Huizentopic

Ik ben me aan het verdiepen in de hypotheekrente aftrek, woon nu sinds november in een koophuis. Kom er niet helemaal uit wat nou gunstig is - maandelijks of per jaar terugvragen.

Neigen nu naar jaarlijks terugvragen, omdat ik het ook lastig vind om een schatting te maken van het inkomen over een heel (nog komend) jaar. Kan natuurlijk onze salarissen x 12 doen (en vakantiegeld + eindejaars), maar verwachten allebei nog wel een verhoging.

Dus maar even een poll! Voor de mensen met een koophuis, hoe hebben de hypotheekrente aftrek geregeld?

• Per maand
  • Per jaar
  • Anders

0 stemmers

Waar gebruik je het geld dat je terugkrijgt vanuit de hypotheekrenteaftrek voor?

• Spaarrekening/buffer
  • Leuke dingen
  • Extra aflossen
  • Komt/blijft op de lopende rekening (boodschappen, etc)
  • Anders

0 stemmers

Dat is zeker waar, maar ging jij in op mensen die je berichtjes stuurde via fb of insta?

Door deze bedragen ben ik ook zo’n tool in gaan vullen voor kinderopvang, maar mijn vriend en ik verdienen echt wel goed en we krijgen alsnog flinke toeslag, dus die 1300 euro van jou wordt echt nog wel een stuk lager gok ik zo.
Mijn vriend en ik willen allebei vier dagen gaan werken, dan zijn we allebei een dag thuis met het hypothetische kind, gaat het kind twee dagen naar de opvang en is het om de week bij een van beide oma’s/opa’s. Dan is het best wel haalbaar voor ons.

Toen we 2,5 jaar tekenden voor ons nieuwbouwhuis zaten we op 85% van onze max hypotheek. Inmiddels zijn we allebei fors meer gaan verdienen en zitten we onder de 60% van wat we maximaal kunnen lenen. En het huis is nog steeds niet klaaršŸ˜… (wel gepland, langdurend project)

Heb je wel kinderopvangtoeslag meegerekend? Scheelt ook veel. Vriend en ik verdienen >2 keer modaal en zouden netto voor 2 dagen opvang op een kleine €300 netto per maand uitkomen terwijl kinderopvang bruto >€800 pm kost voor 2 dagen. Scheelt ook dat je toetsingsinkomen lager wordt door een koophuis (HRA) dus je krijgt meer kinderopvangtoeslag dan zonder koophuis.

Ik werk al 36, zou 36 willen blijven werken (4x9). Vriend werkt nu 40 en zou naar 36 willen. Mijn moeder wil heel graag oppassen dus dan komen we op 2 dagen opvang. Mocht het toch 3 dagen opvang worden kost het ons ong €175 extra netto per maand, ook geen ramp.

Ja, ik verwees ze door naar de makelaar met de boodschap er bij dat ik alles gewoon via de officiƫle weg wilde regelen.

1 like

Wij zijn nu 2x alleen en 1x met een aankoop makelaar bij een huis gaan kijken en heel enthousiast. Het staat al 2 jaar te koop en vorig jaar april zijn ze gezakt qua prijs. We hadden de aankoopmakelaar laten bellen om te kijken of er nog wat rek zit in de vraagprijs maar volgens de verkoop makelaar absoluut niet. Baal wel een beetje dat ze dit niet meteen hebben gezegd als het echt zo is, maar vind het wel een beetje een aparte gang van zaken zo.

Wij gaan binnenkort voor het eerst een huis bezichtigen. En we zijn meteen al super enthousiast over dit huis! Maar totaal geen ervaring… Stel we vinden het na de bezichtiging nog steeds leuk en we willen een bod uitbrengen. Hoe beslis je dan hoe hoog dat bod gaat zijn, hoeveel je gaat overbieden? Je wil natuurlijk niet meteen veel hoger gaan zitten, maar ook niet te laag :joy: Wij hebben ook over een aankoopmakelaar gedacht, maar weet niet of we dat nog geregeld krijgen voor de bezichtiging.

Wij hebben bewust een lagere hypotheek genomen, omdat ik wist dat mijn contract niet verlengd zou worden. Zodat als ik zonder baan zou komen te zitten, we met mijn vriend zijn salaris precies uit zouden komen. Daardoor hebben we nu alle ruimte om te sparen en voor andere dingen.

Hielp ook mee dat we veel spaargeld hadden en een hypotheek afsloten op 80% van het huis.

Niet quoten haal dit later misschien weer weg.

5 likes

Ik zou gewoon morgen een makelaar bellen en vragen of ze met je mee willen, kan vast

1 like

Wat vind je er gek aan? Dat snap ik niet helemaal

1 like

Dat ze tijdens de bezichtigingen wel spraken over in gesprek gaan over de prijs en nu het moment komt dat er een bod gaat komen vanuit ons ze eigenlijk meteen de deur dichtgooien wat betreft enige mogelijkheid tot onderhandeling. Voel me dan een beetje bespeeld en vooral dat ze nu ook ā€œineensā€ een andere geĆÆnteresseerde hebben die volledig uit het niets lijkt te komen want voordat wij kwamen kijken lag het al een aantal maanden stil qua bezichtigingen.

oooh zo, jullie hadden het er al wel over gehad. Ja vooral als je huis al zo lang te koop staat lijkt het me echt niet slim om niet te willen onderhandelen? Raar! En nu komt er dan een vriend langs, net doen alsof die het ook wil :wink: Hopelijk lukt het!

Ja we hebben gelukkig geen haast om te verhuizen dus we kunnen wat dat betreft het spelletje meespelen! We gaan morgen ook bij een ander huis kijken van dezelfde makelaar (willen we niet kopen), om hun ook te laten zien dat wij niet van ze afhankelijk zijn. Dus ben benieuwd hoe dit af gaat lopen haha.

3 likes

Ah wat een tegenvaller zeg :frowning_face: Heb je wel uitzicht op wat anders of valt het aanbod tegen?

1 like

Pff ik heb vanavond echt even gejankt om de stomme huizenzoektocht haha. Nu kan ik het gelukkig weer prima relativeren, maar ik was er zo klaar mee even. Er hebben in een korte tijd 4 mensen/stellen die we kennen een huis gekocht en die zijn nu allemaal volop aan het verbouwen/verhuizen. En ik gun ze het natuurlijk heel erg en vind het ook leuk want ben al weekenden achter elkaar aan het klussen bij iedereen. Maar ik wil ook zo graag dat het lukt bij ons! We zijn nu bijna een jaar aan het zoeken, maar het wil gewoon echt niet vlotten. Hopelijk komt er snel weer wat meer aanbod, dat helpt altijd wel om het positiever in te zien merk ik. Succes voor iedereen die ook hard aan het zoeken is!

Wij zijn vanmiddag wezen kijken bij ons droomhuis lijkt het wel. Echt wauwie gewoon. We kunnen ook gewoon geen 1 minpunt bedenken? Oppervlakte is groot, goed ingedeeld (voor nu dan, ooit zouden we van de zolder twee slaapkamers willen maken), maar badkamer exact zoals we het zelf zouden uitkiezen, keuken ook. Echt alles klopt en qua prijs zelfs nog 50k onder wat wij maximaal uit zouden willen geven aan een huis.

Dus wow duimen dat we het juiste bod gaan uitbrengen. Maar onze makelaar kent de verkopende makelaar goed en gaf al aan dat het waarschijnlijk wel nut heeft om 5 minuten voor de sluiting van het bieden te bellen, dus ben benieuwd. Bieden sluit wel pas volgende week donderdag.

14 likes

Je kunt ook een aankoopmakelaar zoeken en als die geen tijd heeft om bij de eerste bezichtiging te zijn, aangeven bij de verkopende partij dat je graag snel terugkomt met je makelaar. Als het een markt is waar überhaupt tweede bezichtigingen gepland worden en je niet direct hoeft te bieden natuurlijk.

En wat te hoog bieden betreft: je weet bijna nooit of je te hoog biedt want je hoort vaak de andere bedragen niet. Dus daar zou ik me niet blind op staren. Als je het het waard vindt is het de juiste prijs voor jullie

1 like

Hier hadden wij ook geen idee van! Uiteindelijk hebben we ā€˜onze’ makelaar (kennen we nog van aankoop huidige huis) benaderd en hij heeft voor ons de onderhandeling gedaan. Hij is niet mee geweest bezichtigen maar we hadden wel het geluk dat hij de verkopend makelaar goed kent en zo hebben we het voor de vraagprijs kunnen kopen. Zelf hadden we waarschijnlijk zwaar overboden dus hij heeft zichzelf in ons geval zeker terugverdiend.

1 like

Wij laten onze aankoopmakelaar uitzoeken wat er geboden is op huizen in de buurt en dat helpt wel. Een paar weken geleden hadden wij geboden op een huis, en echt maar een paar duizend euro meer dan de vraagprijs terwijl we zelf dachten dat we echt 20k ofzoiets zouden moeten overbieden. Uiteindelijk zijn wij het niet geworden, maar dat lag ook vooral aan onze voorbehoud van financiering. We zaten niet gek veel af van het winnende bod, (bleek uiteindelijk want de verkopende makelaar had het er over dat we er duizenden euro’s onder zaten terwijl het in werkelijkheid maar 500 euro scheelde)

1 like