Huizentopic

Onze hypotheek is vandaag goedgekeurd! Dus het huis is officieel van ons :tada:. Even een fles alcoholvrije champagne halen om het te vieren.

30 likes

Ik reageer hier nog op (had veel bij te lezen dus weet niet of het al benoemd is), maar met een hypotheek van 400.000 ben je misschien dan wel een maandbedrag aan het betalen van 1.250, maar een gedeelte van dat maandbedrag wordt wel je eigen vermogen. Alles wat je aan huur betaalt, zijn kosten.

Dus stel je huurt nu een appartement a EUR 1200 per maand en twijfelt om te kopen om meerdere redenen (krijg ik het wel verkocht, ga ik niet onder water staan, zakken de huizenprijzen etc).

Stel dat je nu 4 jaar wacht met het kopen van een huis. In die 4 jaar heb je als het ware EUR 57.600 ‘weggegooid’.

Stel je koopt nu een huis voor 400.000 en het is over 4 jaar 350.000 waard, dan heb je alsnog minder verlies dan wanneer je 4 jaar blijft huren.

En wie weet is het over 4 jaar wel 410.000 waard of ik noem maar wat. Je weet niet hoe het gaat lopen.

1 like

Dit is wel gerekend zonder onderhoud en andere (onverwachte) kosten bij een koopwoning die je met huur niet hebt. Zonder eigen vermogen worden tegenvallers zoals herstel van slechte fundering of lekkages, vervangen van dak etc lastig op te vangen. En die bedragen lopen snel op.

2 likes

Ons huis komt een dezer dagen op funda, zo spannend! Iemand nog tips voor de bezichtigingen? Ik ben niet van plan om een appeltaart te bakken en natuurlijk ruimen we de boel even netjes op maar is er iets wat we verder zouden kunnen doen?

2 likes

Schimmel en vochtvlekken ff verven haha

3 likes

Thanks! @C3PO Goeie om van te voren even de ramen open te zetten zodat het even doorlucht. Ontsmetten gaan we ook zeker doen.

@kleinmaargroot daar hebben we gelukkig geen last van maar er zijn wel wat deurkinken die een beetje los zitten en dat soort klusjes die we dit weekend nog snel even aanpakken.

1 like

Dit is minstens de afgelopen 1,5/2 jaar zeker het geval. Rotterdam is echt prijzig geworden en herken dit niet.
Het is eerder uitzondering woningen aan te treffen voor de bedragen die je noemt denk ik
in wijken die (althans als ik kijk wat centraal aan te fietsen is) ih centrum en ring eromheen liggen.
Idd in verder gelegen en wat minder groene buurten missch zoals Pendrecht

Rotterdam is vrij groot daarom was ik ff benieuwd op welke wijken je precies doelde met deze bandbreedte.

Pendrecht is heel groen hoor! Maar misschien bedoel je minder goed? Ik ben overigens echt iemand die al jaren met plezier op zuid woon. Vind dat prima. Veel voorziening in de buurt. Goede basisscholen die hoger scoren dan het landelijk gemiddelde. Geen problemen met regelen van KDV of BSO. En ben binnen no time op de snelweg op weg naar werk. De prijzen op zuid liggen lager dan in het centrum, wat opzich logisch is.

Ons huis staat op funda, maar ik vind het een beetje tegenvallen hoe vaak het is bewaard en bekeken. Nu ben ik ineens bang dat we het niet kwijtraken of dat de makelaar het toch te duur in de markt heeft gezet :tired_face:. Pff ik wist niet dat het zo spannend was! De makelaar zei nog misschien zie je wel nieuwsgierige mensen langslopen dit weekend maar we hebben maar 1 koppetje gezien… Nu zegt dit natuurlijk niks maar toch. Ik hoop gewoon dat iemand net zo verliefd wordt op dit huis als wij destijds werden en we het snel kwijt zijn. Deze spanning is killinggg

1 like

Wij hebben niet specifiek in Den Bosch gekeken, maar zowel Tilburg, Eindhoven en de dorpen zijn gekkenhuis. Voor Den Bosch niet heel anders denk ik. We wonen inmiddels in Limburg en bevalt meer dan goed.

1 like

Tja wat wil je weten? Toen wij 1,5-2 jaar geleden aan het zoeken waren, zijn we uitgeweken naar net buiten DB. De prijzen in leuke wijken (en vooral beetje dicht bij station en gunstig tov snelweg) vonden wij namelijk toen al te hoog. Maar het is absoluut niet vergelijkbaar met taferelen in de randstad. Huizen kunnen hier gewoon nog een week te koop staan haha. Ik denk dat het bijvoorbeeld in de Maaspoort nog prima mogelijk moet zijn om een leuk huis te kopen. Wil je meer richting centrum/Vught of zoek je een leuk jaren 30 huis dan zal het wel lastiger worden.

1 like

Nee, wij hebben geen aankoopmakelaar gehad. We hebben al voordat we aan bieden toekwamen, besloten om toch niet voor DB te gaan door de hoge vraagprijzen van mooie huizen in leuke wijken. Wij zijn uiteindelijk ten zuid-oosten van de snelweg terecht gekomen (neem aan dat je dan wel weet waar ongeveer zonder dat ik namen noem :sweat_smile:) en daar voor de vraagprijs zonder aankoopmakelaar meteen toen het op Funda stond een huis kunnen kopen. Als het voor jullie een optie is zou ik dit zeker overwegen; we wonen nu op 7 minuten fietsen van een treinstation en 23 minuten fietsen naar de St Jan, met dit uitzicht vanuit mijn werkkamer

Samenvatting

16 likes

Ik zou zeker een keer gaan rondrijden in de omgeving! Ik houd Funda nog steeds wel een beetje in de gaten, gewoon voor de fun, en heb het idee dat je zeker meer waar voor je geld krijgt net buiten DB. Goedkoop is het nergens meer, ook hier in de wijk zijn de prijzen wel flink gestegen de afgelopen 2 jaar. Maar tot 5 ton moet je in de omgeving echt wel een mooie 2-onder-1-kap kunnen vinden denk ik (zeker als je geen jaren 30 woning zoekt). Ik zag bijvoorbeeld deze, is niet in mijn wijk maar best een leuk huis voor jullie budget https://www.funda.nl/koop/rosmalen/huis-41198145-striensestraat-64/ Maar ja, de vraag is gewoon wat je belangrijker vindt: in DB (dichtbij station) met minder huis / tuin, of buiten DB / verder van statiom met meer huis

2 likes

In engelen kun je echt wel mooie huizen kopen voor 5 ton! Ook wel vergelijkbaar met dat huis in Rosmalen!
Voordeel van engelen is dat je super centraal woont (15 minuten met de fiets bij CS), rustig met veel groen om je heen en toch een drop gevoel dichtbij de stad. heb er altijd super fijn gewoond!
Daarnaast zijn de maaspoort en Empel ook fijne plekken! Al vind ik de maaspoort wel aan het aftakelen vergeleken met een paar jaar geleden. Vught is daarnaast echt gekkenhuis, veel geld voor weinig vierkante meters en snel weg.
Maar zeker in de rand dorpjes moet je voor dat geld echt iets leuks kunnen vinden en wat ik hoor van kennissen en vrienden is de markt idd niet helemaal overspannen (op bijv Vught na :joy:)

1 like

Net een huis bezichtigd en poe vind het zo moeilijk. In potentie een superleuk huis maar echt ALLES moet gebeuren. Woonkamer is nu vrij krap, dus zouden wel een flinke uitbouw willen met dan direct keuken doorbreken + nieuwe keuken. Nieuwe vloer, alle muren stuken, boven de badkamer helemaal, alle muren strippen en enkele kozijnen vervangen / dubbel glas plaatsen. Dak heeft onderhoud nodig, de zolder is nu echt een donker hol. Ik overzie het bijna niet meer haha. Het heeft een MEGA grote tuin dus dat is het allergrootste voordeel, het is in het dorp waar we graag willen en het is op loopafstand van het station.

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er hier mensen die een soortgelijk klushuis hebben gekocht, en zou je t (achteraf) nog een keer zo doen? Wij zijn geen klussers dus zouden veel moeten/willen uitbesteden, dus sowieso wel een ton kwijt denk ik. Mensen met bouwval-ervaring? :smiley:

ja daar ben ik ook bang voor haha. denk dat we het niet moeten doen… het is leuk, maar niet perfect. en ja, ik weet dat je in deze markt niet naar perfectie moet/kunt zoeken, maar we zijn pas 3 maanden echt actief en dit is pas onze tweede bezichtiging, dus ben ervan overtuigd dat er nog wel een ander vergelijkbaar huis komt waar de dan wel allebei helmaal ‘wauw’ over zijn, want dat zijn we hier gewoon niet geloof ik

oh en grootste vraag is eigenlijk hoe je alles qua kosten inschat en budget reserveert? hebben jullie een bouwdepot? ga je dan overal offertes aanvragen en dan pas je hypotheek aanvraag doen? want daar is bijna geen tijd voor toch…

Ik denk dat het belangrijkste is of je een goed gevoel hebt bij het huis. Vind je het van de buitenkant mooi, staat het op een goede locatie en kun je er iets moois van maken? De binnenkant is ‘‘makkelijk’’ te veranderen, maar de locatie blijft natuurlijk voor altijd hetzelfde. (De buitenkant kun je ook wel aanpassen, maar dat is al iets lastiger)

Als ik naar mijn ouders kijk, zij hebben echt een dramatisch bouwval gekocht en het is nu een prachtig huis geworden. Ze hebben alles stap voor stap aangepakt, dus eerst de benedenverdieping/keuken, want daar zijn ze het meeste. De slaapkamers zijn jaren later gestuct, want daar spendeer je toch niet zo veel tijd. De badkamer is denk ik een jaar of 5 nadat we er gingen wonen verbouwd, want toen was er weer wat geld om dat aan te pakken. Het zou natuurlijk leuk zijn om alles direct aan te kunnen pakken, maar je kunt het natuurlijk ook prima wat meer verdelen.

2 likes

Het is voor jezelf het chillst om alles gefaseerd te kunnen doen als je bijv nu in een duur huurhuis zit en snel wil verhuizen. Als je heel veel spaargeld hebt en relaxed bent met een vies huis en miljoen afhankelijkheden als je alles uitbesteedt, is het het overwegen waard. Maar aangezien het pas de 2de bezichtiging is, zou ik nog ff wachten

Lastig lijkt me dat zeg. Lijkt me dan ook wel vrij realistisch dat je het te krap budgetteert en dat je uiteindelijk niet uitkomt met je bouwdepot toch…

Heel eerlijk zonder enige kluservaring zou ik het niet doen.

3 likes