Huizentopic

Jaa dat kijken wij ook! Heel leuk vooral met onze eigen verbouwing in het vooruitzicht. Ik vind het alleen wel suf dat Nicolette zo overdreven doet: ‘‘DIT IS EEN VR-BRIL!!’’ alsof niemand ooit zo’n ding heeft gezien :sweat_smile:.

Ik zag dat het hierboven over biedingen ging. Wij hadden inderdaad kopers die een filmpje hadden gemaakt en kopers die op het moment dat ze hun bod in moesten dienen ('s ochtends 10.00) precies een kaartje door de bus hadden gegooid met dat ze het zo’n leuk huis vonden en waarom ze een bod hadden uitgebracht. Dat kaartje vond ik echt heel leuk. Deze mensen hadden bij ons ook het hoogste bod gedaan maar als er 2 gelijke biedingen waren had het kaartje voor mij als verkoper wel de doorslag gegeven denk ik. Dus misschien nog een tip.

1 like

Mag ik ook meekletsen?

Wij hebben inmiddels bijna 1,5 maand geleden een huis (in de Brabantse hoofdstad) gekocht. Tweede bezichtiging en meteen raak… En dat terwijl we eigenlijk alleen oriënterend aan het kijken waren. Inmiddels is alles rond en wachten we geduldig op 1 april, dan krijgen we de sleutel. Het huis is redelijk instapklaar en we hoeven enkel te schilderen en nieuwe gordijnen (en meubels) aan te schaffen! Maar wachten duurt lang hoor haha!

Wij hebben ook een afwijkend bedrag geboden, namelijk 365.777. We hadden het vermoeden dat veel mensen 365.000 zouden bieden. Ook hebben we zonder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring geboden.

Verder geen filmpjes of brief, de verkoopmakelaar heeft wel een soort ‘profiel’ geschetst over ons richting verkopers. Verkopers wilden graag een jong stel (starters) in hun huis hebben, maar geen contact gehad met verkopers.

4 likes

Wauw zonder voorbehoud van financiering! Hoe kwam het dat jullie dat aandurfden?

Ook wij konden ongeveer een ton meer lenen dan we uiteindelijk nodig hadden, en we brengen zo’n 25% eigen geld mee! Verder werken we allebei gewoon in loondienst (met een vast contract) en hebben we geen schulden of een huis wat nog verkocht moest worden. Hypotheekadviseur durfde de gok wel te nemen!

1 like

Ik heb dit gisteren voor het eerst gehoord, dus ben blij dat je het nog een keer vertelt. Het is allemaal best wel ingewikkeld, dus herhaling is niet slecht :smiley:

2 likes

Wij hebben ons huis kunnen kopen met 10k boven de vraagprijs. Taxatie is ook goed uitgepakt bij ons, we hoefden uiteindelijk maar 2k zelf te betalen. Dit wel buiten de randstad, maar niet overal is het dus hopeloos… :slight_smile:

5 likes

Hebben jullie ook het gevoel dat sinds de start van het nieuwe jaar de huizen weer duurder zijn geworden? Ik hou nog bij wat er aan nieuw spul op Funda komt en ik zie echt steeds gekkere prijzen. Ik kwam net een rijtjeshuis tegen, aan het spoor voor 6 ton. Geen Amsterdam. Huh?

Dit viel mij ook op! In onze straat is een vergelijkbaar huis te koop gezet. Heeft wel meer onderhoud nodig dan het onze. Maar de vraagprijs is 80.000 hoger dan waar wij ons huis voor hebben gekregen.

2 likes

Dit is ook zo. De prijzen stijgen gewoon maandelijks door.

1 like

Wat goed!

1 like

Stop hou op ik vind het niet leuk

1 like

Onze hypotheek is ook rond :partying_face:

Nu een tekening laten maken voor dakkapel of dakserre op zolder en vakmensen zien te vinden die alle andere werkzaamheden kunnen uitvoeren straks. Vrees dat dat nog een grotere uitdaging wordt dan de aankoop zelf…

12 likes

Wij zijn ook druk op huizenjacht. Huizen bezichtigd maar helaas nog niets kunnen kopen. Heb nu kaartjes laten drukken waarop staat dat we een huis zoeken, wie we zijn etc. Dit gaan we zaterdag bij huizen welke ons aanspreken in de brievenbus gooien. Wie weet vinden we zo wat.

1 like

Ja dat zouden voor mij ook wel redenen zijn. Misschien dat men daarom vraagt een profiel te schetsen? Ik zou ook nooit aan zo’n investeerder willen verkopen. Dan liever een paar duizend minder en een happy koper, dan iemand die het helemaal stript en voor de hoofdprjis verhuurd idd.
Zou idd niet weten waarom je anders wil weten wie er komt te wonen …

Ja echt bizar. Vind het echt om te janken ook als ik kijk naar wat er in de buurt verkocht is bij het huis wat wij op het oog heb. Jeziet dat soortgelijke huizen 9 maanden eerder een vraagprijs van 30-50k minder hadden (allemaal huizen uit 2016-2017 dus achterstallig onderhoud zal het niet perse aan liggen).

Wij zijn bijna uit over het bod wat we gaan uitbrengen op het huis dat we bezichtigd hebben woensdag. We willen 7,5k overbieden, en laten 5k van wat we overbieden buiten de voorbehoud van financiering zitten denken we. Huis is al iets aan de prijzige kant voor de buurt (maar wel echt heel groot en veel potentie), maar volgens alle informatie die de makelaar kon vinden (van huizen in de buurt die enkele maanden geleden verkocht zijn) wordt er nauwelijks overboden en blijft het dan vaak bij 2-3k dus ben benieuwd of dit voldoende gaat zijn.

2 likes

In mijn stad is de huizenprijs laatst in een jaar 12% gestegen. Is het het waard? Nah niet echt maar je wil ook een keer weg uit je huurhuis.

Het gaat om de vraagprijs, dat is nog wel iets anders denk ik? Als die toen gewoon wat lager werden ingezet om overbieden te stimuleren en de vraagprijs nu hoger ligt kom je al sneller aan dat verschil gok ik.

Maar de prijzen zijn momenteel wel bizar natuurlijk.

1 like

Hier (grote stad in de Randstad) soms zelfs 30K hogere vraagprijs binnen ongeveer 3 maanden. Heeft persoon A vraagprijs gezet op 230.000 en het verkocht voor 260.000, zet persoon B zijn huis te koop voor 260.000 (en wordt dan weer overboden, maar zo worden ze steeds stukken duurder). Huis kopen is zo echt onmogelijk. Telkens als je denkt; nou dit is al echt een belachelijke prijs wat ik nu ga bieden, word je zo met minimaal 10.000 weer overboden.

2 likes

Is het het waard? Vast niet. Maar mensen betalen het wel. Vraag me af of er uberhaupt veel overboden is toen, iig wat onze makelaar kan/kon achterhalen is dat hier nog niet met tientallen duizenden euro’s overboden wordt.

Dus ja je zou je af kunnen vragen of wij uberhaupt moeten overbieden op het huis (want he idd, ik vind het bizar dat soortgelijke huizen zo een lagere vraagprijs hadden nog geen jaar geleden) maar denk dat wij het wel waard vinden. Onze maandlasten zouden lager worden dan nu, gaan van 80 m2 naar 140 m2 en krijgen een tuin, dat allemaal op 6 km fietsen van het centrum van Gouda. En op 10 minuten lopen van de trein voor werk etc.

Je krijgt in ieder geval een groot en nieuw huis voor, geen verbouwing nodig, en dat zelfs voor onder de 4 ton dus wij vinden het waard om er dan alsnog op te overbieden ook al is het het misschien niet waard. Maar als iedereen zo denkt heb je wel een probleem, want de vraagprijs van het volgende huis in de buurt zal wel hoger liggen en daar gaat men dan ook weer op overbieden waarschijnlijk.

3 likes

Oh maakt dat nog verschil, om ene bedrag buiten het voorbehoud te houden? Ik zit alvast na te denken hoe wij tactisch kunnen bieden zodat we het meeste kans maken. We hebben iets van spaargeld (25k ongeveer), dus ben aan het denken hoe of wat we dat het beste in kunnen zetten.