Ligt er echt helemaal aan waarom je niet in dat dorp wil wonen én hoe goed het huis is. Ik wilde een oud huis in een sfeervolle oude wijk, en toen kwam mijn man met nieuwbouw in een jaren '70 buurt met slechte naam en veel flats. Ik was echt niet enthousiast, mijn man wel. Uiteindelijk heeft hij ons ingeschreven en werden we ingeloot op onze eerste keus. Na veel twijfel toch gedaan omdat het huis te goed was om zomaar te laten. Heel goed betaalbaar, nieuw huis zonder gedoe met onderhoud, grote tuin, de hele wijk word vernieuwd. Uiteindelijk zag ik dat de voordelen gewoon veel zwaarder wogen dan mijn bezwaren. En nu woon ik er met enorm veel plezier. Het is niet mijn droomhuis waar ik oud wil worden, maar wel een huis waar ik erg blij mee ben.
Ah ik zie dat je de knoop al doorgehakt hebt hopelijk vind je snel iets dat beter past!
Bedankt voor het belichten van de andere kant en goed om te horen dat je er nu heel tevreden bent. Het is sowieso wel een goede oefening wat concreter te maken waarom ik het niet voor me zie.
Ik kom uit een grote stad en wil graag in een stad wonen. Zie mezelf later met een kind in een draagzak of aan de hand fruit en kruiden halen op de markt. Dat huis is op een halfuur fietsen van mijn werk, ik werk lange dagen en ben een luie donder (mijn vriend forenst elke dag 1,5 uur dus dat is een zwak deel van het argument). Dat dorp is grotendeels ontzettend bekakt (waar het huis staat nou net niet) en ik wil niet dat mijn hopelijk toekomstige kinderen als kind van twee artsen in een kakdorp opgroeien. Nou heb je zelf ook invloed op de opvoeding van je kinderen, maar toch.
(Dit is een groter verhaal geworden dan wat ik specifiek op jou wilde reageren, meer algemene bezichtigen tip geworden)
Je zou een lijstje kunnen bijhouden met redenen waarom je daar niet wil kijken. Lijstjes met positieve en negatieve punten aan een huis, van jou en van je vriend. Zo kan je met de loop der tijd een stuk beter keuzes maken in je bezichtigingen. Heeft ons heel erg geholpen met kiezen en dan ook echt concreet maken. Daardoor kon ik de keuzes van mijn vriend beter begrijpen, en hij die van mij. Dus niet, ja ik voel het niet zo, maar heel concreet wat het dan is waarom niet. De straat is te smal of niet groen, te lage plafonds, te klein balkon etc.
Op dit moment wonen we ook in een huis waarbij ik gelijk wist dat ik er eigenlijk niet wilde wonen. Het is zo belangrijk dat jullie allebei ergens achter staan.
Ohja en laatste tip, Funda foto’s kunnen soms echt een vertekend beeld geven. De huizen waar wij uiteindelijk op geboden hebben hadden we op basis van de Funda foto’s eigenlijk niet willen bekijken maar de bezichtigingen waren echt top. Dus soms wel jezelf even over een twijfel heen zetten en toch bezichtigen.
ik vind dat je op zn minst moet gaan kijken eigenlijk
De bezichtiging is al afgezegd, dus denk dat ze niet meer terug kan. Vind de tip van altijd kijken afgezien daarvan wel een hele goede, want funda foto’s kunnen heel erg vertekenen. Soms ten goede van het huis, maar soms ook nadelig (dus dat het eigenlijk veel leuker/beter/ruimer/gezelliger is dan op de foto doet vermoeden).
Het heeft ons ook heel erg geholpen om hardop aan elkaar uit te spreken wat het dan maakt dat je het “niet voelt”. Zo leer je beter wat de ander belangrijk en niet leuk vindt en dat voorkomt heel veel teleurstelling!
We zijn er gisteravond langsgereden en hebben een ommetje door de buurt gedaan. Daarnaast hebben 5 bezichtigingen in een pakket met de makelaar en vind ik het eigenlijk zonde die te gebruiken voor een huis waarbij ik van de locatie echt buikpijn krijg. Daarom wilde ik het graag afzeggen. Ze boden in het begin wel aan om een bezichtiging voor ons te regelen, waar we zelf heen gaan en dan kunnen we de makelaar er later bij vragen. Misschien moeten we dat dan in het vervolg wel doen. Dat is wat vrijblijvender. Die lijst bijhouden is ook een goed idee.
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van alleen de deuren/fronten en aanrechtblad van een keuken?
We hebben een huis op het oog waarvan de keuken op zich prima is (opstelling, apparatuur) maar het uiterlijk is niet onze smaak. Aan wat voor bedrag moet ik dan denken bij een gemiddeld grote keuken zonder eiland etc?
Ik! Heb het uiteindelijk zelf gedaan, mijn keuken kwam van Ikea. Maar vond de frontjes niet mijn smaak. Heb een offerte aangevraagd, daar schrok ik van. Was bijna 1500€ (Bij mij ging het om ongeveer 15 deurtjes). Denk vooral dat het vooral het arbeidsloon het zo hoog maakte. Bij de Ikea (oké, het ging niet helemaal goed met leveren) was ik zo rond 500€ kwijt. Inclusief lastige hoekkast.
Ligt er heel erg aan wat je wil, ik heb massief houten fronten voor mijn Ikea-keuken (€75 per ladefront, €100 voor een deurtje), de goedkoopste van Ikea zijn €24 voor een ladefront en €35 voor een deurtje.
Als je keuken van een ander merk is heb je vaak wat minder pasklare opties (behalve bij de fabrikant bestellen), dat zou nog wel iets duurder kunnen uitpakken.
Werkbladen net zo, wij hebben keramiek (€2000), een laminaat werkblad van Ikea had ongeveer €300 gekost.
Hm ja heb geen idee waar de keuken vandaan komt. Hij is wel wat ouder dus vermoed geen Ikea.
Aanrechtblad is wsl de grootste kostenpost inderdaad, maar afgaande op jouw bericht en dat van @Vladimir zit ik denk ik wel goed met 3500-4000 euro incl blad. Thanks allebei!
Ja ik word er ook een beetje moedeloos van, minimaal 20 bezichtigingen verder lijkt het echt alsof overal belachelijke bedragen worden geboden waardoor wij snel afhaken. Wel HEEL dicht in de buurt gekomen, maar toen werden we genaaid doordat er tegen elkaar op geboden werd terwijl wij het hoogste bod hadden (had ik hier al eens verteld).
Nouja het droomhuisje heeft nog niet zo mogen zijn tot nu maar hopelijk komt het gauw op ons pad!
Ik heb niet echt ervaring met makelaars voor deze gekte maar tot nu toe vind ik ze gelukkig wel erg vriendelijk. 1x iemand gehad die erg ongeinteresseerd was en verkeerde bestanden toesturen etc maar verder goede ervaringen.
Mijn vriend en ik zitten wel altijd extreem op een lijn dus dat is gelukkig wel makkelijk, lijkt me wel lastig ja als je het dan ook nog vaak niet eens bent, want het is al zo lastig huizen zoeken.
Ik zei gisteren nog zulke goede ervaringen te hebben met de bezichtigingen, vandaag had ik een bezichtiging en moest ik meteen aan je bericht denken
Ik kwam binnen en die man ging zelf lekker op een stoel in de kamer zitten, vertelde niks. Ging achter zijn laptop aan de slag?! En beantwoordde alleen mijn vragen. Liep nergens met mij mee. Heel ongemakkelijk hahaha dit had ik nog niet meegemaakt.
Ik had laatst een makelaar in m’n huis die mee kwam met een potentiele nieuwe huurder. Nou ik, als huidige bewoner, moest echt letterlijk zijn werk doen.
Hij kwam echt zo binnen van: ‘nou ehhh ja dit is het dus. Keukentje zie ik… en ja een vloer…’
ik; ‘hier is de badkamer ook, die wil je misschien ook zien’
Hij: ‘ah ja! De badkamer!’
Ik, even later: ‘en misschien wil je wat weten over de buren?’
Hij; ‘aah ja héél goed dat wilde ik nog vragen inderdaad’
Hahaha pff en waarschijnlijk krijgt ie nog een zak geld ook voor dit grandioze werk
haha huh ging de makelaar gewoon achter zijn laptop zitten tijdens de bezichtiging?! Lekker makkelijk betaald krijgen terwijl degenen die je betalen geen toezicht kunnen houden op je werkzaamheden
Kijk eens bij de verwarming knop in de woonkamer. Wij hebben daar een van de bedieningenspanelen staan. En wat leuk zeg! Eindelijk een eigen plek.
We zijn vandaag tijdens een bezichtiging echt verliefd geworden op een huis… ik zou het zo graag willen hebben. Maar ik vind het echt doodeng joh. Het is de eerste keer ooit dat we een bieding willen doen en het voelt als zo’n enorme stap. Gelukkig zit er geen haast achter ofzo, huis staat al 3 maanden te koop en weinig mensen die komen kijken vanwege de locatie en de prijs denk ik. Maar man man wat vind ik het spannend. Ik durf gewoon bijna niet. Hadden jullie dat ook de eerste keer dat je ging bieden?
Ja. En nog steeds (inmiddels 3 huizen verder) vind ik het afschuwelijk spannend om het te hebben over van die achterlijk hoge bedragen en dat je dan straks ineens een HUIS hebt gekocht. Voelt zo raar.
Heel herkenbaar! Fijn dat er niet zo’n enorme druk achter zit en je rustig kunt nadenken over je bod. Gek idee dat je straks misschien een huis hebt gekocht! Ineens is de zoektocht dan klaar
Knop kan ook in je keuken of in je meterkast zitten