Afgelopen weekend eindelijk kennis gemaakt met de verkopers van ons huis en een tweede keer het huis kunnen bekijken. Zo fijn. Was ik echt aan toe; we hebben begin oktober getekend dus het was echt al lang geleden.
Misschien ten overvloede hoor, maar ik las dat ze gaat studeren in een andere stad: Je bouwt op woningnet volgens mij inschrijfduur op per regio, dus als je inschrijfduur opbouwt in Amsterdam kan je dit niet gebruiken voor een woning in Utrecht. Ik heb in het verleden zelf een tijd bij meerdere regio’s ingeschreven gestaan toen ik nog niet wist waar ik ging studeren . Iets om in gedachten te houden misschien!
Vanmorgen gehoord van de aankoopmakelaar dat we bij een eerder bod op een huis er maar €1000,- naast zaten. Is al een paar maanden geleden, maar meen me te herinneren dat de verkoopmakelaar toen iets had gezegd als dat het niet aan ons bod lag, maar dat het verkocht was aan bekenden. We denken nu dat die bekenden gewoon gevraagd hebben wat het hoogste bod was, om er gewoon 1000 euro boven te gaan zitten, dus dat we sowieso geen schijn van kans hadden. Morgen gaan we bieden op een huis aan dezelfde straat. We gaan nu flink boven het bod zitten wat we destijds op dat andere huis hebben geboden (vergelijkbaar huis), dus hopelijk lukt het nu wel
We hebben nu 11 dagen geleden te horen gekregen dat ons bod geaccepteerd is, en meteen vorige week al onze bestanden aangeleverd, vanochtend ook taxatie binnen gekregen en het getekende voorlopige koopcontract ook opgestuurd. Hoorde net van onze financieel adviseur dat als alles meezit we wellicht einde van de week of begin volgende week akkoord krijgen op de financiering (als er geen aanvullende documenten nodig zijn en als de bank het natuurlijk verantwoord vindt). Bizar hoe snel dat dan opeens gaat zodra je alle documenten hebt aangeleverd?
@kleinmeisje Ah balen is dat als je dat dan achteraf hoort… Hopelijk hebben jullie morgen meer succes!
Is het gebruikelijk om bij aankoop van een nieuwbouwwoning, het hypotheekbedrag en de maandelijkse lasten op te nemen? De verkopers/projectontwikkelaar vragen om de maandelijkse lasten voor in het contract. Maar de hypotheek is nog niet eens rond en er is alleen een oriënterend gesprek geweest.
Lekker! Ik heb me inderdaad ook zitten verbazen over hoe snel dat gaat. Bij ons ging er ook nog geen week overheen toen de documenten compleet waren. De bank keek er in een dag doorheen en hop, gelijk akkoord.
Bankgarantie was ook leuk. We kregen om (zeg) 14.00 uur mail dat de bankgarantie was aangevraagd en om 14.05 uur mail van de notaris dat de bankgarantie ontvangen was haha.
Ik ben me er echt over aan het verbazen inderdaad. Voor mijn idee zijn banken namelijk echt sloom maar in dit geval is de taxateur degene die het meeste tijd nodig had.
Haha en wow binnen 5 minuten?
Bedoel je in de koop aanneem overeenkomst? Wij moesten hier ook een bedrag in laten opnemen met dit: 'dat de verkrijger binnen twee maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire lening verkrijgt tegen geen groter maandelijkse verplichting hoger dan … (in te vullen bedrag) … gebaseerd op een hypotheek van …
Of bedoel je dit niet? Een soort van behoud van financiering. Stel dat de hypotheek maandlasten hoger zouden worden dan dat bedrag dan konden we er nog vanaf zien. Althans, zo meen ik het me te herinneren.
Ja haha, alsof de geldverstrekker gelijk klaar zat om een Tikkie te betalen. Dacht echt dat dit een traject van maaaanden zou worden, maar inmiddels gaan we volgende week al tekenen! Conceptakte is ook binnen en ziet er helemaal prima uit.
Alleen gaan we nog niet meteen verhuizen omdat we hier nog wat zaken af moeten ronden, maar volgende week is het dus wel vast van ons en kunnen we vast een start maken met opknappen!
Haha kijk nou. Dit is echt amper 2,5 maand geleden:
Ah ja, dit kan daarmee bedoeld worden inderdaad. Thanks!
Het is sowieso een escapeclausule, daarnaast zijn de bedragen dus extra. Onze makelaar mailde destijds het volgende:
Samenvatting
De bedragen die in dit artikel genoemd worden zijn een extra aanvulling op de clausule. Stel dat de hypotheekrente die jullie nu denken te krijgen over een paar maanden veel hoger is, dan kunnen jullie op basis van dit lid besluiten dat jullie de koop toch wilt ontbinden, ondanks dat je de hypotheek wel zou kunnen krijgen. Stel dat je € 246.500,- voor de koopsom plus meerwerk wilt lenen (gemiddeld genomen koop-/aanneemsom plus 12%) en de bruto maandlast daarvoor is hoger dan € 1.000,- (rente hoger dan 5%) dan mag je ook de overeenkomst óók ontbinden. Dit bedrag is een gemiddelde/schatting, dus dit geeft zeker niet aan dat je niet meer of minder mag gaan lenen. Dus als jullie nu al duidelijk hebben hoeveel de hypotheek ongeveer zal zijn kan ik ook dat bedrag voor jullie in de akte zetten.
Wow als je dit zo een rijtje ziet besef je je pas hoe snel zoiets gaat. En inderdaad, ook al verhuis je misschien niet meteen het huis is dan wel officieel van jou.
Wij zitten dus ook echt heel de tijd al te dromen over hoe en wat. We hoeven zegmaar niks te doen aan het huis. Alleen wat muurtjes verven maar dat willen we post-corona laten doen door een schilder en willen nu eigenlijk zo min mogelijk werklui zien verder, dus we zitten echt telkens te bedenken of we nu 2/3/4 dagen of hoeveel dan na de sleuteloverdracht al in het huis wonen. Terwijl we dus uberhaupt de financiering nog niet rond hebben.
Bij ons was alles ook binnen 2 weken rond, terwijl mijn vriend een eigen zaak heeft. Was ook erg verbaasd dat het zo snel ging, toen alle documenten binnen waren hadden we ook de volgende dag al akkoord.
Ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat! De taxatie had een beetje vertraging door covid, maar is nu vandaag door gegaan nadat iedereen getest was. Onze financieringsdeadline is half maart, dus dat wordt nog spannend. Wel alle papieren al aangeleverd, dus hopelijk gebeurt er niks geks…
Heeft iemand ervaring met taxatie huis voor de verlaging van de hypotheekrente? Bij onze hypotheekverstrekker is een WOZ-waarde niet voldoende, maar die is een stuk hoger dan ons hypotheekbedrag waardoor er in een veel lagere categorie terecht zouden komen. De huizen zijn hier flink wat meer waard geworden + we hebben verbouwd.
Ik heb het uitgerekend en het zou ons ongeveer 540,- per jaar opleveren, tegenover een taxatie die ook zoiets kost. Maar de jaren daarna heb je natuurlijk ook voordeel.
Behalve WOZ heb je ook nog van die digitale waarde rapporten, calcasa bijvoorbeeld. Wellicht is dat voldoende bij jullie bank? Is een stuk goedkoper.
Als het 540 per jaar oplevert zou ik het sowieso doen, heb je het in één jaar al terugverdiend. Tenzij je op zeer korte termijn wil verhuizen.
Dank voor de tip, er staat alleen taxateurs maar zal eens bellen. Denk dat we het ook wel gaan doen, maar wil wel een soort zekerheid dat het echt op dat bedrag getaxeerd wordt. Hoewel we ook nog wat ruimte hebben. De WOZ-waarde is nu 85 duizend hoger dan de aankoopwaarde en we hebben iets van 50 nodig om in die lagere categorie te komen.
Ik zie bij mij op kantoor dat bij bijna elke oversluiting wel een taxateur betrokken is, dus het is helaas heel normaal dat de bank daar om vraagt
Regel je alles zelf, of heb je een hypotheekadviseur? De meeste hypotheekadviseurs hebben een vaste taxateur waar ze “goed contact” mee hebben als je begrijpt wat ik bedoel haha
We hebben een hypotheekadviseur dus die wilde ik ook al vragen inderdaad! Maar deed alvast mijn eigen voor verkenning haha. We hebben bij aankoop de taxatie ook via een taxateur van de hypotheekadviseur gedaan.
Mijn man en ik hebben zojuist besloten: we gaan ons huis verkopen. Niet pas over 2 jaar, maar nu. De reden is dat we veel overlast hebben van onze buren, ik heb daar laatst nog over geklaagd in het burenergenissen topic toevallig.
In het kort
Ik woon in een oude bovenwoning met naast en onderburen. Beide buren zijn jong en hebben altijd mensen over de vloer, het zijn niet per se feestjes maar altijd gelach, gepraat, gejoel en geschreeuw. We hebben erover gepraat en sturen appjes, maar het helpt niet. Man en ik zijn beide heel rustig en gevoelig voor drukte/harde geluiden, dus dit heeft echt veel effect op onze stemming en helaas af en toe ook op onze relatie.
Eigenlijk was het plan om hier nog 2 jaar te wonen, extra af te lossen en wat dingen te laten opknappen. En vervolgens ons droomhuis kopen met dank aan de fijne overwaarde. In plaats daarvan gaan we tijdelijk huren, want we weten nog niet 100% zeker wat ons droomhuis is en waar dat moet staan. En waarschijnlijk kunnen we het nu nog net niet betalen. Maar door te huren lopen we dus hoogstwaarschijnlijk wel veel geld mis. Maarja, dat nemen we dan maar voor lief! Ik vind het vooral ook heel zuur dat ik nu door het gedrag van anderen ‘gedwongen’ word te verhuizen.
In ieder geval: hebben jullie tips voor het verhogen van de waarde van je huis met kleine dingen die je makkelijk zelf kunt doen? Of algemene tips over verkopen? Moet me er echt nog even in verdiepen en weet niet zo goed waar te beginnen!