Huizentopic

:sweat: dank voor al jullie reacties :sob:

Heel klein lichtpuntje: ik heb het idee dat de investeerders die voor de verhuur kopen wel wat minder zijn geworden. Maar er zijn genoeg particulieren die er ook veel geld voor over hebben.

Neeee meteen bellen! Je vergeeft het jezelf niet als je morgen hoort dat hij voor iemand anders is gegaan. (Tenzij je net een uur geleden je stukken ingestuurd hebt)

Wat spannend, ik duim voor je!

1 like

Nou alle logica ontbreekt weer voor mij. Zo worden starterswoningen toch allerminst bereikbaarder? Want zo wordt de animo voor woningen onder de vier ton alleen maar vergroot.

1 like

Je kan altijd weer verhuizen toch als je iets anders vindt? En waarschijnlijk is het gewoon een prima huis, overlast kan je ook bij een rijtjeshuis hebben!

1 like

Kut, wij hebben gisteren net een bod geplaatst voor een woning boven 4 ton, met een overdracht op 1 april. Blij dat je dit hier post, want dat betekent dat wij ons bod moeten wijzigen.

Maar moeten starters dan allemaal direct een bovengemiddeld dure woning kopen? Het lijkt mij niet nodig een dure korting van gemeenschapsgeld te geven aan starters die ruim twee keer modaal verdienen en direct een kapitale woning willen betrekken.

22 likes

Wij hebben wel een inkomensgarantie verzekering destijds afgesloten. Dus wanneer we arbeidsongeschikt raken, maar dat is iets anders volgens mij dan waar jij het over hebt? Dit wat wij hebben is wanneer we in de WIA komen.

Wij betalen hier voor 2 personen ongeveer 80,- voor, twijfelen nog wel om het op te zeggen.

Ja ik ben daar opgegroeid! Het staat bekend als een slechte buurt in Hoorn maar ik vind het per straat verschillen. In het midden van de wijk staan veel koopwoningen aan de rand veel huur/sociaal. Ik vind persoonlijk de straten met huurwoningen over het algemeen weinig sfeer hebben, de straten in het midden zijn wel “gezellig” en leuk wonen. Best groot verschil dus!

Voordeel is dat het dicht bij het centrum van Hoorn ligt, je bent vanaf de rand van de Grote Waal binnen een kwartier in het centrum. Daarnaast zit je dichtbij het IJsselmeer waar ze bezig zijn met het aanleggen van een strand. Het is leuk om daar in de buurt te wonen.

Qua veiligheid is het prima, heb me nooit onveilig gevoeld. Ook na uitgaan naar huis gefietst etc.

Oké laat maar, we hebben het huis niet gekregen omdat er nog heel veel meer is overgeboden. Ik hoef me niet meer druk te maken over overdrachtsdatums en het wel of niet van toepassing zijn van overdrachtsbelasting.

Heeft iemand nog tips voor het kiezen van een energieleverancier en internet voor een nieuwbouwwoning? We hebben geen gas. We mogen zelf kiezen zei de makelaar en er ligt glasvezel tot in de meterkast.

Ik heb alleen nog nooit zelf zoiets afgesloten dus was even benieuwd of ik nog aan iets belangrijks moet denken. Zal sowieso zo’n vergelijksite gebruiken van wat het goedkoopst is voor energie.

Lijkt me lastig een schatting te maken van je verbruik. Kan best veel invloed hebben op wat het goedkoopste is - bij echt laag verbruik is bijvoorbeeld een hogere kWh prijs met een hogere eenmalige korting best interessant. Misschien eerst een jaar wat hoger inschatten en daarna met je echte verbruik een echt goede inschatting maken? Ik vind Oxxio best een prettige (doch trage) app hebben waarbij je ook goed je maandbedrag kan monitoren. Sowieso jaarlijks overstappen voor de korting.

Qua internet ben ik tevreden over Tele2 in mijn huidige (niet nieuwbouw) huis. Kan je op meerdere punten een modem neerzetten? Volgens mij kan het signaal door het huis best slecht zijn in nieuwbouwhuizen.

1 like

Maar waar komt het idee vandaan dat een starter direct een vrijstaand of hoekhuis met 5 slaapkamers en een gloednieuwe keuken moet kunnen kopen?
Waarom mag een starterswoning niet gewoon een appartement of kleine tussenwoning zijn? Als je later groot bent, wat hebt kunnen sparen, wat overwaarde hebt opgebouwd en naar een doorstroomwoning verhuist ga je kijken naar grote tuinen en dat soort dingen, dat hoeft toch niet het startpunt te zijn?

3 likes

Gewoon uit interesse, in welke gebieden zijn de starterswoningen zo duur? Ik woon in Rotterdam en voor 325 heb je een prachtig nieuwbouw rijtjeshuis met een grote tuin! Voor tussen de 200 en 300 kun je wat oudere één gezinswoningen kopen. In mijn oren klinkt 450k echt als super veel, ondanks dat ik toch echt in de randstad woon. Voor 450k koop je hier 2 onder 1 kap woningen en met 1 ton meer een vrijstaand huis.

Rdam west of zuid neem ik aan?

Die stukken spraken ons niet aan vanwege treurige uitstraling wijken en veiligheid. Dus wij zijn buiten Rdam gaan zoeken

1 like

Heel veel plekken op zuid. IJsselmonde, Charlois, maar ook rondom laan op zuid. Wij nu zelf ook aan het oriënteren en je kunt echt prima woningen vinden tussen 275 en 350K. Vrij recent gebouwde woningen. Net boven de 400K heb je dan wel echt ruimere woningen. Zag net toevallig twee advertenties voorbij komen van nieuwbouw. 1 onder van Brienenoordbrug en 1 in het Zuiderpark allebei segment 400-450k.

@Shaaar oh okay. Utrecht ken in helemaal niet. Wel bizar dat het zoveel scheelt met Rotterdam.

Ik val even binnen, ik huur een appartement maar er staan regelmatig appartementen in dit complex te koop. Daar betaal je dan dus gewoon 325-350K voor, dat is dan de vraagprijs. Eengezinswoning die in de wijk liggen betaal je 500K voor, terwijl het echt best kleine woningen van 20-25 jaar oud zijn. Buiten de randstad koop je voor die vraagprijzen gewoon helemaal kant en klare opgeknapte jaren 30 twee onder 1 kap woningen of vrijstaande woningen.

Edit: zie nu dat je het over een wijk hebt waar ik dus woon haha (laan op zuid en wijk daarachter). Altijd als ik aan het wandelen ben en een huis tegen kom dat te koop staat en het dan ga opzoeken online kom ik wel echt op zulke vraagprijzen uit hoor? Rond de 275 - 350 een HUIS is mission impossible daar?

Ik vind onderstaande dus echt zonde van je geld, zou me pijn doen zoiets te kopen wetende dat je daar ergens anders in Nederland een fijn vrijstaand huis van zou kunnen kopen haha.

Klik

Klik

Nee, je zegt dat €400.000 een klein rijtjeshuis op een kwartier van het station met een kleine tuin en noodzaak tot investeren in de toekomst is. Dat lijkt mij een prima woning om in te starten. Waarom heb je als starter (zelfs als dat begin 30 is) meer dan dat (en daar komt dan die grote tuin of nieuwe keuken of hoekwoning vandaan) nodig? Waarom wil je als starter ineens beginnen aan de bovenkant van de woningmarkt? Je eerste auto kan toch ook geen BMW 7-serie zijn, en dan kun je zeker niet verwachten dat de overheid je €10.000 toe geeft omdat je toch wel heel graag die leren bekleding wil in plaats van een Opel Corsa die ook zou voldoen.

Ik begrijp echt wel dat mensen in overspannen gebieden gestresst raken van de hele situatie, maar ik denk gewoon niet dat korting geven aan mensen die ruim 2x modaal verdienen de oplossing is, die oplossing moet ergens anders vandaan komen.

3 likes

Er is ook nog een verschil tussen vraagprijs en het hoogste bedrag dat er uiteindelijk voor wordt geboden, zeker in de stad

2 likes