Ik heb ook geschreven dat ik het ook lullig vind dat ze dat nu gaan veranderen terwijl eerst die huizen wel mee zouden tellen. Mensen houden er rekening mee dus vind ik dat je dat niet kan maken om dat nu alsnog te veranderen. Maar dat staat los van het feit dat ik €400.000 veel vind voor een starter. Ik weet dat je daar tegenwoordig (met name in de Randstad) echt geen mega huis voor kan krijgen, maar ik vind het echt een behoorlijk hypotheek bedrag voor (een vaak jong) iemand zonder bv overwaarde van een vorig huis. Maar alleen maar fijn als iemand dat kan krijgen natuurlijk. Ik mocht willen dat wij (ook een stel met beide een inkomen) dat konden krijgen nu 
@Shaaar heeft gelijk, Utrecht is echt INSANE qua huizenprijzen. Wij zijn zelf 4 jaar geleden uit Utrecht vertrokken omdat een huis met een tuin toen al niet te betalen was voor ons. Het is nu echt helemaal niet normaal. Het huis dat wij in 2016 verkochten voor 220K (200K vraagprijs) word nu verkocht voor 300K. En dat is een appartement uit de jaren 50 van 60M2, op 4 hoog zonder lift. Sorry maar dat is niet het huis dat je koopt als je eind 20 bent en wellicht kinderen wil binnen een paar jaar, want je weet gewoon dat je binnen een paar jaar uit dat huis gegroeid bent. Heeft helemaal niets met te veel willen te maken imo. Als je zo’n enorm bedrag neerlegt mag het op z’n minst voor een huis zijn waar je even vooruit kunt
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik koppel een ‘starter’ automatisch aan iemand die ook nog niet zo heel lang werkt. Omdat wij dat zelf zijn en de mensen om mij heen die voor het eerst een huis hebben gekocht (in de goede tijd) ook. Als je al jaren werkt krijg je natuurlijk ook meer salaris dus hogere hypotheek en wellicht nog wat meer spaargeld. Dan kom je sneller aan een hoger bedrag. Mijn vriend verdiend als werkende starter bv al boven het modaal (en ik heb ook inkomen) dus vandaar denk ik mijn verbazing omdat het alsnog veel scheelt qua hypotheek.
Volgens mij was het doel van de regeling om starters een gunstigere positie te geven tov investeerders. Vanuit dat oogpunt snap ik de 400k grens wel omdat dat de woningen zijn waar investeerders in zijn geïnteresseerd.
Vind het wel echt slecht bestuur dat zo’n maatregel wordt aangekondigd terwijl ze weten dat er geen meerderheid voor is.
Een annuïteitenhypotheek van 4 ton is een netto hypotheekbedrag van 1.254 euro per maand. Dat is goedkoper dan de huur die je gemiddeld betaalt als starter tegenwoordig. Zo bizar hoog is dat echt niet tegenwoordig (helaas).
Als starter in Den Haag verdien ik door het puntensysteem samen met mn vriend teveel om “goedkope” huizen a 1200 per maand te mogen huren dus ben je al gauw aangewezen op bizar dure appartementen. En met een gezamelijk inkomen van 62k (of iig iets rondom dit bedrag) verdien je dus al te veel, het is echt niet alsof wij dus bizar hoge salarissen hebben. Gelukkig zijn wij ingeloot voor een nieuwbouwproject wat zich wel aan het puntensysteem houdt, waardoor we “maar” 1305 euro aan huur hoeven te betalen.
Kan je je wel druk gaan maken om wat er gebeurd als een van ons een baan verliest, maar zal toch ergens moeten wonen? Zou liever die maandlasten hebben aan hypotheek dan mijn huurbaas zo te sponsoren. Ik zou echt willen dat wij een huis hadden kunnen vinden dat niet zo achterlijk duur is, maar m’n dagelijkse funda rondje zorgt er nu niet voor dat ik het gevoel heb alsof onze lasten veel lager gaan worden op het moment dat we een koophuis zouden hebben gezien er nauwelijks goedkope huizen zijn hier.
Wat betreft het rekening hebben gehouden met de vrijstelling als je zoekt naar een woning boven de 400.000, het is heel vervelend als je opeens meer geld moet betalen maar bedenk wel dat het een wetsvoorstel is dat nog niet eens is goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. En zonder dat wetsvoorstel dat pas in september is aangekondigd was je ook gewoon 2% overdrachtsbelasting kwijt geweest. Natuurlijk wel zuur als je al een huis gekocht had en er stiekem rekening mee hield, maar doordat die 400k grens pas vanaf april geldt ondervang je dit wel deels. En andersom is het ook zuur voor de mensen die een huis hebben gekocht met overdracht in december.
Voor de geïnteresseerden, vanmiddag/vanavond is het debat over het belastingplan in de Tweede Kamer, waar dit wetsvoorstel onderdeel van is. Ik vermoed dat er ook nog wel amendementen zuen worden ingediend wat dit onderwerp betreft.
Ja ik betaal nu 1100 euro huur voor een appartement van 50 m2 in een goede buurt in een stad. Aan de overkant van de straat staan rijtjeshuizen met een tuintje te koop voor 350k, wat belachelijk duur is voor wat voor huis het is, maar het idee dat die mensen nog minder/evenveel betalen per maand maakt me zo boos
De grote stad waar ik woon gaan appartementen op 5 min van het centrum nog altijd voor 1050 euro/maand. Snap je punt hoor, maar ook slechts de helft van de mensen woont in wat wij de Randstad noemen.
Onze hypotheek is vandaag goedgekeurd! Dus het huis is officieel van ons
. Even een fles alcoholvrije champagne halen om het te vieren.
Ik reageer hier nog op (had veel bij te lezen dus weet niet of het al benoemd is), maar met een hypotheek van 400.000 ben je misschien dan wel een maandbedrag aan het betalen van 1.250, maar een gedeelte van dat maandbedrag wordt wel je eigen vermogen. Alles wat je aan huur betaalt, zijn kosten.
Dus stel je huurt nu een appartement a EUR 1200 per maand en twijfelt om te kopen om meerdere redenen (krijg ik het wel verkocht, ga ik niet onder water staan, zakken de huizenprijzen etc).
Stel dat je nu 4 jaar wacht met het kopen van een huis. In die 4 jaar heb je als het ware EUR 57.600 ‘weggegooid’.
Stel je koopt nu een huis voor 400.000 en het is over 4 jaar 350.000 waard, dan heb je alsnog minder verlies dan wanneer je 4 jaar blijft huren.
En wie weet is het over 4 jaar wel 410.000 waard of ik noem maar wat. Je weet niet hoe het gaat lopen.
Dit is wel gerekend zonder onderhoud en andere (onverwachte) kosten bij een koopwoning die je met huur niet hebt. Zonder eigen vermogen worden tegenvallers zoals herstel van slechte fundering of lekkages, vervangen van dak etc lastig op te vangen. En die bedragen lopen snel op.
Ons huis komt een dezer dagen op funda, zo spannend! Iemand nog tips voor de bezichtigingen? Ik ben niet van plan om een appeltaart te bakken en natuurlijk ruimen we de boel even netjes op maar is er iets wat we verder zouden kunnen doen?
Schimmel en vochtvlekken ff verven haha
Thanks! @C3PO Goeie om van te voren even de ramen open te zetten zodat het even doorlucht. Ontsmetten gaan we ook zeker doen.
@kleinmaargroot daar hebben we gelukkig geen last van maar er zijn wel wat deurkinken die een beetje los zitten en dat soort klusjes die we dit weekend nog snel even aanpakken.
Dit is minstens de afgelopen 1,5/2 jaar zeker het geval. Rotterdam is echt prijzig geworden en herken dit niet.
Het is eerder uitzondering woningen aan te treffen voor de bedragen die je noemt denk ik
in wijken die (althans als ik kijk wat centraal aan te fietsen is) ih centrum en ring eromheen liggen.
Idd in verder gelegen en wat minder groene buurten missch zoals Pendrecht
Rotterdam is vrij groot daarom was ik ff benieuwd op welke wijken je precies doelde met deze bandbreedte.
Pendrecht is heel groen hoor! Maar misschien bedoel je minder goed? Ik ben overigens echt iemand die al jaren met plezier op zuid woon. Vind dat prima. Veel voorziening in de buurt. Goede basisscholen die hoger scoren dan het landelijk gemiddelde. Geen problemen met regelen van KDV of BSO. En ben binnen no time op de snelweg op weg naar werk. De prijzen op zuid liggen lager dan in het centrum, wat opzich logisch is.
Ons huis staat op funda, maar ik vind het een beetje tegenvallen hoe vaak het is bewaard en bekeken. Nu ben ik ineens bang dat we het niet kwijtraken of dat de makelaar het toch te duur in de markt heeft gezet
. Pff ik wist niet dat het zo spannend was! De makelaar zei nog misschien zie je wel nieuwsgierige mensen langslopen dit weekend maar we hebben maar 1 koppetje gezien… Nu zegt dit natuurlijk niks maar toch. Ik hoop gewoon dat iemand net zo verliefd wordt op dit huis als wij destijds werden en we het snel kwijt zijn. Deze spanning is killinggg
Wij hebben niet specifiek in Den Bosch gekeken, maar zowel Tilburg, Eindhoven en de dorpen zijn gekkenhuis. Voor Den Bosch niet heel anders denk ik. We wonen inmiddels in Limburg en bevalt meer dan goed.
Tja wat wil je weten? Toen wij 1,5-2 jaar geleden aan het zoeken waren, zijn we uitgeweken naar net buiten DB. De prijzen in leuke wijken (en vooral beetje dicht bij station en gunstig tov snelweg) vonden wij namelijk toen al te hoog. Maar het is absoluut niet vergelijkbaar met taferelen in de randstad. Huizen kunnen hier gewoon nog een week te koop staan haha. Ik denk dat het bijvoorbeeld in de Maaspoort nog prima mogelijk moet zijn om een leuk huis te kopen. Wil je meer richting centrum/Vught of zoek je een leuk jaren 30 huis dan zal het wel lastiger worden.
Nee, wij hebben geen aankoopmakelaar gehad. We hebben al voordat we aan bieden toekwamen, besloten om toch niet voor DB te gaan door de hoge vraagprijzen van mooie huizen in leuke wijken. Wij zijn uiteindelijk ten zuid-oosten van de snelweg terecht gekomen (neem aan dat je dan wel weet waar ongeveer zonder dat ik namen noem
) en daar voor de vraagprijs zonder aankoopmakelaar meteen toen het op Funda stond een huis kunnen kopen. Als het voor jullie een optie is zou ik dit zeker overwegen; we wonen nu op 7 minuten fietsen van een treinstation en 23 minuten fietsen naar de St Jan, met dit uitzicht vanuit mijn werkkamer