Huizentopic

Jemig wat ruk! Kan me goed voorstellen dat je daar gillend gek van wordt. Ik hoop voor jullie dat er nu echt geen tegenslag meer volgt. Je geduld wordt zo op de proef gesteld met zo’n project

1 like

Ik wil absoluut niet onaardig zijn maar dit alles kun je heel makkelijk op Google vinden. Hele stappenplannen waar je rekening mee moet houden etc. Zo verschillend is die info niet. Wij hebben aan de hand daarvan ook zelf een huis gekocht.

In die prijsklasse wordt in mijn regio (Gelderland zuid) wel veel overboden, vaak met 10% ofzo. Maar je zou kunnen nagaan waar vergelijkbare woningen recent voor zijn verkocht via het kadaster, dan heb je een beetje een idee van de marktwaarde. Verder vooral varen op wat het voor jullie waard is en je niet gek laten maken door de hoeveelheid andere geïnteresseerden. Het kan een risico zijn om te overbieden, wanneer je meer biedt dan een taxateur de woning waard vindt, kan je niet voor het gehele aankoopbedrag hypotheek krijgen.

Biedingsprocedures verschillen per woning. Bij een woning met veel interesse wordt tegenwoordig vaak gewerkt met inschrijving. Je moet dan schriftelijk (mail of formulier) je maximale bod kenbaar maken voor een bepaalde datum. Plus eventuele voorbehouden en informatie over wanneer je er bijvoorbeeld in kan. De koper kiest dan de meest interessante partij, dit hoeft niet altijd het hoogste bod te zijn. De makelaar bij de bezichtiging zal je informeren over hoe de procedure werkt. Na zo’n inschrijving hoor je vaak de volgende werkdag al of je bod is geaccepteerd.

Voor een huis uit 2012 zou ik geen bouwkundige keuring doen. De verkoper vult vaak zo’n vragenlijst in onder andere over bouwkundige zaken (ooit lekkage geweest, etc). Deze zou je bij de makelaar alvast kunnen opvragen.

Voorbehoud van financiering is wel verstandig als je een hypotheek nodig hebt. Mocht die onverhoopt niet rondkomen, zou je anders 10% van de prijs van de woning als boete moeten betalen. Dat risico zou ik alleen nemen als je heel zeker weet dat je de hypotheek rond krijgt.

Het enige zinnige wat ik kan zeggen is dat een bevriende makelaars ons een aankoopmakelaar afraadde tenzij je in amsterdam oid woont. Je moet alleen even de feiten weten over hoe het gaat als je een bod doet (volgens mij ben je pas in onderhandeling wanneer de verkoper een tegenbod doet), maar dat kun je idd wel online vinden.

Wij kochten 7 jaar geleden ons eerste huis en hebben dan met gezond verstand gedaan en zonder aankoopmakelaar. Is prima bevallen op die manier.

Qua bezichtigingen is het volgens mij belangrijk -als je het graag wilt- dat je als eerste of een van de eerste gaat bezichtigen zodat je zsm een bod kunt (bij wijze van uur later). Dus een beetje een grote bek is wel handig. Zo konden wij ‘pas’ woensdag bezichtigen en mn vriend heeft het voor elkaar gekregen om een dag eerder te mogen bezichtigen om 9.00 uur. Dan weet je dat je een goede positie hebt. Succes met bezichtigen en bieden eventueel!

Bij de woning die ik heb gekocht werkte ze inderdaad met inschrijving zoals @Rebus uitlegt. Op dinsdag waren wij wezen kijken en de dinsdag erop moest het hoogste bod van alle geïnteresseerden binnen zijn. Wij waren bang dat ik niet het hoogste bod zou kunnen geven maar ik had wel hele goede voorwaarden. Daarom hebben wij op de dag van bezichtiging een bod uitgebracht die tot de volgende dag 17.00 uur geldig was zodat er geen vergelijkingsmateriaal is, dan hadden we de meeste kans. Het is een gok maar als ze bij die desbetreffende woning ook werken met inschrijving is het iets om te overwegen. Je hebt goede voorwaarden + geen vergelijkingsmateriaal voor de verkopers. Met deze huizenmarkt moet je inderdaad wat ballen en een grote mond hebben.

Edit: bij ons heeft het dus goed uitgepakt haha.

Houd er rekening mee. Als jij meer biedt dan de woning waard is, waar je dus een hypotheek voor krijgt, moet je het uit eigen zak betalen.

2 likes

Ik ben momenteel opzoek naar een huurhuis in omgeving Utrecht. Nu lijkt het mij het fijnste (en goedkoopste) om een woning met iemand te delen -dus 2 slaapkamer appartement- zodat we beide wat groter kunnen wonen. Alleen ken ik nog niemand, maar het lijkt mij vrij makkelijk iemand te vinden. Weten jullie toevallig of je ook zonder mede-huurder al kunt aankloppen bij een makelaar? Mn ouders hadden evt het idee dat zij het zouden gaan huren en dat ik + die ander er dan inkomen, omdat we anders nieteens aanspraak maken op de woning. Denken/weten jullie of dit mogelijk is?
Of nog andere tips?

Pff ik word zo moe van op zoek gaan naar een huis. Ik ben/was bezig met een appartement maar nu ben ik toch bang dat ik het niet kan betalen? Ik word ook zo moe van als die eisen. Dat je 3 keer de huurprijs moet verdienen. Dat ik verdien ik nooit.

Mag ik vragen aan de mensen die huren hoeveel ze kwijt zijn in vergelijking met hoe veel ze verdienen?

7300 euro :cry: haha sorry ik ben gewoon een beetje jaloers! Ik verdien echt zo weinig dat ik zo weinig keuze heb. Ik word er gewoon echt moedeloos van

Haha nee ja geeft niet! Zo is het gewoon voor mij helaas. Ik ben inderdaad wel ingeschreven voor sociale huur maar duurt inderdaad echt zo lang. Ik zou willen dat ik me veel eerder had ingeschreven maarja dat is nu te laat helaas.

@rodepaprika ja dat is echt rot. Ik zou dan iets kunnen huren van 600 euro… Nou dat is er bijna niet of het is in een slechte wijk. Er zijn vaak wel opties als een borgsteller of meer borg betalen. Maar ik zie het allemaal gewoon niet echt positief meer in.

Dit is wel meestal bruto. Dus voor 900 huur, dan inkomen van 2.700 bruto per maand. Weet niet of @Vloeistof ook zo rekent?

1 like

Bij ons is huurprijs 1.500 en we moesten dat bruto x 4 per maand verdienen samen

3x bruto is toch niet zo belachelijk? Bij de huur van @Yucca bijvoorbeeld verdien je dan samen €3000 netto, ben je al de helft van het gezamenlijke inkomen kwijt aan huur, en dan komen er nog vaste lasten bij.
Hier vroegen ze 4,5x bruto, dat vond ik ook wel overdreven.

2 likes

Als je het voorbeeld van @Rebus bedoelt; daar wordt een bruto bedrag genoemd.
Ikzelf vind bruto driemaal de huur niet onredelijk, als je er van uitgaat dat de gemiddelde persoon meer kosten heeft dan de huur, zoals bijvoorbeeld een auto.

@Vloeistof wij verdienen samen bruto ongeveer zeven maal de huur, weet eigenlijk niet wat de eis van de makelaar was. Weet wel dat onze makelaar eigenlijk als ‘eis’ stelde dat je twee inkomens hebt, 1 inkomen wordt door de eigenaar blijkbaar als te risicovol gezien, hoe hoog het ook zou zijn.

Om in je eentje 1800 euro over te houden na een huur van 900 euro moet je fors meer verdienen dan 2700 euro bruto (gokje: 5000 bruto). Dan is de hele discussie niet meer relevant. Want dan ben je de 3x huur allang voorbij.

Maar het is niet zo dat iemand andere bepaalt wat jij met je geld kan doen. Die woning is van iemand anders en die persoon wilt graag de zekerheid dat je het kan betalen. Ik denk dat jij (en velen met jou) onderschatten hoe snel je financieel klem komt te zitten bij een beetje tegenspoed. 3x de huur verdienen is echt niet heel ruim, beseffende dat je sowieso 35/40 procent van je inkomen direct afdraagt. Dan houd je iets minder dan 1 keer de huur over in de minimale situatie. In mijn ogen moet er ook echt een grens aan zitten hoor, ik vind eisen als 4/5 keer de huur zeer overdreven, maar een beetje zelfbescherming is voor veel mensen best nodig.

2 likes

Wij zitten nu zo dicht bij de opleverdatum van ons huis (+/- 6 weken, na een jaar wachten) dat ik ineens echt geen geduld meer heb. Ik vind het wachten ineens nog zo lang duren en de tijd lijkt ineens heel langzaam te gaan.

4 likes

Heel herkenbaar, je hebt er dan zo naar uitgeleefd en ineens gaat de tijd zoooo traag… Hebben jullie nog leuke dingen gepland in de weekenden ervoor? Iets anders leuks om naar uit te kijken, of dingen die nog moeten gebeuren waar je je aandacht op kunt vestigen?

Ik heb dat al met m’n verbouwing, we zitten er nu middenin, maar het einde nadert en het kan me nu niet snel genoeg meer gaan! En dan duurt het bij ons maar een paar weken, laat staan als je maanden moet wachten op je huis, lijkt me echt tergend.

1 like

Ik schrik hier echt van de huurprijzen, maar dat is waarschijnlijk ergens in de randstad? Of een luxe appartement? Ik woon namelijk met mijn vriend in een flat/appartement met ruime woonkamer & drie slaapkamers, en onze kale huur is €420. :open_mouth:

Wij hebben net de tekening van de aannemer gekregen voor ons nieuwbouwhuis! Zo zo leuk. Onze uitgezochte keuken staat erin, er is een plattegrond van de wijk incl. groen. Ik kan niet wachten :smiley:

3 likes

Ja we hebben gelukkig wel volle weekenden, maar man wat valt het me tegen. Uiteindelijk enorme luxe problematiek want het wordt eerder opgeleverd dan ze dachten, maar mn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

1 like