Huizentopic

Ha, ik ging naar aanleiding van dit topic ook eens berekenen wat ik aan hypotheek zou kunnen krijgen volgens de abn amro rekentool. Ik verdien echt best wel goed, heb wel een forse studieschuld: 150.000 komt eruit.

Brb, even naar huizen in Oost-Groningen kijken.

8 likes

Mijn vriend en ik zijn allebei arts, net een jaar of wat aan het werk en kunnen met studieschuld ook boven de 5 ton lenen. Dat maandbedrag joh. We hebben ook allebei collega’s die lekker maximaal kopen want als je arts bent moet je het natuurlijk wel breed laten hangen :sweat_smile:

En @Victoria wij overwegen het wel. Mijn vriend wil uiteindelijk een tijdje als ZZPer aan de slag, en dan gaat hij vette en magere maanden hebben. We overwegen het om dan met zijn salaris af te lossen op dat aflossingsvrije deel en van mijn salaris te leven. Dat is wel echt toekomstmuziek hoor, hangt ook af van de prijs van het huis dat we gaan kopen. Zou het sowieso niet voor meer dan 15% van de totale som doen.

1 like

We hebben een huis bezichtigd dat aan onze eisen voldoet en ook binnen de prijsklasse valt en waren echt enthousiast… Maar nu belt de aankoopmakelaar en zij vindt dat we het niet noemen doen vanwege de buren. Groot gezin met 2 honden die luidruchtig zijn :sleepy: vind het zo zonde, maar ik ga mezelf ook voor m’n kop slaan als we straks daadwerkelijk overlast hebben als we daar wonen.

Mjaaa, maar een aankoopmakelaar wil natuurlijk in principe een huis voor je regelen. En als DIE het zelfs al afraadt, terwijl in the end zou dat echt helemaal niet haar probleem zijn, zou ik het wel serieus nemen hoor.

2 likes

Oke er is net een huis online gekomen voor 340k. Eind vorig jaar, tussen kerst en oud en nieuw hebben we een bod gedaan een paar huizen verderop. Zijn gewoon ‘tussenwoningen’ aka rijtjeshuizen. Dat was echt mooie afgewerkt met mooie uitbouw, veel nieuwere badkamer met bad. Die is weggegaan voor 365k, vond onze makelaar echt belachelijk veel voor de wijk. Deze staat er dus op voor 340 maar heeft al die extra’s niet? Echt vreemd.

Was er nou laatst iemand hier die gewoon met een vriend wat gekocht had? Gewoon niet expliciet benoemd dat ze geen stel waren ofzo, behalve tegen de notaris voor het samenlevingscontract. Kan het me wel voorstellen, zo bouw je allebei vermogen op in het huis en na een tijdje, als het kan, koop je een ander huis of met een eventuele partner.
Heb alleen niet iemand in mijn leven met wie ik zo’n vriendschap heb die single is.

2 likes

Ja, het was ook eigenlijk geen echte oplossing voor je probleem. Meer huizen bouwen en een daling/niet zo leipe stijging van de prijzen zou een oplossing zijn maar daar heb ik geen invloed op.

Ik deed net door @Max ook een berekening voor mijn potentiële hypotheek en van dat bedrag kun je net een auto aanschaffen :thumbsup: Gelukkig maar dat het geen diepgekoesterde wens van me is om een huis (of auto) te kopen want dit wordt niks

1 like

Lekker tiny wonen, lijkt me heerlijk ontspannend.

@Victoria oh ja sry heb niet alle details verteld, maar in hetzelfde rijtje wonen er mensen die mn aankoopmakelaar toen aan het huis heeft geholpen, dus via via hoorde ze het van de luidruchtige buren. En de vorige eigenaar heeft ook mot met ze gehad. Alles heeft 2 kanten natuurlijk, maar zo gaan wij niet echt enthousiast meer naar het huis kijken. We hebben m nu laten gaan en hopelijk komt er weer iets anders op ons pad

6 likes

Ja huilen dit he. Ook echt te idioot voor woorden want ik heb momenteel gewoon echt een goed salaris. Moet wel zeggen dat vriendinnen die recentelijk in hun eentje een huis gekocht hebben hun studieschuld verzwegen hebben. En dat de hypotheek bij de adviseur veel hoger uitviel dan op een online berekening. Maar toch!

Ja als daar al een gerucht over rond gaat denk ik dat je daar blij mee mag zijn dat je aankoopmakelaar je waarschuwt. Wij waren niet gewaarschuwd waar we nu wonen en het is echt intens, vannacht nog uren wakker gelegen van het geschreeuw van onze buren :thumbsup: wij hebben gewoon dagelijks last van die mensen en daar doe je weinig aan. Gelukkig hopelijk april over naar ons nieuwe huis als de financiën goedgekeurd zijn.

1 like

Bij ons kwam het ook hoger uit dan online! Ik heb wel eerlijk gezegd dat ik een studieschuld heb, maar omdat ik nog niet afgestudeerd ben is hij nog niet vastgesteld en telt het dus niet mee. Dat is ook wel erg fijn!

Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. If anything zou je dan nóg minder moeten kunnen lenen omdat je OV kaart en evt basisbeurs dan nog niet kwijtgescholden zijn.

1 like

Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Waarom jij niet een deel aflossingsvrij zou doen? Waarom kost het veel meer?
Wij hebben deze week een gesprek gehad bij de advisieur, hier is 15% aflossingsvrij in meegenomen en een berekening zonder. Ik ben eigenlijk tegen aflossingsvrij maar dat is meer omdat mijn ouders vroeger 100% aflossingsvrij hadden en toen met een grote schuld achterbleven. Bij de berekening zie ik dat aflossingsvrij maar 0,11% meer rente is en je mag boetevrij tussentijds aflossen.

1 like

Onze hypotheekadviseur raadde dit ook aan dus ik lees mee :slight_smile: wij zijn ook zeker van plan om een deel aflossingsvrij te doen.

Dat deel is box 3 natuurlijk dus daar blijf je rente over betalen indien je zelf niet aflost. Mss dat ze het zo bedoelt over een lange termijn?

Ik dacht dat aflossingsvrije hypotheken waren afgeschaft. :thinking:

Dat denken veel mensen :smiley: maar is niet zo vertelde de adviseur haha

1 like

Ja dat bedoelde ik, in combinatie met de renteopslag die banken rekenen vonden wij het de meerprijs onder de streep echt niet waard om nu eventjes voordeel te hebben.