Huizentopic

Nee je krijgt geen hypotheekrenteaftrek over je aflossingsvrije deel dus zo wordt het ontmoedigd. En je mag niet meer dan 50% aflossingsvrij lenen.

1 like

En dit woog ook mee. Voor onze situatie (we kunnen de hypotheek prima dragen) geen voordelen aan aflossingsvrij.

Wij hadden al een deel aflossingsvrij en vallen daarom ook onder de oude regeling mbt renteaftrek

1 like

We hoorden van anderen die dit hadden, en ik vond het ook vaag. Maar toen we het met de hypotheekadviseur bespraken zei hij dat het klopt. Als je in de zomer klaar bent dan wordt pas in januari je studieschuld vastgesteld (dus ov etc gaat er dan vanaf). Er is nu dus nog niks vastgesteld dus voor banken heb ik nu officieel nog geen studieschuld want er is nog niks vastgesteld, dus wordt dat ook niet meegerekend.

Ik zou dit oprecht nog even navragen bij een andere adviseur.

Mijn adviseur zei dat de hypotheekverstrekkers nog geen aflossingen konden zien op m’n lopende rekening en daarom kon ik makkelijk verzwijgen, maar hij telde zeker wel mee.

Nou we hebben het huis niet. Want iemand had en een flink hoger bod en compleet geboden zonder voorbehoud van financiering.

Dat iemand meer biedt kan ik inkomen maar zonder voorbehoud? Hoe dan?

1 like

Zou dit absoluut doen en als mijn ouders kleiner gaan wonen is het misschien ook een optie. Maar idioot dat dit zo kan toch? 6% betalen met HRA, dan die 4% terugkrijgen via je ouders. Echt een raar systeem man. Maar zoals gezegd, als het kan zou ik het ook doen.

Helemaal mee eens! Veel partijen hebben in hun verkiezingsprogramma staan dat de jubelton moet worden afgeschaft en er staat voor 2021 ook een evaluatie van deze regeling op de planning vanuit de overheid. Zeker als uit de evaluatie blijkt dat de regeling veel negatieve effecten heeft verwacht ik wel dat er door de nieuwe regering serieus gekeken gaat worden naar afschaffen.

1 like

Misschien niet het goede topicšŸ˜… maar heeft iemand enig idee wat handig is bij het aanvragen van de huurtoeslag als je je inkomen voor de tweede helft niet weet?

Een hoge schatting maken zodat je de kans verkleint dat je (veel) terug moet betalen

3 likes

Dus ook al heb ik geen idee of ik nu 0 of 1700( ik noem maar wat) ga verdienen, dan beter 1700 invullen? :see_no_evil:

Ja, ikzelf heb mijn inkomen op 36000 per jaar gezet. Dat verdien ik niet dus volgend jaar wordt dat gecorrigeerd met wat ik werkelijk heb verdiend en krijg ik nog betaald waar ik recht op had.
Vorig jaar had ik te laag ingeschat dus ik moet nu ruim 2000 euro terugbetalen.

1 like

Vraagje als jullie een huis bezichtigen waar letten jullie het meeste op?

Vocht en licht :older_woman:t3:

1 like

Mijn hypotheekadviseur heeft dat ook gezegd @kleinmeisje , als je nog niet klaar bent met studeren telt je studieschuld niet mee, want er is dan nog geen definitieve schuld bekend bij duo.

Uiteindelijk heb ik pas een huis gekocht toen mijn studie al klaar was, dus voor mij was dat niet meer van toepassing.

2 likes

Buurt, hoe de achtertuinen van de buren er uit zien, vocht (evt ook vochtmeter meenemen om de muren door te kunnen meten als je geen aankoopmakelaar hebt), bergruimte, lichtinval, staat van keukenapparatuur, schilderwerk binnen en buiten

En meestal weet ik als ik ergens binnenstap al of het huis goed voelt, of ik mezelf er zie wonen. Dat is eigenlijk het belangrijkste natuurlijk. En dan daarna de punten hierboven

2 likes

Hoe de buurt eruit ziet (ook proberen naar binnen te kijken), en of ik mezelf er zie wonen vooral. Mijn vriend (en de aankoopmakelaar natuurlijk) letten ook wel op staat van het huis en hoe de meterkast eruit ziet enzo maar eerlijk gezegd zie ik veel dingen niet eens, dus ben wel blij dat ik niet alleen ben. Handig om te lezen waar anderen naar kijken. Licht let is dus nooit echt op maar vind ik eigenlijk wel belangrijk!

Als ik maar wel ook geld krijg als ik het te hoog in schat :see_no_evil:

Maar fijn om die ervaring te lezenšŸ˜‡

Nu nog even bedenken wat ik ga schatten voor juli tot en met december, ben nu aan het afstuderen en weet niet wanneer dat lukt ivm Corona en als het lukt of ik dan ook een baan vind :sweat_smile:

Het is vervelend om wat terug te moeten betalen maar niet onoverkomelijk. Heb ik ook moeten doen, ging werken in april maar was januari-maart echt heel blut waardoor ik het zonder huurtoeslag niet gered had. Einde van het jaar kon ik het zo overboeken, geen ramp. Zolang je maar weet waar je aan toe bent en het voorziet. Klinkt alsof je er iig bewust mee bezig bent.

1 like

Dan blijft het een beetje een gok, maargoed je kan het beide kanten op dus ā€œrechttrekkenā€ :see_no_evil: