Huizentopic

Ja bij ons was het ook heel spannend. Man is ook zzp’er met sterk wisselende inkomsten en had tijdens zijn studietijd een negatieve BKR opgelopen die nu ineens duidelijk werd. Gelukkig snel kunnen corrigeren maar wel argumentatie moeten aanleveren waar het vandaan kwam etc. Hypotheekadviseur zei ook dat hij er buikpijn van had gehad :sweat_smile:
Ik duim dat het bij jullie ook gauw goedgekeurd wordt!

2 likes

Ja. 3x verlengd. Heeft 8mnd geduurd hier. Een EZ, een gezamenlijke VOF (beide niet btw plechtig wat het kennelijk heel moeilijk maakte), 2x vast dienstverband, overwaarde en nieuwbouw met meerwerk.
Wat. Een. Ramp.

Echt gejankt toen we op vakantie te horen kregen: het is gelukt. Kan je een printer en scanner zoeken? Het MOET vanavond nog op de mail :grimacing:

1 like

Ik vind het nu al zo lastig en ik ben nog niet eens ‘echt’ begonnen. Kan in ieder geval voor een jaar een dag extra werken bij mijn werk waar ik vast contract heb maar wil dit dan nu eigenlijk niet meenemen in de hypotheek want wie zegt dat het blijvend zal zijn ondanks goede intenties. Wel redelijk wat geld achter de hand maar waar doe je dan goed aan nu? Goedkoper kopen en sneller afbetalen misschien en dan door of hoger inzetten en langer kunnen blijven wonen… Naja eerst dat gesprek met een adviseur maar haha. Edit: ga samen met mijn vriend kopen met vast inkomen wat alleen maar zal stijgen dus dat scheelt wel iets.

Ik denk dat de vraag hier het beste past (ook al past hij niet helemaal), maar het gaat over verbouwen in je nieuwe huis. Hoe hebben jullie de overweging gemaakt om wel of geen aannemer te nemen? Wij hebben een vrij kleine verbouwing, alle vloeren, badkamer en 1 deur verplaatsen, en zitten nu te denken om dat zonder aannemer te doen. Maar heb hier echt helemaal geen ervaring mee. Iemand anders wel?

Wij hebben denk ik een vergelijkbare verbouwing, wel met stucwerk erbij maar niet veel meer. Gaan het wel met aannemer doen, vooral om onszelf ook enigszins te ontzorgen. We werken allebei fulltime en verbouwen is sowieso best wel stressvol volgens mij, dus zagen het dan niet zitten om zelf ook nog de timing, het contact met verschillende partijen en eventuele problemen te managen. En we hebben ruimte in ons verbouwbudget, dus dat is natuurlijk super fijn. Als een van jullie bijvoorbeeld minder werkt, je ervaring hebt met verbouwen of de partijen waarmee je gaat werken al kent bijvoorbeeld, of als je simpelweg wil besparen, dan snap ik het wel als je het zonder wil doen!

Ohhh wow wat mega spannend zeg, ik voel gewoon die spanning! Wij hebben er ook al veel stress door gehad. Ik kan me voorstellen dat je gejankt hebt ja, dat is zo’n mega opluchting als het dan toch lukt! 8 maanden is ook wel mega lang om in die spanning te zitten, niet tof.

1 like

Wij hebben een vergelijkbare verbouwing gedaan zonder aannemer maar dan moet je er wel echt bovenop zitten en goed weten wanneer je wie nodig hebt. Wij hadden geen idee met als resultaat dat het veel langer duurde dan nodig omdat de stukadoor pas later kwamen, de tegelzetter niet overweg kon met de loodgieter en dat vond ik heel vermoeiend. Ik weet niet hoeveel duurder het met een aannemer is maar ik zou het wel het overwegen waard vinden voor de toekomst. Hoewel ik nu wel beter weet wat je van wie nodig hebt dus om te besparen zouden we het waarschijnlijk weer niet doen :sweat_smile:

Ons huis staat te koop en echt iedereen is ineens expert hoor🙄 “Je kan er veel meer voor vragen”, “Je moet de bieders op deze en deze manier tegen elkaar uitspelen”, “Oh ik had toch een andere makelaar gekozen”. Zo irritant.

Maargoed vandaag eerste bezichtigingen🤞🏻 Wij kregen ook al brieven in de brievenbus of er toch nog meer plek was voor bezichtigingen, echt bizar.

9 likes

Bedankt voor jullie reacties! @janneke @Molotov
Oja, dat is nog wel een goed punt dat je er én veel bij moet zijn én goed moet weten wie je wanneer nodig hebt. Dat heb ik niet. Ja, ik werk wel iets minder maar we hebben wel een kind. Ik snap dat je dat soort dingen heel vermoeiend vond. Bijkomend probleem lijkt me ook spullen bestellen, als je dat zelf moet gaan doen is dat echt een gedoe… We hebben ook nog nooit zoiets gedaan, dus door jullie adviezen neig ik toch wel echt naar een aannemer.

1 like

Je zou ook een expertise kunnen zoeken (stukadoor of loodgieter) en dan aan die persoon vragen of hij nog mensen kent en de planning een beetje op zich wil nemen. Dat doet mn schoonmoeder nu en dat gaat ook heel prima, scheelt toch weer een aannemer.

1 like

Hoe gaan jullie om met het feit dat je in de huidige markt waarschijnlijk een huis koopt dat over 5 of 10 jaar weer veel mínder waard is?
Wij willen echt heel graag een huis en hebben er ook wel wat meer geld voor over (gelukkig ook de mogelijkheid want ruime hypotheekopties), maar vind het wel echt heel spannend om zo meegetrokken te worden in het overbieden en zoveeel meer betalen voor een huis dan dat het een jaar geleden waard was of zo…

Wij gaan volgende week kijken bij een huis waar ik heeeeel enthousiast over ben en wrsch wel graag op zou willen bieden. Maar JEETJE wat spannend. Eerst mijn vriend nog over stag krijgen want die is (nog!!!) niet zo enthousiast als ik haha

Je weet niet of het echt minder waard gaat worden. Er blijft een krapte op de markt. Wij nemen een hypotheek onder ons maximale budget en zorgen dat we vanaf het begin substantieel extra aflossen bij een annuïteitenhypotheek. Als je uit elkaar gaat en je moet je huis verkopen, kan het zijn dat je huis onder water staat, die kans is altijd aanwezig geweest en zal altijd aanwezig zijn. Dat is een risico wat je zal moeten nemen als je 100% van de waarde leent.

Ik weet niet of het huis over 5-10 jaar al minder waard is gezien er echt wel grote tekorten zijn.

Maar om te voorkomen dat we in de problemen komen zijn we op zoek naar een huis waar we echt lang kunnen blijven, ipv een appartementje dat te klein zal zijn als er een kind is. En we nemen in alles mee dat we nu zo een 17k per jaar kwijt zijn aan huren terwijl als we kopen een gedeelte van de maandlasten aflossing wordt. Weet niet of de prijzen zo erg gaan dalen dat je na 10 jaar in een koopwoning zitten slechter af bent qua investering dan na 10 jaar huren.

2 likes

De basis is vooral je niet gek laten maken om dingen te doen die je niet kunt betalen als de markt een klap krijgt. Je weet niet wat er gaat gebeuren, het is niet voorspelbaar. Het enige dat je kunt doen is ervoor zorgen dat het scenario dat je knel komt te zitten klein is. Kortom: waar kan niet volledig financieren, kritisch zijn op je maximale hypotheek (zorgen dat je voldoende overhoud om tegenslagen aan te kunnen, berekenen wat een bepaalde maandlast betekent op de lange termijn bijv. als je kinderopvang moet gaan betalen) en accepteren dat een huis waarin dat allemaal vrij lastig wordt het gewoonweg niet waard is. Hoe mooi het ook is.

Ik heb nu al twee keer in mega enthousiasme overwogen een eigenlijk te duur huis te bieden en was beide keren onwijs opgelucht (na de de teleurstelling) dat we dat niet gedaan hebben.

2 likes

Heb nu nog maximaal maar ik verhuis over 8 weken en dan heb ik maar 75% van de max aan hypotheek.

Aanvulling: heb wel voor de max gekeken maar uiteindelijk dit huis gekozen door de lagere maandlasten.

Vind het zo ongemakkelijk. Sinds afgelopen dinsdag is ons huis online gekomen op funda en binnen een uur waren er al 24 bezichtigen gepland en na 2 uur stonden er ook nog 15 mensen op de wachtlijst.
Hoe gaan jullie daarmee om?
Ik vind zo lullig voor de mensen die niet eens kunnen komen kijken.
Zou ze bijna zelf even rondleiden

Toen ons huis te koop stond ging het ook zo snel, inclusief een bericht van een oud studiegenootje dat ze een bezichtiging had.en zoooo verliefd was op het huis. Ik vond dat ook heel ongemakkelijk omdat we het aan een ander verkocht hebben, maarja dat bod was gewoon heel goed in met voor ons gunstige voorwaarden. Uiteindelijk verkoop je gewoon je huis en is het geen liefdadigsheidswerk :sweat_smile:

7 likes

Toen we het huis kochten 2,5 jaar geleden zaten we ongeveer 10 procent onder de max dus daarop gestemd. Tussen de hypotheekofferte en de overdracht in ben ik geswitcht van baan waar ik veel meer ging verdienen en inmiddels heeft vriend ook een veel beter betaalde baan met meer perspectief. Inmiddels zouden we in de categorie 40% onder draaglast zitten.

En ik moet zeggen dat ik wel heel blij ben dat we ruimer in ons jasje zitten. De bruto hypotheeklast is ongeveer 25 procent van ons netto inkomen exclusief HRA en daardoor kunnen we goed sparen en tegenvallers makkelijker opvangen.

Dus indien mogelijk zou ik anderen willen aanraden om niet op de max te gaan zitten en ook zoals @Shaaar aangeeft met toekomstige wensen zoals minder werken of kinderen te rekenen. Een voorzichtige berekening liet zien dat één kind ons al €600 per maand gaat kosten (vriend minder werken, opvang, luiers, kleding, verzorgingsproducten, evt flesvoeding). Als je dan op de max leent kan dat erg krap worden. Maar ik ben me ervan bewust dat sommigen alleen maar op de max kúnnen kopen en ik spreek vanuit een luxepositie.

2 likes

Wij hebben ons huis vorig jaar gekocht op de maximale draaglast, echter wisten we dat er voor mij een gegarandeerde salarisverhoging aan zat te komen en mijn vriend heeft een uitbreiding van zijn uren gekregen, dus inmiddels kunnen we nu een jaar later een ton meer lenen. Mede daardoor vonden wij het geen probleem om maximaal te lenen, want we wisten dat het alleen maar beter zou gaan worden.

Wij zochten in een prijsklasse die boven onze draagkracht ligt, omdat we een grote overwaarde meenemen. Nu zijn we uiteindelijk uitgekomen op een maandlast die vergelijkbaar is met wat we nu betalen maar door die overwaarde hebben we dus een duurder huis kunnen kopen.

1 like