Huizentopic

Heb je wel een beetje binding met die andere stad? Want als je al je vrienden/leuke dingen in de stad hebt waar je nu woont zou ik er nooit voor kiezen om 13 km verderop te gaan wonen. Als je dan een keer een etentje/borrel/verjaardag hebt ga je veel minder snel op de fiets, in de zomer is dat niet zo’n probleem, maar met dit weer zou ik 13 km fietsen naar alle uitjes niet zien zitten.

De locatie is juist het enige waar je niets meer aan kunt doen bij een huis, dus daar zou ik niet op inleveren.

3 likes

Wij gaan ook verhuizen naar een stadje 10 km verderop, vanuit een grotere stad waar we ons hart aan verpand hebben. Maar het is ook een stad waar je 8-9 ton neer moet tellen voor een huis met de ruimte die we willen. Ons nieuwe huis is fantastisch, nog dichter bij zee en veel dichter bij het centrum(pje) dan we nu wonen. Het is alleen een plaats waar ik niks mee heb en die veel minder tot de verbeelding spreekt. Maar ach, in the end kom ik in de praktijk toch weinig in de stad sinds ik kinderen heb. Dus ik zou zeggen dat je er voor moet gaan!

1 like

Waren er nog andere geïnteresseerden? Lullig zeg, opeens die ophoging. Jammer dat het zo liep

Nee, het was nog niet echt op de markt. Voor zover wij weten zijn wij de enige en wilde de verkoper er snel vanaf. Maargoed afwachten nu, al heb ik niet echt hoop meer.

1 like

De status van ons huis op Funda is nu veranderd naar verkocht o.v. :heart_eyes:

Het voelt zo echt ineens.

15 likes

Ik hoor eigenlijk helemaal geen bezwaren om 13 kilometer te verhuizen! Hoop dat jullie ingeloot worden :grin:

1 like

Wij hebben een bod op een huis gedaan en werden net gebeld door de makelaar dat er 1 ander bod is. Ze zij het niet in zoveel woorden maar uit wat ze zei bleek dat ons bod hoger was maar de voorwaarden van het andere koppel beter waren, en dat de verkopers daar nog niet uit konden kiezen dus we hebben tot maandag om ons bod te wijzigen of zo te laten staan. Dan zal de verkoper de knoop doorhakken. Ik sta achter ons bod. Het is een wat ouder huis met heteluchtverwarming (een systeem waar wij amper mee bekend zijn) en de eigenaren zijn de eerste eigenaren dus er is al 50 jaar nergens naar gekeken, als in het is niet recent (10 jaar oid) op zo’n manier naar het huis gekeken. Ik wil me dus niet laten overhalen om geen bouwtechnische keuring te laten doen, maar ik vind het wel heel stressvol zo…

Waarom wil je geen bouwtechnische keuring doen?
Spannend wel zeg!!

Ze wil juist wel. De andere bieders laten het miss niet doen en hebben miss gunstigere voorwaarden

1 like

Oh wacht ik lees het verkeerd, dat ga je wel doen en niet laten overhalen om het niet te doen. Zou ik ook niet doen in dit geval hoor!

2 likes

Goed zo, laat je niet gek maken!

2 likes

Oeeh wij gaan zo wss een bod doen! De makelaar van de verkopende partij is heel bijzonder, merkten we bij de bezichtiging. Begon over dat ze eigenlijk nooit mondkapjes draagt maar ja nu had ze een dikke puist op haar kin dus deed ze het wel?! En ze noemde al het bedrag van een bod dat ze binnen hadden gekregen, maar ze gingen even kijken wat het werd. Heel bijzonder.

2 likes

Ik zou ook gewoon vasthouden aan die bouwtechnische keuring, je zou er eventueel nog wel van kunnen maken dat het de koop alleen zal ontbinden als er directe kosten boven bedrag X uit komen. Wellicht dat dit voor de verkopers iets aantrekkelijker is.

Ik woon sinds mei in een huis met heteluchtverwarming en dat bevalt eigenlijk wel heel erg goed! Het is natuurlijk fijn dat je geen radiatoren in huis hebt, alleen de installatie (bij ons op zolder) is iets groter dan een gewone CV installatie.
Bij ons zit er een onderhoudsabonnement bij en komen ze de verwarmingsinstallatie en de cv een keer per jaar controleren. Afgelopen mei heb ik 225 euro betaald voor de controle van beide installaties en het vervangen van de filters. De installatie hier is 18 jaar oud en er is nog nooit iets mee aan de hand geweest, de vorige eigenaar had inderdaad ook steeds een factuur van rond de 225 euro, dus dat gaf mij wel goede hoop dat het een prima ding is.

1 like

Tip voor iedereen die zn huis gaat verkopen in 2021: Vraag nog snel een energielabel aan! Is volgens mij verplicht bij de verkoop en kost nu nog 2 dagen €7,50 via de overheid.
Vanaf 2021 moet er een energieadviseur naar je huis komen🙄

4 likes

Bedankt voor jullie reacties!

@FISSA ik vind het zelf ook niet zo fijn dat een bouwkundige keuring een issue moet zijn, maar ik moet zeggen dat ik (en iedereen uit m’n omgeving met wie ik hierover praat voor advies enz, die al gekocht hebben) nog nooit een huis ben tegengekomen waar deze wel voorhanden was. Onze hypotheekadviseur gaf ons ook als advies om dit altijd te doen. Daarnaast gaf ze wel aan dat het vaker misloopt op de voorwaarden dan op de hoogte van het bod, maar dat we ons daar niet door van de wijs moeten laten brengen als wij het huis graag willen laten beoordelen… Gisteren een gesprek met een makelaar gehad die aangaf niet vooraf aan de verkoper te communiceren of de biedende koper een keuring wil laten doen, zodat dit nooit een criterium wordt, vond ik ook wel wat voor te zeggen. M.i., als je naar eer en geweten verkoopt zou je ook niet op een keuring tegenzijn, maar toch gebeurt het nog veel…

@George We hadden inderdaad een ‘eigen risico’ van 5000 euro opgegeven.
Oh dat is wel fijn om te horen! De installatie is idd wel vrij groot, en zit midden in de zolder haha, beetje onhandig… De installatie is wel al 33 jaar oud en dat vind ik vrij oud, máár ik kan ook niet zo goed inschatten hoelang zoiets meegaat enz. We gaan ons bod niet veranderen, en als het op die voorwaarde afketst, dan had het niet zo moeten zijn en zoeken we lekker verder, we zijn pas zo kort bezig dat ik er ook niet heel erg mee zou zitten.

2 likes

De taxatie viel een beetje tegen. Het is exact het bedrag waarvoor we het kopen, dus dat is prima. Maar onze plannen voor een bouwdepot moeten we laten varen. Wat we willen doen is volgens de taxateur maar voor 50 procent waarde-vermeerderend en als we zo veel zelf moeten inleggen in het depot, dan sparen we liever nog even door en gaan we in etappes verbouwen, ipv het hele huis in een keer. Wat ook prima is, want dat was eigenlijk ons oorspronkelijke plan. Pas een goede week geleden gingen we denken over een bouwdepot.

En zo is de hypotheek ook weer een beetje lager, dus dat is ook prima. We hebben zitten rekenen en als we gewoon doorsparen en prima leven, zijn we over drie jaar echt van kelder tot nok klaar met het huis aanpakken. Het is gelukkig ook geen bouwval. Alles wat erin zit is van goede kwaliteit, maar gewoon ouderwets en niet onze smaak.

Ben echt zo blij dat we 2020 nog afsluiten met zo’n mooi vooruitzicht voor volgend jaar.

@Denver wij hebben onze keuring vlak voor we tekenden laten doen, zodat het rapport er was binnen de bedenktijd. Zo kun je ook nog onder de koop uit als het allemaal verschrikkelijk duur blijkt te zijn en hoeft het geen ontbindende voorwaarde te zijn. Is wel een kwestie van even goed plannen.

12 likes

Jammer! Hoeveel tijd zat er tussen online komen op Funda en dit bericht?

Grrrrr heb net echt een gaaf huis gezien en wil een bezichtiging plannen maar de makelaar is tot en met maandag dicht en nu ben ik ongeduldig haha

Ik ben weer helemaal enthousiast geworden voor een huis hoor. Ik blijf maar naar die foto’s kijken en fantaseren dat wij er wonen (al is het niet eens echt m’n droomhuis, maar binnen het budget wat we nu als starters hebben is het helemaal prima). Maar we moeten eerst maar eens afwachten of we uberhaupt mogen bezichtigen… En we zijn ook mega bang dat er dik overboden gaat worden. Wij kunnen wel een beetje overbieden maar geen €40.000 ofzo. Ik vind het dus zó stom van mezelf dat ik weer enthousiast word terwijl de kans zo klein is. Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon enthousiast zijn over een huis voordat ik het koop :sweat_smile:. Echt lastig in deze rotmarkt.

ach als je niet eens enthousiast bent heeft het toch al helemaal geen zin om te bieden! vind het juist een goed teken

2 likes