Goede! We zaten sowieso al een beetje te kijken hoe we ons in de kijker kunnen spelen. Bij het project waar we nu wonen kwamen er er achteraf ook achter dat er buren waren die al voor start verkoop getekend hadden of vanwege connecties meer kijkdagen hadden gehad. Vind het echt bizar dat het zo gaat, maarja je wilt toch wel heel graag.
Helaas ondanks 10% overboden op de vraagprijs, alsnĂłg de 3e hoogste bieder. Deze markt is echt zo fucked gatverdamme
Jeetje. Wat zuur. 10% vind ik echt al heel veel. Hoor het ook in mijn omgeving dat het niet te doen is.
Vriend en ik zijn daarom eerst maar ons spaargeld aan het verhogen want zonder overbieden wordt het hem niet. Vind het lastig hoeveel spaargeld we ânodigâ hebben. Het doel is 50k maar of het genoeg is
Het is inderdaad echt onvoorstelbaar wat er gebeurt overal. Ons huis is vandaag doorgestuurd naar de makelaars hier in de stad en binnen 2u zaten alle 20 bezichtigingen vol? Het staat nog niet eens op Funda. Vraagprijs is ook op de valreep nog eens 25k omhoog gegaan. Ik vind het bijna gĂȘnant eigenlijk.
Toen wij hebben overboden zei de makelaar dat ons bod ook rond de taxatieprijs zou zitten. Wij hadden dus geen zak cash mee hoeven nemen. Weet niet of het bij jou anders is maar bij ons was dat dus niet nodig.
Nou weer een nieuw dieptepunt hier haha. Vandaag contact gehad met onze aankoopmakelaar en hij gaf eigenlijk aan dat hij met âons budgetâ geen vertrouwen er meer in heeft dat het aankopen van een huis gaat lukken in de regio waarin we zoeken. Een jaar geleden had hij er vertrouwen in, maar hij zegt dat de prijzen de afgelopen drie maanden zo extreem zijn gestegen hier dat ons budget niet meer voldoende gaat zijn. Dus we moeten nu gaan nadenken wat we willen volgens hem: huizen bekijken van minimaal 20 m2 minder (we keken voor huizen rond de 95/100 m2) of echt in een andere regio gaan kijken. Of meer budget, maar goed dat is geen optie. Pff ik wist wel dat het drama was, maar had altijd nog wel een geruststellend gevoel omdat hij er wel nog vertrouwen in had. Weet nog niet echt wat we kunnen doen, want we zijn wel echt gebonden aan deze regio om verschillende redenen.
Wat @tessel zegt klopt vaak wel. Het is zinnig om met je bod een beetje rekening te houden met hoe het getaxeerd kan/gaat worden. Onze 10% overbod was ook nog naar verwachting binnen de taxatie. Dan hoef je dus geen eigen geld in te leggen maar mag het 100% in hypotheek.
En @quarterlife wij kijken inmiddels idd ook naar kleinere huizen die we (evt op ten duur) kunnen uitbouwen! Als je een beetje leuke tuin hebt kun je er na wat sparen wel 2m aan zetten en dan heb je wel weer een leuke woonkamer. Wel rot zoân bericht van de makelaar mag ik vragen in welke regio jullie zoeken?
Ja goede tip is dat! We deden dat wel al (of in ieder geval het was een optie alleen had het niet onze voorkeur), maar dit is nog wel iets wat we nog duidelijker naar hem kunnen uitspreken denk ik! Thanks!! Ik hoop het ook!
En @Victoria Klopt, we wonen nu samen in een appartement van 55 m2 en met allebei thuiswerken (ook in de toekomst) en misschien wel een baby erbij wat ook niet nog jaaaaren gaat duren (hopelijk) verwachten we dan wel weer snel eruit te groeien. Dus dat lijkt ons inderdaad geen verstandige stap en daarom willen we graag iets wat wat groter is. Strikt genomen hoeven we niet te verhuizen, maar we zijn wel echt toe aan een volgende stap. Hebben geen werkkamer en ook geen balkon of buitenruimte en veel overlast van studenten die onder en naast ons wonen. En nu we dus zo veel thuis zijn zorgt dat ervoor dat we hier echt graag weg willen haha, wordt er niet veel gezelliger op. We keken al in dorpen rondom de stad waar we onze zoektocht zijn begonnen, maar hij adviseerde om nu in en rondom een grotere gemeente een half uur rijden verderop te kijken. Maar goed, dat is echt geen optie (geen sociaal leven daar, geen goede verbinding vanuit daar naar werk etc.).
Zoals hierboven genoemd kun je idd lenen op welke bedrag het huis getaxeerd is. Wij hebben 15% overboden en daarop is het huis ook getaxeerd.
Om te laten zien dat je geld op zak hebt om een eventueel gat (tussen taxatie en bod) te kunnen overbruggen kun je bieden: wij bieden X met een voorbehoud van financiering van Y. Waarbij Y dus een lager bedrag is, afhankelijk van hoeveel geld jullie hebben om te overbruggen. Dit deden wij ook (+ benoemen dat we twee voorbereidende hypotheekgesprekken hebben gevoerd waarbij geen belemmeringen naar voren kwamen) en dit werd erg gewaardeerd omdat ze daardoor meer zekerheid hebben dat de financiering goed zit en er niet puur vanuit enthousiasme hoog is geboden.
Even een kleine ergernis hoor, maar dat taxateurs zo meegaan in die overbiedingsgekte is toch ook alleen maar probleemversterkend? Ik ben hartstikke blij voor mensen die zo wel een hypotheek kunnen krijgen, maar eigenlijk klopt het toch nooit dat een huis ineens 50.000 meer waard zou zijn, ook volgens de taxateur? Die hele huizenmarkt is zo verziekt en alles en iedereen houdt het ook maar in stand.
Klopt, is ook bizar. Ik heb zelfs aan de taxateur doorgegeven wat ons bod was haha, echt erg eigenlijk! Had nog gevraagd of ik ons bod met hen mocht delen, maar ze zeiden: oh ja, zeg maar gewoon hoor. En uiteindelijk zat het getaxateerde bedrag daar 2000 euro boven, omdat het anders te obvious was denk ik?
Ja, moet zeggen dat de taxateur bij ons ook een beetje schimmig meebewoog hoor. Maar daar mochten we het verder absoluut niet over hebben van hem. Ben benieuwd hoe ze op de vingers getikt zouden worden.
Nrc heeft hier ook een stuk over geschreven. Vind het ook echt bizar. Maar dat geldt denk ik wel breder. Ik denk dat aankoopmakelaars ook een behoorlijke rol in prijsopdrijving spelen.
@quarterlife hier hetzelfde probleem. Het is ook gewoon zo bizar momenteel.
Wij hebben een taxateur die een soort gelijk huis in dezelfde wijk (huis is alleen een jaar ouder dan ons huis, 5m2 kleiner en net wat minder luxe ingericht) verkoopt als verkoopmakelaar, maar de vraaprijs van dat huis ligt dan net onder wat wij geboden hebben op ons huis. Heel tactisch uitgezocht als taxateur door onze makelaar, zodat het huis ook op ons gedane bod (we hebben 9% overboden) getaxeerd wordt en volgens de taxateur komt het allemaal wel goed. Echt bizar eigenlijk.
Ik wil voor de verjaardag van mijn vriend een naambord bestellen voor op ons huis. We doen helemaal mee aan de jaren '30-hype
, dus ik wil iets van een emaillebord hebben, maar sodeknetter wat is dat duur? Hebben jullie nog een leuke naambordenadresje misschien?
Ah dat is echt zuur zo dichtbij!
Wij hebben ons naambordje bij https://naambordencentrale.nl/ besteld. Geen emaille maar wel heel tevreden over het resultaat. Zie dat ze zowel emaille als emaille look hebben.
Neeee gatsie wat dichtbij dna heb je liever dat je er lekker 15.000 naast zit⊠pfff jammer zeg!
Wij hebben vrijdag een bezichtiging gehad bij een nieuwbouwwoning (oplevering is deze zomer). We gingen er vrij blanco in, willen gewoon wat bezichtigingen plannen om wat meer gevoel bij de huizen te krijgen en onze wensen wat concreter te maken. Leuk om er wat meer mee aan de slag te gaan!
We hebben wel beslist dat we ons droomhuis niet gaan krijgen. We willen gewoon niet zoân hoge hypotheek als we aan zoân dergelijke woning kwijt zouden zijn. Dus nu zijn we druk bezig met onze wensen op papier zetten en ook wat prioriteit heeft en echt een eis is.
Gisteren nog een heel goede woning op Funda gezien. Ga morgen bellen, maar verwacht dat het al weg is of iig geen bezichtigingen meer aanneemt (staat morgen een week op Funda en is daar al meer dan 100x bewaard).
Herkenbaar, wij zitten in eenzelfde situatie denk ik! Ik vond het ook wel helpend om die wensen concreet te maken, dat kan soms wel wat helpen in die gekte van de huidige markt⊠Al merk ik wel dat ze bij ons soms nog wisselen, doordat de markt zo krankzinnig is dat ik het soms ineens niet meer erg vind als ik geen zon in de tuin heb Gelukkig kan mijn vriend dan wel weer realistisch zijn en me tot de orde roepen, maar ik vind het soms wel echt gekmakend moeilijkâŠ
Super veel succes in ieder geval met de zoektocht en hopelijk komt er gauw iets leuks op jullie pad