Huizentopic

Oh dat geloof ik direct. Het zou mij alleen niet lekker zitten dat de fysieke zaak zo ‘ver’ weg zit. Even tussendoor langs gaan voor wat zaken bespreken oid zit er dan niet in. We gaan hier in de buurt gewoon verder kijken :slight_smile:

1 like

Hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan de hele keuken? Ligt dit onder de 10.000 of toch meer? Dan weet ik waar ik ongeveer rekening mee moet houden, haha

Ik en mijn vriend hebben trouwens bij drie hypotheekadviseurs gesprekken gehad (orienterend en onze financiele situatie doorgenomen) en alle adviseurs vertelden over renteverlies tijdens de bouw en dat je dat mee kunt financieren etc. Voor ons is het belangrijk om het mee te financieren, gezien we momenteel al best hoge huurlasten hebben.

Op een gegeven moment bedacht ik me ineens dat je natuurlijk ook bij start van de hypotheek al aflossing gaat betalen… Dus ik vroeg aan de hypotheekadviseur hoe dat precies zat. Blijkt dat je inderdaad al vanaf dag 1 aflossing gaat betalen (naast de rente). Ik vond het zo vreemd dat alle hypotheekadviseurs nooit een woord hebben gesproken over de besproken ‘dubbele lasten’ tijdens de bouw bestaan uit zowel de rente als de aflossing… Misschien is dit heel raar en had ik dit al moeten weten, maar we kopen voor het eerst een huis en weten niet hoe alles exact werkt qua nieuwbouw. Was dus wel effe schrikken want flinke extra kostenpost!

Dat is heel afhankelijk van de opzet, apparatuur en grote denk ik. Wij zijn voor 4 onderkastjes (vaatwasser, combioven, spoelbakkast en een brede met laden), twee hoge kasten (1 koelkast, 1 van 1meter breed met laden onderin), een inductieplaat, afzuigkast, werkblad, bezorging en montage 8300 euro kwijt. Apparatuur is allemaal van Siemens.

@Captain_Oates wij betalen inderdaad sinds dag 1 volledige aflossing en rente over het bedrag dat we geleend hebben. Van de rente composeert een deel met de rente over het stuk geld nog in het bouwdepot zit (we betaalden aan de start ongeveer 3/4 van het hypotheekbedrag en dat loopt langzaam op). Vreemd dat ze dat niet verteld hebben, want het tikt aardig aan naast alle vaste lasten

Het ligt natuurlijk heel erg aan het formaat van je keuken en wat je er in wil hebben. 4 kastjes breed langs een vlakke muur zonder inbouwapparatuur is een heel ander verhaal dan 30 vierkante meter rondom bedekt met een groot eiland en de meest luxe apparatuur.

Wij hebben 3 meter langs 1 muur, 1 hoge kast en 5 lage kastjes (geen bovenkasten), we bestellen de basis bij Ikea, alle apparatuur en dergelijke (kokendwaterkraan, vaatwasser, koelkast, oven met Slide&hide-deur, pitt cooking gasfornuis, afzuigkap in het plafond ingebouwd, keramiek werkblad, eikenhouten fronten) los en we gaan zelf alles monteren, dat is de enige manier om een beetje binnen budget te blijven met alles wat we erin willen. In totaal wordt het dan €11-12000.

Wij hebben nu een keuken op het oog van brugman en die kost ons net geen €10.000. Hebben we wel een granieten blad en ik wilde heel graag een smeg gasfornuis. Zit alles bij in, ook de installatie en aansluiting.

Is trouwens wel met flinke kortingen. Oa die Brugmania van nu. Prijs zat eerst rond de 13.000

Wij zitten rond 10.000 met inductie, qoocker, spoelkraan, koelkast met vriezer, oven, blad met soort van plinten, combimagnetron, vaatwasser en afzuigkap. Geen kastjes boven, dat past niet.

Ik ben 8.000€ kwijt. Dan heb ik 2 brede ladekasten, vaatwasser, inductieplaat, koelkast, combi oven en boven ook kastjes. Keuken is 3 meter.

Ja, ik snap dat het een uiteindelijke bedrag afhangt van je keuzes. Maar toch al wel fijn om verschillende mogelijkheden te zien. Bedankt voor jullie reacties!

Wij waren 3500 kwijt voor onze IKEA keuken, zes onderkasten (waarvan vier met lades), drie bovenkasten voor het aanrecht boven de gootsteen en planken aan de tegenovergestelde muur. We hebben de koelkast die we al hadden gehouden en de magnetron, maar nieuwe vaatwasser, fornuis/oven en afzuigkap zitten bij de prijs in. Kraan hebben we bij de bouwmarkt gekocht. We hebben wel alles zelf opgehaald en zelf gemonteerd, dat scheelde onwijs in de prijs en met twee dagen zat alles erin.

1 like

Wij hebben gebruik gemaakt van een financieel adviseur. Dat kost ook wel wat geld (we betaalden geloof ik iets van 2000 euro) maar dat was zooo fijn. Wij zijn best slimme mensen, maar geen verstand van hypotheken. Zo’n man/vrouw kan je precies uitleggen waar je op moet letten, wat de addertjes zijn in alle beloftes die de geldverstrekkers doen en zoekt voor jou situatie de meest geschikte hypotheek uit. Ik denk dat door de keuze van hypotheek onze adviseur zichzelf al heeft terug verdiend, dus ik zou dit zeker aanraden.

2 likes

Een hypotheekadviseur en financieel adviseur zijn eigenlijk hetzelfde (soms doet die tweede ook nog wel lijfrentes, pensioenen oid).

@Captain_Oates dat is wel jammer dat ze dat niet duidelijk gezegd hebben, misschien hebben ze de aanname gedaan dat jullie dit wel wisten. Maar aflossing begin je inderdaad meteen te betalen, rente krijg je nog even gecompenseerd (deels) via het bouwdepot.

Ja, wij hebben ook een financieel adviseur. Maar dus diverse gesprekken gehad bij adviseurs om te kijken welke het beste beviel :slight_smile:

aah zo! Ik dacht bij adviseurs van banken/hypotheken, dus negeer mijn opmerking maar :see_no_evil:. Want die beloofden ons ook gouden bergen en daar bleek niets van te kloppen.

Ik heb zondag een bezichtiging voor een (huur)huis. Nu heb ik nog niet zoveel ervaring. Ik weet dat er een aantal anderen komen. Wat zijn vragen die je moet/kan stellen en hoe zorg je ervoor dat je er uitspringt?

Zouden jullie wat meenemen of is dat overdreven etc.

Ik heb er geen directe ervaring mee, maar ooit weleens naar gekeken. Er zijn maar heel weinig banken die het doen, waaronder de Rabobank. Daar heet het geloof ik de generatie hypotheek. Rabobank vertelde mij dat ze die alleen gebruiken wanneer je net stukje te kort komt, niet om (zoals ik wilde) een halve ton extra te financieren. Maar misschien weet @mikselke er meer over, volgens mij heeft ze in de hypotheken hoek gewerkt!

1 like

Als de huidige bewoners er zijn zou ik vragen naar geluidsoverlast, contact met de buren, of ze gebreken hebben opgemerkt in huis.
En om te zorgen dat je het krijgt moet je denk ik vooral zorgen dat je al je papieren bij elkaar hebt (inkomensverklaring (loonstrookjes/jaaropgaaf), verhuurdersverklaring (als je al huurt), uittreksel van de GBA, scan van je paspoort) zodat je dat direct kan inleveren als ze erom vragen.

2 likes

Lenen of schenken is inderdaad beter. Bij lenen moet je het overigens niet bij de bank vertellen indien je hebt afgesproken om de lening bijv maandelijks terug te betalen, zij zien dit gewoon als een verplichting (zoals bijv studieschuld) en dan wordt je eigen leencapaciteit dus flink gekort. Mocht je van ze gaan lenen en de lening ook terugbetalen, moet je natuurlijk wel zelf opletten dat het binnen je financiële mogelijkheden past allemaal.

1 like

@Chesirecat lenen of schenken is idd het beste. Lenen kan soms met een familiebankconstructie, maar dat hebben banken ook niet graag. De generatiehypotheek is iig niks, in de praktijk bijna niet te doen

1 like

Weet iemand hoe het zit als je ondernemer bent (sinds net meer dan een jaar) van een goed lopend bedrijf qua lenen?

Zouden natuurlijk advies kunnen vragen maar zover zijn we nog niet en dan is naar de bank gaan toch een hele stap. Plus een nieuw huis zou ons derde koophuis betekenen :speak_no_evil: best heftig