Huizentopic

Mijn makelaar had het hier nog over vandaag idd, dat je echt de sjaak bent als de notaris hier achterkomt.

@LoisLane wat doe je als het huis afbrandt in die maand? En wat als dat komt doordat de oude bewoners dronken in slaap zijn gevallen met de bitterballen in het vet en ze dus misschien wel persoonlijk aansprakelijk zijn voor de schade? Kunnen de oude bewoners een nieuw huis voor jou betalen of ben jij dan de trotse eigenaar van een hele dure stapel as geworden zonder mogelijkheden om te herbouwen?

Kleine kansen, ook dat de bank er achter komt dat je het ā€˜verhuurt’, maar wel hele nare risico’s om te lopen.

2 likes

Ik zie niet helemaal in waarom we dat beleggerstarief zouden moeten betalen? We staan niet meteen op het moment van de juridische levering ingeschreven bij de gemeente daar, als je daarop doelt tenminste, maar dat doe je ook niet als je nog een en ander moet verbouwen en je daarom een maand langer in je oude woning blijft wonen. En we verhuren het ook niet want het is gewoon ons eigendom, dus dat is ook niet van toepassing. Je moet verklaren dat je er gaat wonen en dat het je hoofdverblijf wordt, en dat is bij ons ook zo.

En we hebben geen hypotheek, dus dat scheelt. En @Merel het is inderdaad een risico, vandaar dat we ook dat depot met de verkopers hebben afgesproken. We hebben er, samen met de verkopers, met de notaris voor gezeten en alle voors en tegens op een rij gezet en hebben besloten dit risico te nemen. En hier ook met de verzekering over gesproken, die aangaven dat het mogelijk is om een pand te verzekeren waar je op dat moment niet zelf woont. Ik kan me voorstellen dat je dit risico bij sommige verkopers niet zou nemen (gezien de staat van het huis, als je langer dan 4 weken moet overbruggen of als je moeilijk contact hebt met de verkopers of wat dan ook etc.), maar wij doen dat hier dus wel. Hebben zo’n zelfde constructie inmiddels al vaker voorbij horen komen, dus zo heel gek is het volgens mij ook niet.

Dit is een vorm van belastingontduiking en iedere integere notaris zou hier nooit in meegaan.

1 like

Deze reacties zijn toch super overdreven. De keuze is al gemaakt, blijkbaar zijn notaris, verzekeraar, verkoper en koper het eens Ʃn die overdrachtsbelasting is een maatregel die echt heel shitty gecommuniceerd en uitgevoerd is waardoor dit soort situaties ontstaan. Leven en laten leven denk ik dan.

3 likes

Hoezo? Er is een scheiding tussen juridische levering en de feitelijke levering/sleuteloverdracht, en dat mag. Andersom vindt dat soms ook plaats als mensen eerder de sleutel krijgen om bijvoorbeeld alvast te kunnen verbouwen.

Voor @LoisLane is het zo geregeld en klaar, maar degene aan wie ze het aanraadt moet wel weten dat dit geen geheel risicoloze tip is.

1 like

Eens, maar dat is na ƩƩn goed bericht toch al overduidelijk.

Ik verwijder mijn post wel. Vind het wel kwalijk dat er meteen zo hard geoordeeld wordt zonder dat er überhaupt ook maar geïnformeerd wordt over hoe/wat. En dat er meteen over belastingontduiking gesproken wordt, wtf.
Het zal inderdaad echt niet voor iedere situatie opgaan en mogen, maar dat gedoe met die overdrachtsbelasting is een vage regeling geweest die in de tussentijd zelfs nog is aangepast. We hebben dit op basis van die regeling in goed overleg geregeld en dit ook in samenwerking met onze aankoopmakelaar (die ons zelfs deze tip gaf), de notaris, de verzekeraar en de verkopers laten vastleggen. Ik kan me niet voorstellen dat een van deze partijen het allemaal doodleuk had laten doorgaan als dit onder belastingontduiking zou vallen. Maar goed.

1 like

Ha jij hebt er verstand van! Dan kan ik meteen raden in welke richting jij zo hard aan het studeren bent :relaxed:

@LoisLane als dit zo is moet je je bericht gewoon laten staan hoor. Iedereen kan op basis van jouw bericht en de berichten erna zelf inschatten of dit iets voor haar is. Voor ons niet, want wij hebben al getekend, maar als het bij jullie zo kan/mag, gewoon laten staan.

1 like

Ik heb wel vaker van dit soort constructies gehoord, ook van onze aankoopmakelaar die het voor andere klanten aanraadde. Maar daar kwam hij vorige week op terug door een waarschuwing die zijn kantoor ontvangen heeft dat je een naheffing voor 8% belasting kan krijgen als men erachter komt dat zo een constructie is gebruikt (want feitelijk ontwijk je wel gewoon belasting. Maar ik snap reden om het te doen heel goed en hebben wij zelf ook overwogen). Nu maak ik dat niet perse op uit de link die hierboven gedeeld is, maar wilde gewoon even kwijt wat onze makelaar vertelde.

We gaan donderdag een bod uitbrengen op het huis van vorige week! En onze aankoopmakelaar mag 10 minuten voor sluiting van het bieden bellen om te polsen of we niet wat omhoog moeten met ons bod. Hopen dat het zo wel lukt om het juiste bod te doen!

4 likes

Hahahaha ja klopt :joy: en beroepsdeformatie ook nog. Balen van de korting die jullie mislopen, wij hadden het ook met huis gekocht in december :frowning:

Wauw, dat is een goede deal!! Ik vind het zo jammer dat we hier geen Fundalinkjes kunnen delen, want eh ja we gaan natuurlijk allemaal in die nieuwe huizen wonen. Maar ik ben zo nieuwsgierig naar alle huizen. Vooral die van @anon50301661, maar aangezien je dat niet gaat doen… wil je een link delen van jullie kerkhuis? :smiley:

Dit huis heeft een ingang naar Narnia :lion:

10 likes

Super mooi! Echt een oud knus interieur en dan zie je ineens een imac er tussen :laughing:

3 likes

Wat een cool huis! En echt respect dat de CV-ketel uit 1991 ook nog gewoon werkt haha

1 like

Wat een wereld leven we in dat je tegenwoordig een motivatiebrief moet schrijven om tonnen uit te mogen geven aan een eerste levensbehoefte (onderdak, niet zozeer een koophuis uiteraard) :exploding_head:

2 likes

@anon50301661 oo prachtig huis! Die plek is ook mijn favo deel van die plaats. Ik hoop daar ooit ook een huis te kunnen kopen met zo’n tuin.

1 like

Ik denk dat dit bij oude mensen inderdaad heel erg meespeelt. Wij merkten ook dat de verkopers heel veel liefde in het huis hadden gestopt en zelfs tot de dag van vandaag ging de man (80+) nog de ladder op om schilderwerk bij te houden. Ik denk dat als we niet hadden laten merken dat we zelf ook echt met veel liefde het huis zouden gaan bewonen, dat we nooit waren weggekomen met 20k onder de vraagprijs.

2 likes

Volgens mij zijn wij concurrenten op de woningmarkt, als ik dat huis zo zie :grin:

1 like