Huizentopic

Je geeft gewoon meer zekerheid af dat je die financiering rond krijgt. Dus stel een ander stel heeft ook hetzelfde bedrag overboden maar niets buiten het voorbehoud; ja dan zijn wij chiler natuurlijk.

Onze makelaar zegt dat het zelfs uit maakt voor zo een laag bedrag als wat wij doen. Ik kan het me haast niet voorstellen (maar dat is ook exact de reden dat we een makelaar hebben natuurlijk haha). We hebben uiteindelijk besloten het volledige bedrag wat we overbieden buiten het voorbehoud te houden.

In de straat waar wij heel graag zouden willen wonen kostte een huis (transactieprijs) in 2020 maart 480.000 in 2020 oktober 530.000. De 530 variant is kleiner (geen uitbouw, dakkapel) en slechter onderhouden. Het is gewoon een ratrace. Wat een gek ervoor geeft. Is het vorige huis in de straat voor 530 verkocht? Dan doet de volgende daar weer 30k bovenop. Waard is het natuurlijk niet, maarja 15 bezichtigingen van mensen die het allemaal willen en allemaal bereid zijn wat bovenop te doen, zolang zij blijven komen stijgt zo’n woning door.

4 likes

Herkenbaar wat er geschetst wordt! Huis in onze komende wijk is verkocht voor 307.500 (stond voor 295.000 als ik me niet vergis) en het volgende soortgelijke huis is te koop gezet voor 307.500. Hier is ongetwijfeld ook op overboden en zo gaat het door

@tuula Ik zou sowieso een vrijblijvend gesprek met een hypotheekadviseur (of meerdere) inplannen, ik heb daar echt veel van opgestoken!

2 likes

Heel herkenbaar! Ik begon gewoon met de meest simpele zoektermen zoals ‘hypotheek berekenen’, ‘wat doet een hypotheekadviseur’, ‘checklist huis kopen’ en zulke dingen. Elke keer als ik een onbekend woord tegenkwam, ging ik daar ook weer op googlen. En heb er nog een online seminar over gevolgd, maar dat was van Nederlandse bodem, dus heb geen tip.

Je adviseur kan je ook heel duidelijk de financiële kant uitleggen als hij goed is! Ik vond dat heel fijn.

1 like

Ja, ooit moet het toch stoppen?? Ben benieuwd wanneer dat is. Nu scheelt het natuurlijk wel als je al een huis hebt die je ook steeds duurder kunt verkopen, maar starters hebben zo toch geen schijn van kans?

2 likes

Ik zou ook beginnen met een gesprek met een hypotheekadviseur! Wij hadden het eerste gesprek gratis (zijn ook echt 2 weken geleden begonnen) en dan hoor je vast alle termen die er toe doen en je kunt gericht gaan zoeken wat voor soort huizen voor jou haalbaar zijn. Dat vond ik echt super handig. succes :slight_smile:

1 like

Ja pfff idd dat is toch bizar. Maar moet zeggen dat ik dat ook heb bij de huidige prijzen van huizen rond de 4 ton heb hoor.

Een vriedin van me woont samen in het koopappartement van haar vriend en die hebben ze deze week verkocht voor het dubbele van wat ze zelf in 2014 betaald hebben. Ooit moet dit toch stoppen???

1 like

Ik had ook 0 verstand ervan. Heel veel googlen, ook als je denkt dat je dat wel weet. Ik kwam steeds weer nieuwe dingen tegen. Wil het gewoon echt een beetje begrijpen als ik een huis koop. Ik had zelfs zoveel opgezocht dat ik beter op de hoogte was dan een hypotheekadviseur over bepaalde (nieuwe) dingen. We hebben met meerdere hypotheekadviseurs gepraat, 1 van een bank en 1 van de hypotheker en met name de 2e heeft ons veel duidelijkheid gegeven. Super fijn!!

Edit: ook veel vragen aan mensen die (pas) een huis hebben gekocht kan helpen. Onze ouders wisten wel wat, maar veel informatie vanuit hen was in de tussentijd wel weer tig keer veranderd.

1 like

Ja ik denk sowieso dat in veel gevallen die overdracht op 31 maart nu al niet meer haalbaar is. Al is het maar omdat de notarissen rond die tijd bommetje vol zullen zitten.

Wij moesten al flink onderhandelen om uit te komen op overdracht begin maart (vriend wordt 35 halverwege maart hehe) en dan zijn wij meer dan een maand geleden begonnen aan alles.

2 likes

Ik hoop voor je dat er nog ergens een enorme klap komt en dat de prijzen gaan zakken. En ik hoop voor mezelf dat die periode over 20 jaar dan weer voorbij is zodat ik mijn huis nu niet te duur heb gekocht :joy:

2 likes

Haha herkenbaar hoor! Je hypotheekadviseur gaat je er helemaal doorheen loodsen als het zover is. De eerste keer was het nog redelijk overzichtelijk bij ons maar nu we voor de tweede keer een huis gekocht hebben en ons huis verkocht hebben lijkt het helemaal gegoochel met getallen. Als de hypotheekadviseur het uitlegt kan ik het redelijk volgen maar soms kwamen we thuis en vroeg m’n man: hoe zat dit en dit nou precies en dan ben ik ook weer 1 groot vraagteken. Gelukkig kunnen wie die van ons altijd bellen en dan hoor je hem weer tikken op zn rekenmachientje en ons geruststellen. Komt echt goed!

1 like

Ja, dat snap ik ook echt niet? Wij kunnen zo’n giga bedrag lenen theoretisch, maar dat kan ik maandelijks helemaal niet betalen. Vet raar joh!

Heeel herkenbaar. Wij zijn ook nog niet zo lang bezig en 3 maanden geleden was alles nog geheimtaal voor mij. Wij zijn ook begonnen met een gesprek bij een hypotheekadviseur en die kon onduidelijkheden heel goed en in simpele taal uitleggen. Onze adviseur zei zelf ook ‘ik begrijp dat dit voor ons dagelijkse koek is maar voor 99% van onze klanten niet’.
Ik wilde zelf niet als een sukkeltje (is niet zo, maar zo voelde ik me toen) dat gesprek in gaan en heb vantevoren termen zitten googlen en een webinar bekeken.
Nu praat ik er inhoudelijk over alsof ik nooit anders heb gedaan haha, dus komt echt goed als je er eenmaal inzit!

1 like

Ik denk dat het je zou verbazen hoeveel jonge mensen behoorlijk dicht bij die zes ton kunnen komen qua hypotheekbedrag. Maximale financiering wordt gewoon jaarlijks verder opgerekt. Rente is absurd laag. Wij kunnen ook behoorlijk ver. Zoals boven gezegd blijft er dan geen cent over (er gaat dan één heel inkomen naar de hypotheek), maar technisch gezien kan het en zolang het kan zijn er mensen die het doen.

5 likes

Ik ga even huilen in arbeidsongeschiktheid :see_no_evil:

Zeker heel veel niet, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat er dus op de huidige woningmarkt zeker in de grote steden gewoon nog steeds veel mensen rondlopen die dit wél kunnen. Dat is in ieder geval mijn indruk bij bezichtigingen. Huizen die sowieso tegen de 500.000 verkocht gaan worden trekken over het algemeen nog best veel jonge mensen. Als het stel dat jij noemt ipv 2500 en 3500, 3200 en 4500 verdient zonder studieschuld kunnen ze opeens 530.000 lenen. Als ze rond 2015 een keer samen een appartementje gekocht hebben kunnen ze daar nog wel een ton bovenop. Dat zijn behoorlijk hoge inkomens/situaties, maar geen uiterst zeldzame inkomens. Ik hoop stiekem dat die groep langzaam opdroogt, zodat de stijging stagneert, maar dat is niet echt wat ik zie gebeuren.

1 like

Denk dat je beeld helemaal niet zo slecht is hoor. Het is uitzondering op de regel, maar die groep uitzonderingen maakt wel heel veel uit als er héél weinig woningen op de markt zijn.

1 like

Ik denk dat je je hier ook nog in verkijkt hoeveel starters in de IT kunnen verdienen. Ik heb 1 jaar werkervaring in de IT (WO geschoold, maar nog geen eens een diehard IT functie, maar project management IT) en mijn vriend 2,5 jaar (hbo geschoold, wel diehard IT), dus echt hartstikke starter allebei en we kunnen een hypotheek krijgen van net iets meer dan 530k. Hierbij 1 studieschuld van 8k. Maar die 530k is echt compleet achterlijk want dan gaat er gewoon echt bijna een heel salaris naar de hypotheek.

En al onze vrienden zitten om en nabij onze salarissen dus zullen ook wel van die achterlijke bedragen kunnen lenen. Al horen wij ook vooral om ons heen dat men ook een huis koopt voor het maximale leenbedrag.

1 like

De leennormen worden elk jaar weer opgerekt, vooral voor tweeverdieners is dat gunstig icm een dalende rente. Vorig jaar werd het tweede inkomen nog voor 80 procent meegerekend, dit jaar 90 procent. Dat scheelt flink.

Wij zouden nu, 2 jaar nadat we ons huis hebben gekocht, nu een 20 procent hogere hypotheek kunnen krijgen als ik reken met onze toenmalige salarissen.

1 like

Wij hebben daar ook naar zitten kijken met het oog op dat we dan nog net wat sneller door konden sparen voor wat verbouwingen. Maar onderaan de streep kost het ons VEEL meer geld dan het oplevert en dat was het ook niet waard. En we kunnen de hypotheek gewoon prima dragen en ook nog goed sparen.

Aflossingsvrij is denk ik echt een mooie illusie die je later in je reet komt bijten met torenhoge kosten.

3 likes