Onze taxatie is gelukkig wel heel gunstig uitgevallen! Net 1k boven ons bod getaxeerd. Kwam ook mede doordat alle huizen in de buurt nu voor die prijzen weggaan.
Er stond ook een huis in het rapport waar wij ook bezichtigd hebben in, maar wij vonden dat huis dus te klein. Die zou vorig jaar voor een bedrag rond de 345k weg gegaan zijn (als ik even simpel terug reken), maar nu verkocht voor 411k. Is kleiner dan ons huis, sowieso duurder in verkoopprijs en is bijv ook geen hoekhuis met extra stuk tuin zoals bij ons.
Ik vind dat echt bizar qua huisprijzen hoor, dit zijn dan gewoon rijtjeshuizen in een dorp met 30.000 inwoners op 6-7km van een stad met 70.000 inwoners. Er wordt dan wel veel nieuwbouw (dit is ook een 2 jaar oud huis waar wij nu mee bezig zijn) gebouwd en die huisprijzen liggen ook echt op rond de 380-390 kaal voor 120 m2.
Doet mij nog eens beseffen hoe zuur de regeling van wel overdrachtsbelasting betalen voor huizen boven de 4 ton is; want hoe goed ik ook filter, er is zo weinig in die prijsklasse als je echt een huis wilt ipv appartement. Al moet ik zeggen dat wij het aanbod in instapklare appartementen in die prijsklasse ook bedroevend laag vonden.
Nu is het voor ons echt meegevallen. We hadden 5 januari een orienterend gesprek bij de financiele adviseur en 18 februari voor de 2e keer op een huis geboden en dus een geaccepteerd bod, maar dit komt echt enkel omdat onze makelaar de verkoopmakelaar kent en we 5 minuten voor sluitingstijd hoorden wel bod we moesten doen.