Bij ons was alles ook binnen 2 weken rond, terwijl mijn vriend een eigen zaak heeft. Was ook erg verbaasd dat het zo snel ging, toen alle documenten binnen waren hadden we ook de volgende dag al akkoord.
Ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat! De taxatie had een beetje vertraging door covid, maar is nu vandaag door gegaan nadat iedereen getest was. Onze financieringsdeadline is half maart, dus dat wordt nog spannend. Wel alle papieren al aangeleverd, dus hopelijk gebeurt er niks geksâŠ
Heeft iemand ervaring met taxatie huis voor de verlaging van de hypotheekrente? Bij onze hypotheekverstrekker is een WOZ-waarde niet voldoende, maar die is een stuk hoger dan ons hypotheekbedrag waardoor er in een veel lagere categorie terecht zouden komen. De huizen zijn hier flink wat meer waard geworden + we hebben verbouwd.
Ik heb het uitgerekend en het zou ons ongeveer 540,- per jaar opleveren, tegenover een taxatie die ook zoiets kost. Maar de jaren daarna heb je natuurlijk ook voordeel.
Behalve WOZ heb je ook nog van die digitale waarde rapporten, calcasa bijvoorbeeld. Wellicht is dat voldoende bij jullie bank? Is een stuk goedkoper.
Als het 540 per jaar oplevert zou ik het sowieso doen, heb je het in één jaar al terugverdiend. Tenzij je op zeer korte termijn wil verhuizen.
Dank voor de tip, er staat alleen taxateurs maar zal eens bellen. Denk dat we het ook wel gaan doen, maar wil wel een soort zekerheid dat het echt op dat bedrag getaxeerd wordt. Hoewel we ook nog wat ruimte hebben. De WOZ-waarde is nu 85 duizend hoger dan de aankoopwaarde en we hebben iets van 50 nodig om in die lagere categorie te komen.
Ik zie bij mij op kantoor dat bij bijna elke oversluiting wel een taxateur betrokken is, dus het is helaas heel normaal dat de bank daar om vraagt
Regel je alles zelf, of heb je een hypotheekadviseur? De meeste hypotheekadviseurs hebben een vaste taxateur waar ze âgoed contactâ mee hebben als je begrijpt wat ik bedoel haha
We hebben een hypotheekadviseur dus die wilde ik ook al vragen inderdaad! Maar deed alvast mijn eigen voor verkenning haha. We hebben bij aankoop de taxatie ook via een taxateur van de hypotheekadviseur gedaan.
Mijn man en ik hebben zojuist besloten: we gaan ons huis verkopen. Niet pas over 2 jaar, maar nu. De reden is dat we veel overlast hebben van onze buren, ik heb daar laatst nog over geklaagd in het burenergenissen topic toevallig.
In het kort
Ik woon in een oude bovenwoning met naast en onderburen. Beide buren zijn jong en hebben altijd mensen over de vloer, het zijn niet per se feestjes maar altijd gelach, gepraat, gejoel en geschreeuw. We hebben erover gepraat en sturen appjes, maar het helpt niet. Man en ik zijn beide heel rustig en gevoelig voor drukte/harde geluiden, dus dit heeft echt veel effect op onze stemming en helaas af en toe ook op onze relatie.
Eigenlijk was het plan om hier nog 2 jaar te wonen, extra af te lossen en wat dingen te laten opknappen. En vervolgens ons droomhuis kopen met dank aan de fijne overwaarde. In plaats daarvan gaan we tijdelijk huren, want we weten nog niet 100% zeker wat ons droomhuis is en waar dat moet staan. En waarschijnlijk kunnen we het nu nog net niet betalen. Maar door te huren lopen we dus hoogstwaarschijnlijk wel veel geld mis. Maarja, dat nemen we dan maar voor lief! Ik vind het vooral ook heel zuur dat ik nu door het gedrag van anderen âgedwongenâ word te verhuizen.
In ieder geval: hebben jullie tips voor het verhogen van de waarde van je huis met kleine dingen die je makkelijk zelf kunt doen? Of algemene tips over verkopen? Moet me er echt nog even in verdiepen en weet niet zo goed waar te beginnen!
We hebben vanmorgen bij een huis gekeken wat een oud huurhuis is. Alles, maar dan ook echt alles moet eraan gedaan worden en morgen voor 10.00 moet het bod binnen zijn. Onze aankoopmakelaar zegt dat het minstens 90.000 kost om alles op te knappen en met onze overwaarde van waarschijnlijk 70.000 zou dat moeten lukken, maar het is zo moeilijk om een knoop door te halen of we dit echt willen of niet de gemeente wil ook zo min mogelijk leegstaande huizen, maar we willen er pas over 4 maanden in ivm bestellen keuken, verkoop ons huis etcccc⊠Zo lastig dat alles nu zo snel moet
@Stippenlift sorry, heb je per ongeluk beantwoord/gequote
En daarna natuurlijk de bezichtigingen plannen op dagen waarvan je weet dat de buren niet thuis zijn Oh, dat lijkt me zo erg als je buren je woonplezier vernaggelen.
Ons nieuwe huis staat naast een oud pand waar jongeren (18-23 jaar) wonen, die om wat voor reden dan ook begeleiding nodig hebben. Dat vind ik ook best wel spannend. De verkopers zeiden dat ze er geen overlast van hadden, maar ja dat zou ik ook zeggen. Het is wel een vrijstaand huis, dus er zit ongeveer een meter tussen, maar ik ben benieuwd als ze straks allemaal in de tuin zitten ofzo. Hopelijk valt het mee! Weet ook niet waarom die kids daar zitten, dus misschien zijn het wel allemaal lieverds hoor, maar ja je weet het nooit.
Ik wil eigenlijk alleen zeggen dat ik het heel knap vind om de beslissing te nemen om weg te gaan ipv stug daar te blijven zitten met alle negatieve gevolgen die daar uit voort komen! Hopelijk raakt het huis snel verkocht voor een mooie prijs en vind je een fijn huurhuis!
Ah wat vervelend dat je buren je woonplezier dan zo kunnen verzieken hĂš?
Ik zou eens een makelaar laten langskomen voor een waardebepaling. Dat is bij veel makelaars gratis, daaruit kregen wij ook advies m.b.t. wat eventueel nog gedaan kan of moet worden voor de verkoop. De ene makelaar zal daar denk ik wel meer tijd voor nemen dan de ander, wij hadden wel geluk met iemand die er even de tijd voor nam ipv snel snel rondje en klaar.
Bij ons was het advies om weinig spannends te doen. Dingen die evt kapot zijn herstellen, de muur niet opeens knalroze schilderen maar dat was het wel. Ik weet niet ik welke regio je gaat verkopen maar het is nu zoân achterlijke doorgeslagen situatie dat mensen nog overbieden op een ingestort hunebed dus ik denk dat je op dat vlak niet echt iets âfoutsâ in huis kan hebben waardoor mensen niet willen kopen.
Bedankt allemaal voor de fijne reacties! Ben wel een beetje met een mehh gevoel wakker geworden, omdat ik er gewoon wel heel erg van baal. Maar nu kunnen we het een beetje laten bezinken. De eerste stap is nu inderdaad een makelaar bellen en hopelijk voelt dat een beetje goed.
@anon18050057 Gelukkig valt de overlast overdag meestal mee (op vandaag na toevallig), maar dan ga ik zeker wel even langs om te vragen of ze zich koest kunnen houden haha. En wat spannend wel van jullie huis, maar dikke kans dat die jongeren geen vrienden van elkaar zijn en dus allemaal een beetje hun eigen ding doen. En anders kun je het vast bespreken met de begeleiders. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt!
@kleinmaargroot Lief van je, fijn om te horen!
@Druppels Ik verwacht wel dat er veel interesse is voor het huis. Vlakbij het centrum, gewilde buurt en in deze prijscategorie is er gewoon heel weinig aanbod. Zou mooi zijn als een of andere huisjesmelker het wil kopen voor veel te veel geld En wellicht maakt het inderdaad weinig uit dat er nog wat dingen aangepakt moeten worden.
Net iets te vroeg nog! Vrijdag tm dinsdag zijn er 28 bezichtigingen, ze hebben een extra dag gepland vanwege de grote vraag. Donderdagochtend sluit de inschrijving, ik laat tegen die tijd nog wel even wat weten!
Zo spannend!
Ah wat spannend! Wel veel bezichtigingen dus dat komt wel goed denk ik zo wat betreft een mooie verkoopprijs.
â-
Ik was net ons taxatierapport aan het bestuderen en echt om te janken: vergelijkbare huizen zijn in maart en april 2020 gewoon echt voor 50-60k minder verkocht. Ergens wist ik dit wel maar toch bizar om het op papier te zien.
Onze taxatie is gelukkig wel heel gunstig uitgevallen! Net 1k boven ons bod getaxeerd. Kwam ook mede doordat alle huizen in de buurt nu voor die prijzen weggaan.
Er stond ook een huis in het rapport waar wij ook bezichtigd hebben in, maar wij vonden dat huis dus te klein. Die zou vorig jaar voor een bedrag rond de 345k weg gegaan zijn (als ik even simpel terug reken), maar nu verkocht voor 411k. Is kleiner dan ons huis, sowieso duurder in verkoopprijs en is bijv ook geen hoekhuis met extra stuk tuin zoals bij ons.
Ik vind dat echt bizar qua huisprijzen hoor, dit zijn dan gewoon rijtjeshuizen in een dorp met 30.000 inwoners op 6-7km van een stad met 70.000 inwoners. Er wordt dan wel veel nieuwbouw (dit is ook een 2 jaar oud huis waar wij nu mee bezig zijn) gebouwd en die huisprijzen liggen ook echt op rond de 380-390 kaal voor 120 m2.
Doet mij nog eens beseffen hoe zuur de regeling van wel overdrachtsbelasting betalen voor huizen boven de 4 ton is; want hoe goed ik ook filter, er is zo weinig in die prijsklasse als je echt een huis wilt ipv appartement. Al moet ik zeggen dat wij het aanbod in instapklare appartementen in die prijsklasse ook bedroevend laag vonden.
Nu is het voor ons echt meegevallen. We hadden 5 januari een orienterend gesprek bij de financiele adviseur en 18 februari voor de 2e keer op een huis geboden en dus een geaccepteerd bod, maar dit komt echt enkel omdat onze makelaar de verkoopmakelaar kent en we 5 minuten voor sluitingstijd hoorden wel bod we moesten doen.
Nog even over verhuizen naar een andere plaats: wij hebben dus een huis gekocht in een stadje waar we vooraf eigenlijk niks mee hadden en wat op papier ook niet een heel goede naam heeft, maar waar we een groot vrijstaand huis kunnen kopen voor het geld wat we voor ons rijtjeshuis gaan krijgen.
Vond het best een stap, emotioneel gezien. Maar we zijn nu wat vaker in onze nieuwe woonplaats om het wat te ontdekken en ik ben net kennis gaan maken op het kinderdagverblijf. Heb nu koffie gehaald bij een leuk barretje om de hoek van ons huis en ik ben echt heel blij dat we de stap gezet hebben. Nee het is geen sfeervolle stad, maar het heeft wel echt fijne en mooie plekken. En dat we hier de ruimte die we willen nog kunnen betalen is me veel waard.
Dus even een hart onder de riem/geruststelling voor degenen die vanwege de woningmarkt een andere plaats (moeten) overwegen.
Oeeh dat klinkt goed! Het ligt er ook maar net aan waarom het een minder goede naam heeft natuurlijk. Wellicht op punten die jij helemaal niet zo belangrijk vind of waar je anders naar kijkt!
âââââââ
Ik ben echt méga zenuwachtig. Vandaag geboden op een huis waarvan we weten dat 1,5 uur voor de sluiting het hoogste bod lager lag dan het bod dan dat wij zouden bieden (en dus hebben gedaan). Nu hoop ik zo dat er niet alsnog een hoger bod is gekomen en dat onze voorwaarden oké genoeg zijn. We willen deze echt heel graag en zijn na tig bezichtigen en bijna 10 biedingen ook wel een beeetje klaar met huizen zoeken in deze markt. Hopelijk laten ze het snel weten wat ze doen. Ik heb echt nog allemaal belangrijke dingen te doen maar ik kan me zo echt niet concentreren, haha.
Wij hebben gister besloten dat we morgen onze aankoopmakelaar gaan bellen om de samenwerking stop te zetten. We stoppen met zoeken naar bestaande bouw. Vind het echt best raar dat het ondanks goed budget nu zo afloopt, maar het lijkt me echt heerlijk om er gewoon niet meer mee bezig te zijn. Gaan nog wel inschrijven op nieuwbouwprojecten in maart, dus heb daar mijn hoop op. En anders wonen we hier nog een paar jaar.