Huizentopic

Wij hebben ook een klushuis gekocht waarvan alles vernieuwd moet worden. Het ligt er natuurlijk aan hoe groot het huis is, maar wij redden het niet met 100k helaas. Dus ik zou dat bedrag hoger inschatten als ik jullie was. Wij hebben daarbij wel dat het hele huis gestript zal worden en dus geheel vernieuwd wordt.

Edit: wij besteden wel alles uit. Dus daarom ook een hoger budget natuurlijk. Als het gefaseerd kan, is dat ook zeker aan te raden!

nou omdat de kans dat je dan gigantisch over je budget gaat zeer groot is of dat je met een half af huis blijft zitten. Maar het is maar een advies he? Ik zou toch eerder wat kleiner beginnen dan met zo’n groot project.

oh ik ik ben niet aangebrand, sorry dat ik zo overkom.

We hebben een huis van 145m2. Wel goed om te weten dat we ook een paar constructieve werkzaamheden aanpakken en dat maakt het ook duurder. Maar de hoogste kostenpost is de mankracht.

1 like

Ja maar wat hij doet kán niet. De helft is spon denk ik? Als ik kijk wat onze badkamer en keuken al kostte en wat hij doet met datzelfde geld?

3 likes

Ja klopt! Die trap van upstairs is al een paar duizend euro. Ook zijn de badkamer en keuken gesponsord. Oh en niet de nieuwe kozijnen vergeten die iedereen in elke aflevering krijgt haha

1 like

Dat moet haast wel! Hoewel hij gisteren voor 2 ton verbouwd heeft. Ze zullen allicht goeie deals hebben met die keuken/badkamer winkel, de zwarte schuifpui zetter, de trapbekledingwinkel enz.

Even een vraagje, is €18.000 voor een nieuwe keuken een realistisch bedrag? Het wordt een parallelkeuken dus zonder ingewikkelde hoeken maar misschien willen we de plek van het gasfornuis verplaatsen (en het wordt inductie). Verder hebben we qua kastjes en blad geen hele specifieke eisen maar willen we wel goede apparatuur inclusief quooker en wijnklimaatkast.

3 likes

Hahahaha de zwarte schuifpui zetter

2 likes

We zouden morgen als eerste een supermooi huis bezichtigen, IS HET NET VERKOCHT!!! Aan een bekende van de verkoper?? baal echt ontzettend, we waren net echt begonnen en dit was het eerste waar we met een aankoopmakelaar heen zouden gaan.

Ja, dat is een realistisch bedrag. Wel afhankelijk van je wensen uiteraard. Wil je massief houten fronten, een keramisch werkblad, een wijnkoelkast en alleen de meest luxe variant van apparatuur dan zal het niet lukken. Maar wil je op een van die punten concessies doen dan moet het wel goedkomen

Thanks fijn om te horen. Ik had al zo’n vermoeden dat we met dit bedrag concessies moeten doen maar dat hoort er natuurlijk altijd bij. Als onze gewenste apparatuur er allemaal maar in zit zijn we al super blij.

@tessel wat balen zeg!

Als ik zie bij vrienden die alles uitbesteed hebben en een aannemer hadden die van alles niet goed deed, zou ik echt alleen een klushuis kopen als er iemand elke dag bij kan zijn om dingen te checken. En dan het liefst iemand met ervaring met klussen. Want mijn god er kan echt zooooveel mis gaan waar je nog nooit aan hebt gedacht haha.

1 like

Wij hebben ook een verbouwing gedaan maar dan wel echt alles helemaal zelf, met hulp van familie. Badkamer, vloeren leggen, zolder renoveren, alles uitbezetten,… uiteindelijk zullen we 35k kwijt zijn en dat is echt heel weinig. We hadden op voorhand enkele offertes gevraagd en als we alles hadden laten doen zaten we rond de 100/110 k. Manuren zijn echt gigantisch duur.

Maar eerlijk is eerlijk, onze relatie stelde niks meer voor want elk vrij uur waren we aan het klussen. Er is een maandenlange ruzie in de familie en ik heb al heel wat hoofdpijn ervan gehad. Ik zou het zelf nooit meer doen, je komt altijd nog iets onverwachts tegen bij een verbouwing, extra kosten, dingen die je moet aanpassen. Als je echt alles laat doen door 1 aannemer is het nog iets anders. Maar als het verschillende zijn moet je ook nog zorgen dat je ze op tijd inplant want de loodgieter kan bijvoorbeeld niet verder zonder dat er chape is en zo gaat het maar verder

1 like

Ons huis is maandag opgeleverd en pffoeee wat een rollercoaster haha. Net als bij de vorige keer nieuwbouw gaat er elke dag wel iets fout haha.

Van te weinig verf tot per ongeluk misschien door een afvoer leiding heen boren. :crazy_face::see_no_evil:
Maar hé, over een paar weken lachen we er om :cold_face:

4 likes

Ik vind het sowieso al mega dapper dat jullie zoveel zelf doen! Man wat een geld scheelt dat. Wel in ruil voor een paar grijze haren dus :smirk: maar dan nog!

1 like

Hoe gaat jullie er mee om als een van de twee een huis fantastisch vind en de ander zich daar niet ziet wonen?
Wij hebben nu een huis gezien in het dorp naast de stad waar we zoeken, waar ik mezelf gewoon echt niet zie wonen. Het huis is prima, maar vooral ook best goedkoop in vergelijking met wat je in de stad koopt. Ik heb er gewoon buikpijn van dat hij dit graag wil en ik merk dat ik dit echt niet wil.

De enige tip die ik heb is verder zoeken naar een huis waar jullie allebei enthousiast van worden. Je moet er beide met plezier wonen en het is toch je plek van “thuiskomen”.

Wij hebben in het verleden iets gekocht waar ik minder enthousiast over was vanwege de woonplaats en dat is toen ik er woonde ook niet veranderd. Hierdoor zijn we uiteindelijk vrij snel weer verhuisd ondanks dat niemand dat snapte…

1 like

Wat lastig! Hier hebben we ook een lange zoektocht gehad naar een huis. Meerdere keren was mijn vriend heel enthousiast en ik niet (gebeurde andersom niet😅). Was voor mijn vriend heel lastig, maar hij heeft wel altijd gezegd dat hij niet wilde dat ik ergens zou gaan wonen wat niet goed voelde. Achteraf blij, want het lijkt me ook voor je relatie niet prettig als je ergens woont waar je je niet fijn voelt. Het is niet zomaar een aankoop natuurlijk…

Mijn tip zou dus zijn om toch verder te zoeken naar een huis die voor jullie beide goed voelt

Geen ervaring met een bouwval, wel met een grote verbouwing in een oud huis. Het is superleuk om er je eigen plek van te maken, maar het is ook stressvol en er gaan dingen tegenvallen. Belangrijk is dat je een betrouwbare aannemer zoekt, het liefst iemand die verbouwd heeft bij mensen die je kent en die goede ervaringen hebben, of die goed bekend is in het dorp waar je woont oid. Wij hebben 1x verbouwd met een goedkope aannemer die we via internet vonden en dat was een ramp, en is uiteindelijk bij de geschillencommissie terecht gekomen. Daarna in een nieuw huis met een bekende aannemer (vrienden van mn ouders) en dat was wél goed. Duurder, maar minimale stress.
Laat je niet verleiden om veel zwart te doen. Zorg echt dat je alles op papier hebt want áls je gezeik krijgt, heb je geen poot om op te staan als je geen officiële opdrachtbevestiging of facturen hebt.

Ik weet zelf niet of ik het nog een keer zou doen. Het was leuk toen het klaar was maar het heeft wel echt heel veel stress gekost.

1 like

@Clo, @Mexi, @Patat, @FISSA en @LilyAldrin bedankt voor jullie advies!
We gaan de bezichtiging inderdaad afzeggen en we weten wel dat we iets moeten zoeken waar we allebei echt gelukkig van worden, maar het is op dit moment vooral gevoelsmatig lastig. Ik voel me bezwaard dat ik hem deze kans ‘ontneem’. Hij wordt echt steeds enthousiaster en ik wil dit gewoon echt niet.

1 like