Huizentopic

Ik zou zeker een keer gaan rondrijden in de omgeving! Ik houd Funda nog steeds wel een beetje in de gaten, gewoon voor de fun, en heb het idee dat je zeker meer waar voor je geld krijgt net buiten DB. Goedkoop is het nergens meer, ook hier in de wijk zijn de prijzen wel flink gestegen de afgelopen 2 jaar. Maar tot 5 ton moet je in de omgeving echt wel een mooie 2-onder-1-kap kunnen vinden denk ik (zeker als je geen jaren 30 woning zoekt). Ik zag bijvoorbeeld deze, is niet in mijn wijk maar best een leuk huis voor jullie budget https://www.funda.nl/koop/rosmalen/huis-41198145-striensestraat-64/ Maar ja, de vraag is gewoon wat je belangrijker vindt: in DB (dichtbij station) met minder huis / tuin, of buiten DB / verder van statiom met meer huis

2 likes

In engelen kun je echt wel mooie huizen kopen voor 5 ton! Ook wel vergelijkbaar met dat huis in Rosmalen!
Voordeel van engelen is dat je super centraal woont (15 minuten met de fiets bij CS), rustig met veel groen om je heen en toch een drop gevoel dichtbij de stad. heb er altijd super fijn gewoond!
Daarnaast zijn de maaspoort en Empel ook fijne plekken! Al vind ik de maaspoort wel aan het aftakelen vergeleken met een paar jaar geleden. Vught is daarnaast echt gekkenhuis, veel geld voor weinig vierkante meters en snel weg.
Maar zeker in de rand dorpjes moet je voor dat geld echt iets leuks kunnen vinden en wat ik hoor van kennissen en vrienden is de markt idd niet helemaal overspannen (op bijv Vught na :joy:)

1 like

Net een huis bezichtigd en poe vind het zo moeilijk. In potentie een superleuk huis maar echt ALLES moet gebeuren. Woonkamer is nu vrij krap, dus zouden wel een flinke uitbouw willen met dan direct keuken doorbreken + nieuwe keuken. Nieuwe vloer, alle muren stuken, boven de badkamer helemaal, alle muren strippen en enkele kozijnen vervangen / dubbel glas plaatsen. Dak heeft onderhoud nodig, de zolder is nu echt een donker hol. Ik overzie het bijna niet meer haha. Het heeft een MEGA grote tuin dus dat is het allergrootste voordeel, het is in het dorp waar we graag willen en het is op loopafstand van het station.

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er hier mensen die een soortgelijk klushuis hebben gekocht, en zou je t (achteraf) nog een keer zo doen? Wij zijn geen klussers dus zouden veel moeten/willen uitbesteden, dus sowieso wel een ton kwijt denk ik. Mensen met bouwval-ervaring? :smiley:

ja daar ben ik ook bang voor haha. denk dat we het niet moeten doen… het is leuk, maar niet perfect. en ja, ik weet dat je in deze markt niet naar perfectie moet/kunt zoeken, maar we zijn pas 3 maanden echt actief en dit is pas onze tweede bezichtiging, dus ben ervan overtuigd dat er nog wel een ander vergelijkbaar huis komt waar de dan wel allebei helmaal ‘wauw’ over zijn, want dat zijn we hier gewoon niet geloof ik

oh en grootste vraag is eigenlijk hoe je alles qua kosten inschat en budget reserveert? hebben jullie een bouwdepot? ga je dan overal offertes aanvragen en dan pas je hypotheek aanvraag doen? want daar is bijna geen tijd voor toch…

Ik denk dat het belangrijkste is of je een goed gevoel hebt bij het huis. Vind je het van de buitenkant mooi, staat het op een goede locatie en kun je er iets moois van maken? De binnenkant is ‘‘makkelijk’’ te veranderen, maar de locatie blijft natuurlijk voor altijd hetzelfde. (De buitenkant kun je ook wel aanpassen, maar dat is al iets lastiger)

Als ik naar mijn ouders kijk, zij hebben echt een dramatisch bouwval gekocht en het is nu een prachtig huis geworden. Ze hebben alles stap voor stap aangepakt, dus eerst de benedenverdieping/keuken, want daar zijn ze het meeste. De slaapkamers zijn jaren later gestuct, want daar spendeer je toch niet zo veel tijd. De badkamer is denk ik een jaar of 5 nadat we er gingen wonen verbouwd, want toen was er weer wat geld om dat aan te pakken. Het zou natuurlijk leuk zijn om alles direct aan te kunnen pakken, maar je kunt het natuurlijk ook prima wat meer verdelen.

2 likes

Het is voor jezelf het chillst om alles gefaseerd te kunnen doen als je bijv nu in een duur huurhuis zit en snel wil verhuizen. Als je heel veel spaargeld hebt en relaxed bent met een vies huis en miljoen afhankelijkheden als je alles uitbesteedt, is het het overwegen waard. Maar aangezien het pas de 2de bezichtiging is, zou ik nog ff wachten

Lastig lijkt me dat zeg. Lijkt me dan ook wel vrij realistisch dat je het te krap budgetteert en dat je uiteindelijk niet uitkomt met je bouwdepot toch…

Heel eerlijk zonder enige kluservaring zou ik het niet doen.

3 likes

Wij hebben ook een klushuis gekocht waarvan alles vernieuwd moet worden. Het ligt er natuurlijk aan hoe groot het huis is, maar wij redden het niet met 100k helaas. Dus ik zou dat bedrag hoger inschatten als ik jullie was. Wij hebben daarbij wel dat het hele huis gestript zal worden en dus geheel vernieuwd wordt.

Edit: wij besteden wel alles uit. Dus daarom ook een hoger budget natuurlijk. Als het gefaseerd kan, is dat ook zeker aan te raden!

nou omdat de kans dat je dan gigantisch over je budget gaat zeer groot is of dat je met een half af huis blijft zitten. Maar het is maar een advies he? Ik zou toch eerder wat kleiner beginnen dan met zo’n groot project.

oh ik ik ben niet aangebrand, sorry dat ik zo overkom.

We hebben een huis van 145m2. Wel goed om te weten dat we ook een paar constructieve werkzaamheden aanpakken en dat maakt het ook duurder. Maar de hoogste kostenpost is de mankracht.

1 like

Ja maar wat hij doet kán niet. De helft is spon denk ik? Als ik kijk wat onze badkamer en keuken al kostte en wat hij doet met datzelfde geld?

3 likes

Ja klopt! Die trap van upstairs is al een paar duizend euro. Ook zijn de badkamer en keuken gesponsord. Oh en niet de nieuwe kozijnen vergeten die iedereen in elke aflevering krijgt haha

1 like

Dat moet haast wel! Hoewel hij gisteren voor 2 ton verbouwd heeft. Ze zullen allicht goeie deals hebben met die keuken/badkamer winkel, de zwarte schuifpui zetter, de trapbekledingwinkel enz.

Even een vraagje, is €18.000 voor een nieuwe keuken een realistisch bedrag? Het wordt een parallelkeuken dus zonder ingewikkelde hoeken maar misschien willen we de plek van het gasfornuis verplaatsen (en het wordt inductie). Verder hebben we qua kastjes en blad geen hele specifieke eisen maar willen we wel goede apparatuur inclusief quooker en wijnklimaatkast.

3 likes

Hahahaha de zwarte schuifpui zetter

2 likes

We zouden morgen als eerste een supermooi huis bezichtigen, IS HET NET VERKOCHT!!! Aan een bekende van de verkoper?? baal echt ontzettend, we waren net echt begonnen en dit was het eerste waar we met een aankoopmakelaar heen zouden gaan.

Ja, dat is een realistisch bedrag. Wel afhankelijk van je wensen uiteraard. Wil je massief houten fronten, een keramisch werkblad, een wijnkoelkast en alleen de meest luxe variant van apparatuur dan zal het niet lukken. Maar wil je op een van die punten concessies doen dan moet het wel goedkomen

Thanks fijn om te horen. Ik had al zo’n vermoeden dat we met dit bedrag concessies moeten doen maar dat hoort er natuurlijk altijd bij. Als onze gewenste apparatuur er allemaal maar in zit zijn we al super blij.

@tessel wat balen zeg!

Wij hebben ook een verbouwing gedaan maar dan wel echt alles helemaal zelf, met hulp van familie. Badkamer, vloeren leggen, zolder renoveren, alles uitbezetten,… uiteindelijk zullen we 35k kwijt zijn en dat is echt heel weinig. We hadden op voorhand enkele offertes gevraagd en als we alles hadden laten doen zaten we rond de 100/110 k. Manuren zijn echt gigantisch duur.

Maar eerlijk is eerlijk, onze relatie stelde niks meer voor want elk vrij uur waren we aan het klussen. Er is een maandenlange ruzie in de familie en ik heb al heel wat hoofdpijn ervan gehad. Ik zou het zelf nooit meer doen, je komt altijd nog iets onverwachts tegen bij een verbouwing, extra kosten, dingen die je moet aanpassen. Als je echt alles laat doen door 1 aannemer is het nog iets anders. Maar als het verschillende zijn moet je ook nog zorgen dat je ze op tijd inplant want de loodgieter kan bijvoorbeeld niet verder zonder dat er chape is en zo gaat het maar verder

1 like