Huizentopic

Hier in de stad inderdaad echt mega hoge overbiedingen als het gaat om die typisch populaire oude huizen. Dat komt vooral doordat hier veel Amsterdammers naar toe willen die vaak echt tonnen overwaarde meenemen.
Huizen bij ons in de straat zijn recent voor 50-60k meer weggegaan :crazy_face:
Ons huis gaat over 2 weken op de markt dus ben heel benieuwd.

1 like

Haha ja, die Amsterdammers… Wat spannend, heel veel succes! Dat zal dus vast en zeker wel een mooi bedrag gaan worden voor jullie. Als verkoper is het natuurlijk wél weer heel tof dat er zo wordt overboden :relieved:

1 like

Wij hebben ons huis vorig jaar gekocht met 35 boven de vraagprijs, het was niet per se laag op de markt gezet, maar we wilden het gewoon erg graag en we waren al meermaals ruim overboden. Het huis is ook uiteindelijk op ons bod getaxeerd, dus het heeft ons geen eigen geld gekost. Dit ging overigens om een hoekhuis in een middelgrote stad.

2 likes

Ah leuk! Wonen jullie er al lang? 1 september krijgen we de sleutel pas, maar omdat we nu huren konden we daar flexibel in zijn, dus dat hielp ook mee. En dat geeft ons de tijd om te sparen, want we gaan van een 2-kamer appartement naar een huis, dus dat moet wel gevuld worden haha

Ja het klinkt bizar, maar ik kijk er echt al niet meer van op.

Wij hebben ook veel overboden, al stond ins huis heel laag in de markt en zitten we nog onder de taxatiewaarde. Maar we hadden al eerder bijv 30k overboden en visten toen echt achter net. En niet maar een paar euro overboden ofzo.

Ik hoor van vrienden echt wel gekkere dingen: 70k boven taxatiewaarde, of 100k boven de vraagprijs van een kluswoning. Onze makelaar adviseerde ons gewoon ook te kijken naar wat wij een woning waard vonden om zo 1) niet mee te gaan in de gekte, maar ook 2) niet bang zijn óm over te bieden als je het wel wilt doen of bang te zijn dat je te veel hebt betaald.

1 like

Ik weet niet wat je zoekgebied ongeveer is, maar wij hebben een halfjaar gezocht in het Noorden (Groningen/Drenthe) en hier wordt ook echt achterlijk veel overboden. Ook in de dorpen. We hebben een keer een bod gedaan van meer dan 45k boven de vraagprijs en alsnog werden we keihard overboden, dus hier was het ook bijna niet te doen om een huis te vinden. Je moet denk ik inderdaad ook steeds meer gaan kijken naar wat jullie het huis zelf waard vinden en niet meer zozeer wat een huis normaalgesproken waard zou zijn, want bijna alles is tegenwoordig een soort ‘vanaf prijs’ geworden naar mijn idee :roll_eyes:

2 likes

Wij hebben deze week een gesprek gehad met een hypotheekadviseur dus gaan vanaf nu ook wat serieuzer zoeken. Ik voel me soms net een klein kind die volwassen probeert te zijn, echt een nieuwe wereld. Maar wel leuk!

Misschien een hele domme vraag, maar als jullie overbieden (ik lees hier bedragen van 30-40K overbieden) hebben jullie dan ook zoveel spaargeld beschikbaar om in te leggen (mocht taxatie lager uitvallen?). Lijkt me best een risico.

Heel herkenbaar! Wij kregen zelfs van zo’n vloerenboer een brief van hee we hebben gezien dat je aan het verbouwen bent. Of we zagen je huis op Funda. Toen heb ik wel boos opgebeld want vond dat mega brutaal, ons huis stond ook niet op Funda dus dan hebben ze het op via makelaars of gewoon door langs te rijden.

Toen wij verhuisde kregen er aan het begin een pakketje, met kortingscodes en folders van bedrijven uit de buurt. Nu nog wel regelmatig folders voor zonnepanelen (terwijl we die al hebben).

1 like

Hé gatverdamme mijn vriend en ik zijn nu sinds september gericht met aankoopmakelaar ed bezig, maar er komt echt mega weinig beschikbaar. Zitten we nu op funda verkocht beetje te neuzen zie ik gewoon dat er in mei 2020 (dus nog niet eens een halfjaar voordat we actief werden) echt ons droomhuis is verkocht :sob::sob::sob: nu maar hopen op een ander huis in die straat komende maanden

Wij hebben een paar weken geboden op een huis en het huis gekregen, maar ons bod lag ook 20 duizend euro boven de vraagprijs.
We hebben gekeken naar de huizenprijzen in de buurt en zo een maximum bedrag gekozen wat wij het huis nog waard vonden.

Wij zijn nu ook in overleg met een makelaar om ons huis te verkopen, maar tegen ons werd ook gezegd. Ga net iets onder het gemiddelde zitten van de vraagprijs in je buurt zo krijg je meer kijkers en wordt er uiteindelijk meer geboden.
Maar bij ons in omgeving zeeland word ook gigantisch overboden is de ervaring van onze makelaar

2 likes

We zijn vandaag in gesprek gegaan met de bewoners en we zijn een datum en prijs overeengekomen. Zij stelden een prijs voor en dat was precies de prijs die wij in ons hoofd hadden. Qua datum zaten ze iets verder dan wij in gedachten hadden, maar dat was een voorwaarde om tot verkoop over te gaan. Voor ons is dat verder niet zo’n probleem.
De (uiterste) datum ligt aan het einde van het jaar, tenzij zij eerder een woning vinden. Ik vind het heeel spannend, de passeerdatum zo ver in de toekomst, ivm het krijgen van de hypotheek, de geldigheid van de akte enz. Ik durf daarom ook nog niet echt blij te zijn, omdat het nog zooo kwetsbaar voelt, maar we hebben beiden uitgesproken aan/van elkaar te willen verkopen/kopen en we hebben komende week weer contact over hoe nu verder, nadat wij onze adviseur hebben gesproken, zoo spannend allemaal

9 likes

Zijn ook wel hypotheekverstrekkers waarbij een offerte 12 maanden geldig is, maar dat zijn waarschijnlijk wel de duurdere en niet de execution only bijv. Gefeliciteerd!

1 like

Na ‘een afwijzing’ deze week, vandaag weer gekeken bij een huisje. Helemaal enthousiast. Gaan zeker een bod doen, maar ben er wel echt bang voor omdat er eigenlijk niks meer hoeft te gebeuren (dus mensen zijn wss niet afgeschrikt ofzo) en er vgm veeel kijkers waren. Nu keihard duimen, want we willen hem zo graag :four_leaf_clover::four_leaf_clover:

1 like

Verlengkosten van de geldigheid van de hypotheekofferte zijn ook fiscaal aftrekbaar dus dat scheelt! En als je nog moet/wilt verbouwen heb je voldoende tijd om vakmensen te regelen.

Wij moesten 6 maanden wachten op de overdracht van ons huis. Duurde vet lang maar gaf ons ook wel de tijd om nog extra te sparen en bijv een stucadoor en tegelzetter te regelen.

Gefeliciteerd met de aankoop!

Mijn tip: schrijf er een persoonlijke brief bij! Werkt niet altijd, maar was hier een paar dagen geleden net discussie over en bij een aantal mensen heeft het gewerkt. Bij ons toevallig vandaag de verkoper ontmoet die zei: je brief heeft het gedaan.

Succes met bieden :crossed_fingers:

3 likes

Bizar eigenlijk dat je zoveel over iemand te weten kunt komen zonder dat je die persoon kent. Wel slim om daarop in te spelen;)

Jaa daar zaten wij ook aan te denken. Onze aankoopmakelaar schrijft er vaak wel een stukje bij en we hebben idd eerder iets vanuit onszelf geschreven

@mores en wat doe je daar dan mee? Iets in de brief erover zetten? Ik weet door speurwerk wel wat dingen over de verkopers maar wil ook niet als een creep overkomen haha :nerd_face:

Oh en nog een opsteker: onze eerste hypotheekadviseur had ons aangeraden géén bouwkundige keuring te doen (wat we wel gedaan hebben), maar de verkoper zei vandaag dat het bij hun de doorslag gaf dat we het wél wilden. Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar het heeft dus ook voordelen voor de verkoper!

Hebben anderen ook wel eens zó in spanning gelegen voor de hypotheek goedkeuring? Wij hebben nu voor de 2e keer verlenging aan moeten vragen omdat we steeds nog meer moesten aanleveren. Het leek prima te lukken van te voren maar er werd eerst gezegd dat 2020 niet meetelde (was een slecht ZZP jaar voor mijn vriend) maar bleek wel te zijn. Ik heb de vorige 2 jaar gestudeerd en dus een beetje karig inkomen gehad. Echt spannend, hopelijk nu de laatste dingen aanleveren en dan goedkeuring :crossed_fingers:?