Ohja, ik zie idd dat de prijzen in die buurt snel gestegen zijn naar 450K. Maar zoek eens op pendrecht of Zuidwijk. Daar zijn laatste tijd echt veel huizen (gebouwd tussen 2007-2013) verkocht voor prijzen tussen 275 en 325k. Misschien niet een wijk waar iedereen wilt wonen, maar het is wel Rotterdam en dichtbij allerlei voorzieningen. Vlot op de snelweg. Ik pm je even waar ik ongeveer woon en waar dus echt mooie huizen (nieuwbouw) verkocht worden voor 325
Oh ja ik ben zelf totaaaal niet bezig met kopen hoor. Maar ben altijd wel nieuwsgierig hoe duur alles is omdat het me blijft verbazen haha. Ik zou zelf ook never iets kopen in de randstad, maar zag even dat het hier ging over een plek waar ik nu dus woon (huur) en vond het daarom wel leuk even mee te praten!
Maar nieuwbouw als in… casco? Of nieuwbouw als in uit 2019 en af?
Want casco… Dan komt er nog een 50-100 bij voor de muren/vloeren/keuken/ badkamer/wcd’tjes/buitenkraantje/tuin eh, ik weet niet wat ik nog vergeet
Wij hebben gisteren de vooroplevering gehad!
Er zit 1 aansluiting in de keuken alleen 15cm verkeerd… en die is best belangrijk dus nu zitten we weer te wachten tot de aannemer terug belt
Zo spannend allemaal! Over 2wkn is het eindelijk zover!!
Over 3wkn overdracht ban ons huidige huis, en dan hopelijk voor de jaarwisseling alles af!
De gemiddelde huizenprijs (bestaande woningen) is €308.000, dan is €400.000 gewoon een derde meer, alle argumenten over dat een huis in een bepaalde regio dat nou eenmaal blijkbaar moet kosten zijn waar, maar je kan gewoon niet ontkennen dat je dan blijkbaar wensen hebt die zich aan de bovenkant van de markt bevinden. Als je strikt wil vasthouden aan een bepaalde regio (met alle valide of minder valide redenen om dat te doen) dan zul je dus elders concessies moeten doen.
Ik woon in een overspannen stad buiten de randstad, ik zou dolgraag een tuin hebben, maar ik wil ook graag op loopafstand van alle voorzieningen wonen en die wensen zijn niet verenigbaar in mijn budget, dus ik woon in een appartement. Het zou superfijn zijn als de overheid mij gratis geld geeft zodat ik wel alles kan krijgen wat m’n hartje begeert, maar ik vind niet dat ik daar recht op heb.
Nogmaals, ik snap echt dat mensen die nu net buiten de boot vallen hiervan balen, ik zou ook balen als me €10.000 door de neus geboord wordt. Ik vind ook dat de woningmarkt ziek is en dat het niet zo zou moeten zijn dat in een bepaalde stad wonen alleen nog voor de rijkere medemens weggelegd is. Ik vind ook dat de overheid daar iets aan zou moeten doen.
Maar ik kan het er gewoon echt niet mee eens zijn dat ruim twee keer modaal verdienende starters die een woning willen kopen die een derde duurder is dan gemiddeld daarvoor recht zouden moeten hebben op subsidie.
Bijvoorbeeld in de wijken welke ik hierboven of onder hebt genoemd. Met name op zuid is het nog geen gekkenhuis. Of je daar wilt wonen is een ander verhaal, maar het is wel Rotterdam.
Same hier! En nu alsnog dankzij goede ov verbindingen heeeeel snel in Rdam centrum
Ruim m2, veilige wijk, tuin, alles
En andere stad oid is geen optie?
Ja snap ik! Hopelijk schiet het sparen op en heb je nog de tijd!
Je zult straks misschien dan idd meer moeten klussen, maar dat is het dan vast ook wel waard als je er qua m2 flink vooruit op gaat. Het is ook de vraag wat je het belangrijkste vindt op dat moment natuurlijk
Wij zijn op dit moment ook flink aan het zoeken naar een huis in Rotterdam of omgeving. Als starters. En ik word ook echt gek van de prijzen hier want ik vind het niet normaal dat je voor €250.000 in een appartement van <70m2 zit, willen we een wijk hebben waar ik me wel veilig voel. Maar ik denk wel; 400.000 als starter? Wat voor baan heb je? Vind dat als je als starter al 400.000 ter beschikking hebt, je eigenlijk niet mag klagen. Denk dat veel mensen die 400.000 nooit gaan halen namelijk. Persoonlijk heb ik dan liever dat ze dat geld wat ze ‘krijgen’ door gewoon overdrachtsbelasting te vragen weer inversteren in nieuwe projecten om het tekort op te lossen. Al vind ik het ook wel lullig dat ze er nu pas mee aankomen, gezien mensen er nu rekening mee houden.
Ja inderdaad, als tweeverdieners zit je met een net boven modaal salaris al gauw aan die 4 ton, mits je beiden geen (studie)schuld hebt.
Nou ja, het is ook je soort werk. Vrij veel hypotheekverstrekkers rekenen bij jonge artsen (niet in opleiding/onderzoeker) een tijdelijk contract mee als vast contract, omdat ze weten dat je toch wel aan een baan komt en ze je graag als klant hebben. Dan hoef je niet eens belachelijk veel te verdienen (bijv. als onderzoeker) maar omdat je jezelf arts mag noemen kan je al meer lenen.
En ik heb geen 4 ton ter beschikking maar er is iemand bereid me dat te lenen. Het is niet alsof ik nu op een pot geld zit.
Je kunt op berekenhet.nl heel simpel kijken wat een annuiteit van 400.000 is tegen een bepaalde rente met looptijd 360 maanden. Dan zie je een bruto maandbedrag. Kun je voor de lol eens gaan rekenen en je te blubber schrikken misschien
Ik heb ook geschreven dat ik het ook lullig vind dat ze dat nu gaan veranderen terwijl eerst die huizen wel mee zouden tellen. Mensen houden er rekening mee dus vind ik dat je dat niet kan maken om dat nu alsnog te veranderen. Maar dat staat los van het feit dat ik €400.000 veel vind voor een starter. Ik weet dat je daar tegenwoordig (met name in de Randstad) echt geen mega huis voor kan krijgen, maar ik vind het echt een behoorlijk hypotheek bedrag voor (een vaak jong) iemand zonder bv overwaarde van een vorig huis. Maar alleen maar fijn als iemand dat kan krijgen natuurlijk. Ik mocht willen dat wij (ook een stel met beide een inkomen) dat konden krijgen nu
@Shaaar heeft gelijk, Utrecht is echt INSANE qua huizenprijzen. Wij zijn zelf 4 jaar geleden uit Utrecht vertrokken omdat een huis met een tuin toen al niet te betalen was voor ons. Het is nu echt helemaal niet normaal. Het huis dat wij in 2016 verkochten voor 220K (200K vraagprijs) word nu verkocht voor 300K. En dat is een appartement uit de jaren 50 van 60M2, op 4 hoog zonder lift. Sorry maar dat is niet het huis dat je koopt als je eind 20 bent en wellicht kinderen wil binnen een paar jaar, want je weet gewoon dat je binnen een paar jaar uit dat huis gegroeid bent. Heeft helemaal niets met te veel willen te maken imo. Als je zo’n enorm bedrag neerlegt mag het op z’n minst voor een huis zijn waar je even vooruit kunt
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik koppel een ‘starter’ automatisch aan iemand die ook nog niet zo heel lang werkt. Omdat wij dat zelf zijn en de mensen om mij heen die voor het eerst een huis hebben gekocht (in de goede tijd) ook. Als je al jaren werkt krijg je natuurlijk ook meer salaris dus hogere hypotheek en wellicht nog wat meer spaargeld. Dan kom je sneller aan een hoger bedrag. Mijn vriend verdiend als werkende starter bv al boven het modaal (en ik heb ook inkomen) dus vandaar denk ik mijn verbazing omdat het alsnog veel scheelt qua hypotheek.
Volgens mij was het doel van de regeling om starters een gunstigere positie te geven tov investeerders. Vanuit dat oogpunt snap ik de 400k grens wel omdat dat de woningen zijn waar investeerders in zijn geïnteresseerd.
Vind het wel echt slecht bestuur dat zo’n maatregel wordt aangekondigd terwijl ze weten dat er geen meerderheid voor is.
Een annuïteitenhypotheek van 4 ton is een netto hypotheekbedrag van 1.254 euro per maand. Dat is goedkoper dan de huur die je gemiddeld betaalt als starter tegenwoordig. Zo bizar hoog is dat echt niet tegenwoordig (helaas).
Als starter in Den Haag verdien ik door het puntensysteem samen met mn vriend teveel om “goedkope” huizen a 1200 per maand te mogen huren dus ben je al gauw aangewezen op bizar dure appartementen. En met een gezamelijk inkomen van 62k (of iig iets rondom dit bedrag) verdien je dus al te veel, het is echt niet alsof wij dus bizar hoge salarissen hebben. Gelukkig zijn wij ingeloot voor een nieuwbouwproject wat zich wel aan het puntensysteem houdt, waardoor we “maar” 1305 euro aan huur hoeven te betalen.
Kan je je wel druk gaan maken om wat er gebeurd als een van ons een baan verliest, maar zal toch ergens moeten wonen? Zou liever die maandlasten hebben aan hypotheek dan mijn huurbaas zo te sponsoren. Ik zou echt willen dat wij een huis hadden kunnen vinden dat niet zo achterlijk duur is, maar m’n dagelijkse funda rondje zorgt er nu niet voor dat ik het gevoel heb alsof onze lasten veel lager gaan worden op het moment dat we een koophuis zouden hebben gezien er nauwelijks goedkope huizen zijn hier.
Wat betreft het rekening hebben gehouden met de vrijstelling als je zoekt naar een woning boven de 400.000, het is heel vervelend als je opeens meer geld moet betalen maar bedenk wel dat het een wetsvoorstel is dat nog niet eens is goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. En zonder dat wetsvoorstel dat pas in september is aangekondigd was je ook gewoon 2% overdrachtsbelasting kwijt geweest. Natuurlijk wel zuur als je al een huis gekocht had en er stiekem rekening mee hield, maar doordat die 400k grens pas vanaf april geldt ondervang je dit wel deels. En andersom is het ook zuur voor de mensen die een huis hebben gekocht met overdracht in december.
Voor de geïnteresseerden, vanmiddag/vanavond is het debat over het belastingplan in de Tweede Kamer, waar dit wetsvoorstel onderdeel van is. Ik vermoed dat er ook nog wel amendementen zuen worden ingediend wat dit onderwerp betreft.
Ja ik betaal nu 1100 euro huur voor een appartement van 50 m2 in een goede buurt in een stad. Aan de overkant van de straat staan rijtjeshuizen met een tuintje te koop voor 350k, wat belachelijk duur is voor wat voor huis het is, maar het idee dat die mensen nog minder/evenveel betalen per maand maakt me zo boos
De grote stad waar ik woon gaan appartementen op 5 min van het centrum nog altijd voor 1050 euro/maand. Snap je punt hoor, maar ook slechts de helft van de mensen woont in wat wij de Randstad noemen.