Huizentopic

ik ben eerder in shock dat forumgenoten naar huizen van zulke bedragen kijken. mijn vriend werkt 5 dagen en ik 4, geen schulden, normale salarissen en wij konden tot 268 kijken. Uiteindelijk gekocht voor 256. Daar heb je nu helemaal geen huizen meer voor.
In welke categorie zoeken jullie?

• 150-200
  • 200-250
  • 250-300
  • 300-350
  • 350-400
  • 400-450
  • 450-500
  • 500-550
  • 550-600
  • 600-650
  • 650-700
  • 700-750
  • 750-800
  • 800-850
  • 850-900
  • 900-950
  • 950-1000
  • 1000+

0 stemmers

kunnen we ook onze concurrentie een beetje inschatten

Iemand die ik ken maakt sinds kort deze podcast: alles over nieuwbouwhuizen! Hoe je er een koopt, waar je op moet letten, etc. Ik weet niet of hij goed is, maar volgens mij zijn er hier wel een paar mensen voor wie dit interessant kan zijn: https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nieuwbouw/podcasts.

1 like

Onze zoektocht is net begonnen. Kijken nu wat we eigenlijk uit zouden willen geven, maar denk dat er wel 1-2 ton bij kan komen wat we uiteindelijk uit gaan geven.

Tja, wat zijn ‘normale’ salarissen? Is dat beiden modaal, meer dan modaal? Voor salarissen is in elke sector en andere norm natuurlijk.

Modaal was in 2020 trouwens 36.500€, heb ik even opgezocht. Bruto en inclusief vakantiegeld :slight_smile:

ja heftig veel geld. weet niet hoe oud je bent of dat je al overwaarde hebt of veel gespaard natuurlijk!
maar we zijn in elk geval geen concurrenten haha.
het is maar goed ook dat niet iedereen naar dezelfde huizen zitten kijken maar soms voel ik me een beetje gefaald dat ik denk huh srsly leeftijdsgenoten kopen zulke huizen, waar is het misgegaan bij mij?
Maar uiteindelijk heeft het geen zin om jezelf op dat soort punten met anderen te vergelijken want misschien zijn die om een andere reden weer jaloers op iets wat jij hebt!

Deze post is meer bedoeld voor anderen die wel eens hetzelfde denken! Ik ben content met mijn huis en mijn salaris.

@tessel startsalarissen in de ICT in een ontwikkelaarsfunctie en een HBO zorgberoep.

1 like

Ja, ben het met je eens dat het absurd veel geld is, hoor. Wil het ook eigenlijk helemaal niet betalen voor een huis, haha.
Scheelt wel dat we spaargeld hebben (zijn 35), erfenis van mijn vader en idd overwaarde van ons huidige huis.

We wonen nu in ons eerste koophuis, 7 jaar geleden gekocht. Dit is een heel fijn huis, maar wordt te klein voor ons. Toen we hier gingen wonen, waren er direct mensen met een oordeel dat het zo klein is, niet handig met evt. kinderen, etc. Maar wij hebben er al die tijd heerlijk gewoond! Vind het zelf niet nodig om op je 25e-30e in je droomhuis te wonen, dat is (voor mij iig) ook gewoon niet realistisch. Een fijn plekje, dat als thuis voelt, dat is belangrijk. Dus hoop dat we dat weer kunnen vinden :blush:

5 likes

Ik zoek niet meer, maar het is ons gelukt voor 430. We zitten ook nog ruim onder wat we zouden kunnen en als ik mijn studieschuld niet had meegerekend was het helemaal insane. Als we richting dat bedrag zouden gaan, vraag ik me echt af wat voor leven we nog over zouden hebben? Vind sowieso de bedragen die je mag lenen bizar en ik heb het idee dat het steeds weer verder opgerekt wordt.

Ik ben vooral een beetje bang voor het moment dat de rentes omhoog gaan en je niet meer voor 1,5% kan lenen, maar gewoon lekker 4% mag aftikken. Zorgen dat ik de lening dan fors afbetaald heb.

1 like

Ik heb het hier toevallig laatst met een vriendin over gehad. Zij en ik hebben dezelfde opleiding gedaan (WO, technische opleiding) en zij heeft een forse studieschuld, vriend verdient redelijk en ze hebben een huis met een ton overwaarde, maar zelfs met die overwaarde kunnen ze niet meer dan 350k lenen. Ze werken beide niet in de IT, verdien echt wel prima, maar dus één van de twee heeft een flinke studieschuld. Mijn vriend en ik hebben geen studieschuld (of ja, niet meer) en werken in de IT en kunnen ruim 2 ton meer lenen dan dat zij kunnen (zonder overwaarde want we huren gewoon nu alleen willen wij niet zo een duur huis). Doen zij iets fout? Nee, dat denk ik niet. Denk eerder dat de mensen die zo veel kunnen lenen veel geluk hebben met de juiste baan in de juiste sector, en ouders die volledige studenteleven betaald hebben.

@tessel wij willen onze rente gewoon 30 jaar vast zetten daardoor. Iets hoger dan als je 20 jaar vast doet, maar we weten dat we deze rentes prima aankunnen en als de rentes over 10 jaar hoger dan 4,5% zijn, zijn we alsnog duurder uit en dat risico willen we niet nemen (dit had de adviseur berekend).

1 like

Ik kom er nu pas achter dat die overdrachtsbelasting per persoon geldt en niet per huis! Ik dacht dat we geen voordeel zouden hebben omdat mijn man dan al 35 is, maar dat is wel zo omdat ik nog te jong ben. CHILL :star_struck:

3 likes

Tja, het is geen hele reële zorg, meer dat ik s nachts hier over kan piekeren. We zijn sowieso van plan flink extra af te lossen dus denk dat over 15-20 jaar het resterende bedrag mee zal vallen hoor en tegen die tijd hebben we echt wel goede banen. Maar gewoon gek idee dat we nu allemaal hoge bedragen mogen lenen en dat later de rente omhoog kan gaan en mensen dan fucked zijn.

1 like

Wij hebben onze rente inderdaad ook voor 30 jaar vastgezet met 2,12%. Leek ons prima, dan weet je in ieder geval dat je de gehele looptijd van de hypotheek een prima percentage hebt. Onze hypotheek mag ook worden meeverhuisd, dus we kunnen de rente ook meenemen naar een andere woning als we binnen 30 jaar willen verhuizen.

1 like

Wij voor 20 jaar met het doel om de hypotheek over 20 jaar afbetaald te hebben… dus we willen elk jaar een afbetaling doen. Ben benieuwd.

1 like

@FISSA Dat is volgens mij een garantstelling. Niet veel banken doen dat meer.

Ja klopt! Grofweg, want er zit nog veel tussen die twee plaatsen haha.

1 like

Ooh ja, hier had ik laatst over gelezen bij Porterenee.

1 like

Ik wil ons huis opnieuw laten taxeren. Iets meer dan 3 jaar geleden gekocht. En door het stijgen van de markt, verbouwen en aflossen zouden we in het laagste risico moeten vallen. Als het huis 16k hoger wordt getaxeerd dan de WOZ waarde. Het zou een verschil zijn 0,19% rente. De hypotheek verstrekker heeft helaas geen tool op de site staan om uit te rekenen hoeveel het scheelt. En op internet kom ik er ook niet uit. Weet iemand toevallig hoe ik dit makkelijk uit kan rekenen?

Ik heb geen idee of dit het juiste topic hiervoor is.

Weet je hoeveel termijnen je nog betalen moet en hoeveel je nog precies moet aflossen? Zo ja, dan kan je het berekenen in google sheets (of vast ook in Excel) met de PMT functie.

edit:
als je dit invoert in een sheet bestandje en in A1 je rente percentage neerzet moet het kloppen
=PMT(A1/12, 360, -300000)

en dan is A1 je nieuwe rente percentage, waarbij het belangrijk is dat je een % toevoegt in de cel, 360 het aantal termijnen en -300000 het resterende bedrag. zou eerst met je huidige rente bepalen of het klopt.

2 likes

Ik geloof 200 termijnen (16 jaar en 8 maanden) staat het vast. Dan nog 10 jaar wat niet vast staat. En kan precies zien hoeveel we nog moeten aflossen.

Edit: Thanks! Als ik vanavond thuis ben ga ik rekenen.