Huizentopic

Even janken hoor, maar we hadden zo ongeveer ons droomhuis gezien op funda gisteren. Stond al wel een week online dus we wisten dat de kansen laag waren maar toen we vanochtend meteen belde was het: “JWe doen geen bezichtigingen meer er hebben al 40 mensen een bod uitgebracht nav de bezichtigingen vorige week en ze zitten allemaal boven de vraagprijs. Je kan wel nog zonder kijken een bod doen.”.

Ok thx, op naar het volgende huis.

Wow 40 biedingen… Gekkenhuis. Wel echt rot voor je zeg!! Ik hoop dat je snel een ander droomhuis vindt waar je wèl op kan bieden!
—————————————————-
Wij zijn nu weer in afwachting tot we wat horen over een bod. Acht de kans klein want ook een gewild huis maar vind het toch weer zo spannend! Ooit zal er toch een moment komen dat ons bod wordt geaccepteerd, en ik zou er totaaal geen problemen mee hebben als dat bij dit huis het geval is.

Ja pfff bizar. Weet ook niet of ik dat exacte aantal moet/wil geloven maar het huis zal sowieso wel weg gaan voor veel meer dan wat wij ervoor betaald zouden hebben dus het maakt eigenlijk niet echt uit of het nu 20 of 40 zijn haha. Maargoed, we gaan vanmiddag naar een aankoopmakelaar want we willen toch wel net voor 1 april de paseerdatum hebben dus mogen wel opschieten.

Ahhh spannend van jullie huis! Hopelijk is jullie bod het winnende bod!

1 like

Wij zouden ook donderdag een heeeel leuk en betaalbaar huis gaan betalen, maar ik belde 5 minuten nadat ik de Funda-notificatie had gekregen en toen had ik al een gestresste makelaar aan de telefoon. Ze belde me toen op zaterdag om de bezichtiging 2 dagen naar voren te halen (waarop wij niet konden), maar daar was ze heel blij mee (trut) want er waren al 10 bezichtigingen geweest en 2 biedingen, dus ze gingen het allemaal veel eerder sluiten. Echt zo stom :pensive: als je dat weet houd je er rekening mee, maar nu ben je dus gewoon de lul omdat je in eerste instantie pas op donderdag kon. Naja, jammer dan.

Ahh super vervelend is dat zeg. Heb dat ook een keer gehad. Sindsdien ga ik maar op elk voorstel in voor een bezichtiging en heb ik al heel veel smoesjes bedacht voor werk om afspraken te verplaatsen omdat er last minute toch nog een bezichtiging mogelijk was

1 like

Nou, het hele online biedingsfeest gaat niet door. Werden net gebeld door onze makelaar dat de verkopers het onderhands aan een ‘kennis’ verkocht hebben en de bezichtigingen daarom wilden afblazen. Ze geloofde daar vrij weinig van en denkt eigenlijk dat ze gewoon een groot bod hebben gehad, maar goed. We kunnen dus weer opnieuw beginnen :expressionless: We hebben vrijdag nog een bezichtiging en dat huis is echt perfect, alleen staat het niet persé in een kindvriendelijke wijk (nergens speelruimte bijvoorbeeld) en is het 20km van onze stad af dus daar twijfelen we eigenlijk te veel over.

Nou, ons bod is niet geaccepteerd. Best wat over geboden, maar blijkbaar nog steeds niet goed genoeg. Hebben nu 6 keer een bod ergens op uit gebracht (telkens flink boven de vraagprijs) en ik word er echt moedeloos van. Vooral als je hoort dat de prijzen wéér flink gaan stijgen :unamused:

Het is toch niet te doen om nu een huis te kopen, ik heb echt medelijden met woningzoekers hoor…
Ik vind het heerlijk op Funda te neuzen, maar de meest aftandse woningen gaan hier nu weg boven de 3 ton. Bizar…
Toen ik een woning kocht (10 jaar geleden) kreeg je dat soort woningen niet verkocht boven de 2 ton.

Vrienden van mij hadden een woning te koop staan, daar heeft een stel op kijkdag 1 gelijk een bod neergelegd van 100.000 boven de vraagprijs!!?! :hushed:

Dit kan toch niet heel lang zo door blijven gaan toch? Ik maak me echt zorgen dat als de markt instort half Nederland met mega hypotheken zit… en wat als je dan noodgedwongen je huis moet verkopen?? Dan heb je echt een probleem hoor…

1 like

:frowning: huis waar ik vrijdag gekeken heb en super enthousiast over was is verkocht. zal wel een lekker bod zonder voorbehoud zijn want daar zaten ze overduidelijk naar te vissen. kutzooi.

1 like

100.000!!?? Dat is echt niet normaal. Wij hebben overduidelijk bizar veel geluk gehad als ik jullie verhalen lees. Eerste huis waar we op boden hebben we voor de vraagprijs gekregen. Hoop echt dat het jullie allemaal snel lukt!

Balen! Onze makelaar zei ook dat ze het niet gebruiken want dan gaan mensen niet hun eindbod doen, maar gewoon steeds een stapje hoger zitten dan de vorige. Stom he op z’n tijd :frowning: Hopelijk komt er snel wat moois voor jullie voorbij?

Ze zijn de wijk waar ik woon aan het renoveren (veel huurflats gesloopt en daar komen nu koopwoningen) zag net de prijzen voor de nieuwbouw in de wijk waar ik woon en die zijn behoorlijk hoog… goedkoopste woningen zijn 390K, de duurste ruim 500K… De nieuwbouw hier in de wijk is óf sociale huur, óf minimaal 4 ton, er zit gewoon niets tussen (ja alleen het blokje van 10 huizen waar ik woon). Ik snap het ook niet, een heel groot deel hier is al sociale huur en die kloof tussen huidige en nieuwe bewoners is toch enorm groot? Ik vraag me af of dit de sfeer in de wijk nou enorm gaat helpen.

2 likes

Dit vind ik overigens het meest onrechtvaardige aan nu een woning zoeken. Dat ik rechtstreeks een grote zak geleend geld doorgeef aan mensen wiens enige verdienste een huis op de juiste locatie in de juiste tijd was die nu relatief goedkoper gaan wonen. Waarbij het risico volledig bij mij ligt en de verlichting volledig bij hen en het enige verschil tussen hen en mij kopen op het juiste moment is. Nu mag ik niet klagen (mijn vriend bezit een huis met forse overwaarde), maar het heeft echt iets heel vies en zou eigenlijk niet moeten kunnen.

12 likes

Ik vind dit ook echt wel naar inderdaad. Ik zat bv net in die eerste of tweede lichting die een studielening moest aangaan ipv een gift. Ben je (bijna) afgestudeerd, kom je moeilijk aan een baan, laat staan vast contract en zijn de huizenprijzen echt om te janken, vooral als je dan ook nog een studieschuld hebt. Mensen die net 3 jaar eerder zijn gaan studeren en dus werken (en dus een huis konden kopen) hebben het zoveel beter voor elkaar qua stufi en huizen. Ik zie jonge gezinnen in peperdure huizen, waarschijnlijk puur omdat ze het in de goede tijd hebben gekocht. Vooral als het nu dan niet eens lukt om een klein huisje/appartement te vinden voor een redelijke prijs voelt dat best rot. Voelt ook alsof je de rest van je leven een mega achterstand opbouwt omdat je nu zoveel meer moet betalen dan een huis eigenlijk waard is.

2 likes

Alleen de mensen die hun huis nu met een flinke overwaarde verkopen gaan zelf waarschijnlijk ook weer een huis kopen waar ze dik voor moeten betalen. Dus ook al hebben ze 50 duizend euro winst gemaakt, gaat die winst waarschijnlijk weer naar de aanschaf van een ander huis. En als je verhuist in de slechte tijd moet je ook verkopen in de slechte tijd, dus volgens mij blijft het altijd gedoe.

1 like

Eens, maar je had dat huis niet kunnen kopen of er meer voor betaald als je die overwaarde niet had gehad. Dus uiteindelijk heb je toch een voordeel gefinancierd door een lenende starter omdat die geen smak overwaarde mee neemt. En ja; als de boel instort verkoop je met verlies, maar dat risico is voor die starter dus het grootst (die heeft de grootste schuld) én in mijn ogen net zo goed niet oké. Ik denk dat Nederland als de woningmarkt gezonder moet worden echt moet gaan nadenken over dit vraagstuk. Ook omdat we weten dat de prijzen tot nu toe altijd zijn gestegen en het inkomen al deccenia niet meer mee stijgt. Bijvoorbeeld door het taxatiesysteem aan te pakken waardoor een woning niet meer zo makkelijk waard wordt wat een gek ervoor wilt geven.

2 likes

Tenzij je 10 jaar geleden een hypotheek hebt afgesloten voor 30 jaar met een rente boven de 5%.
Dan kun je doordat je verhuist je hypotheek openbreken en ineens veel meer lenen voor hetzelfde maandbedrag… Hou je nog wel het risico in de toekomst, maar dit is wel de reden waarom er zoveel “jonge stellen” zo groot en luxe wonen…

2 likes

Volg je Cody Hochstenbach op twitter? Hij zegt zinnige dingen over de woningmarkt als onderzoeker.

1 like

Wij zijn zo’n stel. Met idd in “een goede tijd” gekocht en nu verkocht. En met lagere rente wonen we bijna 2x zo groot voor hetzelfde maandbedrag… in een huis wat idd een stuk duurder is…
Ja het is bizar. Het voelde ook bizar om daar te blijven wonen met “zoveel geld in de stenen” waar je niks mee kan… (je kan t ook niet makkelijk opnemen ofzo…) :grimacing:

1 like

Ja ik vind zijn zienswijze super interressant!

1 like