Huizentopic

Lijkt me lastig een schatting te maken van je verbruik. Kan best veel invloed hebben op wat het goedkoopste is - bij echt laag verbruik is bijvoorbeeld een hogere kWh prijs met een hogere eenmalige korting best interessant. Misschien eerst een jaar wat hoger inschatten en daarna met je echte verbruik een echt goede inschatting maken? Ik vind Oxxio best een prettige (doch trage) app hebben waarbij je ook goed je maandbedrag kan monitoren. Sowieso jaarlijks overstappen voor de korting.

Qua internet ben ik tevreden over Tele2 in mijn huidige (niet nieuwbouw) huis. Kan je op meerdere punten een modem neerzetten? Volgens mij kan het signaal door het huis best slecht zijn in nieuwbouwhuizen.

1 like

Maar waar komt het idee vandaan dat een starter direct een vrijstaand of hoekhuis met 5 slaapkamers en een gloednieuwe keuken moet kunnen kopen?
Waarom mag een starterswoning niet gewoon een appartement of kleine tussenwoning zijn? Als je later groot bent, wat hebt kunnen sparen, wat overwaarde hebt opgebouwd en naar een doorstroomwoning verhuist ga je kijken naar grote tuinen en dat soort dingen, dat hoeft toch niet het startpunt te zijn?

3 likes

Gewoon uit interesse, in welke gebieden zijn de starterswoningen zo duur? Ik woon in Rotterdam en voor 325 heb je een prachtig nieuwbouw rijtjeshuis met een grote tuin! Voor tussen de 200 en 300 kun je wat oudere ƩƩn gezinswoningen kopen. In mijn oren klinkt 450k echt als super veel, ondanks dat ik toch echt in de randstad woon. Voor 450k koop je hier 2 onder 1 kap woningen en met 1 ton meer een vrijstaand huis.

Rdam west of zuid neem ik aan?

Die stukken spraken ons niet aan vanwege treurige uitstraling wijken en veiligheid. Dus wij zijn buiten Rdam gaan zoeken

1 like

Heel veel plekken op zuid. IJsselmonde, Charlois, maar ook rondom laan op zuid. Wij nu zelf ook aan het oriƫnteren en je kunt echt prima woningen vinden tussen 275 en 350K. Vrij recent gebouwde woningen. Net boven de 400K heb je dan wel echt ruimere woningen. Zag net toevallig twee advertenties voorbij komen van nieuwbouw. 1 onder van Brienenoordbrug en 1 in het Zuiderpark allebei segment 400-450k.

@Shaaar oh okay. Utrecht ken in helemaal niet. Wel bizar dat het zoveel scheelt met Rotterdam.

Ik val even binnen, ik huur een appartement maar er staan regelmatig appartementen in dit complex te koop. Daar betaal je dan dus gewoon 325-350K voor, dat is dan de vraagprijs. Eengezinswoning die in de wijk liggen betaal je 500K voor, terwijl het echt best kleine woningen van 20-25 jaar oud zijn. Buiten de randstad koop je voor die vraagprijzen gewoon helemaal kant en klare opgeknapte jaren 30 twee onder 1 kap woningen of vrijstaande woningen.

Edit: zie nu dat je het over een wijk hebt waar ik dus woon haha (laan op zuid en wijk daarachter). Altijd als ik aan het wandelen ben en een huis tegen kom dat te koop staat en het dan ga opzoeken online kom ik wel echt op zulke vraagprijzen uit hoor? Rond de 275 - 350 een HUIS is mission impossible daar?

Ik vind onderstaande dus echt zonde van je geld, zou me pijn doen zoiets te kopen wetende dat je daar ergens anders in Nederland een fijn vrijstaand huis van zou kunnen kopen haha.

Klik

Klik

Nee, je zegt dat €400.000 een klein rijtjeshuis op een kwartier van het station met een kleine tuin en noodzaak tot investeren in de toekomst is. Dat lijkt mij een prima woning om in te starten. Waarom heb je als starter (zelfs als dat begin 30 is) meer dan dat (en daar komt dan die grote tuin of nieuwe keuken of hoekwoning vandaan) nodig? Waarom wil je als starter ineens beginnen aan de bovenkant van de woningmarkt? Je eerste auto kan toch ook geen BMW 7-serie zijn, en dan kun je zeker niet verwachten dat de overheid je €10.000 toe geeft omdat je toch wel heel graag die leren bekleding wil in plaats van een Opel Corsa die ook zou voldoen.

Ik begrijp echt wel dat mensen in overspannen gebieden gestresst raken van de hele situatie, maar ik denk gewoon niet dat korting geven aan mensen die ruim 2x modaal verdienen de oplossing is, die oplossing moet ergens anders vandaan komen.

3 likes

Er is ook nog een verschil tussen vraagprijs en het hoogste bedrag dat er uiteindelijk voor wordt geboden, zeker in de stad

2 likes

Ohja, ik zie idd dat de prijzen in die buurt snel gestegen zijn naar 450K. Maar zoek eens op pendrecht of Zuidwijk. Daar zijn laatste tijd echt veel huizen (gebouwd tussen 2007-2013) verkocht voor prijzen tussen 275 en 325k. Misschien niet een wijk waar iedereen wilt wonen, maar het is wel Rotterdam en dichtbij allerlei voorzieningen. Vlot op de snelweg. Ik pm je even waar ik ongeveer woon en waar dus echt mooie huizen (nieuwbouw) verkocht worden voor 325 :wink:

1 like

Oh ja ik ben zelf totaaaal niet bezig met kopen hoor. Maar ben altijd wel nieuwsgierig hoe duur alles is omdat het me blijft verbazen haha. Ik zou zelf ook never iets kopen in de randstad, maar zag even dat het hier ging over een plek waar ik nu dus woon (huur) en vond het daarom wel leuk even mee te praten!

2 likes

Maar nieuwbouw als in… casco? Of nieuwbouw als in uit 2019 en af?
Want casco… Dan komt er nog een 50-100 bij voor de muren/vloeren/keuken/ badkamer/wcd’tjes/buitenkraantje/tuin eh, ik weet niet wat ik nog vergeet :joy::crazy_face:

Wij hebben gisteren de vooroplevering gehad!
Er zit 1 aansluiting in de keuken alleen 15cm verkeerd… en die is best belangrijk dus nu zitten we weer te wachten tot de aannemer terug belt :see_no_evil:
Zo spannend allemaal! Over 2wkn is het eindelijk zover!! :heart:
Over 3wkn overdracht ban ons huidige huis, en dan hopelijk voor de jaarwisseling alles af!

6 likes

De gemiddelde huizenprijs (bestaande woningen) is €308.000, dan is €400.000 gewoon een derde meer, alle argumenten over dat een huis in een bepaalde regio dat nou eenmaal blijkbaar moet kosten zijn waar, maar je kan gewoon niet ontkennen dat je dan blijkbaar wensen hebt die zich aan de bovenkant van de markt bevinden. Als je strikt wil vasthouden aan een bepaalde regio (met alle valide of minder valide redenen om dat te doen) dan zul je dus elders concessies moeten doen.
Ik woon in een overspannen stad buiten de randstad, ik zou dolgraag een tuin hebben, maar ik wil ook graag op loopafstand van alle voorzieningen wonen en die wensen zijn niet verenigbaar in mijn budget, dus ik woon in een appartement. Het zou superfijn zijn als de overheid mij gratis geld geeft zodat ik wel alles kan krijgen wat m’n hartje begeert, maar ik vind niet dat ik daar recht op heb.

Nogmaals, ik snap echt dat mensen die nu net buiten de boot vallen hiervan balen, ik zou ook balen als me €10.000 door de neus geboord wordt. Ik vind ook dat de woningmarkt ziek is en dat het niet zo zou moeten zijn dat in een bepaalde stad wonen alleen nog voor de rijkere medemens weggelegd is. Ik vind ook dat de overheid daar iets aan zou moeten doen.
Maar ik kan het er gewoon echt niet mee eens zijn dat ruim twee keer modaal verdienende starters die een woning willen kopen die een derde duurder is dan gemiddeld daarvoor recht zouden moeten hebben op subsidie.

11 likes

Bijvoorbeeld in de wijken welke ik hierboven of onder hebt genoemd. Met name op zuid is het nog geen gekkenhuis. Of je daar wilt wonen is een ander verhaal, maar het is wel Rotterdam.

Same hier! En nu alsnog dankzij goede ov verbindingen heeeeel snel in Rdam centrum :slight_smile:

Ruim m2, veilige wijk, tuin, alles

1 like

En andere stad oid is geen optie?

Ja snap ik! Hopelijk schiet het sparen op en heb je nog de tijd!
Je zult straks misschien dan idd meer moeten klussen, maar dat is het dan vast ook wel waard als je er qua m2 flink vooruit op gaat. Het is ook de vraag wat je het belangrijkste vindt op dat moment natuurlijk

Wij zijn op dit moment ook flink aan het zoeken naar een huis in Rotterdam of omgeving. Als starters. En ik word ook echt gek van de prijzen hier want ik vind het niet normaal dat je voor €250.000 in een appartement van <70m2 zit, willen we een wijk hebben waar ik me wel veilig voel. Maar ik denk wel; 400.000 als starter? Wat voor baan heb je? Vind dat als je als starter al 400.000 ter beschikking hebt, je eigenlijk niet mag klagen. Denk dat veel mensen die 400.000 nooit gaan halen namelijk. Persoonlijk heb ik dan liever dat ze dat geld wat ze ā€˜krijgen’ door gewoon overdrachtsbelasting te vragen weer inversteren in nieuwe projecten om het tekort op te lossen. Al vind ik het ook wel lullig dat ze er nu pas mee aankomen, gezien mensen er nu rekening mee houden.

1 like

Ja inderdaad, als tweeverdieners zit je met een net boven modaal salaris al gauw aan die 4 ton, mits je beiden geen (studie)schuld hebt.

1 like

Nou ja, het is ook je soort werk. Vrij veel hypotheekverstrekkers rekenen bij jonge artsen (niet in opleiding/onderzoeker) een tijdelijk contract mee als vast contract, omdat ze weten dat je toch wel aan een baan komt en ze je graag als klant hebben. Dan hoef je niet eens belachelijk veel te verdienen (bijv. als onderzoeker) maar omdat je jezelf arts mag noemen kan je al meer lenen.

En ik heb geen 4 ton ter beschikking maar er is iemand bereid me dat te lenen. Het is niet alsof ik nu op een pot geld zit.

1 like

Je kunt op berekenhet.nl heel simpel kijken wat een annuiteit van 400.000 is tegen een bepaalde rente met looptijd 360 maanden. Dan zie je een bruto maandbedrag. Kun je voor de lol eens gaan rekenen en je te blubber schrikken misschien :upside_down_face:

1 like