Huizentopic

Ik denk dat je daar zelf ook voorzichtig mee moet zijn, want zodra je de startersverklaring invult verklaar je ook dat je het huis zelf als hoofdverblijf gaat gebruiken. Dus als de belastingdienst een controle houdt moet het niet zo zijn dat die oude bewoners er nog maanden hebben gewoond, want dan krijg je een naheffing van 8% en misschien zelfs een boete.

2 likes

Ik zou er van uit gaan dat het ook hier een biedmoment wordt. Zeker als zij het echt promoten als vanaf prijs. Maar dat kun je nu toch al wel aan de verkoopmakelaar vragen?

Wij hebben ook op huizen geboden met een vanaf prijs waarbij je op een vast moment je definitieve bod door moest geven, dus ik zou daar niet te veel op hopen. Je kunt natuurlijk tijdens de bezichtiging vragen of je direct in overleg kunt met de verkopers en gelijk een bod uit kunt brengen, maar zoals @Zitzak al zegt werkt dat alleen als je nog tussen de eerste paar bezichtigingen zit.

Wij waren een week op vakantie (was al gepland) en hadden in die week alle bezichtigingen laten plannen door de makelaar. In die week is het gelukkig ook verkocht.

1 like

Dat is wel iets dat je juridisch helemaal dicht moet laten timmeren, wie betaalt schade die in de tussentijd ontstaat? Hoe controleer je dat? Wat als het overmacht is? Als een windhoos je dak eraf blaast of een brand je hele huis plat legt? Wat als er misschien toch schuld is omdat de verkoper in slaap is gevallen met de bitterballen in het vet? Wat als de verkoper in de tussentijd in scheiding raakt en weigert te vertrekken? Zich beroept op een vorm van huurdersrechten? Het huis nogmaals verkoopt aan iemand anders?
Allemaal kleine kansen, maar als je op de overdrachtsdatum dan ineens de sleutel van een berg as krijgt en niemand gaat de herbouwkosten vergoeden ben je de pineut.

8 likes

Ik ben al gestopt met hierop hopen. Toen we in oktober enkele huizen serieus bekeken ging dat al standaard over oplevering in april/mei, dus ik schat het in als onhaalbaar. 30.000 en 35.000 valt me in Utrecht eigenlijk nog mee op de prijsklasse vanaf 400.000. Maar het is inderdaad niet normaal.

1 like

Dat de verkoopmakelaar bij aankomst al aangeeft dat er al X biedingen zijn. Was te verwachten maar urgh laat je hoop toch best varen als je je bedenkt dat we bij andere huizen met tienduizenden zijn overboden… We vonden het wel echt een tophuis en gaan het toch maar proberen waarschijnlijk. Niet geschoten is altijd mis. :four_leaf_clover::four_leaf_clover:

2 likes

Waren steeds verkopers die een groter nieuwbouw huis gekocht hadden.

1 like

Ja hoor ik ook regelmatig. Lekker naar die geliefde stadsvilla’s :face_vomiting:

———-
Ben echt klaar met het gevoel dat iedereen steeds een dubbele agenda heeft en je links en rechts verneukt wordt waar je bij staat. Of wij ff zonder voorbehoud van financiering willen bieden zodat jij geen problemen krijgen met financiering van je nieuwe huis. Joe anders verkoop je eerst een van je twee huizen voordat je het volgende koopt en dan hoef je mensen niet tegen elkaar uit te spelen.

1 like

100% zeker dat het bijdraagt aan de druk als je voor en na je bezichtiging mensen ziet die ook heel enthousiast zijn over het huis en flarden van hun gesprek opvangt.
Natuurlijk wéét iedereen dat ze niet de enigen zijn, maar als de concurrentie een gezicht krijgt vóel je het ook.

1 like

Ja ik spreek ook vooral vanuit mijn eigen ervaring hoor. Geloof ook wel dat het soms zo zal werken, maar bij elk huis dat ik bezichtig maak ik dit mee dus ik heb zelf het idee dat dit misschien vroeger zo werkte maar dus iedereen het nu wel gewend is ofzo haha. Ik ervaar er zelf totaal geen extra druk door. Maar goed, dat is ook voor iedereen wel anders natuurlijk!

& @mikselke @George bedankt voor jullie reacties! We hebben inmiddels gehoord dat ze het via online bieden gaan verkopen. Weet nog niet zo goed of dat juist voordelig voor ons is of niet, maar we gaan het zien :thinking:

Oh dit heb ik ook een keer gedaan. Vond het best heftig, gelukkig hadden we duidelijk een maximum bedrag afgesproken. Je zag dat de mensen met makelaar een heel laag nummer hadden. Onze makelaar was niet zo’n fan omdat je mensen echt tegen elkaar uitspeelt, maar ook omdat mensen dan niet in een keer hun eindbod hoeven te doen. Het werd ook steeds met twee minuten verlengd dus het was veel later klaar dan de oorspronkelijke eindtijd.

Dat ken ik helemaal niet! Hoe gaat dat dan in z’n werk?

& @C3PO Het is volgens mij net zoals een veiling. Dus je ziet wat anderen bieden en dan kan je daar overheen of stoppen, volgens mij staan ook de aanvullende voorwaarden erbij (bijvoorbeeld ‘zonder voorbehoud van financiering’ oid) maar dat weet ik niet zeker.

2 likes

Mag dit wel? Makelaars mogen kopers niet tegen elkaar uitspelen?

1 like

Zo denk ik inderdaad ook een beetje, maar volgens NVM zelf is het een ‘transparant biedingsproces waarbij iedereen een gelijke kans krijgt’. Right 🥲 Maar goed. Ergens vind ik dit misschien nog wel minder vervelend dan zo’n inschrijving waarbij je dan daarna nog uren zit te wachten van: was het genoeg, zouden er veel anderen bij geweest zijn, hoe waren onze kansen eigenlijk etc. want vind dat wel echt gekmakend haha

2 likes

Wij hebben ook keer een huis met online bieden gehad, maar dat was gewoon een formulier en je zag geen andere biedingen?

Edit O misschien toch anders. Jemig wat heftig. Zorg dat je voor jezelf een maximum hebt en blijf daarbij aub!

O en de verkoopmakelaar ziet dus ook niet van wie welk bod is, pas achteraf? Want dan kan hij alsnog z’n vriendje aankoopmakelaar prijzen bij de verkopers. Al zullen zij sowieso wel misschien onderling contact hebben, dus dan kan dat sowieso. Wat een stom gebeuren

2 likes

Ja wat @LoisLane omschrijft is ook mijn ervaring.
Zat een beetje opgefokt achter mn laptop en de makelaar deed op afstand onze bieding. Die gebruiken steeds een eigen account dus het kan goed zijn dat ze de inlognummers van de andere kantoren weten.

En @KipTokTok ik vind het ook tegen elkaar uitspelen en onze makelaars zijn er ook zeker geen fan van.

1 like

Wij hadden het laatst met onze aankoopmakelaar over online biedingen en zij zegt ook van; het lijkt heel transparant maar dat is het niet. Wie zegt dat de verkoper niet even een familielid achter de laptop heeft gezet om de prijs wat op te drijven? Ik denk ook dat je met zo’n online bieding veel sneller geneigd bent om verder te gaan dan je eigenlijk zou willen. Super slim van de verkopende partij maarja…

Al vind ik het ook wel rot dat je nu totaal niet weet wat anderen bieden. Misschien zit je wel 10.000 boven de één na laatste of misschien maar net 1000 onder en loop je het daardoor mis? Ik vind die ontwetendheid best lastig. Wij weten dat er meerdere mensen hebben geboden maar hebben geen idee of we daar uberhaupt bij in de buurt zitten.

1 like