De gemiddelde huizenprijs (bestaande woningen) is ā¬308.000, dan is ā¬400.000 gewoon een derde meer, alle argumenten over dat een huis in een bepaalde regio dat nou eenmaal blijkbaar moet kosten zijn waar, maar je kan gewoon niet ontkennen dat je dan blijkbaar wensen hebt die zich aan de bovenkant van de markt bevinden. Als je strikt wil vasthouden aan een bepaalde regio (met alle valide of minder valide redenen om dat te doen) dan zul je dus elders concessies moeten doen.
Ik woon in een overspannen stad buiten de randstad, ik zou dolgraag een tuin hebben, maar ik wil ook graag op loopafstand van alle voorzieningen wonen en die wensen zijn niet verenigbaar in mijn budget, dus ik woon in een appartement. Het zou superfijn zijn als de overheid mij gratis geld geeft zodat ik wel alles kan krijgen wat mān hartje begeert, maar ik vind niet dat ik daar recht op heb.
Nogmaals, ik snap echt dat mensen die nu net buiten de boot vallen hiervan balen, ik zou ook balen als me ā¬10.000 door de neus geboord wordt. Ik vind ook dat de woningmarkt ziek is en dat het niet zo zou moeten zijn dat in een bepaalde stad wonen alleen nog voor de rijkere medemens weggelegd is. Ik vind ook dat de overheid daar iets aan zou moeten doen.
Maar ik kan het er gewoon echt niet mee eens zijn dat ruim twee keer modaal verdienende starters die een woning willen kopen die een derde duurder is dan gemiddeld daarvoor recht zouden moeten hebben op subsidie.