Huizentopic

Ik lees hier al een tijd mee, omdat wij ook middenin een (hectische :crazy_face:) zoektocht zitten.

We hebben al meerdere biedingen gedaan (en flink overboden). De moed is ons echt wel in de schoenen gezakt, waardoor we nu in een lagere prijsklasse aan het zoeken zijn in de hoop daar meer kans te maken. Ik kom zelf uit een andere provincie (kop van N-H) en ben door dit proces ook wel gaan twijfelen of ik niet liever terug wil naar die regio. De huizenprijzen zijn daar ook beter dan waar we nu wonen + fam & vrienden die dan dichterbij wonen. M’n vriend en ik werken alleen allebei hier, waardoor we nog niet per se nĂș onze biezen willen pakken naar N-H.

Nu ben ik benieuwd of jullie ideeĂ«n hebben over of het wellicht “verstandig” zou kunnen zijn om hier een huis te kopen in een lagere prijsklasse, zodat we rente vastzetten en geen geld meer in huur gooien? Dan zouden we het met een jaar of 2 weer verkopen en verhuizen naar N-H
 Of zouden jullie dan liever blijven huren? :roll_eyes:

Ik ben geen expert dus dat als disclaimer: ik zou nu geen huis in de lagere prijsklasse in een dure regio kopen als je nu al weet dat je op korte termijn weer gaat verkopen. Die twee jaar hypotheek vs. huren zijn niet de ultieme jackpot. Zeker niet als je daar de kosten van aankoop en verkoop van een huis af trekt. Al helemaal niet als je bedenkt dat er nog altijd een risico bestaat dat de woningmarkt gaat reageren op corona. Mijn eerste ingeving is dan: nu terug gaan en daar een heel fijn huis kopen dat aan de wensen voldoet of wachten tot je zeker weet dat je terug wilt. Mocht je dan iets leuks zien zit je ook niet vast aan een huis dat je net gekocht hebt.

Maar dat is wat ik denk, ik zou uiteindelijk vooral doen wat jij graag wilt en je daarin niet laten leiden door ideeën over wat financieel lucratief is aangezien je daar toch nooit zekerheid over hebt.

4 likes

@Shaaar @Victoria Thanks voor jullie meedenken. Dit is inderdaad precies waar we de afweging moeten maken
 We betalen nu 930 aan huur, hypotheek zal rond 700-800 uitkomen als we zouden kopen in die lagere klasse. Ergens denk ik dat de markt niet zo snel zal zakken ivm dat structurele huizentekort, maar wie weet dat de werkloosheid vanuit Corona nog wel een klap gaat geven (zeker als die vaccins nog lang duren en er weer gekke mutaties rondgaan). Het is echt koffiedik kijken :confounded:

Kan me wel vinden in jullie rationele overweging om het dus niet te doen. Ik ben er natuurlijk ook emotioneel bij betrokken en wil vooral ook zo graag de stap zetten: meer ruimte, de rente vastzetten, een tuin
 Maar wellicht interessant om die kosten eens écht tegen elkaar af te zetten (ook inderdaad die verkoopkosten). Blehhhh haha

Dit verwacht ik zelf ook niet, maar een lichte daling t.o.v nu (zeg: drie procent) op een volledig met hypotheek gefinancieerd huis met een waarde 350.000 is een daling van 13.000 euro. Dat is ongeveer vergelijkbaar aan wat je aflost en bespaart op huur in die twee jaar. Daarin is nog niks van de aan- en verkoop kosten of verhuiskosten meegerekend. Tel er wat onverwachts onderhoud bovenop en je komt eigenlijk in de min uit. Zo relatief kan het idee van goedkoper uitzijn aan een koopwoning zijn. Maar ik begrijp je wel erg goed: als het ook emotioneel een beslissing van samen een volgende stap maken, buitenruimte, ruimer wonen is verandert dat het verhaal wel. Denk dat ik vooral ook zou kijken of je in het huis dat je koopt niet slechts twee jaar, maar ook eventueel 5 a 10 jaar zou kunnen wonen als dat nodig is.

4 likes

Dat is waar, als er nu wat loos is dan bel ik de verhuurder en heb ik er geen last van. Dat is waar

1 like

Ja inderdaad, als je dan toch tijdelijk koopt is het wel fijn als je een eventuele dip in de markt zou kunnen afwachten in dat huis. Nu hebben we er eentje op het oog met voldoende slaapkamers, dus we zouden er ook een kindje kunnen krijgen.

Wat een snelle berekening van je, haha! Goeie. Wellicht is het dus meer een “gevoelskwestie”: ben je bereid het risico te lopen op verlies
 En dan vind ik een verlies van 5.000 nog wel weer anders dan +10.000, maar al het geld dat je kwijt bent kun je dus niet meer in een ander “droomhuis” in N-H steken :persevere:

1 like

Jeeeeej, het is gelukt! Ons bod is geaccepteerd! Ik ben zo blij. Nu nog wel eerst tekenen en afwachten of het lukt met de hypotheek natuurlijk maar dit is al zo’n opluchting en het moet wel raar lopen als de hypotheek niet wilt lukken.

55 likes

Oprecht dat je de komende tien jaar niet meer uit eten kan? Dan zou ik het direct laten schieten, beetje geld overhouden om leuk te leven lijkt me ook belangrijk.

Tenzij corona nog 10 jaar voortsleept, dan kunnen we sowieso niet uit eten.

Maar zo hoef jij er natuurlijk niet over te denken.

Mooi dat je zo’n gaaf huis hebt gevonden! En helemaal leuk als je er potentie in ziet. Neig je nu naar bieden of niet? Of sowieso even afwachten wat de adviseur/makelaar zegt?

4 likes

Ik ben het wel met je eens hoor, als al je geld opgaat aan je huis is dat natuurlijk niet fijn, maar ik vind ook dat er soms wat afkeurend wordt gesproken over mensen die wel een flink deel van hun inkomen aan hun huis uitgeven. Ik zeg daarmee niet dat jij dat doet hoor, maar ik hoor dat om me heen als mensen bijv. een huis van 6 ton willen/gaan kopen dat er dan meteen zo verontwaardigd wordt gereageerd alsof die mensen gek zijn. Terwijl sommige mensen helemaal niet zoveel behoefte hebben aan uit eten gaan of vakanties, festivals etc. Ik ben zelf 90% van mijn vrije tijd thuis (ook voor corona was dat zo), dus voor mijzelf staat een fijn huis het allerhoogste op mijn prioriteitenlijstje en daardoor ben ik echt wel bereid om aan de bovenkant van ons budget te gaan zitten.

@Mae_Mobley Wat leuk!! Gefeliciteerd en veel succes met verbouwen!

7 likes

Daarom zeg ik ook duidelijk ‘dan zou ik het direct laten schieten’ en ‘maar zo hoef jij er natuurlijk niet over te denken’. Is puur wat ik zou doen.

Als mensen aan de bovenkant van hun budget willen zitten, moeten ze dat vooral doen. Zou het alleen lichtelijk onverstandig vinden als diegene geen vast contract heeft in een branche waar men moeilijk aan een nieuwe baan komt, verder qua geldverdeling weinig mening eigenlijk.

Edit: oh je zegt ook ‘ik zeg daarmee ook niet dat jij dat doet’. Vergeet m’n eerste alinea

1 like

Ik snap de overwegingen heel goed hoor, maar dat moet iedereen voor zich weten en je kunt gewoon niet in andermans portemonnee kijken. Nu is het vaak “you do you MAAR ik wil toch even benoemen dat ik het niet verstandig vind”.

Ben benieuwd waarom je niet wil bieden; had je van tevoren verwacht dat je onder de vraagprijs kon bieden, is de verbouwing groter nodig dan van tevoren verwacht? Of wist je eigenlijk van tevoren al dat het huis waarschijnlijk toch ‘te duur’ ging zijn?

Plus als er iets tegenvalt in de verbouwing (dikke kans bij een huis waar heel veel aan gedaan moet worden) dan gaat het ook meteen om veel geld. Een klushuis waar heel veel aan moet gebeuren én op de top van je inkomen zitten én mogelijk een baan op de tocht
 best risky.

Als het nou nieuwbouw is waarvan je vrij zeker weet dat je er 10 jaar geen onderhoud aan hebt

3 likes

Ok! Was nieuwsgierig maar klinkt logisch :slight_smile: de staat kun je soms moeilijk inschatten van tevoren.

Ik ben nog niet serieus aan het kijken maar word wel steeds enthousiaster om te verhuizen naar een vrijstaand huis. Daar horen alleen veel hogere maandlasten bij en nu heb ik een vrij lage hypotheek wat ook heel fijn is. En wat ik vervelend vind aan mijn appartement (altijd wel ergens buren horen
) is misschien na corona weer beter omdat zowel zij als ik minder thuis zijn dan. Dilemma’s!!

1 like

Maar je hoeft zelf ook niet per se te kunnen klussen, als de aankoopprijs het toelaat om een aannemer te nemen. Of moet er echt té veel aan gebeuren?

Ohh nee hoor! Was oprecht benieuwd. Had namelijk laatst bij een huis van tevoren al dat ik het rustig 2 ton minder waard vond en dacht ik ga niet kijken want dat ligt zo ver van de vraagprijs, dat wordt toch niks. Is alsnog snel verkocht dus dat zal niet voor veel minder geweest zijn. Wel jammer want had echt potentie.

Kijk alleen nog op Funda trouwens! Is nog niks voorbij gekomen dat echt geschikt zou zijn (vrijstaand en niet te ver van het centrum is wel een moeilijke combi). Heb idd het idee dat ook in deze categorie het echt ziek is gestegen het afgelopen jaar. Als er iets geschikts voorbij komt wil ik wel gaan kijken, al ga ik wel echt heen en weer in wat ik wil. Het lijkt me zo chill maar ook zo veel minder geld over per maand hahaha

1 like

Als je biedt onder voorbehoud van financiering en je weet van te voren al dat je maximaal 170.000 aan hypotheek kan krijgen. Maar je biedt 200.000 met de specificatie 180.000 hypotheek en 20.000 eigen middelen. Dan wordt je verzoek voor de hypotheek afgewezen, is dit een geldige reden om de koop te ontbinden?

Ja, meestal moet je dan wel van meerdere banken afwijzingen laten zien, dus als je een bank treft die voor een torenhoge rente toch dat bedrag wil uitlenen hang je, maar waarom zou je dat doen?

En @mores, ik ben het zelf niet van plan maar dit is (zeer vermoedelijk) voorgekomen bij de verkoop van het appartement van mijn partner en wij vinden het maar een vreemde gang van zaken.

Ik ben echt zwaar in de stress. Ons bod is dus geaccepteerd. Maar nu krijg ik te horen dat er 2 dagen na de deadline een hoger bod is geplaatst. Onze makelaar is nu in gesprek met de verkoopmakelaar. Ik heb nog geen idee wat dat bod is. Ik wist dat dit kon gebeuren, en wilde daarom zsm tekenen, maar het contract werd vandaag opgesteld. Ik ben echt verdrietig nu. Hoop zo dat het goedkomt. Ik vind je echt een méga klootzak als je 2 dagen na de deadline nog een bod uitbrengt urgh. Je had lang genoeg de tijd.