Huizentopic

De verdeling van ruimte willen we vooral voor ons zelf: opbergkamers met kasten die uit zicht zijn. Het is nu vooral een grote ruimte met veel troep. De grotere kamer moet wel zo, dient als washok en sportruimte inclusief dakraam (die hebben we al). Dat kan later altijd als slaapkamer gebruikt worden, echter de mechanische ventilatie zit daar wel in.

Hoeveel slaapkamers heb je? Persoonlijk zou ik kiezen voor een indeling waar je met de kamers op zolder meerdere kanten op kan. Dus dat je er bijvoorbeeld ook een slaapkamer van zou kunnen maken. Ik denk dat als je je huis dan ooit gaat verkopen, het veel aantrekkelijker is.

Edit: als ik het goed begrijp is die grotere kamer (van de 2 kamers bovenin) dus voorzien van een raam?

Helaas zijn we het niet geworden. Bizar, volgens onze makelaar waren alle overige voorwaarden perfect (geen voorbehoud financiering, overdrachtsdatum die de verkoper wilde, geen bouwtechnische keuring) en daarbij 30 k boven de vraagprijs. Waarschijnlijk iemand die toch hoger heeft geboden en dezelfde voorwaarden had…

Moest bijna een beetje huilen, had het huis in m’n hoofd al ingericht

1 like

Ja, hoop ik ook. Helaas komt er weinig op de markt heb ik het gevoel. Vandaag op funda 1 nieuw huis in onze zoekopdracht. Maar ooit moet het lukken!

Fijn dat jullie destijds alsnog iets hebben gevonden na die teleurstelling, dat geeft de burger moed!
Hier wisselt het inderdaad ook heel erg per week en zelfs dag. Soms hebben we 3 bezichtigingen in 1 week (wat een geregel ook met werk), en soms weken niks.
Voorlopig zitten we trouwens nog goed in onze huidige woning hoor, we mogen echt niet klagen, maar je gaat je steeds meer aan bepaalde dingen ergeren. Voornamelijk aan de buurt en de plek, we willen hier graag weg.
Thanks voor de peptalk, fijn om ook positieve verhalen te horen!

1 like

Same. Mijn vriend en ik hebben allebei een prima salaris, maar kunnen bijna niks kopen hier in de buurt. Ik zag wel een nieuwbouwproject waarvan de appartementen betaalbaar zijn, dus we gaan nu daar naar kijken (en 1000en anderen waarschijnlijk). Ik wil alleen zo graag een tuin, al is het maar 10m2 :frowning_face:

Als het echt je droomhuis is en je kan het betalen dan moet je bedenken dat de verkoopprijs van een nieuwbouw woning veel lager ligt dan wat mensen eraan kwijt zijn (meerwerk, tuin etc.). En de rente was 10 jaar geleden twee tot drie keer zo hoog als nu. Dus als je dat meetelt ben je geteld over de 30j van de hypotheek misschien wel helemaal niet zoveel meer kwijt dan als je 10j geleden had gekocht. Niet 2x zoveel in elk geval.

7 likes

Ik belde zelf altijd omdat ik anders moest gaan zitten wachten op een telefoontje. En dan heb je ook direct antwoord of de woning nog beschikbaar is en of de bezichtigingen al vol zitten.

5 likes

Wij bellen idd meteen, want het gaat echt snel… de bezichtigingen zitten zo vol

2 likes

Ik heb vaak een afspraak ingepland via Funda en werd dan de eerstvolgende werkdag geeld door de makelaar voor een afspraak. Maar als je belt weet je meteen of je een bezichtiging kunt krijgen, dus dat werkt gewoon prettiger denk ik!

1 like

Wow dit vind ik echt heftig :sweat_smile: Wat een overbiedingen zeg, als dit de standaard is dan moeten wij nog even een paar jaar doorsparen denk ik

Mijn vriend en ik hebben van mei/juni tot aan oktober zoveel woningen bezichtigd, uiteindelijk het 2e huis waar we een bod op deden geluk gehad en werd ons bod geaccepteerd. Met de overwaarde van ons huidige huis kunnen we een deel hypotheek aflossen en een deel gebruiken als bouwdepot. Zo blij mee, maar wat komt er een hoop bij kijken :exploding_head: zoveel regelen.

4 likes

Een kennis van mij had laatst €45.000 overboden en zonder voorbehoud van financiering en toch de woning niet gekregen. Is toch bizar :exploding_head:

3 likes

Ja vonden wij ook. Het was trouwens in een dorp vlakbij een stad in het Noorden van Nederland. Kun je nagaan…

1 like

Ja dat is waar, maar ik ga er altijd een beetje vanuit dat er vast rond de vraagprijs wordt getaxeerd? Ligt dat bedrag er vaak veel vanaf? Gefeliciteerd met je huis wel!!! Wel spannend inderdaad

1 like

Een positieve mededeling. Wij hebben niet overboden. VP inclusief overname spullen geboden en was direct geaccepteerd. We wonen dan wel in Limburg (de meeste huizen gaan hier ook voor meer weg dan de VP en snel verkocht). Het huis was gewoon echt af. De badkamer doen we wel, maar dat is een luxe probleem.

Edit: ook voorbehoud van financiering.

3 likes

Wij hebben het ook in Brabant geprobeerd maar uiteindelijk zou het hier even duur zijn als in de Randstad terwijl we liever in de Randstad zouden wonen. Wel grote stad in Brabant, weet niet hoe het in de dorpen zit.

Bij hebben ook aardig overboden (in de Randstad) en taxatie was ook even spannend voor voorbehoud van financiering. Maar bij ons is er ook boven de vraagprijs getaxeerd en zelfs nog 3000 euro boven ons bod! Dus kan zeker, maar is wel gek hoe dat allemaal gaat en niet echt bevordelijk voor de huizenmarkt.

Las laatst dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/20/hoe-taxaties-de-prijzen-op-de-woningmarkt-opdrijven-a4006408
wel alleen voor NRC leden geloof ik, maar wel interessant hoe dat allemaal gaat.

Wow! Oke, wel interessant om te horen hoe dat bij jullie allemaal gaat en dat er ook flink boven de vraagprijs wordt getaxeerd. Maar dat is wel spannend met bieden dan ja, je weet dan niet goed hoeveel je ā€œkanā€ bieden. Hmm toch wel echt handig om een aankoopmakelaar te nemen.

Hoe lang geleden heb je een huis gekocht? want het is het afgelopen jaar/ 2 jaar wel echt loos gegaan met de prijzen