Ik snap je zó! Wij hebben ook al wat (normaal niet zo gekke) eisen laten varen. Op dit moment zijn we in afwachten van de uitslag van een loting voor een nieuwbouwproject die voor ons echt perfect zou zijn. De kans is zo klein maar ik wil het zo graag dat ik het maar moeilijk los kan laten. Hopen, hopen, hopen Ook omdat de rest van Funda na dit onzettend tegenvalt, haha. Deze huizenmarkt is echt killing.
Ohh ik zal voor je duimen, hopelijk hoor je snel wat! Hoe lang zijn jullie al aan het zoeken? En hoe schat je je kansen in? Herkenbaar ook, wij hebben ook inderdaad al eisen laten gaan. Hoewel er tegelijk toch ook eisen wat bij zijn gekomen door het vooruitzicht dat we allebei nog lang moeten thuis werken en we nu toch wel veel vaker ruzie/irritatie hebben omdat we zo veel in dezelfde ruimte zijn
En @Shaaar pff klinkt ook niet fijn de situatie die jullie nu hebben. Hoe staat jullie makelaar erin? Heeft hij/zij er vertrouwen in dat het uiteindelijk met wat geduld moet lukken? Herken ook wat je zegt qua kosten. Gelukkig geeft onze makelaar wel heel duidelijk aan wat de maximale waarde van een huis is zodat we ons niet gek laten maken en mee gaan in die extreme biedingen. Maar we overwegen nu toch om dan maar ons maximale leenbedrag op te schuiven. Terwijl we daar goed over na hebben gedacht en dat eigenlijk niet heel verstandig zou zijn gezien de toekomst waarin we mogelijk allebei minder gaan werken/minder verdienen. Succes in ieder geval met de zoektocht, hopelijk komt er snel een huis voorbij die jullie in ieder geval kunnen bezichtigen!
In deze tijd krijg je niet echt de tijd om langer dan 30 minuten te kijken.
Tegenwoordig moet je sneller beslissen over een nieuw huis dan over een nieuwe broek.
Dit heb ik ook nog nooit gehoord, wat bizar haha…
Snap de gedachtegang hierachter ook niet. Waarom zou je daar als verkoper voor kiezen?
Ik ken het ook zo. Heel af en toe is het niet dat het hoogste bod wint, maar kijken ze ook naar meer zaken zoals wanneer wil je erin en heb je je financieen al rond etc.
Ik zou nog terugkomen op de offertes, helaas vandaag gehoord dat het nog een week duurt -_-. Dus hopelijk kan ik je dan meer vertellen als je niet al een huis hebt gekocht die niet hoeft te worden verbouwd haha.
Zouden jullie een aankoopmakelaar aanraden? Ik vind het namelijk nogal duur, maar hoor er opzich wel goede verhalen over. Bijvoorbeeld dat ze weten van huizen die te koop staan, maar nog niet op Funda staan. Maar merken jullie dat je dan echt meer kans hebt op een huis?
Ik heb nog geen huis kunnen vinden dus in die zin is het nog geen volledige ervaring. Maar in onze regio is het tot nu toe al wel essentieel gebleken. Toen we nog geen aankoopmakelaar hadden konden we vaak niet bij huizen die we wilde bezichtigen kijken omdat het dan al vol zat (zelfs als we binnen een uur nadat het op funda stond belde zat het vaak al vol en kwamen we op een wachtlijst die nooit ergens toe leidde). Nu met een aankoopmakelaar kunnen we bij elk huis kijken omdat ze bij het inplannen van bezichtigingen plekken vrij houden voor mensen met een aankoopmakelaar en ze anders altijd een plekje vrij maken (omdat ze dan weten dat je serieus bent en niet komt kijken om het kijken). En onze makelaar gaf aan dat je toch sterker staat in de onderhandeling met een aankoopmakelaar en ze kan je gewoon een veel realistischer beeld geven van de waarde van een huis (en dat is wel nodig in die leipe markt met overbieden).
Onze makelaar gaf wel heel duidelijk aan dat ze geen extra huizen heeft en dat vrijwel alles op funda komt. Het zou een enkele keer voor kunnen komen en hooguit weet ze een dag eerder dat iets op funda komt, maar ze gaf duidelijk aan dat dat niet de reden zou moeten zijn omdat dat in deze oververhitte markt nauwelijks meer voorkomt.
Maar goed, alles is ook wel heel erg regio afhankelijk natuurlijk… maar ik ben in ieder geval wel heel blij dat we het hebben gedaan.
Oh en nog even hierop reageren want dat was ook een vraag die ik toen had. Onze makelaar gaf ook aan dat je zonder inschrijving zeker meer invloed kan hebben als aankoopmakelaar, maar ook bij inschrijvingen belt ze vlak voor de sluiting toch even de verkopende makelaar om informatie los te peuteren en bij makelaars met wie ze een goede verstandhouding heeft kan dat soms toch een verschil maken.
Hier nog eentje die een aankoopmakelaar aan het overwegen is. Wij hebben nu al meerdere keer achter het net gevist op momenten dat we dachten mega veel overboden te hebben, en dat er dan gewoon nog veel meer geboden is… ik verwacht dat een aankoopmakelaar ook beter kan inschatten wat te bieden? En misschien tips heeft om op net andere plekken te kijken? Zoiets hoop ik… er komt ook zoooo weinig huizen aanbod op Funda momenteel in de omgeving waar wij zoeken.
Heb je ook al geprobeerd om bij een paar (verkoop)makelaars je in te schrijven voor een mailing? Vaak sturen ze dan het aanbod dat de volgende dag(en) op Funda komt en zo hebben wij weleens vroeg een plek voor een bezichtiging weten te scoren.
Oeh ik ga even op die site kijken. Dankjewel!
@quarterlife ik wist niet dat zij echt plekken daarvoor hadden. Dat is in deze tijd wel mega fijn want wij vissen ook vaak achter het net met bezichtigingen. Zo irritant! Thanks!
@Keerbeer nee, nog niet. Ga er eens naar kijken. Dankjewel!
Mijn hypotheekadviseur doet ook taken van een aankoopmakelaar, misschien kan je ook zo iemand vinden?
Als je in omg Rotterdam woont kan ik je hem zijn naam wel geven!
Wat mijn ervaring trouwens is bij het bezichtigen van een huis voordat ie op Funda staat:
- websites van makelaars in de gaten houden
- bij Remaxx zat ik in een whatsapp alert groep
- als je 1 keer via een bepaalde makelaar een huis mag bezichtigen, kun je vragen welke woningen er binnenkort op de markt komen en of je dan gebeld kan worden. Zo heb ik via 1 makelaar 4 woningen kunnen bezichtigen.
Waar zoeken jullie naar een huis? Mijn ervqrig is wel (Rotterdam) dat als een huis op Funda komt en ik echt meteen belde of mailde ik 9 vd 10 keer wel mocht bezichtigen.
Wij zitten niet een super overspannen gebied maar de meeste huizen zijn wel in een dag of 2 weg. Maar goed misschien heeft iemand iets aan deze tip haha.
Ons huis is in de stille verkoop verkocht. De makelaar mailde het eerst naar iedereen in z’n bestand. Mensen die bij hem aankloppen van: joh ik zoek een eensgezinswoning van zo’n 110m2, hoeft geen garage bij. Liefst in die wijk.
Ons huis is aan mensen in “dat bestand” verkocht. En kwam zo niet op funda…
Misschien vet basic tip haha. Maar goed ik zou dus adviseren bij een aantal makelaars te vragen of je in zo’n mail lijstje kan
Wij hebben wel een aankoopmakelaar. Hij ziet en weet toch soms ook meer dingen over een huis waar wij niet naar kijken of niet bij stilstaan. Ook bedingt hij regelmatig nog een plekje bij bezichtigingen, terwijl het eigenlijk vol is, dat is soms ook heel fijn!
Het is inderdaad niet goedkoop, maar hij hebben een kantoor uitgezocht waar ze een soort pakket hebben samengesteld van aankoopmakelaar + verkoopmakelaar + hypotheekadviseur. Dat leverde ons weer wat korting op, en daarbij zijn de lijntjes kort dus kan er snel gehandeld worden als dat nodig is.
Vandaag gaan we trouwens een bod uitbrengen (of nouja, dat gaat de makelaar doen). Moet voor 12:00 binnen zijn en dan gaat de verkoper kijken met wie hij in zee gaat. Wij bieden zonder voorbehoud van financiering, dus hopelijk is dat een doorslaggevende factor!
En @BlondeCookie en @hoiikbenes
Ik heb begin dit jaar met mijn vriend een huis gekocht, we zijn het hele proces begonnen zonder aankoopmakelaar, dus we hadden al een bezichtiging gehad en we kwamen toen op het punt van het indienen van een bod. Dit moest inderdaad op inschrijving. De bezichtiging was voor alle geïnteresseerden op vrijdag en het bod moest uiterlijk dinsdag 12:00 uur binnen zijn.
We hebben toen maandagavond toch nog een aankoopmakelaar geregeld die voor ons het bod heeft gedaan. We waren bereid om flink over te bieden, maar wilden bijvoorbeeld nog wel voorbehoud van financiering en een bouwkundige keuring. De aankoopmakelaar heeft ons bod ingediend en 12:05 belde ze al terug om door te geven dat ons bod zeer serieus werd genomen en dat ze nog een aantal aanvullende vragen hadden, die vragen hebben we beantwoord en toen gingen ze in overleg. Uiteindelijk hebben ze nog een keer gebeld met een vraag en rond 15:00 uur werd ik gebeld dat het bod geaccepteerd was.
We hebben al vaker overboden op huizen, maar we zijn nooit gebeld met vragen oid. Dus ik had bij dat eerste telefoontje al het gevoel dat het goed zat. Uiteindelijk bleek dat onze aankoopmakelaar in december een huis had verkocht aan de verkoopmakelaar in dezelfde straat, dus ze hadden ook nog een streepje voor. Wij vonden het dus echt de moeite waard, we voelden ons ook veel serieuzer genomen en het was natuurlijk gelukt.
Omdat de aankoopmakelaar er pas vanaf het bod bij kwam en het hele bezichtigingsverhaal niet mee heeft gekregen hadden we no cure no pay afgesproken. Dus als het bod werd afgewezen had het ons ook niets gekost. Uiteindelijk hebben we 1500 euro betaald en ik vond het het zeker waard.
Aaah echt onwijs fijn jullie reacties. Dankjulliewel! Heb vandaag even gekeken en zag dat je echt ontzettend veel keuze hebt qua aankoopmakelaars met elke hun eigen pakketten. Wij zoeken ook in Rotterdam (en omgeving). Dus als je een goede, betrouwbare aankoopmakelaar in deze omgeving weet… Een hypotheekadviseur hebben we al. Hij weet eventueel ook iemand maar heb graag meerdere opties en wil belangenverstrengeling zoveel mogelijk mijden.
Wij proberen als we een huis zien op Funda direct te bellen, maar zoals vandaag hebben wij een tof huis gezien maar het kantoor zit natuurlijk dicht in het weekend. Heb wel een aanvraag gedaan maar het is puur duimen nu of we er door komen. Maandag wel gelijk bellen maar ook al bellen we dezelfde ochtend, dan is het bij sommige huizen alsnog weg. Heel frustrerend. Dan is zo’n plekje via een aankoopmakelaar wel heel fijn! Ga er nog even goed over nadenken en opties bekijken.
Oh, wat leuk! Ik word weer helemaal enthousiast haha. Ik zit zelf net twee weken in een kluswoning, en ook al vliegt het me soms aan wat er allemaal moet gebeurem het is ook zó leuk om alles naar je eigen smaak te maken. Doordat het een kluswoning is kon ik hem betalen, maar sowieso vind ik het veel leuker dan een af nieuwbouw huis, door veel oude, karakteristieke details.
Ik vond de taxatie ook spannend, maar hij is precies op ons bod getaxeerd. In het taxatierapport stond achterstallig onderhoud en gebrek aan modernisering bijvoorbeeld als minpunt, maar daartegenover heeft het veel te bieden wat andere huizen juist weer niet hadden (tuin, perceelgrootte, parkeerplaats, locatie e.d.). De conditie van het huis is dus niet het belangrijste voor een taxatie. En de waarde na verbouwing was zelfs veel hoger dan we hadden verwacht! Dat is het leuke, alles wat je doet doet de waarde meteen stijgen. Wij kregen dus ook een heel fijn bouwdepot.
Ik hoop voor je dat het goed gaat allemaal en het rond komt!