Weet iemand hier of je iemand anders mag inschrijven voor sociale huur/kamers? Ik kan hier online geen antwoord op vinden.
Wat bedoel je precies? Inschrijven bij de gemeente in jouw huis? Inschrijven bij de woningbouw voor wachttijd?
Voor wachttijd, bij de woningbouw of bijvoorbeeld iets als ssh. In de zin van: ik meld nu iemand (16) aan op diegenes naam en betaal zelf de inschrijfkosten en die persoon kan daar dan wanneer nodig zelf gebruik van maken
Ik denk dat het in theorie identiteitsfraude is omdat je het invult alsof het over jezelf gaat, maar anderzijds zullen er genoeg ouders dit samen met hun kind doen en dat de ouders dan betalen. Dus ik vermoed (maar ben geen expert dus) dat het wel kan.
Ik zou wel even goed inlezen op de regels, in Amsterdam mag je maar 1x inschrijven en maar 6 (of 8?) jaar in totaal, en dan moet je ook echt vertrekken, dus als je je daar op je 16e inschrijft dan moet je op de 22e of 24e je huis uit, ook als je nog niet afgestudeerd bent.
Wil je zusje zichzelf ook inschrijven? Ik kon mij op mijn 17e zonder toestemming van mijn ouders inschrijven bij een studentenhuisvester. Bij DUWO kan het volgens mij al vanaf 16 jaar maar ik weet niet of je dan toestemming van ouders nodig hebt.
Dit hebben wij gedaan voor schoonouders. Die hadden zelf de houding we schrijven ons wel in als we willen verhuizen, het concept van een (jarenlange) wachtlijst ging er gewoon niet in.
Maar je vult hem helemaal in op de situatie en naam van die persoon, en neemt alleen de betaling voor je rekening toch?
Thanks voor de reacties, ik heb het nu maar gewoon gedaan onder o.a @merel ‘s ouders schrijven hun kinderen ook in gedachte en we gaan zien of het ooit een probleem wordt.
@Quinn jup. Alles op haar gegevens, op de betaling na.
@Leilouka toestemming van ouders is inderdaad blijkbaar niet nodig:)
Ik las net bij ssh dat je met twee jaar wachttijd niet eens terecht kan in een studentencomplex in de stad waar zij wilt studeren. Wat een ramp
Afgelopen weekend eindelijk kennis gemaakt met de verkopers van ons huis en een tweede keer het huis kunnen bekijken. Zo fijn. Was ik echt aan toe; we hebben begin oktober getekend dus het was echt al lang geleden.
Misschien ten overvloede hoor, maar ik las dat ze gaat studeren in een andere stad: Je bouwt op woningnet volgens mij inschrijfduur op per regio, dus als je inschrijfduur opbouwt in Amsterdam kan je dit niet gebruiken voor een woning in Utrecht. Ik heb in het verleden zelf een tijd bij meerdere regio’s ingeschreven gestaan toen ik nog niet wist waar ik ging studeren . Iets om in gedachten te houden misschien!
Ja dat heb ik meegenomen, maar dankje voor de reminder:)
Vanmorgen gehoord van de aankoopmakelaar dat we bij een eerder bod op een huis er maar €1000,- naast zaten. Is al een paar maanden geleden, maar meen me te herinneren dat de verkoopmakelaar toen iets had gezegd als dat het niet aan ons bod lag, maar dat het verkocht was aan bekenden. We denken nu dat die bekenden gewoon gevraagd hebben wat het hoogste bod was, om er gewoon 1000 euro boven te gaan zitten, dus dat we sowieso geen schijn van kans hadden. Morgen gaan we bieden op een huis aan dezelfde straat. We gaan nu flink boven het bod zitten wat we destijds op dat andere huis hebben geboden (vergelijkbaar huis), dus hopelijk lukt het nu wel
We hebben nu 11 dagen geleden te horen gekregen dat ons bod geaccepteerd is, en meteen vorige week al onze bestanden aangeleverd, vanochtend ook taxatie binnen gekregen en het getekende voorlopige koopcontract ook opgestuurd. Hoorde net van onze financieel adviseur dat als alles meezit we wellicht einde van de week of begin volgende week akkoord krijgen op de financiering (als er geen aanvullende documenten nodig zijn en als de bank het natuurlijk verantwoord vindt). Bizar hoe snel dat dan opeens gaat zodra je alle documenten hebt aangeleverd?
@kleinmeisje Ah balen is dat als je dat dan achteraf hoort… Hopelijk hebben jullie morgen meer succes!
Is het gebruikelijk om bij aankoop van een nieuwbouwwoning, het hypotheekbedrag en de maandelijkse lasten op te nemen? De verkopers/projectontwikkelaar vragen om de maandelijkse lasten voor in het contract. Maar de hypotheek is nog niet eens rond en er is alleen een oriënterend gesprek geweest.
Lekker! Ik heb me inderdaad ook zitten verbazen over hoe snel dat gaat. Bij ons ging er ook nog geen week overheen toen de documenten compleet waren. De bank keek er in een dag doorheen en hop, gelijk akkoord.
Bankgarantie was ook leuk. We kregen om (zeg) 14.00 uur mail dat de bankgarantie was aangevraagd en om 14.05 uur mail van de notaris dat de bankgarantie ontvangen was haha.
Ik ben me er echt over aan het verbazen inderdaad. Voor mijn idee zijn banken namelijk echt sloom maar in dit geval is de taxateur degene die het meeste tijd nodig had.
Haha en wow binnen 5 minuten?
Bedoel je in de koop aanneem overeenkomst? Wij moesten hier ook een bedrag in laten opnemen met dit: 'dat de verkrijger binnen twee maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire lening verkrijgt tegen geen groter maandelijkse verplichting hoger dan … (in te vullen bedrag) … gebaseerd op een hypotheek van …
Of bedoel je dit niet? Een soort van behoud van financiering. Stel dat de hypotheek maandlasten hoger zouden worden dan dat bedrag dan konden we er nog vanaf zien. Althans, zo meen ik het me te herinneren.
Ja haha, alsof de geldverstrekker gelijk klaar zat om een Tikkie te betalen. Dacht echt dat dit een traject van maaaanden zou worden, maar inmiddels gaan we volgende week al tekenen! Conceptakte is ook binnen en ziet er helemaal prima uit.
Alleen gaan we nog niet meteen verhuizen omdat we hier nog wat zaken af moeten ronden, maar volgende week is het dus wel vast van ons en kunnen we vast een start maken met opknappen!
Haha kijk nou. Dit is echt amper 2,5 maand geleden:
Ah ja, dit kan daarmee bedoeld worden inderdaad. Thanks!
Het is sowieso een escapeclausule, daarnaast zijn de bedragen dus extra. Onze makelaar mailde destijds het volgende:
Samenvatting
De bedragen die in dit artikel genoemd worden zijn een extra aanvulling op de clausule. Stel dat de hypotheekrente die jullie nu denken te krijgen over een paar maanden veel hoger is, dan kunnen jullie op basis van dit lid besluiten dat jullie de koop toch wilt ontbinden, ondanks dat je de hypotheek wel zou kunnen krijgen. Stel dat je € 246.500,- voor de koopsom plus meerwerk wilt lenen (gemiddeld genomen koop-/aanneemsom plus 12%) en de bruto maandlast daarvoor is hoger dan € 1.000,- (rente hoger dan 5%) dan mag je ook de overeenkomst óók ontbinden. Dit bedrag is een gemiddelde/schatting, dus dit geeft zeker niet aan dat je niet meer of minder mag gaan lenen. Dus als jullie nu al duidelijk hebben hoeveel de hypotheek ongeveer zal zijn kan ik ook dat bedrag voor jullie in de akte zetten.
Wow als je dit zo een rijtje ziet besef je je pas hoe snel zoiets gaat. En inderdaad, ook al verhuis je misschien niet meteen het huis is dan wel officieel van jou.
Wij zitten dus ook echt heel de tijd al te dromen over hoe en wat. We hoeven zegmaar niks te doen aan het huis. Alleen wat muurtjes verven maar dat willen we post-corona laten doen door een schilder en willen nu eigenlijk zo min mogelijk werklui zien verder, dus we zitten echt telkens te bedenken of we nu 2/3/4 dagen of hoeveel dan na de sleuteloverdracht al in het huis wonen. Terwijl we dus uberhaupt de financiering nog niet rond hebben.