Huizentopic

Op ons huis (Flevoland) is ook niet overboden. Misschien was dat gebeurd als we het afgewacht hadden en meerdere kijkers hadden laten komen (nu maar2). Maar wij hebben dus gewoon de vraagprijs gekregen en geaccepteerd.
Moet zeggen: dat was in april/mei en wij durfden dus niet af te wachten, uit angst voor de Corona invloeden…
Soms denk ik wel: misschien had ik 10K extra kunnen krijgen? Maar goed, de zekerheid was ons ook wat waard (overwaarde hadden we tenslotte al in de nieuwbouw zitten, en hadden angst voor onder water te komen)

Wij gaan volgende week bij een huis kijken en ik word ook helemaal zenuwachtig van dat overbieden. Hoeveel is iets op een gegeven moment waard? Het huis waar we gaan kijken is redelijk af, maar ligt aan een drukke weg en heeft recht van overpad is dus niet ideaal. Wat is dan reëel om te bieden? Ik heb er nu al stress van.

Ja dat was inderdaad heel spannend! Hadden wel van mensen om ons heen gehoord dat het wel mogelijk was en ook zelf al wel gekeken naar vergelijkbare huizen. Voor zover je dat als leek kan inschatten natuurlijk…

Wij hebben het overigens zonder aankoopmakelaar gedaan, maar zou zeker handig zijn denk ik!

Wat absurd ja! Ik hoorde ook dat de huizen op Funda er vaak expres laag opstaan om meer kijkers te trekken. Dus je zet dan een vhuis op Funda voor 350 terwijl je weet dat je er wel 450 voor kan krijgen bijvoorbeeld. Dan is overbieden ook niet zo spannend omdat je weet dat de vraagprijs echt te laag is.

1 like

Weg

Wij zitten ook rond dat bedrag, maar is ook afhankelijk van wat voor soort hypotheek je hebt.
Bij bestaat het maandbedrag van 1300 uit 30% rente 70 aflossing

1 like

:dizzy_face:

Ook hier een positief geluid:
Ik heb “maar” 3k meer dan de vraagprijs betaald. 3 maanden geleden, in een zeer gewilde stad/wijk/straat.

Jaren 30 woning wel maar er moest meer aan gedaan worden dan de andere beschikbare woningen. Men keek er simpelweg niet goed doorheen, aldus de verkoop-makelaar dus trok ook heel weinig interesse. Echt een gelukje.
Bizar, heb daarna wel goeie taxatie en garanties bedongen (voor wat het ooit waard is, maar geeft wat beter gevoel). En van de zomer alles laten checken en met spaargeld essentiële zaken grondig aangepakt

2 likes

Ik ben vanuit de randstad meer richting het noorden gaan wonen. Was ook bang voor overbieden, maar dat speelde hier gelukkig niet. Het voelde heel tegennatuurlijk ofzo om niet over te bieden, uit angst dat anderen het wel zouden doen, maar via kadaster zag ik dat er recent nog veel huizen verkocht waren onder de vraagprijs zelfs. Omdat het een heel populair huis was en we het echt graag wilden rond de vraagprijs gezeten, en hem gekregen. Dus het is nog zeker niet in heel Nederland gekkenhuis met overbieden.

1 like

De verkoopmakelaar waar wij ons huis hebben gekocht (in januari) boekte geen aparte bezichtigingen, maar eigenlijk alleen open dagen onder het mom van ‘dan heeft iedere kijker gelijke kans’.
Met als resultaat dat, toen we gingen kijken, in de rij moesten staan :joy: Ik denk dat er wel rond de 40-50 kijkers waren en dat werkt het enorme overbieden ook wel flink in de hand. Wij hebben uiteindelijk 13,5k overboden en we hadden niet eens het hoogste bod. En dat in een dorp in het noorden die niet eens superpopulair is.

Wij hebben €5.000 overboden in het oosten. Het is een jaren 30 huis in goede staat maar waarvan wat kleine dingen wel gedaan moeten worden (kozijnen + dubbel glas op sommige plekken, voordeur, vloer- en spouwisolatie). Op ten duur willen we wel de badkamer vernieuwen maar die kan voor nu nog wel even. De bezichtigingen zaten vol en er was nog een wachtlijst. Er is nog hoger geboden maar de verkopers bleken familie van mijn baas en dus gunden ze het aan ons. Heb weinig van de gekte gemerkt, maar dit was dan ook het eerste huis waar we een bod op deden :joy:

1 like

Super gekke vraag wellicht; maar ik lees hier wat over taxatiewaarde. Is het zo dat stel de vraagprijs van een huis is 200.000 euro (om even een makkelijk bedrag te noemen) en wij bieden 230.000 en het wordt geaccepteerd (want markt nu) en de taxatiewaarde blijkt 210.000 te zijn. Kunnen wij dan max een hypotheek krijgen van 210.000??

Ja. :see_no_evil:

1 like

Ja. Dan moet je die 20k zelf inleggen. Maar ook rekening houden dat kosten koper e.d. ook zelf moet betalen. Dus je komt dan wel bij 25k tot 30k aan eigen geld.

1 like

Heb je een intentieverklaring en kijk je in je eigen prijsklasse?

Het kan zeker hoor! Wij hebben véél overboden, maar het is nog boven ons bod getaxeerd. De makelaar/hypotheekadviseur werken vaak vaste taxateurs en zolang je niet een te gek bod doet (zelfs met overbieden in het achterhoofd) weten ze wel hoe ze je kunnen helpen.

Ik heb wel een keer gehoord van iemand die te veel had overboden en €20k onder haar bod was getaxeerd. Toen kreeg zij geen bouwdepot meer.

1 like

Als je belt met de HR afdeling van je werk hebben zij wellicht nog een administratie liggen. Misschien in je eigen mail ook toevallig? Anders dit uitleggen aan de adviseur / bank of je jaaropgaven bij de belastingdienst ook mogen. En als je werk het in hun eigen administratie ook niet meer kan vinden zou je kunnen overwegen om van hypotheekaanbieder te wisselen naar een die deze gegevens niet nodig heeft.

1 like

Ik moest bij mijn gespek mijn arbeids/loonverleden opvragen bij het uwv. Kun je daar vet makkelijk online zien. Weet even niet meer of daar ook letterlijk loonstrookjes zijn maar dat zou je nog kunnen checken.

1 like

Omslachtig allemaal hoor… Toen ik stopte 2 jaar terug was het vrij nieuw maar dan kon er gewoon gewerkt worden met die uitdraai van UWV. Maar verschilt sterk per verstrekker denk ik… Hopelijk lukt het snel!

1 like

Een werkgeversverklaring voor iemand daadwerkelijk in dienst is komt vaker voor hoor! Bijvoorbeeld al bij mensen die voor hun baan verhuizen. Je hoeft er in ieder geval niet bang voor te zijn dat dat ongemakkelijk is!
En HR zou de oude loonstroken/jaaropgaven voor zover ik weet nog gewoon moeten hebben. Dit moeten ze ook kunnen aanleveren bij controles van de accountant/belastingdienst.

2 likes