Ik heb gisteren echt een perfect nieuwbouwproject gevonden. Het is alleen zo duur
Ik wil eeeecht niet zo duur wonen. Maar ik kan het natuurlijk niet uit mijn hoofd zetten. Hopelijk is alles snel verkocht
Wij gaan maandag weer bij een huis kijken. Het lijkt echt supermooi. In eerste instantie konden we helemaal niet kijken, er waren zoān 100 geĆÆnteresseerden En dat terwijl ik op dezelfde dag dat het op Funda kwam een bezichtigingsverzoek had ingediend. Zo kut deze markt. Gelukkig kon onze aankoopmakelaar er uiteindelijk wel tussen komen. Alleen met zoveel gegadigden zal het wel weer voor een absurd hoog bedrag weggaan. Ik ben benieuwd. Stiekem toch hopen dat het ons wordt gegund.
Lol ik zit zo te genieten. Mijn vriend en ik zijn helemaal aan het dromen over hoe we een huis zouden verbouwen wat niet eens te koop staat nog
Hier liepen wij ook vaak tegenaan. Wij zijn toen op facebook alle makelaars uit de omgeving gaan volgen. Heel vaak posten zij woningen 1 of 2 dagen eerder op facebook dan dat ze op funda staan. En als je zoān bericht ziet en wil bezichtigen: meteen bellen!
Via funda kregen wij ook vaak afwijzingen omdat het al vol zat, en op deze manier waren we vaak een van de eersten dus hadden we zelfs nog wat keuze over het bezichtigingsmoment. Succes met zoeken!
@Nowayjose Dit inderdaad! Veel makelaars bieden ook een soort nieuwsbrief/zoekservice (gratis), waarbij je dagelijks een mail krijgt met het aanbod van ook veel andere makelaars, vaak 1 Ć 2 dagen voordat het op Funda komt. Dit boden meerdere makelaars in ons zoekgebied (Groningen/Drenthe) aan en we kregen dan inderdaad van verschillende makelaars een mail met dezelfde huizen.
Dingen als bezichtigingsaanvragen via site kosten makelaars nu gewoon te veel moeite. Ze worden toch al gebeld door meer dan genoeg belangstellenden. Irritant natuurlijk maar als je er niet strak bovenop zit en zelf actief benadert, kom je denk ik niet snel aan bod.
In dit geval kwam de woning op zaterdag op Funda, daarom hadden we het zo gedaan. Anders had ik ook gebeld inderdaad.
Bedankt voor de tips @Denver en @Keerbeer! Dan kunnen we de storm een beetje voor zijn. @Keerbeer welke nieuwsbrief was dat voor jullie? Wij zoeken namelijk in dezelfde regio
Ik had toevallig op huizen gereageerd die al verkocht bleken te zijn en toen boden ze aan om ons op de lijst te zetten voor een zoekservice, hieronder de link naar ƩƩn van de makelaars. Ik vond deze erg prettig zonder dat ik mij verplicht voelde om ze als aankoopmakelaar in te schakelen haha.
Samenvatting
Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject, super spannend. Maandag hebben we een gesprek met de makelaar en dan een week bedenktijd.
Weet iemand een blog waar met een voorbeeld wordt duidelijk gemaakt hoeveel extra kosten er bij komen, hoe de hypotheek wordt opgebouwd. Lees nu weer zaken over bouw rente. Hoeveel dan, hoe dan? Mān hoofd duizeld.
Bouwrente is alleen volgens mij als je het huis pas koopt terwijl ze al aan het bouwen zijn. Zo heb ik het begrepen. Je moet dan dus rente betalen over wat ze hebben āvoorgeschotenā aan bouw.
Hypotheek begin je te betalen zodra overdracht bij notaris is, dus overdracht grond. Onze bruto hypotheek 1080,- en is in 9-10 maanden omhoog gegaan naar dat maximale bedrag. Volgens mij betaalden we voor de grond een hypotheek van ongeveer ā¬600. En naarmate de bouw vordert (meestal in 8-10 termijnen) wordt je hypotheek bedrag hoger tot je maximale bedrag. Je hebt dus dubbele lasten als je al een andere woning huurt/koopt.
Edit: www.nieuwhuis.info kun je ook wel veel info vinden!
Extra kosten zitten hem vooral in de meerwerk keuzes. Stopcontacten, ligpunten, buitenkraan, bovenlichtjes dichtzetten, andere deuren and so onā¦
Check of er al een standaard keuken en badkamer in zit. Bij ons wel, voor de keuken kregen ā¬4000 terug en konden dan inleveren op een zelfgekozen keuken.
Ik kan heel veel vertellen dus als je meer wil weten
Thanks voor je snelle reactie.
Meerwerk is duidelijk maar in de brochure stond dat je bij het aanvragen van je hypotheek rekening moet houden dat daar het meerwerk en de bouw rente ook bij moet komen en dat je niet voor verassingen komen t te staan. Meerwerk is duidelijk maar die bouw rent begrijp ik na meerdere sites nog steeds niet. Op hoeveel moet ik rekenen dan?
Wij hebben geen bouwrente hoeven betalen? Wij tekenden in juni 2018 de koopaanneem overeenkomst en in januari 2019 de overdracht van de grond. En toen pas is de bouw gestart.
Als de bouw bijvoorbeeld nu al gestart is en de aannemer maakt dus al kosten. Stel dat jij het huis dus nu koopt terwijl hij al bouwt, dan betaal je bouwrente. Je kunt het bij je kopersbegeleiding navragen volgende week!
Ahh leuk!! Wij zitten er midden in en wat wordt t mooi
Maar kost ook wat geld. Wij hebben een woning zonder badkamer en keuken en wc dus die moeten wij extra betalen. Verder kan je die wel samen met de vloer, tuin en muren in de hypotheek stoppen dus dat scheelt weer. Hoef je dat niet op te hoesten.
Ik was ff vergeten dat de elektra tekening er bij moest. Ik kreeg eerst de offerte van de buren onder mān neus en schrok me helemaal wild: 20k. Bleek dat er een airco en allemaal spotjes inzaten. Die van ons was uiteindelijk 5000. Onze woning was verkoopprijs 305k en nu zitten we in totaal( met badkamer, wc en keuken, tuin, vloer, muren, deuren+beslag en meerwerk) op 440k.
Hele hoop geld maar we hebben niet zuinig gedaan en echt veel aangepast. Wordt echt een droomhuis. Gelukkig hebben we veel overwaarde zodat onze maandlasten flink dalen.
Edit: je kan het echt zo gek maken als je wil, maar soms moet je nu de keuzes maken als je het mooi wil hebben. Een uitbouw is het mooiste als je het direct laat doen, net als een pui of ramen vergroten, extra dakramen, veel stopcontacten op de juiste plek en veel loze leidingen, vloerverwarming, extra zonnepanelen( als je kiest voor een ander merk later ziet t er ook niet uit als je 2 verschillende panelen op het dak hebt liggen)
Ik werk bij een notariskantoor en ik heb 2x gezien dat er bouwrente werd gerekend, dat was beide keren als de overdracht van de grond na een bepaalde datum zou vallen. (dus bijvoorbeeld omdat je de hypotheek niet op tijd rond hebt). Voor die datum zou er geen bouwrente worden gerekend. Maar dat staat als het goed is ook in je koopovereenkomst of koop-/aanneemovereenkomst. Ging niet om gek hoge bedragen hoor, maar is natuurlijk wel zonde van je geld.
Edit: dit was als reactie op @Pannenkoekenplant bedoeld
Edit 2: heb ff snel ingelogd. In beide koop-/aannnemingsovereenkomsten lees ik een vergoeding van 6% per jaar over het gedeelte dat reeds opeisbaar is. Dus in mijn voorbeeld zou dat 6% per jaar voor de grondkosten zijn. Dan kan je zelf wel een beetje uitrekenen hoeveel dat per dag zou zijn
Wat een leuk proces! De extra kosten zitten vooral in het meerwerk, en dat kun je zo gek maken als je zelf wilt, maar je bent evengoed een flink bedrag kwijt voor afwerking muren, vloeren, de tuin en evt keuken en badkamer. Ons huis was in aanschaf 235K (standaard eengezinswoning van 120 m2) en wij hebben nog 70K aan meerwerk uitgegeven. Uitbouw, keuken, badkamer, stucen, vloeren, schilderen, de kozijnen in huis laten vervangen voor houten kozijnen en de tuin. Vooral een uitbouw en kozijnen zou ik direct bij de bouw doen, dat scheelt echt heel veel geld. Dingen als een dakkapel kun je veel beter zelf regelen want dat was enorm duur bij de bouw (Bijna 10K voor een heel kleine dakkapel terwijl we nu een veel grotere voor 7K kunnen krijgen)
Bespaar niet op stopcontacten, niks zo irritant als overal verlengdozen hebben liggen. Je hebt er altijd meer nodig dan je denkt, als ik nu mocht kiezen zou ik er achter het tv-meubel al 12 ofzo plannen, aan weerszijden van het bed 4, allemaal plekken waar wij er nu 2 hebben zitten. Bedenk ook of je nog dingen als geautomatiseerde gordijnen, beveiligingscameraās, boxen aan het plafond, spotjes, etc, wil hebben, daar trek je later ook niet makkelijk meer een stroompunt naar toe. Is er een logische plek waar je de kerstboom neer gaat zetten, plan daar dan ook een stopcontact.
Wij hebben een soundbar, tv, mediabox en playstation en dan nog extra. Ook internetkabel en coax kabel waar je tv komt. Je kan wel met wifi verbinden, maar als je veel online gamet is de verbinding wel stabieler.
Bij het bed een nachtlampje/wakepup light en telefoonoplader en dan nog extra.
En extra stopcontacten in de keuken ook! Voor waterkoker, koffieapparaat, melkschuimapparaat, staande mixer, etc.
Wij hebben daar nu de televisie, xbox, printer, platenspeler, boxen en mediabox. Je zou er wellicht ook nog een lampje o.i.d. neer willen zetten, maar met 12 zit je wel heel ruim haha.
Wat fijn om dit al te lezen! Wij zullen echt moeten kijken wat ook mogelijk is in het budget. Het huis is al redelijk aan de prijs. Keuken moet nog en we willen wel andere deuren, extra vloerverwarming, badkamer vergroten en bad, buiten kraan. Is drielaags volledige verdieping. Dus daar hoeft later geen dakkapel ofzo bij. Uitbouw gaat niet in ons budget passen maar we willen eigenlijk heel graag zelf een tuinkamer bekostigen. Stopcontacten zal ik zeker checken.
Ik zou als je aan een budget vast zit vooral kijken wat je echt nodig hebt en of je dat financiƫle plaatje kan bekostigen. Daarnaast goed shoppen. Een vloer van een specifiek merk kan zo 20 euro per m2 schelen tussen een vloerenspeciaalzaak in de randstad en een vloerengigant in overijssel. De projectkeuken kan met extra aanpssingen zo 7000 euro duurder zijn dan de keuken van een keukenzaak. Op die manier hebben wij flink veel geld bespaart.