Huizentopic

Ik vind het nu vooral lullig met vaste contracten. Daar kun je zelf zo weinig aan doen! Ja, zoeken naar een baan met direct een vast contract succes (als iemand nog tips weet let me know). Heb het onwijs naar m’n zin op m’n werk, heb echt een toegevoegde waarde en ken de organisatie helemaal, maar ja geen budget dus in oktober lig ik eruit. Kan dus nu ook niet beginnen met een huis zoeken terwijl ik prima verdien.

Hadden ook nog de optie om m’n ouders iets te laten kopen en dat te verhuren aan ons, maar die overdrachtsbelasting is ontzettend omhoog gegaan (8% uit mn hoofd) dus daar hebben we ons maar bij neergelegd.

Een variant waarbij de eigen woning belast zou worden in box 3 is bijvoorbeeld dat dat in combinatie zou zijn met een hoge vrijstelling, bijv ter waarde van de gemiddelde woningprijs op dat moment (stel 300k). Je betaalt dus alleen vermogensbelasting als je in een relatief duur huis woont. Als je besluit je huis te verkopen en dit geld op de bank zet heb je ook die hoge vrijstelling. Zo voorkom je dat geld onnodig vast zit in stenen.

Ik verwacht dat dergelijke ingrijpende maatregelen geleidelijk worden ingevoerd, bijvoorbeeld over een periode van 10-30 jaar zodat woningbezitters niet voor verrassingen komen te staan. Het geld dat het oplevert (voornamelijk door het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, die kost miljarden per jaar) wordt dan waarschijnlijk teruggesluisd in de vorm van lagere tarieven in de inkomstenbelasting. Kopers worden nu bovenmatig gesubsidieerd, daar zijn vrijwel alle economen het inmiddels over eens. Door die herziening wordt de verhouding minder scheef.

Het CPB heeft vorig jaar een aantal scenario’s doorgerekend en daar blijkt uit dat bij het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek kopers er weliswaar vaak iets op achteruit gaan, maar de totale welvaart neemt toe en de huizenprijzen worden verwacht te dalen. Hoewel veel natuurlijk afhankelijk is van de beleidskeuzes die worden gemaakt.

2 likes

Ik denk dat je beiden moet doen. Huren moet aantrekkelijker, maar huizenbezit is in Nederland op allerlei manieren financieel te aantrekkelijk en te makkelijk gemaakt. Denk aan hypotheekrenteaftrek, belastingterruggaves, lage belastingen, grote financieringsmogelijkheden. Terwijl: het is gewoon een vorm van geld opbouwen en het rendeert over de lange termijn altijd. Zoals hierboven uitgelegd valt de hoeveelheid belasting dus best mee. Als je dat niet kwijt kan woon je overduidelijk in een veel te duur huis. Huren moet aantrekkelijker, maar kopen mag tegelijkertijd best minder aantrekkelijk gemaakt worden door de eigen woning eerlijker te belasten. We zien aan alle kanten dat het huidige systeem namelijk niet uit kan.

@soarin wel eens naar de arbeidsmarktscan gekeken?

1 like

Nou en ook dat werkt niet. Mijn man heeft meteen een vast contract gekregen, maar ik las online dat banken dat niet vertrouwen als je meteen een vast contract krijgt, dus de eerste 3 maanden krijg je sowieso geen hypotheek haha :smiley: ik hoor morgen in een hypotheekgesprek of dit klopt. Niet dat 3 maanden nou zo vreselijk lang is, maar toch

1 like

In dat geval kan je adviseur ook gaan rekenen met het UWV-verzekeringsbericht, een berekening van je jaarsalaris op basis van je arbeidsverleden geloof ik. De grote banken accepteren deze ook. Bij mij scheelde het loon daarop weinig met mijn loon nu, dus als ze daarmee gingen rekenen, had het ook gewoon gekund. Je kan alleen niet meer uit alle verstrekkers kiezen.

Is wel prettig als het verkrijgen van een werkgeversverklaring stroef loopt. Overigens loopt onze hypotheekaanvraag nu gewoon op basis van mijn vaste contract en het contract van mijn vriend dat hij pas sinds oktober heeft. Maar omdat hij nooit werkloos is geweest, vindt de hypotheekaanbieder het prima volgens de adviseur. En anders had hij gerekend met het verzekeringsbericht, zei hij.

1 like

Ah shit haha. Best logisch als je erover nadenkt en 3 maanden valt ook mee, maar wel een domper.

Je hebt gelijk, het is box 3, vermogen, niet box 1 inkomen:

1 like

Ik ben echt teeheeeeering agressief inmiddels over die k.u.t. Keuken en badkamer leverancier.
3/4e van die keuken is er inmiddels weer uit geweest en wacht op nalevering. Vanochtend was nalevering ACHT. Weer om 6.15 naast je bed.
“We hebben alleen het blad, de kasten komen nog! Excuses!”

Echt het stoom komt uit m’n oren.
Via de klantenservice krijg je echt geen fuck bereikt en ik overweeg echt een essay op Facebook te knallen waarin ze compleet zwart maak :grimacing::grimacing::grimacing::grimacing:

4 likes

Aahh shit zeg! 8 naleveringen is echt bizar, vooral dat het dan nog niet eens geregeld is. Ik vrees ook voor onze verbouwing en keuken straks (er valt nu moeilijk een keuken te kopen tijdens lockdown) en ze waarschuwen nu al voor vertraging :sob:

Even iets anders, wel keukengerelateerd, jullie hebben een bora inductie met afzuiging toch? Is het een aanrader? Ik hoor zulke verschillende verhalen. De ene keukenwinkel zegt bora is het beste en andere merken kunnen het niet evenaren terwijl de andere keukenwinkel zegt dat bora veel herrie maakt je de filters vaak moet vervangen en die heel duur zijn.

Onze aankoopmakelaar stuurde gister een leuk huis door. 110m2 in de vinexwijk naast Utrecht. Staat voor rond de 410k op funda, hij verwacht een verkoop rond de 470k. Het is in 2018 verkocht voor 350k. Die prijsstijging is echt gestoord. Dit is het nooit waard (vond op huispedia deze prijsontwikkeling van dat huis).

Crazy… zo ontmoedigend. Ik merk dat ik echt desperate begin te worden, zeker gezien het aanbod dat naar mijn idee echt op een ultiem dieptepunt zit.

Nieuwe badkamer en nieuwe keuken. Het is een huis uit 2007. Renovatie is vooral op smaak, want als je de foto’s uit 2018 bekijkt is het niet echt dat je denkt: hier zijn grootse dingen gebeurd.

1 like

Wij wonen in het oh zo mooie Zoetermeer en vergelijkbare woningen uit hetzelfde blok die dit jaar zijn verkocht zijn voor ongeveer 200k meer verkocht dan 5 jaar terug is aangekocht (nieuwbouwproject). Verkoopprijs lag rond de 420k en de woningen kostten destijds 230k. Gewoon voor een rijwoning van rond de 120 m². :woozy_face: :dizzy_face:

Wow zo bizar, dan denk je echt van die mensen die het verkopen die zitten er warmpjes bij…

Terwijl je lang niet altijd invloed hebt op wanneer je voor het eerst iets koopt. Heb genoeg vrienden die al 3 jaar wachten totdat de markt klapt maar als je dit leest dan duurt dat nog wel even :frowning:

Jaa wij zijn er heel blij mee! Kan wel een filmpje sturen als je wilt! Slide maar in de DM haha.
Ik was laatst in slaap gevallen op de bank en m’n man had gekookt. En ik werd wakker en rook echt niks. Stond op om naar de keuken te gaan, en zag toen pas dat ie gekookt had! (& is 1 open ruimte). Dus hij zuigt eeeecht goed luchtjes af!

Nou. We hebben iig het goede blad nu. Nu de rest nog :grimacing:
Nog 3 naleveringen te gaan, met beetje pech 4.

2 likes

Ja moest voor levering. Of aan de deur of van te voren overmaken anders leveren ze niet :roll_eyes:
maar als ik een opsomming maak van wat er fout ging…

Gedoe

Keuken:

• blad was beschadigd, dus kregen een noodblad (oké netjes 2dgn van te voren gemeld)
  • verkeerde Kasten (deurtjes ipv lades)
  • verkeerde vaatwasser
  • veel beschadigingen op deurtjes en wangen enz
  • bevestigingsmateriaal kraan zat er niet bij
  • noodblad waren ze vergeten voor te vrezen voor kookplaat & kraan
  • kastje voor de Bora was niet juist
  • verkeerde greeplijsten
  • verkeerde maat onder plint

Badkamer:

• wasbak was stuk
  • 2 potten met fabrieksfout - lekten
  • bij afleveren hebben ze de vork van dat heftruckje zo dwars door het pallet tegels geramd: 6 dozen maar de knoppen
  • de installatie tekening was gebaseerd op andere producten dan de geleverde producten. Bijv bad was verkeerd…
  • levering kwam sowieso een dag te laat

En voor de levering bij het compleet maken van de order:

• Gehele toilet tegels waren ineens verdwenen tussen de offerte en de orderbevestiging (gewoon zelfde bedrag maar 10m2 tegels poef weg?)
  • de keuken zoals de verkoop ‘m had ingetekend, kon technisch niet (overstek van het blad voor de bar).
  • bij ze laatste doorneem afspraak wilden we de tegels nog 1x zien (want tussen de eerste afspraak en tweede zat ruim een jaar door nieuwbouw): van te voren gebeld; liggen die in jullie showroom? -Ja!
    Daar gekomen: oh… nee die heb ik niet! Sorry! Weer vrije dag voor Jan. L.

En ze nemen overal 10wkn de tijd voor km na te leveren. Super kut want je zit overal op te wachten en het komt in kleine beetjes… En telkens om 6u ‘s ochtends :’)…

Nooit meer een keuken of badkamer van een mandenmakers groep concern​:upside_down_face::grimacing:

Ahh top! Ik had op je insta inderdaad een filmpje gezien waar je zag dat hij de stoom echt naar beneden trekt. Fijn dat hij echt werkt!

En wat een gepruts zeg… Er kan natuurlijk altijd was misgaan maar dit is niet normaal. We proberen sowieso die club te mijden, heb er zoveel slechte verhalen over gehoord. Ook dat je zomaar de helft op een keuken kunt ‘afdingen’ dat klopt toch niet :face_with_monocle:

Haha ja wij hebben 47% korting gehad ofzo :joy::crazy_face:

Maar we waren zó zo verliefd op een type badkamer tegel daar… bij 3 anderen geweest maar nergens hadden ze die… en alle alternatieven was het net niet.
Idem dito voor het keukenblad.

Het materiaal is ook wel gewoon goed. De gene die de badkamer tegels kwam zetten was er ook over te spreken. Maar de service en kunde is gewoon… nul🙃

1 like

Ik snap het helemaal hoor als je eenmaal ergens verliefd op bent… Wat dat betreft maar goed dat we er uberhaupt nog niet zijn binnengestapt want nu weten we ook niet wat we missen :grinning:

Maar nog even doorzetten, als straks alles goed geleverd is ben je dit leed snel weer vergeten en van die mooie tegels en het keukenblad blijf je elke dag genieten!

1 like

Oh my, wat een ellende. Hopelijk is alles binnenkort af!