Huizentopic

Bij Rabo is het moeilijker geworden weet ik, als je 3 jaar hebt is het sowieso het makkelijkst. Zou bij een onafhankelijk adviseur kijken, die kan voorwaarden vergelijken van verschillende verstrekkers en je ook meteen vertellen of het überhaupt kans van slagen heeft.

1 like

Super leuk dat je een bezichtiging hebt!
Ik zou voor een huurhuis niets meenemen, meestal zijn een makelaar aanwezig en soms de huidige bewoners, en die beslissen beide niet wie de nieuwe huurder wordt.
Mijn ervaring is dat je idd snel (vaak dezelfde dag nog) de gevraagde papieren in moet sturen naar een makelaar, en dan kiest de eigenaar wie hij het meest geschikt vindt. Vaak gaat dat ook op beroep/inkomen/aantal bewoners. Daar kun je dus niet zo veel aan beïnvloeden.
Wat ik wel vaak deed was in mijn mail aan makelaar (dan ging ik er van uit dat deze in z’n geheel doorgezet zou worden aan de eigenaar) kort aangeven dat ik het huis graag wil, 1 a 2 dingen noemen die ik er fijn aan vindt (bijvoorbeeld locatie, aantal kamers) en dat ik flexibel ben wat betreft de ingangsdatum van de huur. Dat laatste heb ik een keer als tip gekregen van een makelaar, omdat verhuurders soms niet precies weten wanneer de huidige huurder eruit zal zijn, en ze eigenlijk de volgende dag het huis alweer verhuurd willen hebben.
Qua vragen heb ik geen tips, kijk vooral kritisch naar het huis; moet er veel geklust worden en wil je dat doen/heb je daar tijd voor? Zie je jezelf daar wonen? Loop ns een groter rondje door de buurt voor of na de bezichtiging als je die nog niet zo goed kent.
Ben benieuwd hoe het zondag is! Ga je alleen of met je vriend?

1 like

Wij hebben onze keuken gekocht! Vorig weekend eerst wezen kijken, tekening gemaakt, alles klaar (incl. prijsopgave) maar we wilden er nog even over nadenken. Afgelopen weekend terug geweest, nog wat aanpassingen gedaan in het blad en de grootte van de kastjes en nu he-le-maal blij! We zijn uiteindelijk toch wat over ons budget gegaan omdat wij van alle kanten het advies kregen om toch voor inductie te gaan ipv nog op gas koken. Ik wilde heel graag een fornuis, wat mijn vriend ook mooi vond, dus dat werd helaas wat duurder. Maar, nu heb ik een fantastisch mooi matzwart, Italiaans, 90cm breed inductie fornuis :heart_eyes: Dit is hem:

We hebben een bijpassende matzwarte afzuigkap, spoelbak en kraan. Nu nog een jaar wachten :frowning:

13 likes

Ik heb donderdag mijn allereerste bezichtiging en vind het super spannend haha. Omdat dit mijn eerste bezichtiging is heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben bang dat, als ik het appartement super leuk vind het toch niet aandurf omdat ik niks heb om te vergelijken of dat ik ga denken; “ach er zijn vast wel nóg leukere appartementen”. Daarbij gaat de huizenmarkt hier onwijs snel, ik ben al een aantal keren te laat geweest dus ik heb geen weken de tijd heb om er overna te denken na de bezichtiging. Is er toevallig iemand die ook maar 1 huis/appartement heeft bezichtigd? Voel je het echt aan of het iets voor je is of niet?
Edit: ik wil gaan kopen, niet huren

Ik heb bij Mn eerste appartement ook maar 1 bezichtiging gehad en woon er nu al weer 3,5 jaar. Het zag er netjes uit en voldeed ook aan onze tijdplanning destijds. Dit is wel huur overigens.

1 like

Fijn dat je er nooit spijt van gehad hebt! Ik was vergeten erbij te zetten dat het over koop gaat.

Mijn vriend en ik hebben afgelopen maand ook onze eerste woning samen gekocht. We wouden in het nieuwe jaar zo stilaan beginnen rondkijken en uiteindelijk hebben we maar één woning gezien. En beiden waren we meteen verkocht. Alles wat we graag wouden hebben in een huis was er en we waren ook echt verliefd op de ruimtes en de sfeer van het huis. Het moest allemaal heel snel beslist worden, dus we wisten dat we snel moesten reageren en we hebben het gewoon kunnen kopen. Nu hebben we echt nog geen spijt, mijn vriend kijkt nu nog af en toe naar andere woningen die op de markt komen en dan zegt hij ja we hebben een betere koop gedaan, nog niets gemist of iets dergelijks :). Veel mensen snappen niet dat we maar één iets bezichtigd hebben, maar als het klopt dan klopt het gewoon en moet je ervoor gaan.

4 likes

Wat fijn dat het goed bevalt! Ik werd toevallig net gebeld of ik ook morgenochtend kon, omdat er ontzettend veel interesse is. Ik was de eerste die belde dus willen ze mij ook als eerste het appartement laten zien. Daardoor voert hij de druk ook op. Voor mij persoonlijk gaat t onwijs snel. Lang verhaal kort: weg. Lastig is dus dat ik zo snel mogelijk weg moet maar geen overhaaste beslissingen moet en wil maken.
Edit: niet quoten aub, misschien haal ik het verhaal nog weg ivm herkenbaarheid. :blush:

@Flamingo Ohja als je inderdaad nog maar kort met kopen in je hoofd zit dan kan ik wel begrijpen dat het allemaal veel ineens is. Kan er morgen iemand meegaan met je? Zeker om te kopen is het wel handig dat iemand mee is, je ziet meer dan als je alleen bent en zeker om zo’n grote beslissing te maken. Ik vond het ook vreselijk dat er zo’n druk was dat je wel moest direct een bod uitbrengen of het was sowieso weg. Hopelijk krijg je wel duidelijkheid voor jezelf als je het gaat bekijken!

1 like

Mijn vriend en ik hebben niet één huis bekeken toen we besloten te gaan kopen. Liepen zo tegen een nieuwbouwproject aan waarvan we ook alleen maar een buitenaanzicht hebben. Vind het enorm spannend, maar heb er onwijs veel zin in.

Als het goed voelt is het goed toch.

1 like

Wij hadden ook niet echt het idee om te gaan kopen, gingen uit nieuwsgierigheid kijken bij een renovatieproject, werden uitgeloot en besloten het te doen. Mega spannend, maar we hebben daarna nooit meer echt getwijfeld over het huis. Denk dat je het wel voelt als je er leuk kan wonen en het voor je ziet en naar dat gevoel moet je ook echt luisteren.

Wat bij ons ook meespeelt is dat het een goede koop lijkt te zijn. Gewilde stad, onder de waarde gekocht en totaal naar onze smaak verbouwd. Daardoor denken we ook een beetje: wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat we weer weggaan met alle rompslomp daaromheen? Daar kunnen we mee leven.

1 like

Mijn vader gaat met mij mee, hij heeft heel veel verstand van de huizenmarkt en waar op gelet moet worden dus dat is wel heel fijn. Heb even overlegd met mijn vader en ik laat mijn vader de leiding nemen, natuurlijk ben ik degene die er zou gaan wonen maar ik ben ook maar n simpele meid van 23 die niet kritisch kan kijken en zijn omdat ik 0 ervaring heb haha. We gaan t zien morgen!

1 like

Wat spannend en leuk! Succes morgen!!

1 like

@Suvi Proficiat met je aankoop! Ah die kriebels en gedachten bij zo’n grote beslissing, ik kan het moe goed voorstellen.

@Flamingo hoe is het geweest gisteren?

2 likes

Ik heb gisteren meteen een bod gedaan en vanmorgen is die geaccepteerd!:tada:

20 likes

Aah proficiaat!

1 like

Dankjewel! 15 mei krijg ik de sleutel, best snel ook dus ik ben helemaal happy haha

4 likes

Ik heb deze week mijn eerste kijkdag gehad op de bouwplaats! Zo gek.

5 likes

Bij ons gaan ze waarschijnlijk in juli starten met de bouw. Binnenkort eindelijk hypotheek regelen en naar de notaris. Het is een groot project dus zal daarna nog wel een jaar of 2 duren :sweat_smile:
Gelukkig hebben we geen haast.

1 like

@Flamingo en @suvi gefeliciteerd! Spannend.

Bij ons is voor de 2e keer een bod afgewezen afgelopen week, dit keer omdat er 7 biedingen waren. Vraag me echt af of we ooit een huis krijgen, zo frustrerend.

2 likes