Huizentopic

Het is dat onze hypotheek maar voor 10 jaar vaststond en we nu sowieso profiteren van de lage rente, maar ik snap heel goed dat mensen bewust gaan verhuizen om die reden hoor!

Al is het bizar als je ziet dat het huis van de buren met bijna een ton aan overwaarde weggaat… soms krijg ik het daar ook een beetje zenuwachtig van als in: “moeten wij daar ook niet iets mee…”

Ja wij hebben er maar 4.5jr gewoond (6jr sinds koop maar bouw duurde bijna 2jr). Naja dat was makkelijk “verdienen” :grimacing::see_no_evil:

Ja en van elke euro waar je voor werkt betaal je €0,40 belasting maar het gratis geld wat vrij komt als je je huis verkoopt is onbelast. Vind dat verschil echt onbegrijpelijk.

1 like

Is dat zo? Volgens mij alleen als je de overwaarde weer in een ander huis steekt toch?

Ja, klopt. En behalve dat dat onrechtvaardig is, drijft het ook de prijzen op.

Ja als vermogen in box 3… niet als inkomsten in box 1 verder, dus wel tegen een stuk lager tarief dan inkomen uit werk.

1 like

Ik denk wel deels, omdat mensen door die overwaarde wel meer kunnen bieden dan als ze dat niet zouden hebben.

2 likes

Maar daardoor komen er deels ook weer huizen vrij toch? Door dat mensen er uit trekken.

Anderzijds zit mijn vader dus in een bijna hypotheekvrij huis. Meer overwaarde dan hij terug wil kopen. Hij weigert zijn huis te verlaten, want dan moet je over het deel wat je niet gebruikt enorm veel belasting betalen… Dus hij blijft zitten waar hij zit, in een voor hem veel te groot huis.
Ik denk dat er best veel ouderen zouden willen verhuizen als ze die overwaarde (of naja grotendeels gewoon wat ze zelf hebben afgelost de afgelopen 40jr) bijv als pensioen aanvulling mogen gebruiken. En ja daar zijn allerlei foefjes voor maar daar hebben de meeste (denk ik) geen trek in. Te veel gedoe…

2 likes

Het is niet een plan van de PvdA maar van de Nederlandsche Bank. Sterker nog dat voorstel is om voor iedereen de overwaarde te belasten in box 3 dus ook van het huis waarin je woont.
Natuurlijk zijn en legio oorzaken te noemen dat de huizenmarkt verziekt is waarvan te weinig gebouwd misschien wel de belangrijkste is. Maar we moeten ook af van het idee dat je een huis koopt om er 10 duizenden euro’s of zelfs tonnen mee te verdienen.

Ik vind de plannen van dnb best oké, met zicht op het eerlijker maken van de welvaartsverdeling op de lange termijn. De voordelen voor huizenbezitters zijn gewoon erg groot, waardoor iedereen die slim rekent weet dat het uit kan om een woning te bezitten. Denk dat ze voor de huizenmarkt alleen niks gaan uitmaken. Denk ook dat er in Nederland nooit voldoende steun gaat zijn voor zo’n plan.

Ik snap het principe wel: je lost maandelijks een paar honderd euro af. Dan is dat toch jouw geld,
Alleen zit t in stenen. Maar het is dan idd spaargeld ofzo ja.

Maar ik denk niet dat dat instellen de oplossing is.
En heel veel mensen hebben wel altijd gedacht op deze manier te kunnen sparen voor hun oude dag. Denk dat je die juist moet stimuleren weg te gaan uit hun huizen door juist dje overwaarde niet te belasten :crazy_face:

Edit: ik heb alleen wel duizend vragen. Wordt je huis dan jaarlijks getaxeerd? En dan beter als met de geweldige WOZ waarde :’)?
En als je dat niet kan opbrengen? Omdat je alleen pensioen hebt en je afbetaalde huis (dus 0 woonlasten maar wel hoge overwaarde), moet je dan gedwongen verhuizen? Etc :crazy_face:

de enige echte oplossing is meer bouwen.

6 likes

Als je je huis verkoopt met overwaarde en die niet dat jaar in een ander koophuis investeert geldt het als inkomsten die bovenop je loon komen voor dat jaar en waar je dus gewoon 38% belasting over betaalt.

3 likes

Ja ik vind de ongelijkheid ook te groot. Deze plannen vind ik wel een beetje kort door de bocht. Vooral omdat de huurmarkt is verprutst door beleid en bezuinigingen. Voorraad sociale huurwoningen is gekelderd en particulieren huurders zijn overgeleverd aan buitenlandse beleggers en hun rechten zijn beperkt.
Ongelijkheid kan ook verholpen door positie van huurders te verbeteren. Ja dat kost geld en kopers belasten levert geld op maar een dak boven je hoofd is een mensenrecht.
Maar het was mij niet duidelijk wat ze in die plannen voorstelden om met de opbrengsten te doen.

1 like

Wat is enorm veel belasting? Al blijf je met een paar ton zitten is het niet ‘enorm’ veel, paar duizend euro per jaar. In verhouding niet ‘extreem’ als je bijv. woonlasten zoals verzekering, stookkosten, onderhoud etc. van een groot huis afzet tegen die van een kleiner huis. Dan heb je dat ook wel weer terugverdiend gok ik zo, of in elk geval grotendeels.

De woningmarkt is gewoon ziek en verzadigd. Ouderen kunnen nergens terecht en blijven tegen wil en dank lang in een groot huis, er wordt te weinig gebouwd, er is te weinig te huur. Heb ergens wel eens gelezen dat dit een uitwas is van langdurig beleid waarbij de VVD een grote vinger in de pap heeft want die zijn niet mega bezig met sociale woningbouw etc. of woningbouw überhaupt lijkt het wel…

3 likes

Nou idd een paar duizend euro per jaar is in 20jr (stel je gaat met 65 in zo’n service flat en leeft dan nog 20jr) toch snel een halve ton. Dat is best veel geld… :see_no_evil:

Edit: en je maandlasten gaan omhoog denk ik? Want een service flat huren incl eventuele zorg ben je zo 1000/1500€ verder.
Ik weet wel dat m’n pa dat nu niet kwijt is aan woonlasten :see_no_evil:
Dus hij stelt nu: dan blijf ik wel hier zitten en laat ik op kosten van het rijk iemand komen via de WMO ofzo als dat nodig is.

Gewoon meer spenden! Aan zijn kind (aka jou dus) schenken, beleggingsdeposito’s voor de kleinkinderen. Opties te over :grimacing: een donatie aan een medeforummer mag ook :no_mouth:

1 like

Haha ja en dan weer zeuren dat ZO’N jOnG sTeL zonder voorbehoud van financiering koopt :smirk::stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit: dit ja zwaar sarcastisch haha. Hoop dat het er vanaf druipt maar je weet het niet :joy:

2 likes

Maar als hij er eeuwig blijft wonen betaal je toch uiteindelijk veel meer erfbelasting dan hij aan vermogensbelasting zou betalen?

1 like

Hij zal eeuwig leven :smirk:
Maar hangt er vanaf wanneer hij sterft. Doordat dan door 4 gaat en er dus ook 4x een belastingvrije voet is is het dan (bij 350.000) zo’n 5000€ Per kind dus 20.000€. En anders dus 50.000. Dus dat scheelt alsnog.

Naja grofweg dan deze getallen en met het idee dat alle belastingschijven en regelingen hetzelfde blijven de komende 20jr :roll_eyes::face_with_monocle: