Huizentopic

Hoii!!

Zijn er mensen die op dit moment aan den lijven ondervinden hoe de huizenmarkt (instappen) is. Ik dacht tijdens/na corona mijn slag te kunnen slaan maar ik lees overal dat corona geen invloed heeft op de huizenmarkt. In moet wel benoemen dat ik dat in gesponsorde posts op facebook lees die nogal een ‘reclame’ gehalte hebben. Ik vraag mij daarom af of het écht zo is, of dat de makelaars zich verenigen en gewoon hun best doen te laten voorkomen alsof ze het ontzettend druk hebben, ondanks corona.

Ik denk dat als je de laatste 100 posts in dit topic leest, je wel een duidelijk beeld hebt van de nog steeds krankzinnige huizenmarkt!

7 likes

Het is nog steeds super druk in Rdam (afgelopen zomer gelukkig wel geslaagd), denk in alle populaire plekken nog steeds. Men is juist bezig met vlg stap, huisje/veiligheid, grote beslissingen lopen gewoon door bleek uit onderzoek (natuurlijk situaties daargelaten waarin dat juist niet kan ivm werk etc)

1 like

Wie heeft hier een woon-werkloosheidsverzekering?
Dus dat je bij onvrijwillige werkloosheid je inkomsten tijdelijk op peil kunt houden zodat je niet meteen in de financiële problemen komt bij de bank. Bovenop WW (dat natuurlijk begrensd percentage is en gemaximeerd). Speelt niets relevants op werk maar wil het toch onderzoeken. Anderzijds denk ik; is het geen weggegooid geld als schijnveiligheid?

Ik, zit in een pakket bij mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Zitten wel een aantal haken en ogen aan, zo keren ze bijvoorbeeld alleen uit als je werkeloos word vanuit een contract voor onbepaalde tijd.

1 like

Interessant dat het onderdeel is van de AO-verzekering, wist niet dat dit voorkwam. Mag ik vragen of je in loondienst bent of zzp, en zo ja dat 1e, waarom een aanvullende Ao?
Zou de reden voor werkloosheid dan niet moeten samenhangen met ziekte/ongeval ivm de scope vd verzekering? Of ook ontslag ivm financiële redenen bij werkgever ooit?

@FISSA tnx, ja 1e berekening van mijn adviseur van 40 euro pm maar moet me er zelf ook beter in verdiepen hoor. Idd alleen en niet per se hele lastige tak van sport werkzaam (juridisch) maar het oogt handig. Snap dat jullie de berekening maken met zijn tweeën van, dit loont niet voor ons. Goeie afweging!

Hij zit niet in de AO, maar mijn financieel adviseur heeft een pakket afgesloten bij de verzekeraar. Betaal 1x premie €18, voor 2 verzekeringen

Ik ben in loondienst, afgesloten tegelijk met de 1e hypotheek, dat was toen een voorwaarde voor afsluiten.

Het is enorm lastig te zeggen. Ik werk in de vastgoed en we brengen regelmatig rapporten uit over huidige problemen. Aan de ene kant dacht iedereen inderdaad dat de markt zou afkoelen door de crisis. Dat zou heel logisch zijn omdat veel mensen inkomsten missen. Aan de andere kant is er nog steeds een woningtekort. En schaarste drijft de prijs natuurlijk op. Daarbij zijn veel woningen natuurlijk enorm veel waard geworden waardoor veel mensen doorschuiven, door die overwaarde kan je een lagere hypotheek nemen. Het is door die schaarste en verschuiving van mensen nog steeds druk op de woningmarkt. Daarom denk ik zelf dat de prijzen niet enorm gaan dalen in een korte tijd. Misschien zal het nog lastiger worden begin volgend jaar, omdat veel starters de wijziging in overdrachtsbelasting afwachten.

De huizenprijzen zijn nu wel hoog, maar als je het kan betalen zou ik het niet laten. Op lange duur wordt vastgoed in principe altijd meer waard. Dus als je er lang wilt blijven zitten zou je niet veel moeten merken.

1 like

Ik heb het idee dat er sinds Corona nog minder aanbod is voor starters omdat mensen minder makkelijk doorstromen en dat de schaarste nog groter is waardoor de prijzen door zijn blijven stijgen de afgelopen maanden. Maar geen idee of dit ook echt door Corona komt natuurlijk. Ik merk in ieder geval geen gunstig effect. Zal natuurlijk ook wel weer verschillen per regio. Dit is de ervaring in een middelgrote stad in de randstad.

1 like

@Taksi @Flippie @Scorpiovibes thanks voor jullie advies! Ik denk dat we eerst op korte termijn maar eens een onderhoudsbeurt laten doen en dan gaan nadenken over zo’n abonnement en/of een nieuwe ketel.

1 like

:sweat: dank voor al jullie reacties :sob:

Heel klein lichtpuntje: ik heb het idee dat de investeerders die voor de verhuur kopen wel wat minder zijn geworden. Maar er zijn genoeg particulieren die er ook veel geld voor over hebben.

Neeee meteen bellen! Je vergeeft het jezelf niet als je morgen hoort dat hij voor iemand anders is gegaan. (Tenzij je net een uur geleden je stukken ingestuurd hebt)

Nou alle logica ontbreekt weer voor mij. Zo worden starterswoningen toch allerminst bereikbaarder? Want zo wordt de animo voor woningen onder de vier ton alleen maar vergroot.

1 like

Je kan altijd weer verhuizen toch als je iets anders vindt? En waarschijnlijk is het gewoon een prima huis, overlast kan je ook bij een rijtjeshuis hebben!

1 like

Kut, wij hebben gisteren net een bod geplaatst voor een woning boven 4 ton, met een overdracht op 1 april. Blij dat je dit hier post, want dat betekent dat wij ons bod moeten wijzigen.

Maar moeten starters dan allemaal direct een bovengemiddeld dure woning kopen? Het lijkt mij niet nodig een dure korting van gemeenschapsgeld te geven aan starters die ruim twee keer modaal verdienen en direct een kapitale woning willen betrekken.

22 likes

Wij hebben wel een inkomensgarantie verzekering destijds afgesloten. Dus wanneer we arbeidsongeschikt raken, maar dat is iets anders volgens mij dan waar jij het over hebt? Dit wat wij hebben is wanneer we in de WIA komen.

Wij betalen hier voor 2 personen ongeveer 80,- voor, twijfelen nog wel om het op te zeggen.

Ja ik ben daar opgegroeid! Het staat bekend als een slechte buurt in Hoorn maar ik vind het per straat verschillen. In het midden van de wijk staan veel koopwoningen aan de rand veel huur/sociaal. Ik vind persoonlijk de straten met huurwoningen over het algemeen weinig sfeer hebben, de straten in het midden zijn wel “gezellig” en leuk wonen. Best groot verschil dus!

Voordeel is dat het dicht bij het centrum van Hoorn ligt, je bent vanaf de rand van de Grote Waal binnen een kwartier in het centrum. Daarnaast zit je dichtbij het IJsselmeer waar ze bezig zijn met het aanleggen van een strand. Het is leuk om daar in de buurt te wonen.

Qua veiligheid is het prima, heb me nooit onveilig gevoeld. Ook na uitgaan naar huis gefietst etc.

Oké laat maar, we hebben het huis niet gekregen omdat er nog heel veel meer is overgeboden. Ik hoef me niet meer druk te maken over overdrachtsdatums en het wel of niet van toepassing zijn van overdrachtsbelasting.