Huizentopic

Wij hebben voor 20 jaar gekozen (willlen wel tussentijds extra aflossen), omdat we hebben berekend dat het beoogde restbedrag x een hogere rente over 20 jaar voor ons goedkoper uitkomt dan 30 jaar lang iets meer rente betalen.

Haha dit is toch om te gieren, jongens. Hadden een bezichting voor komende week gepland, belt de verkopend makelaar net af omdat iemand AAN HEEFT GEBELD EN EEN BOD DEED. Direct geaccepteerd en alle kijkers afgebeld :sob::unamused:

14 likes

Hahah ja precies dit. What a time to be alive, people

4 likes

schaamteloos, niet normaal. ik zou ze wegjagen

1 like

Bedankt @tessel en @C3PO het is gelukt met de berekening.

Ik heb nooit meer gehoord dat dit nog ergens kon, toen ik tot 2019 nog hypotheken deed. Vooral ook omdat 10k op een hypotheek eigenlijk geen fluit voorstelt dus ik kan het me ergens ook niet voorstellen dat het een garantstelling is? Mensen zijn ook niet altijd even vaardig in het uitleggen van bepaalde constructies XD.

Ik had vorige week een vergelijkbare struggle. Huis waar ik niet verliefd op ben, het voldoet wel aan mijn basic eisen (qua grootte en prima locatie) maar heeft niet de sfeer en uitstraling waar ik eigenlijk voor val. Maar iets dat aan alle eisen voldoet krijg ik inderdaad niet (meer) voor het budget wat ik heb en alles wordt steeds meer onbereikbaar. Was ook bang om spijt te krijgen en de huizen-boot te missen, dus ik heb het toch gekocht. Inmiddels wel heel blij mee, er moet binnen veel gebeuren maar straks is het dan ook helemaal mijn smaak en zit ik lekker in m’n tuintje!

11 likes

Eerlijk, het klinkt niet als een hele fijne optie. Waar je nu zit, woon je prettiger en houd je meer geld over in de maand. Dit huis klinkt alleen als een optie vanwege de schaarsheid en om te kopen voor het kopen wel. Is er ook beneden geen aanbouw mogelijk?

1 like

Ik ben wel benieuwd wat nou precies een forse studieschuld is volgens de meeste mensen / de bank. Is iets waar ik regelmatig spreekwoordelijk wakker over lig :sweat_smile:

Ook even een polletje, wat vindt jij een forse studieschuld? Laten we zeggen dat fors dan zoveel is dat het je echt in de weg staat bij het kopen van een huis, of dat je denkt dat het je in de weg zou staan. Gaat dan om de totale schuld waar je mee begint, niet het bedrag nadat je al aflossingen hebt gedaan.

• 0 - 2000
  • 2001 - 6000
  • 6001 - 10.000
  • 10.001 - 14.000
  • 14.001 - 17.000
  • 17.001 - 2.0000
  • 20.001 - 25.000
  • 25.001 - 30.000
  • 30.001 - 35.000
  • 35.001 - 40.000
  • 40.001 - 45.000
  • 45.001 - 50.000
  • 50.001 - 55.000
  • 55.001 - 60.000
  • 60.001 - 65.000
  • 65.001 - 70.000
  • 70.001 - 75.000
  • 75.001 - 80.000
  • 80.001 - 85.000
  • Hoger dan 85.000

0 stemmers

In het nieuwe stelsel dan, dus met 35 jaar aflossen. Daarin is mijn vriends last van 23k studieschuld bijna evenveel als die van mij in het oude systeem van 9K

1 like

Ik heb gestemd op wat ik vaak hoor qua ā€œforseā€ schuld van vrienden. Als ik reken met dat een van ons zo een schuld van 40-45k zou hebben dan zakken we bijna een ton in bedrag wat we kunnen lenen. Dit is voor ons geen probleem is omdat we toch naar huizen zoeken die goedkoper zijn dan dat. Maar als we beide zo een schuld zouden hebben zou het wel al problematisch worden. Dus denk dat het best verschilt wat problematisch is?

Nou hier weer iets mafs joh. Ons huis was verkocht. Het hoogste bod was zonder voorwaarden (financiering en bouwtechnisch), voor ons gunstig want het is een oud huis.

Heeft de koper er toch vanaf gezien want andere huizen waarop hij heeft geboden passen toch beter bij hem. Echt hoe dan?! Is het normaal om overal maar biedingen neer te leggen en te zien wat het wordt? Zo raar. Volgende bod is er €1000 onder dus valt mee maargoed. Makelaar had al een vreemd gevoel toen hij niet eens blij was om te horen dat het bod was geaccepteerd.

1 like

Hele herkenbare situatie. Wij hebben precies met zo’n gevoel twee maanden geleden ook op een huis geboden. We waren allebei niet enthousiast (door type huis, hoeveelheid verbouwen, locatie), maar op papier kwam het qua wensen het meest dichtbij van bijna alle huizen die we hebben gezien. Dus het voelde wel alsof we ā€œmoestenā€ bieden, maar we wilden het eigenlijk niet hebben, behalve tegen een hele goede prijs. Was wel een redelijk verloren zaak, want het huis is uiteindelijk 45.000 euro boven de vraagprijs weggegaan en wij hadden iets meer dan 25.000 erboven geboden (en we wisten dus eigenlijk al dat dat te weinig was van onze makelaar). Achteraf helemaal niet teleurgesteld geweest dat we het niet zijn geworden, maar ook niet het gevoel dat we iets misschien een kans hebben laten liggen waar we spijt van gaan krijgen als we over een jaar nog steeds niets hebben.

Iedereen zegt tegen mij ook altijd: je gevoel erover moet goed zijn. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat dat in deze markt nog maar beperkt opgaat haha.

1 like

Mijn vader heeft ooit zo z’n huis verkocht - terwijl het niet eens te koop stond :grimacing::joy:
Was iemand die 3x per week langs zijn huis z’n rondje hardlopen deed. En kennelijk verliefd was op t huis.

Op een dag stond m’n vader in de voortuin de tuin te doen. En kwam ie langs. En zei dat dit echt het huis van z’n (& zijn vrouw) dromen was en voor wat m’n vader het zou verkopen. Nou… niet. Want hij was er zelf ook heeeel blij mee. ā€œAlles heeft een prijsā€¦ā€
en zodoende pakte ie een kleine 100.000 gulden overwaarde (wat toen echt megaaaa veel was).

Edit: en over welke klasse je zoekt/koopt. We hebben ā€œmaarā€ een hypotheek van 310 ofzo maar de rest is dus overwaarde en spaargeld…

5 likes

Ja dit. Verbouwen kost naast geld ook heel veel energie, dus dat zou voor mij persoonlijk alleen lonen als we er echt wat jaren zouden gaan wonen.
Maar hee er zijn dus ook pluspunten, dus ja misschien voor het juiste bedrag dus wel echt een optie. Het heeft dus wel potentie.
Kun je nog een keer in de wijk gaan kijken?

1 like

Heeeel raar, ik hoorde van een andere makelaar inderdaad ook al dat het zo gestoord is geworden dat mensen gewoon maar wat in het rond gaan bieden.

Ja jullie zijn wel de perfecte kandidaat.
Want jullie hebben extra budget/ruimte, maar dat wil je niet uitgeven - maar je hebt het wel.

Dus als Bob dan belt en (surprise surprise!) om extra centjes vraagt, kunnen jullie zo plop! Moneyzzzz toveren!

(Altijd bijzonder dat de Max 250.000 is en er dan ā€œineensā€ een kleine 50.000€ toch ergens vandaan komt bij die mensen :joy:).

7 likes

Ja eens. Dan mag je geen jaren 30 woning zoeken @Shaaar … dat seizoen is nu geweest :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Zo pff wat vind ik dit spannend. Gebeld door onze aankoopmakelaar en hij denkt dat we ongeveer 25-30k boven de vraagprijs moeten gaan zitten. Klinkt als een goede deal voor het huis (hoekhuis, 120 m2, 2 jaar geleden opgeleverd, badkamer en keuken naar onze smaak, tuin op het westen, tuin helemaal af en naar onze smaak, vloeren liggen er al en vinden we mooi). Ook nog eens op 10 minuten lopen van het winkelcenturm en van de trein. Klinkt perfect maar vind het ook zo eng om zoveel te overbieden, al valt dat natuurlijk in het niets tov de bedragen die hierboven genoemd worden. Dus we gaan het gewoon doen en hoop echt dat het wat wordt, ook al hebben we er buikpijn van.

Maargoed morgen vlak voordat het biedproces sluit mag onze makelaar bellen om te checken of we op de juiste weg zitten of nog wat extra moeten bieden. Ben heel benieuwd.

17 likes

Maar waarom is het zo eng om te overbieden? Ben je bang dat het huis niet getaxeerd gaat worden op die waarde?