Huizentopic

Nou hier weer iets mafs joh. Ons huis was verkocht. Het hoogste bod was zonder voorwaarden (financiering en bouwtechnisch), voor ons gunstig want het is een oud huis.

Heeft de koper er toch vanaf gezien want andere huizen waarop hij heeft geboden passen toch beter bij hem. Echt hoe dan?! Is het normaal om overal maar biedingen neer te leggen en te zien wat het wordt? Zo raar. Volgende bod is er €1000 onder dus valt mee maargoed. Makelaar had al een vreemd gevoel toen hij niet eens blij was om te horen dat het bod was geaccepteerd.

1 like

Wij hebben ook een vast bedrag, alleen zijn we dus al best lang bezig en komt het op ons erg over alsof hij ons lastige klanten vindt. Omdat hij dus steeds marktconform zegt: hier moet je je op voorbereiden en dat consequent fors boven onze verwachting ligt (in de zin van: je kijkt naar een huis van 400.000, waarbij dat qua waardeinschatting eigenlijk al hoog is en dat eindigt op 460.000. Dan zijn wij er al snel klaar mee, terwijl we dat wel goed kunnen betalen).

Ja ik denk dat we gewoon bij de originele strategie gaan blijven, hoe lastig dat ook is. We gaan voor maximaal bedrag x (ookal zegt de aankoopmakelaar dat dat zonde is). En anders moest het gewoon niet zo zijn en wens ik de nieuwe bewoners veel woonplezier.

4 likes

Hele herkenbare situatie. Wij hebben precies met zo’n gevoel twee maanden geleden ook op een huis geboden. We waren allebei niet enthousiast (door type huis, hoeveelheid verbouwen, locatie), maar op papier kwam het qua wensen het meest dichtbij van bijna alle huizen die we hebben gezien. Dus het voelde wel alsof we “moesten” bieden, maar we wilden het eigenlijk niet hebben, behalve tegen een hele goede prijs. Was wel een redelijk verloren zaak, want het huis is uiteindelijk 45.000 euro boven de vraagprijs weggegaan en wij hadden iets meer dan 25.000 erboven geboden (en we wisten dus eigenlijk al dat dat te weinig was van onze makelaar). Achteraf helemaal niet teleurgesteld geweest dat we het niet zijn geworden, maar ook niet het gevoel dat we iets misschien een kans hebben laten liggen waar we spijt van gaan krijgen als we over een jaar nog steeds niets hebben.

Iedereen zegt tegen mij ook altijd: je gevoel erover moet goed zijn. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat dat in deze markt nog maar beperkt opgaat haha.

1 like

Mijn vader heeft ooit zo z’n huis verkocht - terwijl het niet eens te koop stond :grimacing::joy:
Was iemand die 3x per week langs zijn huis z’n rondje hardlopen deed. En kennelijk verliefd was op t huis.

Op een dag stond m’n vader in de voortuin de tuin te doen. En kwam ie langs. En zei dat dit echt het huis van z’n (& zijn vrouw) dromen was en voor wat m’n vader het zou verkopen. Nou… niet. Want hij was er zelf ook heeeel blij mee. “Alles heeft een prijs…”
en zodoende pakte ie een kleine 100.000 gulden overwaarde (wat toen echt megaaaa veel was).

Edit: en over welke klasse je zoekt/koopt. We hebben “maar” een hypotheek van 310 ofzo maar de rest is dus overwaarde en spaargeld…

5 likes

Ja dit. Verbouwen kost naast geld ook heel veel energie, dus dat zou voor mij persoonlijk alleen lonen als we er echt wat jaren zouden gaan wonen.
Maar hee er zijn dus ook pluspunten, dus ja misschien voor het juiste bedrag dus wel echt een optie. Het heeft dus wel potentie.
Kun je nog een keer in de wijk gaan kijken?

1 like
Even in spoiler zijn wel hele lange berichten dteeds

Ja die staat er hetzelfde in, dat is wel fijn. En heel herkenbaar verhaal. Een huis dat wel alle boxjes aantikt is boven budget in deze huizenmarkt. Dan komen we op vraagprijzen van 540.000. Dus ik zeg wel dat we er niet te lang gaan wonen, maar de kans is groot dat we daar wel op uit gaan komen en dat kan ook. Tegelijkertijd zou ik er dus niet in willen wonen zonder de meest urgente verbouwingen. De zolder heeft slechts een mini dakraampje dus om die ruimte te gebruiken willen we meer licht, de vloer is hoogpolig tapijt (ik heb huisttofmijtallergie) en de badkamer is aan vervanging toe.

@quarterlife ja precies. Als ik op mijn gevoel af ga zou ik dit nooit doen, maar dat hadden we met ons huidige huis ook en dat is achteraf echt een hele fijne plek gebleken. Als dit een tuin en extra slaapkamer had gehad was ik niet weggegaan.

@Madelief voornamelijk om ruimte en buitenruimte. Het is dus een wens. We hebben niet op zeer korte termijn urgent meer ruimte nodig, maar zouden die ruimte nu wel in huis kunnen gebruiken en verwachten die ook wel nodig te gaan hebben. Het is eigenlijk gewoon de stap van een appartement naar een kleine eengezinswoning.

2 likes

Ik had ons al opgegeven, maar mijn vriend wil absoluut niet op tv en je mag niet alleen😂

9 likes

Heeeel raar, ik hoorde van een andere makelaar inderdaad ook al dat het zo gestoord is geworden dat mensen gewoon maar wat in het rond gaan bieden.

Ja jullie zijn wel de perfecte kandidaat.
Want jullie hebben extra budget/ruimte, maar dat wil je niet uitgeven - maar je hebt het wel.

Dus als Bob dan belt en (surprise surprise!) om extra centjes vraagt, kunnen jullie zo plop! Moneyzzzz toveren!

(Altijd bijzonder dat de Max 250.000 is en er dan “ineens” een kleine 50.000€ toch ergens vandaan komt bij die mensen :joy:).

7 likes

Ja eens. Dan mag je geen jaren 30 woning zoeken @Shaaar … dat seizoen is nu geweest :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Haha ik wil een saai energiezuinig nieuwbouw vierkant. Dus ben een baanbrekende kandidaat. Ik heb alles de kast getrokken, maar hij wil nog steeds niet.

4 likes

Zo pff wat vind ik dit spannend. Gebeld door onze aankoopmakelaar en hij denkt dat we ongeveer 25-30k boven de vraagprijs moeten gaan zitten. Klinkt als een goede deal voor het huis (hoekhuis, 120 m2, 2 jaar geleden opgeleverd, badkamer en keuken naar onze smaak, tuin op het westen, tuin helemaal af en naar onze smaak, vloeren liggen er al en vinden we mooi). Ook nog eens op 10 minuten lopen van het winkelcenturm en van de trein. Klinkt perfect maar vind het ook zo eng om zoveel te overbieden, al valt dat natuurlijk in het niets tov de bedragen die hierboven genoemd worden. Dus we gaan het gewoon doen en hoop echt dat het wat wordt, ook al hebben we er buikpijn van.

Maargoed morgen vlak voordat het biedproces sluit mag onze makelaar bellen om te checken of we op de juiste weg zitten of nog wat extra moeten bieden. Ben heel benieuwd.

17 likes

Maar waarom is het zo eng om te overbieden? Ben je bang dat het huis niet getaxeerd gaat worden op die waarde?

Ja nog geen eens perse, gezien er veel huizen wel voor rond dat bedrag verkocht worden moet dat wel goedkomen en anders hebben we wel spaargeld wat we kunnen inzetten. Denk vooral dat we moeten wennen aan het idee dat dat normaal is. We hadden het idee dat dit vooral echt in de stad gebeurde, waardoor we weg gaan (maar ook omdat we in de stad alleen bepaalde wijken willen wonen waar we nog geen eens een benedenwoning kunnen krijgen door dit bedrag), maar dat is natuurlijk niet zo gezien ook de dorpen rondom de steden populair zijn.

Ik denk vooral dat we het idee hadden dat je in de stad 30k overbiedt oid en niet erom heen

1 like

Ja daar is dit huis ook! Eigenlijk alleen Leidsche rijn, want dat is de enige plek met dit soort huizen die nog betaalbaar zijn

1 like

We hebben de bezichtiging gehad en het huis vinden we echt heel erg leuk. Maar niet normaal hoeveel mensen er kwamen kijken, wel 40 stellen :frowning: Er waren al meerdere biedingen boven de vraagprijs zei de makelaar dus ze hebben er een inschrijving van gemaakt. “Vraagprijs bieden is kansloos” waren de makelaar zijn woorden. We gaan nadenken over wat wij willen bieden, maar met zoveel geïnteresseerden heb ik het al opgegeven haha. Wel bijzonder zo’n inschrijving en dat ze dan “live” (wel online) die enveloppen gaan openen. Lijkt wel miljoenenjacht, al win je helaas geen geld in dit geval :smiley:

3 likes

Emo-brief erbij schrijven! Taart bakken! Haha :smiley: en een hoog bod natuurlijk.

3 likes

ik ben bang dat het in deze markt waarschijnlijk strategisch is om nu een kleine gezinswoning te kopen die inderdaad niet je forever huis is maar wel een soort van stap in de juiste richting is. Ik denk dat dat namelijk nodig is om dan later in staat te zijn om het huis te kopen dat je daadwerkelijk wilt hebben. Het voelt dan waarschijnlijk als verspilling maar levert uiteindelijk wel overwaarde op.

2 likes

Haha! De makelaar vertelde dat de kopers emotionele binding hebben met het huis en graag willen weten wie de kopers zijn. Maar bij het formulier zat verder geen mogelijkheid om daar wat over te schrijven, maar nu ik jouw berichtje lees doe je dat er dus los bij? Wat ik niet snap is dat we dus ons bod in een envelop moeten aanleveren uiterlijk op het moment dat ze de enveloppen gaan openen. Dan is er dus geen overleg geweest met de verkopers, en heeft zo’n persoonlijke noot ook geen zin lijkt me?