dat je minder rendament eruit haalt. dus daar zou je wel even goed over moeten nadenken.

YES! We hebben een oplever datum! :partying_face:

14 likes

Pff zie het kopen van een huis echt niet meer zitten. We hebben een aankoopmakelaar en daardoor is het regelen van bezichtigingen geen probleem opzich. Maar er komt zo extreem weinig online dat je gewoon niets te “kiezen” hebt. En als er dan een huis online komt dat qua oppervlakte en kamers in de buurt komt van wat we zoeken, dan voelen we ons een soort van verplicht om te gaan kijken omdat het anders helemaal stil staat. Terwijl dat dan ook huizen zijn die eigenlijk verder helemaal niet aan onze “eisen” voldoen qua locatie of tuin bijvoorbeeld. Of dan gaan we toch maar kijken bij klushuizen terwijl we dat helemaal niet willen en kunnen. Maar dan toch gaan we het een soort van serieus in overweging nemen omdat we ons andere te veeleisend voelen ofzo? Echt een vervelende situatie. Terwijl we eigenlijk niets geks willen qua wensen (en daar is de makelaar het ook mee eens), alleen er is gewoon zoooooo weinig aanbod en als er dan iets komt wordt er al overboden door mensen zonder dat ze het huis hebben bezichtigd. En dan hebben we al losgelaten dat we in de stad waar we nu wonen kunnen blijven :frowning:

Echt fuck de huizenmarkt haha. Zo frustrerend soms.

6 likes