Ik geloof dat de richtlijn ongeveer 20% van de aankoopprijs meerwerk (gemiddeld) :)!
Wij hebben daar in dat kastje:
- tv
- settopbox
- Apple TV
- versterker
- Google home speaker
- Philips hue hub
- router
- platenspeler
- een verlengsnoer naar 1 lampje verderop (valt te voorkomen met ook daar een stopcontact natuurlijk)
Dan zit je met 12 misschien net wat ruim, maar dan heb je nog wat marge
Naast mân bed hebben wij:
- 2x nachtlampje
- 2x telefoonoplader
- wake up light
- Google home speaker
- oplader van mân tablet (waarop ik âs avonds lees in bed)
- ventilator/evt elektrische deken
- oplader van mân swartwatch
Ik hoor net een super goede tip in de Porterenee podcast van een jurist, zij gaat het volgende proberen: zij heeft als starter net een huis gekocht in december, waardoor ze nét te vroeg is voor de verlaagde overdrachtsbelasting. Maar nou had ze ontdekt dat je na 6/8 weken bezwaar kan aanschrijven en de situatie dan opnieuw bekeken wordt vanuit de dån geldige situatie en regelgeving. Dus met hun huis zou dat 10k schelen! Dus een tip voor mensen die net te vroeg waren met hun huis
Ja als meerwerk zeker goed kijken naar stopcontacten, dat hebben wij ook flink geupgrade (vooral in de keuken). Vloerverwarming ook door het hele huis gedaan. Badkamer groter gemaakt.
En als jullie het gaat doen: begin op tijd met dingen regelen/uitzoeken. Technische tekeningen voor de keukenaansluitingen etc moet je al vrij snel doorgeven en wellicht duurt het met corona/winkelsluiting allemaal wat langer om dat uit te zoeken.
Lijkt mij heel sterk dat ze geld terug krijgt hoor. De overdrachtsbelasting is heel feitelijk, kijkt echt naar het moment van de overdracht. Overdracht was in 2020 dus dat zegt genoeg lijkt mij.
Je kunt ook gewoon een usb hub kopen heb je maar 1 stopcontact in gebruik
Dat is voor al mijn opladers wel een oplossing, maar dat helpt niet voor de wake up light, google home en ventilator
En als je in een volledig nieuw huis alles mag kiezen waar je gelukkig van wordt, dan is lekker veel stopcontacten zodat je niet hoeft te klooien met hubs en stekkerdozen en verdeelstekkers en âshit deze stekker past niet naast die in het stopcontactâ wel heel fijn.
Dat vind ik zeker bij de keuken ideaal. In ons vorige huis een grote keuken met maar 2 stopcontacten en dat was echt waardeloos.
Oh shit, niks gezegd ze klonk heel zeker van haar zaak.
Onze overdracht is 6 weken na de dag dat mijn man 35 wordt
Bedankt nog voor jullie reacties @zitzak @Ketel @Harrrie
We hebben al een aantal afwijzingen van aankoopmakelaars gekregen (nemen geen nieuwe mensen meer aan), dat zegt al wel genoeg over de markt ben ik bang. We hebben ons nu aangemeld bij Wa.lter Liv.ing, kunnen we eenvoudig opzoeken voor hoeveel andere huizen in de buurt zijn verkocht (hoeveel is overboden enzo) dus dat geeft ons ook al een stuk meer inzicht.
Wij zouden sowieso wel onder voorbehoud van financiering willen bieden. Maar wel twijfel over bouwkundige keuring als ontbindende factor, het maakt het toch weer extra onaantrekkelijk voor de verkoper en het huis ziet er op het eerste oog goed uit (+/- 30 jaar oud) maarja wie weet zit er nog een addertje onder het gras.
Je kan plannen dat je de keuring net voor tekenen doet en het rapport ontvangt in de bedenktijd (duurde bij ons twee werkdagen, was ook de belofte van de keurder). Is bij ons ook zo gelukt. Konden we er nog vanaf zien namelijk als het huis uit elkaar viel.
Haha ja inderdaad, wij hebben er in de woonkamer 24 in totaal ik vond het eerst heel erg overdreven maar toen we alles begonnen te installeren merkte ik dat we er toch wel wat nodig hebben. Zoals gezegd al veel bij de tv, soundbar, playstation en dergelijke maar ook gewoon een lamp, kerstverlichting, gsm of laptop opladen, stofzuiger,⊠zo handig dat ik altijd wel ergens een vrij stopcontact heb
Onze makelaar gaf aan dat het voor verkopers ook een reden kan zijn om jĂșist wel voor een koper te gaan met voorbehoud van keuring. Dit was bij ons zo. Met als reden dat het de verkoper heel veel zekerheid geeft dat je alles weet en niet na een paar maanden met verborgen verbreken komt klagen! dus is niet per se een nadeel
Dit hebben wij inderdaad ook gedaan! Werkte heel goed zo.
Ik heb het geluk gehad dat mijn bezichtigingen in de eerste lockdown vielen, toen we thuis werkten. Daardoor was het heel makkelijk om even uit te tunen en âs avonds langer door te gaan. En anders toch dagdelen vrij nemen denk ik?
Overleggen met je werkgever of je uurtje kan inhalen in de avond evt? (Of vroeger beginnen)? Mits dat kan met je werk natuurlijk
En @anon18050057: het klopt inderdaad dat de instantie in bezwaar ex nunc( huidige situatie) toetst. Klinkt gunstig, maar het gaat hier om een besluit (beslissing op bezwaar uiteindelijk) dat wordt genomen door hetzelfde bestuursorgaan als dat het oorspronkelijke besluit heeft genomen. Kleine kans dan dat je het alleen op basis van dit gaat winnen, want in beginsel is hun besluit juist geweest. Het zou dan een coulance actie kunnen zijn, maar dit lijkt me echt onwaarschijnlijk⊠klinkt dus allemaal leuk, maar ze zijn (helaas) niet gek.
Het ligt aan je werk natuurlijk (in een ziekenhuis bijvoorbeeld kun je niet zomaar weglopen), maar in mijn ervaring hebben werkgevers vaak best veel begrip als je uitlegt dat je op zoek bent naar een huis. Met deze markt heb je helaas niet de luxe een bezichtiging in te plannen buiten kantooruren. Dus ik zou zeker aan je werkgever laten weten dat je op zoek bent, en zelf ook flexibel zijn qua werktijden! Dan zijn zij ook sneller geneigd daar wat makkelijker mee om te gaan. Vrij vragen is bij mij dus nooit nodig geweest.
Wij gaan zaterdag de voorlopige koopakte tekenen!
Ik heb dit weekend een checklist / tijdlijn gemaakt van alles wat er nog moet gebeuren, wat we moeten (aan)vragen, wat we moeten aanleveren enz. en dat geeft me wel een hoop rust in de chaos!
Niet ok. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/overdrachtsbelasting Strikt genomen moet je dan dus beleggerstarief betalen. Ook zou ik het nooit aanraden want je moet maar eens de âfouteâ mensen treffen en je hebt een dik probleem.
Ook van 99,99% van de hypotheekverstrekkers mag je je huis niet verhuren. Echt geen goede optie dit. Sorry to burst any bubbles.