Toen we het huis kochten 2,5 jaar geleden zaten we ongeveer 10 procent onder de max dus daarop gestemd. Tussen de hypotheekofferte en de overdracht in ben ik geswitcht van baan waar ik veel meer ging verdienen en inmiddels heeft vriend ook een veel beter betaalde baan met meer perspectief. Inmiddels zouden we in de categorie 40% onder draaglast zitten.
En ik moet zeggen dat ik wel heel blij ben dat we ruimer in ons jasje zitten. De bruto hypotheeklast is ongeveer 25 procent van ons netto inkomen exclusief HRA en daardoor kunnen we goed sparen en tegenvallers makkelijker opvangen.
Dus indien mogelijk zou ik anderen willen aanraden om niet op de max te gaan zitten en ook zoals @Shaaar aangeeft met toekomstige wensen zoals minder werken of kinderen te rekenen. Een voorzichtige berekening liet zien dat één kind ons al âŹ600 per maand gaat kosten (vriend minder werken, opvang, luiers, kleding, verzorgingsproducten, evt flesvoeding). Als je dan op de max leent kan dat erg krap worden. Maar ik ben me ervan bewust dat sommigen alleen maar op de max kĂșnnen kopen en ik spreek vanuit een luxepositie.