Als je het huis alleen op jouw naam koopt kan je dus volledige startersvrijstelling incasseren. Doe je dat niet dan krijg je alleen vrijstelling over de helft van de waarde, jouw deel. Maar als je alleen op jouw naam koopt is 't wel weer lastiger hypotheek krijgen volgens mij.
Wij hebben voor 20 jaar gekozen (willlen wel tussentijds extra aflossen), omdat we hebben berekend dat het beoogde restbedrag x een hogere rente over 20 jaar voor ons goedkoper uitkomt dan 30 jaar lang iets meer rente betalen.
Haha dit is toch om te gieren, jongens. Hadden een bezichting voor komende week gepland, belt de verkopend makelaar net af omdat iemand AAN HEEFT GEBELD EN EEN BOD DEED. Direct geaccepteerd en alle kijkers afgebeld
Hier moet je toch van lachen en huilen tegelijkertijd
Hahah ja precies dit. What a time to be alive, people
schaamteloos, niet normaal. ik zou ze wegjagen
We gaan vandaag bieden op een huis en ik twijfel zo. Ik vind het huis zozo. Het voldoet aan veel eisen en we kunnen ons hele eisenlijstje in utrecht ook niet betalen. Er zijn wat dingen die moeten gebeuren die we sowieso kunnen doen en wat dingen die we heel graag willen. Totale kostenplaatje is dan 50.000 euro. Onze aankoopmakelaar vindt dat we het met het oog op de markt moeten doen en afhankelijk van hoe het erbij staat vanmiddag flink moeten bieden. Ik denk dan al snel: ja jij ziet kans op je provisie. Maar er zit een kern van waarheid in: dit is het tweede huis in meer dan een halfjaar dat in de buurt komt van onze wensen. Tegelijkertijd voelt het niet als een huis dat ik zo intens graag wil hebben. Maarja als we hier over een jaar nog zitten te wachten heb ik waarschijnlijk spijt als haren op mijn hoofd.
Speelt ook nog mee dat er nieuwbouw is die deze maand in de verkoop gaat waar ik me eigenlijk op had ingesteld. Maarja daarvan voldoen maar 5 huizen aan onze eisen en er zijn al meer dan honderd gegadigden.
Ik zit nu dus gewoon stiekem te hopen dat de biedingen vies tegenvallen (groot deel bezichtigingen was afgelast vanwege de sneeuw) en we het voor echt een lage prijs kunnen kopen (waarbij een ālage prijsā al 60.000 boven de geschatte waarde en 140.000 boven de woz-waarde ligt).
Nee. Ik weet het dus echt totaal niet zeker. Dat is ook mijn struggle. Het voelde echt wel heel goed tijdens de bezichtigingen. Maar ik voel me bij voorbaat al genaaid als ik kijk naar wat dit gaat kosten voor dit huis. Want het is wel echt de b-keus.
We merken gewoon dat de huizen binnen onze prijsklasse steeds kleiner en duurder worden. Dus ik ben een soort van bang om de boot te missen omdat ik mezelf hier dus wel zie wonen.
Heel lief. Ik ben nu vooral een beetje aan het rekenen en heb een maximum bod bedacht waarvan ik denk: dan kunnen we er nog echt onze plek van maken. Anders gaat het aan ons voorbij.
Ik heb nooit meer gehoord dat dit nog ergens kon, toen ik tot 2019 nog hypotheken deed. Vooral ook omdat 10k op een hypotheek eigenlijk geen fluit voorstelt dus ik kan het me ergens ook niet voorstellen dat het een garantstelling is? Mensen zijn ook niet altijd even vaardig in het uitleggen van bepaalde constructies XD.
Haha ik ook. En wie was er weer teleurgesteld om half 7?
Ik had vorige week een vergelijkbare struggle. Huis waar ik niet verliefd op ben, het voldoet wel aan mijn basic eisen (qua grootte en prima locatie) maar heeft niet de sfeer en uitstraling waar ik eigenlijk voor val. Maar iets dat aan alle eisen voldoet krijg ik inderdaad niet (meer) voor het budget wat ik heb en alles wordt steeds meer onbereikbaar. Was ook bang om spijt te krijgen en de huizen-boot te missen, dus ik heb het toch gekocht. Inmiddels wel heel blij mee, er moet binnen veel gebeuren maar straks is het dan ook helemaal mijn smaak en zit ik lekker in mān tuintje!
Gefeliciteerd en superleuk om te horen!
Het is een b-keus omdat het allemaal wat kleiner is dan we gewild hadden en totaal niet naar smaak is (en het is geen huis om 20 jaar in te wonen qua ruimte dus je wilt ook niet de gehele tijd dat je er woont aan het sparen zijn). Boven vind ik dat niet erg, want dat voelt mega ruim. Beneden gaan we er fors op achteruit (-17m2) en kunnen we niet eens alle meubels die we nu hebben kwijt. Denk dat met verbouwen, praktischer indelen van de keuken en een lichte vloer er veel kan veranderen. Daarnaast is de locatie niet helemaal zoals ik het had gewild, maar wel weer naast een groot park.
Nieuwbouwproject is inderdaad ālotingā. Dus we hebben nul zekerheid. En dat is ook een soort van b-keus, want het heeft ipv een tuin een klein terras. Maar dat is qua locatie weer fijner en net wat ruimer. Alleen: hoe belangrijk vind ik die locatie nog als we daar over 2.5 jaar pas gaan wonen en al mijn vriendinnen tussentijds ook tot de conclusie komen dat ze niet in en rondom de binnenstad kunnen kopen/wonen. Is een beetje koffiedik kijken.
Moeilijke vind ik ook; we wonen nu heel goedkoop en kunnen daardoor eigenlijk alles doen wat we willen. Is dit dan hƩt huis waarvoor we dat opgeven. Zou best veel geld over hebben voor een paar nachtjes proefwonen.
Eerlijk, het klinkt niet als een hele fijne optie. Waar je nu zit, woon je prettiger en houd je meer geld over in de maand. Dit huis klinkt alleen als een optie vanwege de schaarsheid en om te kopen voor het kopen wel. Is er ook beneden geen aanbouw mogelijk?
Ik ben wel benieuwd wat nou precies een forse studieschuld is volgens de meeste mensen / de bank. Is iets waar ik regelmatig spreekwoordelijk wakker over lig
Ook even een polletje, wat vindt jij een forse studieschuld? Laten we zeggen dat fors dan zoveel is dat het je echt in de weg staat bij het kopen van een huis, of dat je denkt dat het je in de weg zou staan. Gaat dan om de totale schuld waar je mee begint, niet het bedrag nadat je al aflossingen hebt gedaan.
- 0 - 2000
- 2001 - 6000
- 6001 - 10.000
- 10.001 - 14.000
- 14.001 - 17.000
- 17.001 - 2.0000
- 20.001 - 25.000
- 25.001 - 30.000
- 30.001 - 35.000
- 35.001 - 40.000
- 40.001 - 45.000
- 45.001 - 50.000
- 50.001 - 55.000
- 55.001 - 60.000
- 60.001 - 65.000
- 65.001 - 70.000
- 70.001 - 75.000
- 75.001 - 80.000
- 80.001 - 85.000
- Hoger dan 85.000
0 stemmers
In het nieuwe stelsel dan, dus met 35 jaar aflossen. Daarin is mijn vriends last van 23k studieschuld bijna evenveel als die van mij in het oude systeem van 9K
Ik heb gestemd op wat ik vaak hoor qua āforseā schuld van vrienden. Als ik reken met dat een van ons zo een schuld van 40-45k zou hebben dan zakken we bijna een ton in bedrag wat we kunnen lenen. Dit is voor ons geen probleem is omdat we toch naar huizen zoeken die goedkoper zijn dan dat. Maar als we beide zo een schuld zouden hebben zou het wel al problematisch worden. Dus denk dat het best verschilt wat problematisch is?
Om het ingewikkelder te maken. De buurt is wel weer veel rustiger (+), het heeft een aardige tuin (+), we krijgen er ruim 30m2 (2 slaapkamers en zolder) bij en alle minpunten zijn verbouwbaar (aanbouw kan, dakkapel kan, zonnepanelen kunnen en vloer keuken en badkamer is uiteindelijk ook te doen). Het is daarnaast erg goed onderhouden. Als dit huis 1,5kilometer meer onze kant op had gestaan hadden we het zo gekocht, we gaan ook maar 10 minuten verder wonen dan we nu wonen.
We hebben overigens nu een koophuis. Alleen dus hele lage lasten op 10 minuten van het centrum. De lasten gaan sowieso fors omhoog want we willen sowieso verhuizen met oog op de ruimte. Als we ons huidige huis verkopen zoals de markt nu staat en niet teveel hoeven bieden kunnen we zelfs veel van de verbouwing al doen. Maar dat weten we dus niet.
@kleinmaargroot aanbouw beneden kan, maar het zijn hele dure meters. Het huis is niet breed (4,5) dus als je een meter aanbouwt (wat erg duur is) ga je er niet ineens veel ruimer wonen.