Huizentopic

Ik denk dat je je ook moet afvragen waar jij je veilig bij voelt, omdat je met de veiligheidservaringen van anderen weinig opschiet. Nederland heeft geen steden waar je absoluut niet veilig bent en zeer weinig wijken waarvan je hard kan maken dat je er onveilig bent. Wel wijken waarin jij je minder fijn zou voelen omdat je je minder op je gemak voelt in specifieke situaties. Het helpt dus ook om na te denken waar jij je veilig bij voelt (voor mij is dat bijvoorbeeld een goed verlichte route naar het stadscentrum, fijne en oplettende buren) en te zoeken naar wijken die dat specifiek aanbieden.

1 like

Jaa bij ons inderdaad ook, mijn vriend werd er helemaal zenuwachtig van wat hij allemaal aan moest leveren. Behoorlijk spannend allemaal, wij horen het “begin volgende week” dus ik hoop morgen!

1 like

Bij ons is eindelijk de hypotheek rond! Over twee weken krijgen de we sleutels dus fijn dat het nu eindelijk officieel is.

24 likes

The story continues. HAHAHA

ik dacht; nee Fishing. Geef die mensen een kans. Niet meteen op facebook knallen.
Ik probeer een klacht in te dienen en compensatie aanvraag. Het antwoord: Wij nemen klachten en compensatie vragen pas in behandeling als alles is geleverd. Anders blijven we compenseren en klachten verwerken. LOL.

Maar lieverds, jullie leveren niet. Niet goed. Dat IS mijn klacht. Stort dan maar in bonken :slight_smile: :two_hearts:

4 likes

Heeft iemand ervaring met de constructie dat je eerst moet bieden en dan pas mag bezichtigen (als de bieding ze aanstaat)? Ik merk dat ik dit lastig vind want, ga je extra hoog zitten in je eerste bieding zodat je sws mag bezichtigen, maar met de kans dat ze je niet echt serieus nemen/het niet meer gunnen als je uiteindelijke bod dan een stuk lager zit? Of ga je een serieus bod doen met de kans dat anderen wel extra hoog gaan zitten (en het niet menen) waardoor de kans dat je mag kijken een stuk kleiner is? Ik vind dit echt mindfuck. Iemand hier ervaring mee?

Hahaha wat een onzinconstructie. Ik zou geneigd zijn om uit protest 10 miljoen te bieden, want hé wie staat dat niet aan :sweat_smile:

Maar zelf geen ervaring mee. Ik zou precies hetzelfde dilemma hebben en denk ik ervoor kiezen om een reëel bod te doen, maar wel erop gebaseerd dat alles waar je over twijfelt tijdens de bezichtiging positief uitvalt. Als het dan toch tegenvalt, kun je voor jezelf beredeneren waarom je uiteindelijke bod lager is.

1 like

Ja heel raar iets. Vind onze aankoopmakelaar ook. Normaal zou ik ook denken; laat maar. Maar we zijn wel heel erg enthousiast over dit huis… Wel in de Randstad, Zoetermeer. Zelfs in Rotterdam heb ik dit nog nooit meegemaakt haha. Maar deze makelaar doet dat bij 15 aanvragen of meer (nou, in deze markt heb je dat sowieso…) Denk dat we maar gewoon hoog inzetten en dan kunnen we het altijd nog bijstellen…

Wij hadden vanmiddag een bezichtiging bij een huis in de buurt. Het zou eigenlijk een proefbezichtiging worden,”gewoon even kijken”. Maar nu zijn we totaal verliefd geworden… Er is een inschrijving tot volgende week, dus we kunnen gelukkig even nadenken en een aankoopmakelaar zoeken. Het voelt zó goed, maar ook zo eng omdat het zo’n gigantische stap is en pas onze tweede bezichtiging. Maar pfoeeee :heart:

9 likes

Is ook zo! Gelukkig mag je daarna wel je bod intrekken als je het niet wilt. Maargoed blijft vreemd…

@Mae_Mobley ja haha. Eerder niet gehad bij hen maar zouden toen wel te weinig aanmeldingen zijn geweest ofzo… Heel raar dit.

Aaah thanks hahah! Klinkt inderdaad toch wat positiever dan wat ik vaker hoor. Ik denk dat veel mensen het ‘saai’ vinden want het is geen Utrecht, Den Haag, Rotterdam etc. Maar gezien ik oorspronkelijk uit een veel kleinere stad kom zou ik daar geen last van hebben. Duimen dat het huis het wordt en anders gaan we Zoetermeer zeker actiever betrekken in ons zoekproces.

1 like

In alle blogs over ‘tips voor bieden’, lees ik dat het kan helpen om een specifiek bod te doen dat opvalt. Bijv. 312.456€ is beter dan 300.000€. We hebben nog geen aankoopmakelaar die hier iets zinnigs over kan zeggen, maar wat zouden bijv. dingen zijn om mee te nemen bij het doen van een bod? Ik kom niet verder dan “15.000€ boven de vraagprijs want dat is meer dan de vraagprijs”. Ik ben echt zo’n huizenkoopn00b :upside_down_face:

Wij hadden het huisnummer in het bod verwerkt. Lekker cliché maar we hebben wel het huis haha

11 likes

Oh grappig :smiley: ik ga sowieso ook voor het charme-offensief met een brief bij de inschrijving over waarom dit ons droomhuis is blabla

Wij hebben ook zoiets gedaan, maar niet per se vanwege het bijzondere getal, maar meer omdat we er vanuit gingen dat veel mensen een rond bedrag bieden, dus wij hadden daar nog 200 euro bovenop gedaan, zodat we dan echt het hoogste bod zouden hebben. Het huis stond te koop voor 295 en we hebben het voor 325.200 gekocht.

1 like

Oh, dat is ook een goed idee! Zo lastig om te bedenken hoeveel je erboven moet zitten, of het nou om 5000 of 25.000 gaat… heeft de aankoopmakelaar jullie hier gestuurd, hoeveel jullie erboven moesten zitten?

Ja dit klopt, mijn aankoopmakelaar doet ook altijd een ‘raar’ bod, omdat je dan meer opvalt tussen alle ronde bedragen. Inderdaad iets als het huisnunmer of de postcode er in verwerken.

Wat betreft hoeveel je moet overbieden: vaak heeft een aankoopmakelaar daar wel een idee van. Als er in een plaats bijvoorbeeld bijna altijd minstens 30k overboden wordt dan is hij daarvan op de hoogte. En soms peilen ze bij de verkopende partij of er al een taxatie ligt, of dat de verkopers een bepaald bedrag in hun hoofd hebben. Vind een aankoopmakelaar echt het geld waard!

1 like

Wij voegen wel een bestand toe bij ons bod met een fotootje van ons, en waarin wij ons kort voorstellen, vertellen wat voor werk we doen, wat onze situatie is en waar we finacieel advies hebben ingewonnen. Ondanks dat we nog geen huis hebben, hebben we wel al meerdere keren complimenten daarover gekregen

Deze week al 2 keer het bericht gekregen dat we 2e zijn geworden, en dat als de koop niet doorgaat wij de eerstvolgende op de lijst zijn. Mijn vriend vind dat gunstig, want ‘dan zijn onze biedingen niet compleet onrealistisch’ maar ik vind dit juist vreselijk frustrerend. Ik zakte ook liever voor een tentamen met een 4 dan met een 5,4 zegmaar :sweat_smile:

4 likes

Nee die 25 duizend euro hadden we zelf bedacht! We hadden al op een paar huizen in de buurt geboden en daar boden we steeds rond 15 tot 20 duizend euro boven de vraagprijs en daar werden we echt flink overboden. Dit huis vonden we allebei prachtig, dus toen hebben we maar besloten dat we een flink bod moesten neerleggen, 30 duizend hadden we ook nog wel willen doen. Onze aankoopmakelaar gaf wel die tip van de 200 euro.

@FISSA Wij hebben wel een keer een brief geschreven bij ons bod met wie we zijn en waarom we het huis wilden kopen. We hoorden van de verkoopmakelaar dat de verkopers dat heel leuk vonden, maar we waren met 40k overboden en dat kon de brief niet goedmaken haha.

3 likes

Ja, dit hebben mijn vriend en ik ook gedaan! Hebben het huis wel gekregen, maar geen idee hoeveel andere bieders er uiteindelijk waren. Daarin ook uitgelegd waarom het huis voor ons perfect was en waarom we zo enthousiast waren. Denk dat een persoonlijke noot (zeker bij meerdere biedingen met dezelfde voorwaarden) wel mee kan spelen!

Voor het kiezen van het bod hebben echt “zomaar” wat gedaan, want hoe beslis je zoiets ook rationeel? Ik heb nog wel bij het kadaster een document opgevraagd om te kijken voor wat voor koopsom andere huizen in het blok weg gingen, zodat we niet teveel zouden bieden en verder vooral bedacht wat wij het waard vonden in vergelijkingen met andere huizen. Maar uiteindelijk 17.000 overboden op de vraagprijs, kon ook meegefinanceerd worden door een gunstige taxatie.

Wauw, wat een verhaal. Bedankt! Ja, onder voorbehoud van bouwkundige keuring kan je vergeten hebben we al gehoord. Dan lig je er hier in de buurt sowieso uit. Financiering doen we sowieso, omdat we het risico te groot vinden. De datum staat ook vast, dus daar is weinig aan te doen. Wel hebben we het voordeel dat er iets heel smaakgevoeligs in het huis staat, waarvan de verkoper graag wil dat het overgenomen wordt. Wij vinden dit mooi en willen dat, dus dat is misschien al een voordeel.

Het laatste dat je zegt vind ik echt een heel goed punt. Uiteindelijk gaat het erom wat jij eraan kwijt kunt en wilt zijn en of dat goed voelt. Thanks :slight_smile: