Huizentopic

Ja nog geen eens perse, gezien er veel huizen wel voor rond dat bedrag verkocht worden moet dat wel goedkomen en anders hebben we wel spaargeld wat we kunnen inzetten. Denk vooral dat we moeten wennen aan het idee dat dat normaal is. We hadden het idee dat dit vooral echt in de stad gebeurde, waardoor we weg gaan (maar ook omdat we in de stad alleen bepaalde wijken willen wonen waar we nog geen eens een benedenwoning kunnen krijgen door dit bedrag), maar dat is natuurlijk niet zo gezien ook de dorpen rondom de steden populair zijn.

Ik denk vooral dat we het idee hadden dat je in de stad 30k overbiedt oid en niet erom heen

1 like

We hebben de bezichtiging gehad en het huis vinden we echt heel erg leuk. Maar niet normaal hoeveel mensen er kwamen kijken, wel 40 stellen :frowning: Er waren al meerdere biedingen boven de vraagprijs zei de makelaar dus ze hebben er een inschrijving van gemaakt. ā€œVraagprijs bieden is kansloosā€ waren de makelaar zijn woorden. We gaan nadenken over wat wij willen bieden, maar met zoveel geĆÆnteresseerden heb ik het al opgegeven haha. Wel bijzonder zo’n inschrijving en dat ze dan ā€œliveā€ (wel online) die enveloppen gaan openen. Lijkt wel miljoenenjacht, al win je helaas geen geld in dit geval :smiley:

3 likes

Emo-brief erbij schrijven! Taart bakken! Haha :smiley: en een hoog bod natuurlijk.

3 likes

ik ben bang dat het in deze markt waarschijnlijk strategisch is om nu een kleine gezinswoning te kopen die inderdaad niet je forever huis is maar wel een soort van stap in de juiste richting is. Ik denk dat dat namelijk nodig is om dan later in staat te zijn om het huis te kopen dat je daadwerkelijk wilt hebben. Het voelt dan waarschijnlijk als verspilling maar levert uiteindelijk wel overwaarde op.

2 likes

Haha! De makelaar vertelde dat de kopers emotionele binding hebben met het huis en graag willen weten wie de kopers zijn. Maar bij het formulier zat verder geen mogelijkheid om daar wat over te schrijven, maar nu ik jouw berichtje lees doe je dat er dus los bij? Wat ik niet snap is dat we dus ons bod in een envelop moeten aanleveren uiterlijk op het moment dat ze de enveloppen gaan openen. Dan is er dus geen overleg geweest met de verkopers, en heeft zo’n persoonlijke noot ook geen zin lijkt me?

Oh, ik weet niet hoe dat werkt met enveloppen. Dat zou ik even met je makelaar overleggen. Hier werd het bod op dat formulier als bijlage bij een e-mail gestuurd, wij hebben onze aankoopmakelaar gevraagd om onze brief ook als bijlage toe te voegen. Ik zou denk ik gewoon de brief bij het bod doen :slight_smile: dat kan zeker helpen, want het is niet per se zo dat het hoogste bod altijd wint.

1 like

Wat vervelend … gelukkig zit er nog een bod heel dichtbij! Snel koopcontract op laten maken :slight_smile:

wil er als potentiĆ«le koper in deze markt wel op reageren vanuit de andere kant, want iig in omgeving U. is mijn ervaring dat je na een paar keer bieden en het dan niet worden toch denkt: ik bied maar de kans is toch klein dat ik het krijg … waardoor je snel op meerdere huizen tegelijk biedt. Dat is denk ik het nadeel van deze markt voor de verkoper, maar het is als koper ook niet te doen om niet tegelijk te bezichtigen (en dus bieden, want daar zit vaak nog geen 24 uur tussen…). Misschien niet handig en netjes, maar anders wordt de kans nog kleiner dat je een huis vindt.

Wij hebben ook wel eens op meerdere huizen tegelijk geboden… Kans is zó klein dat je het wordt, dus je moet in de tussentijd wel verder kijken en vaak moet je bod ook al snel binnen zijn dus kan je niet wachten op de ā€˜uitslag’ van het andere bod. Ik merk dat er of helemaal niks leuks is, of meerdere tegelijk haha. Als koper is dit echt een rotmarkt, dus moet je wel op meerdere paarden wedden zeg maar (uiteraard bieden we het alleen als wij het huis echt wel willen hebben, en soms zijn dat er toevallig meerdere…)

———————
Ik lees vaak dat aankoopmakelaren mensen advies geven over wat ze moeten bieden om het huis te krijgen. Onze aankoopmakelaar geeft juist altijd een max bedrag van wat het waard is, dus richt echt op waarde… Hebben meer mensen dat? Merk dat onze aankoopmakelaar de markt ook echt knettergek vind en continue zegt dat we niet mee moeten gaan met deze gekte maar vind het soms wel dubbel. Aan de ene kant denk ik; super fijn dat we beschermd worden en dat we straks na een paar jaar (dit is een tijdelijk huis) niet met een probleem zitten, maar aan de andere denk ik; hoe komen we zo ooit aan een huis… De aankoopmakelaar is ook steeds verbaasd als we het niet hebben met overbieden :sweat_smile:. (Uiteraard beslissen we in the end zelf wat we bieden maar vaak gaan we wel mee)

Huh zijn de biedingen dan openbaar ofzošŸ™ˆ?

1 like

Hahaha wij kregen laatst ook het precieze bedrag te horen. Was ons 2e bod dus wist niet precies hoe en wat maar wel dat dit niet het plan was :sweat_smile:

Oh oke… ik zag al een soort VakantieVeilingen biedingen voor me :see_no_evil:

1 like

Heb ik ook een keer gedaan. Geen aanrader.

2 likes

Wow lijkt me als verkopende partij ook zenuwslopend als je zo kan volgen hoe en wat :face_with_hand_over_mouth:

Edit: bij zo’n openbare bieding dus

Pff jeetje wat een bedrag zeg. Het klinkt echt als idioot veel geld als je het zo opnoemt. Wat was überhaupt de vraagprijs? (Als je dat wilt zeggen hoor).

Die huizenmarkt in Uut is echt :exploding_head:

Wij zijn 4 jaar geleden naar een stad daar vlakbij verkast. Wat voor ons betaalbaar was, was zo ver uit het centrum dat ik de meerwaarde van wonen in Utrecht niet meer zag (en persoonlijk wilde ik niet in Leidsche Rijn wonen). Vond het een heel moeilijke beslissing, maar het bevalt echt supergoed. Als je zo veel concessies moet doen, is wonen buiten Utrecht dan ook een optie, of niet?

1 like

Huh een groter huis voor minder verkocht?

Ik heb overigens wel het idee dat het nu zo is in de markt dat als persoon 1 een huis op de markt zet voor (bijvoorbeeld) 375, en als dat huis verkocht wordt voor 400 dan zet persoon 2 meteen zijn huis te koop voor 390 waardoor dat weer voor nog meer dan 400 verkocht wordt, waardoor persoon 3 een nog hogere bieden vanaf prijs vraagt en je een soort domino effect.

3 likes

Ik woon zelf in de ā€˜keistad’, bevalt mij supergoed! Ik heb 11 jaar in U gewoond en vond het wel echt een stap om weg te gaan, want was heel gelukkig daar. We hebben nieuwbouw gekocht (niet in de grote Vinexwijk, maar in een bestaande wijk dichtbij de binnenstad). Ik ontdek steeds meer leuke winkels en horeca, fiets vanaf ons huis zo het centrum in en de sfeer is goed. Utrecht is wel iets groter en meer levendig, maar dat neem ik voor lief omdat het verder gewoon heel goed wonen is hier. Ons huis heeft een goede prijs, we hebben een grote tuin, leuke buren, er is een leuk centrum en genoeg te doen.

3 likes

Misschien een tijdje focussen op nieuwbouw en inderdaad andere plekken? Je moet dan natuurlijk veel geluk hebben om in te loten maar je hebt niet de gekte met overbieden. Dus wel een ander soort teleurstelling.
Ik vind zelf ā€˜b-huizen’ in deze markt lastig. Juist omdat ze zo hard stijgen door de krapte en ik denk dat als er meer ruimte komt dat soort huizen het eerste zullen dalen. Plus als je een fijn huis hebt is het ook minder erg om er langer te moeten blijven wonen mochten de prijzen dalen.

1 like

Dit is echt zo hoor! Zie het gewoon ā€˜voor m’n neus’ gebeuren. Echt onmogelijk zo :frowning:

1 like

Spannend! Het klinkt heel erg zoals het huis wat ik vorig jaar heb gekocht en wij hebben uiteindelijk ook 30 overboden en het huis gekregen. Ik ga voor je duimen!